Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 1.11.2019 den 13.22, Nuttery skrev:

November:
Husholdning: 2000/2000
Klær:
-/-
Fornøyelser: 750,34/2500
Diverse:
 923,6/1000
Faste kostnader: 4484,55/4700
Transport: 409,70/1000

Sparing November: 2800/1600 (minimum)
Totalspar 2019: 96 539 kr.

Sist oppdatert: 15/11

November går veldig bra. Jeg syntes det er mye enkelere å holde budsjett i vinterhalvåret, da det ikke skjer så mye spontant, og det ikke er like lystbetont å dra ut. I tillegg jobber jeg veldig mye for tiden, noe som gjør at jeg ikke har "anledning" til å bruke så mye penger. Helt okei for meg! 

Denne lønnsperioden har jeg jobbet fryktelig mye, og masse overtid! Jeg estimerer faktisk rundt 60 000 utbetalt i desember (har vanligvis mellom 20-30 en plass) - noe som er helt sinnssykt for meg. Jeg har så mange planer for desember! Hovedsakelig i sparekategorien (Blant annet 25000 på sparing, og 5000 i aksjesparing). I tillegg blir det litt ekstra forbruk tenker jeg.

Rart hvordan økonomien min svinger - fra helt blakk til den høyeste lønningen i mitt liv! Jeg har nemlig aldri hatt så mye utbetalt på en gang noen gang - ikke en gang i juni med skattepenger, feriepenger og lønn på en gang..

Morsomt :)

• Liker 4
Skrevet

Hittil ser det slik ut:

Inntekter       Budsjett Regnskap
Inntekt (lønn, finn-salg osv)
      29000 200
Airbnb       6000 4077.17
Totalt       35000 4277.17

Utgifter          
Totalt sparing på konto
      2250 2250
Boligutgifter/sparing
      17500 17500
Faste utgifter (abn, busskort etc)
      3053 3233.96

Variable utgifter          
Mat       3500 876.02
Annet/gøy       15000 4854.24
Helseutgifter       1000 361.8
Totalt utgifter       40053 26826.02
Resultat       -5053 -22548.85
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nuttery skrev:

November går veldig bra. Jeg syntes det er mye enkelere å holde budsjett i vinterhalvåret, da det ikke skjer så mye spontant, og det ikke er like lystbetont å dra ut. I tillegg jobber jeg veldig mye for tiden, noe som gjør at jeg ikke har "anledning" til å bruke så mye penger. Helt okei for meg! 

Denne lønnsperioden har jeg jobbet fryktelig mye, og masse overtid! Jeg estimerer faktisk rundt 60 000 utbetalt i desember (har vanligvis mellom 20-30 en plass) - noe som er helt sinnssykt for meg. Jeg har så mange planer for desember! Hovedsakelig i sparekategorien (Blant annet 25000 på sparing, og 5000 i aksjesparing). I tillegg blir det litt ekstra forbruk tenker jeg.

Rart hvordan økonomien min svinger - fra helt blakk til den høyeste lønningen i mitt liv! Jeg har nemlig aldri hatt så mye utbetalt på en gang noen gang - ikke en gang i juni med skattepenger, feriepenger og lønn på en gang..

Wow, det var en heftig lønn, hvilke bransje er det man kan ta så mye overtid?

Anonymkode: afb30...7c9

Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Flytting koster flesk ja - og engangssummen er så høy :fnise: Men når du endelig kommer i ordning så roer det seg, og da kan du bare nyte det nye hjemmet ditt! Uansett er jo november/desember gjerne dyre måneder.. Kanskje du får handlet en del rimelig på nett på black friday? 

Tips til å fikse teakbord: Bland 50/50 eddik og olivenolje og smør med det mens du venter. Jeg har pusset opp en del teakmøbler og forsøkt meg med alle mulige dyre løsninger, med dårlig effekt. Fant tipset om å smøre med den blandingen på et dansk interiørforum, og har aldri hatt penere teakmøbler. Ikke minst gjort på en enkel måte.. 

Ja, har litt småting jeg skal se etter tilbud på i salgskampanjene som kommer(for det er jaggu ikke bare black friday lenger😂). Hvitevarene gidder jeg ikke drøye med, føler det er usannsynlig at jeg får mer enn 20% på de tinga jeg har sett meg ut, så da syns jeg det er deilig å bli ferdig med det. Selv om det blir mye kostnader på én dag 🙈

Ooh, tusen takk for teak-tips! Det skal jeg prøve 😍 Er en stygg ring på overflaten jeg vil få vekk etterhvert, men det er en god idé for å få det penere i mellomtiden. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det var en heftig lønn, hvilke bransje er det man kan ta så mye overtid?

Jeg er sykepleier :)

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg er sykepleier :)

Da er det vel fortjent lønn!😊

• Liker 2
Skrevet
På 15.11.2019 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Da er det vel fortjent lønn!😊

Tusen takk :) 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Nuttery skrev:

Tusen takk :) 

Pass på at du muligens får skattesmell mtp halv skatt i desember! :)

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Pass på at du muligens får skattesmell mtp halv skatt i desember! :)

Har vært inne og justert skattekortet :) 

• Liker 3
Skrevet

Halvveis i november og tenkte å se på foreløpige tall.

November 2019 Budsjett og regnskap

Boligutgifter: 21000/8290

Mat og dagligvarer: 3500/2136

Transport: 2000/1516

Underholdning: 0/0

Helse: 600/0

Ferie: 4000/0

Trening: 400/0

Abonement: 669/768

Personlig: 1100/150

Barn: 1200/895

Ekstra nedbetaling av boliglån: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 0

Bra enn så lenge, men regnskapførte beløpene på de fleste punktene er over halvparten av de budsjetterte. Det betyr at jeg må være påpasselig med utgiftene videre for å ikke gå over grensen.

Tipper at det ikke blir noen utgifter på helse.

Utenlandstur kan gå i vasken. Selv om jeg taper flybilettene, så slipper jeg ekstra boutgiftene som ikke er betalt enda. Kan gå i null der denne mnd.

Angående mat og dagligvarer så skal jeg prøve å bruke av skuffer og skap. Evt. be mannen handle oftere med sitt kort :)

Bilen er full av drivstoff, så det kan hende det holdet til desember. Kan også prøve å være mer hjemme.

Boligutgiftene skal definitivt opp da boliglånet ikke kom med i regnskapet enda.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har besluttet å endre budsjettperiode ettersom det går litt i surr for meg nå som jeg har lønningsdag den 20., altså fikk jeg lønn i dag. Budsjettet blir så rotete når lønningsdagen er i slutten av måneden. Sparebeløpet jeg liksom har stående når perioden avsluttes den 1. blir jo ikke reelt når jeg må ha penger å leve på til lønningen kommer den 20, altså 20 dager etter påbegynt periode. Derfor avslutter jeg regnskapet fra november fra nå (1.-20.nov) og starter ny periode i dag. 

Budsjett Regnskap Rest
Husleie 5500    
Studielån 3500 3487  
Mat 2500 1807 693
Reise/transport 1000 274 726
Helse 1500 1912 −412
Viaplay abonnement 329 329  
Mobil 260    
Julegaver 1500 639 861
Fornøyelser 1400 839 561
Nye briller 1000    
Klær 1500 1002 498
Diverse 1000 1119 −119

Sum 20989 11408  

Derfor blir dette seende rotete ut, budsjettet var jo ment å vare i 10 dager til og husleie og mobil betaler jeg i slutten av måneden, mens andre faste avgifter som studielån, viaplay-abonnement betales før den 20. Jeg bestilte nye briller hos optikeren når jeg var der, men de er ikke klare enda, så derfor har jeg ikke betalt for det, men nå vet jeg iallfall nøyaktig hva det koster, og kan derfor justere det nye budsjettet deretter. Har ikke fått handlet så mye julegaver enda. De kommer sikkert i løpet av de ti neste dagene, men da får de bli med inn i ny budsjettperiode. 

Nå kan jeg føre over det som står igjen på kontoen til sparekonto dagen før lønning kommer. Derfor kommer sparebeløpet til å bli mer riktig. Jeg skal også sette opp totaltspar i år i neste regnskapet. Jeg har faktisk ikke spart så mye som det ser ut i år med tanke på budsjettperiodene. Bare 12 000 kr av det jeg har tjent + hele arven jeg har fått. Men har jo akkurat kommet meg ovenpå etter tiden som student og tiden til første jobb og innflytting og mye utgifter der. I tillegg til at jeg betaler en 1000-lapp ekstra i måneden på studielånet nå. 

• Liker 3
Skrevet

Budsjett nov-des (20.11-20.12)

Budsjett Regnskap
Husleie 5500  
Studielån 3490  
Mat 2700  
Reise/transport 1000  
Helse og skjønnhet 1000  
Viaplay abonnement 329  
Mobil 260  
Julegaver 3000  
Fornøyelser 1600  
Nye briller 1300  
Klær 1000  
Diverse 1000  

Sum 22179  
Inntekt 28000  
Sparing 5821  

Har justert matposten, ettersom det egentlig virker som jeg ender opp nærmare 3000-tallet enn 2500 kr. Så får prøve en mellomting denne måneden. Ellers har jeg ikke egentlig orket å regne på hva julegavene kommer til å koste, jeg bare vet at jeg har mange jeg må kjøpe til, så den posten er litt stor. Og alt kommer jo sannsynligvis i denne perioden. Håper ellers budsjettet er mer enn romslig nok, jeg tror nok jeg skal klare å kunne spare mer, men vil ha litt å gå på :) Briller kommer på 1300 og ikke 1000 kr som budsjettert i forrige periode, så de var litt dyrere enn forventet. På fornøyelser så vet jeg at det kommer en utgift på 700 kr i forbindelse med julebord med jobben. I år vil ikke bedriften dekke dette, så vi må visst betale selv. Meldte meg på julebordet før jeg visste hvor dyrt det var, har ikke planer om å ta det ut. Alkohol er inkludert, men likevel...  Jeg har likevel lyst å delta pga. det sosiale, så det får bare være sånn. 

Jeg har ikke kjøpt noe ny jakke eller vintersko enda. Vurderer det fortsatt, men får se om det blir. Enn så lenge går det greitt med både skoa og jakka jeg har, selv om det er kommet en del snø her.

• Liker 2
Skrevet
På 15.11.2019 den 17.12, Nuttery skrev:

Wow, det er helt sinnsykt utbetaling. Du må ha jobbet mye ubekvemme timer. Godt jobba! I forrige måned når jeg fikk utbetalt både etterbetaling av en tredjedel av september + første fulle månedslønn var det første gang jeg fikk utbetalt over 30 000 kr på en lønning, selv om jeg før har vært nærme i sommermånedene. Det var en rar følelse.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med lønnen min, jeg jobber jo ekstremt sjeldent ubekvemme arbeidstider (av og til litt overtid noen dager om det er mye å gjøre), har fleksitid etc., fri nesten hver helg, jeg får juleferie etc. Det eneste som er kjipt er at all overtid må tas ut i avspasering, aldri ekstra lønn, men når grunnlønna er så god som den er, så føler jeg ikke for å klage :) 
Jeg synest det er kjempebra at du får godt betalt for all ubekvem jobbing, det bør gjennomspeiles i lønnen! 

Til sommeren blir det forøvrig første gang jeg får utbetalt feriepenger og lønn på samme tid. Kanskje skattepenger også, dersom de ikke kommer før til neste år da (det er snakk om april?). Jeg har fast månedslønn da, så det blir jo litt trekk for ferie, men jeg har knapt rukket å opparbeide meg ferie, så det blir ikke så mye trekk heller. Og jeg får jo feriepenger fra to ulike arbeidssteder, og den andre trekker jo ikke for ferie.

Jeg merker jeg er så spent på skatten neste år. Jeg har aldri tjent så mye som jeg har gjort dette året, selv om jeg begynte først fulltidsjobbing sent på året. Men jeg har satt skattetrekket høyt, så jeg tror det skal gå helt fint. I 2010 da jeg hadde et friår etter VGS, er det året jeg har tjent mest før det, men nå blir det betydelig mer. 

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2019 den 19.30, missmcbeal skrev:

Wow, det er helt sinnsykt utbetaling. Du må ha jobbet mye ubekvemme timer. Godt jobba! I forrige måned når jeg fikk utbetalt både etterbetaling av en tredjedel av september + første fulle månedslønn var det første gang jeg fikk utbetalt over 30 000 kr på en lønning, selv om jeg før har vært nærme i sommermånedene. Det var en rar følelse.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med lønnen min, jeg jobber jo ekstremt sjeldent ubekvemme arbeidstider (av og til litt overtid noen dager om det er mye å gjøre), har fleksitid etc., fri nesten hver helg, jeg får juleferie etc. Det eneste som er kjipt er at all overtid må tas ut i avspasering, aldri ekstra lønn, men når grunnlønna er så god som den er, så føler jeg ikke for å klage :) 
Jeg synest det er kjempebra at du får godt betalt for all ubekvem jobbing, det bør gjennomspeiles i lønnen! 

Til sommeren blir det forøvrig første gang jeg får utbetalt feriepenger og lønn på samme tid. Kanskje skattepenger også, dersom de ikke kommer før til neste år da (det er snakk om april?). Jeg har fast månedslønn da, så det blir jo litt trekk for ferie, men jeg har knapt rukket å opparbeide meg ferie, så det blir ikke så mye trekk heller. Og jeg får jo feriepenger fra to ulike arbeidssteder, og den andre trekker jo ikke for ferie.

Jeg merker jeg er så spent på skatten neste år. Jeg har aldri tjent så mye som jeg har gjort dette året, selv om jeg begynte først fulltidsjobbing sent på året. Men jeg har satt skattetrekket høyt, så jeg tror det skal gå helt fint. I 2010 da jeg hadde et friår etter VGS, er det året jeg har tjent mest før det, men nå blir det betydelig mer. 

Jobbet mange kvelder, netter, helger og overtidstimer, pluss at det er halv skatt! Ellers hadde jeg nok ikke endt opp på denne lønna :P Jeg er glad jeg har mulighet til å tjene mer istedenfor å få det i avspasering, men det blir nok litt annerledes når jeg får meg en heltidsjobb på en fast plass. Men selv da så blir det jo ubekvemme arbeidstider så det synger, men det har jeg jo valgt selv.. Haha. Men det hadde vært deilig å ha fri i jula feks - uten å måtte "bøte" med å jobbe en annen helligdag/ferie...

Spennende dette her - når man endelig får fast "voksenlønn" måned etter måned. Jeg syntes jo jeg tjente relativt godt tidligere, men nå er det jo enda bedre. Skikkelig morro! Har jo fortsatt et ganske jevnt forbruk - akkurat nok til en del utskeielser, men fortsatt ikke mye i forhold til det jeg tjener syntes jeg selv.

Vi får se hvordan det går på skatten neste år. Jeg tror selv jeg har klart å tilpasse det sånn så jeg ikke får skattesmell neste år, men jeg er faktisk litt usikker. Får krysse fingrene for at det går greit 😛 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Desember:
Husholdning:
2500/2500
Klær: 
-/-
Fornøyelser: 1873,8/3000
Diverse:
 4440,5/3262
Faste kostnader: 4631,46/4700
Transport: 2137,48/1500

Sparing Desember: 52 255/21 900 (minimum)
Totalspar 2019: 149 794 kr.

Sist oppdatert: 4/1-20

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
På 14.11.2019 den 19.23, blåtimen skrev:

November
Mat: 268
Klær: 0
Hjem og tekstil: 15 665
Helse og velvære: 2685
Fornøyelser: 261
Gaver: 1137
Annet: 0
Totalt: 20 016kr

Oppsummerer november. Jeg dropper å ha med de budsjetterte tallene, rett og slett fordi årets budsjett hadde den forutsetningen at jeg ikke skulle kjøpe leilighet og flytte i 2019. 

Jeg har kjøpt alle de store tingene nå. Maling med 30% avslag(983kr), gardiner på halv pris(600kr), TV-benk på salg(650kr). Hadde sett for meg å bruke rundt 15 000kr på hvitevarer, takket være black friday-salg endte jeg opp på 13 291kr, og da fikk jeg bedre oppvaskmaskin og vaskemaskin enn jeg egentlig hadde tatt meg råd til. Inkludert i summen er også robotstøvsuger(3056kr) og to panelovner(1347kr). Jeg er fornøyd, har gjort noen reale kupp! Støtter jo egentlig ikke denne kjøpefesten novembermåned har blitt, men det er jaggu praktisk når man faktisk får kjøpt nødvendige ting til en greiere pris. 

Ellers har jeg brukt masse på helse og velvære denne måneden, men alt har vært nødvendig og jeg ligger innafor på gjennomsnittet for året. 

Jeg skal ut med 500kr for den siste julegaven og noen kroner på gardinstenger, men det kommer på regnskapet for desember. Planlegger også en bestilling hos IKEA på sånne småting man glemmer å tenke på at man trenger, men vet ikke når jeg gjør det ennå. 

Ellers begynner jeg jo å betale på lån og felleskostnader i desember, det føles litt rart. Det blir jo en ganske kraftig økning i utgifter, jeg som bare har hatt et forbruk på rundt 3-4000kr/måneden de siste par årene. 

Sparer ingenting denne måneden, alt som blir til overs går med til å bygge opp en buffer :)

Dette innlegget ble rotete, beklager det. Benytter anledningen til å ønske dere en riktig god adventstid :nisse:

• Liker 3
Skrevet

Jeg klarer ikke å være like detaljert som dere med budsjettering. Jeg bruker et bankkort som viser nøyaktig forbruk. Har blitt veldig bevisst på matutgifter, det er blitt nærmest halvert. Sliter med å spare inn på resten, jeg lever jo ikke noe utsvevende liv i det hele tatt, men mitt mål om å få ned forbruket til 8000-10000kr pr måned feiler hver måned:/

Hva syns dere om et forbruk på 10000-13000kr pr måned? Denne summen inkluderer mat til 2 voksne og 1 barn. Kjæresten betaler sitt eget forbruk, jeg betaler maten for oss begge. Summen dekker alt ungen trenger også. 

Målet mitt er å få ned utgifter til 20000kr pr måned; 13000 faste utgifter og 7000kr til mat og forbruk. 

Anonymkode: 4afe3...df5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å være like detaljert som dere med budsjettering. Jeg bruker et bankkort som viser nøyaktig forbruk. Har blitt veldig bevisst på matutgifter, det er blitt nærmest halvert. Sliter med å spare inn på resten, jeg lever jo ikke noe utsvevende liv i det hele tatt, men mitt mål om å få ned forbruket til 8000-10000kr pr måned feiler hver måned:/

Hva syns dere om et forbruk på 10000-13000kr pr måned? Denne summen inkluderer mat til 2 voksne og 1 barn. Kjæresten betaler sitt eget forbruk, jeg betaler maten for oss begge. Summen dekker alt ungen trenger også. 

Målet mitt er å få ned utgifter til 20000kr pr måned; 13000 faste utgifter og 7000kr til mat og forbruk. 

Men hva ligger i forbruk? 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Nuttery said:

Men hva ligger i forbruk? 

Mat for 3, klær, aktiviteter, reise , gaver, cafe/restaurant/kino - alt som ikke er faste utgifter. De blir trukket automatisk hver måned.

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat for 3, klær, aktiviteter, reise , gaver, cafe/restaurant/kino - alt som ikke er faste utgifter. De blir trukket automatisk hver måned.

Er lettere om du spesifiserer hva disse småpostene er og tallene. Jeg har vært på teater én gang i år, kino ca 3 ganger. Har ikke vært på café, men bruker iblant penger i kantina. Til sammenlikning.. 

Anonymkode: fbbf8...6b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...