blåtimen Skrevet 27. september 2019 #541 Skrevet 27. september 2019 På 22.8.2019 den 17.03, blåtimen skrev: SeptemberMat: 626 / 700Klær: 0 / 400Hjem og tekstil: 0 / 300Helse og velvære: 804 / 1000Fornøyelser: 167 / 1200Gaver: 100 / 600Annet: 0 / 300Totalt: 1697 / 4500 Sparing: 18 000 / 15 000 September og shoppestopp går kjempebra! Eneste utgiftene har vært en tur hos tannlegen, litt medisiner og én strømmetjeneste. Men fremover blir det forandringer, for jeg har nemlig kjøpt leilighet for første gang! Skikkelig stas og litt skummelt. Glad for at jeg kan begynne å betale ned lån og ikke bare spare penger med dårlig rente. Kommer til å få det trangt fremover da, jeg prøver å beholde BSUen siden renta der er bedre enn på boliglånet og da må jeg stramme inn på alt annet en stund. Men det går bra! Jeg er så glad 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #542 Skrevet 27. september 2019 6 timer siden, blåtimen skrev: September og shoppestopp går kjempebra! Eneste utgiftene har vært en tur hos tannlegen, litt medisiner og én strømmetjeneste. Men fremover blir det forandringer, for jeg har nemlig kjøpt leilighet for første gang! Skikkelig stas og litt skummelt. Glad for at jeg kan begynne å betale ned lån og ikke bare spare penger med dårlig rente. Kommer til å få det trangt fremover da, jeg prøver å beholde BSUen siden renta der er bedre enn på boliglånet og da må jeg stramme inn på alt annet en stund. Men det går bra! Jeg er så glad Wow gratulerer! Gleder meg til å se det nye budsjettet ditt!😁 Anonymkode: afb30...7c9 1
elvital Skrevet 27. september 2019 #543 Skrevet 27. september 2019 Gratulrerer @blåtimen Budsjettet mitt går ikke bra om dagen.. Har ikke regnet sammen på 3-4 uker.. Kanskje jeg gjør det ila helgen hehe. Ser hvor stor skade det er blitt. 2
blåtimen Skrevet 27. september 2019 #544 Skrevet 27. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow gratulerer! Gleder meg til å se det nye budsjettet ditt!😁 Anonymkode: afb30...7c9 21 minutter siden, elvital skrev: Gratulrerer @blåtimen Tusen takk, begge to! Jeg gleder meg også til å se det nye budsjettet mitt 😂 Har grovregnet litt så klart, men vet ikke enda nøyaktig hva diverse boutgifter blir. Overtakelse er ikke før i november og jeg tror ikke flytting skjer før på nyåret, så det blir litt gradvis overgang fremover. Blir spennende!
blåtimen Skrevet 27. september 2019 #545 Skrevet 27. september 2019 Forresten: er det noen som har noen gode råd angående flytende eller fast rente på boliglån? Har skjønt det sånn at det i de aller fleste tilfellene er mest lønnsomt å ha flytende rente. Men så syns jeg det er forlokkende å ikke måtte forholde seg til renteendringer, det er noe trygt over å bare betale det samme. Jeg har ikke spesielt god inntekt(utbetalt rett under 20k) og syns det stabile med fast rente er fristende.
Nuttery Skrevet 29. september 2019 Forfatter #546 Skrevet 29. september 2019 På 28.9.2019 den 0.00, blåtimen skrev: Forresten: er det noen som har noen gode råd angående flytende eller fast rente på boliglån? Har skjønt det sånn at det i de aller fleste tilfellene er mest lønnsomt å ha flytende rente. Men så syns jeg det er forlokkende å ikke måtte forholde seg til renteendringer, det er noe trygt over å bare betale det samme. Jeg har ikke spesielt god inntekt(utbetalt rett under 20k) og syns det stabile med fast rente er fristende. Jeg vil vel "anbefale" å binde renta hvis, som du sier, økonomien ikke tåler et slag. Det kan være litt dyrere, men gir deg en helt annen trygghet. Jeg ville satt meg ned og regnet litt på det, sett på hvor mye renteendring du eventuelt hadde tålt, tenke litt på hvordan det ville føles ut for deg osv
Nuttery Skrevet 29. september 2019 Forfatter #547 Skrevet 29. september 2019 På 1.9.2019 den 14.22, Nuttery skrev: September: Husholdning: 2500,00/2500 Klær: 500/500 Fornøyelser: 3540,70/3000 Diverse: 756,50/500 Faste kostnader: 2505,64/2550 Transport: 257,85/1000 Sparing September: 2680/4300Totalspar 2019: 84 840 kr. Sist oppdatert: 29/9 Jeg går en femtilapp i minus denne mnd - og det er helt ok Vet måneden ikke er helt ferdig enda, men jeg blir ikke å handle noe i morgen ettersom jeg allerede er over. Har ikke kjøpt månedskort denne mnd, derfor lave transportkostnader Generelt en del unødvendige kostnader denne måneden syntes jeg. Det blir lite lønn i November, så jeg må passe veldig på i Oktober. 2
blåtimen Skrevet 29. september 2019 #548 Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, Nuttery skrev: Jeg vil vel "anbefale" å binde renta hvis, som du sier, økonomien ikke tåler et slag. Det kan være litt dyrere, men gir deg en helt annen trygghet. Jeg ville satt meg ned og regnet litt på det, sett på hvor mye renteendring du eventuelt hadde tålt, tenke litt på hvordan det ville føles ut for deg osv Ja, ikke sant. Skal regne på det en dag!
elvital Skrevet 29. september 2019 #549 Skrevet 29. september 2019 Huff, har gruet meg til dette her. Hehe, har kjent at pengene har fløyet i september, og det har de også - 10500kr over budsjettet mitt. Ikke at det er krise, men kjipt uansett. Oktober blir nok ikke særlig billigere. Uansett, here we go: Inntekter Budsjett Regnskap Inntekt (lønn, finn-salg osv) 29000 31255.34 Airbnb 9660.84 Totalt 29000 40916.18 Utgifter Totalt sparing på konto 2250 12250 Boligutgifter/sparing 16200 16200 Faste utgifter (abn, busskort etc) 3023 3048 Variable utgifter Mat 2300 3682.22 Annet/gøy 1100 8941.25 Helseutgifter 1000 2291.8 Totalt utgifter 23623 34163.27 Resultat 5377 6752.91 Var hos tannlegen to ganger, først for sjekk og så tilbake for rens. Viser seg at jeg har begynnende tannløsningssykdom eller noe sånt, så måtte ha grundig rens osv. Tilbake to ganger i året. I tillegg kjøpt nye medisiner. På annetposten kom det litt ting til leiligheten, kino med tantebarn, spontanferie, fremtidig ferie osv osv..Ingen krise, gikk jo med overskudd takket være utleie, som ble satt på sparekonto. 2
elvital Skrevet 29. september 2019 #550 Skrevet 29. september 2019 Oktober sitt budjett blir stort.. Må ha elektriker og rørlegger, men mulig jeg tar rørlegger i november.. I tillegg vurderer jeg ferie i november... Går nok litt utover sparekontoen nå, har bare én planlagt utleie helg også i oktober. Kjenner jeg trenger å være litt hjemme Inntekter Budsjett Regnskap Inntekt (lønn, finn-salg osv) 29000 Airbnb Totalt 29000 0 Utgifter Totalt sparing på konto 2250 2250 Boligutgifter/sparing 16200 16200 Faste utgifter (abn, busskort etc) 3023 2803 Variable utgifter Mat 3500 Annet/gøy 15000 0 Helseutgifter 300 Totalt utgifter 38023 19003 Resultat -9023 -19003 2
missmcbeal Skrevet 30. september 2019 #551 Skrevet 30. september 2019 På 27.9.2019 den 12.57, blåtimen skrev: September og shoppestopp går kjempebra! Eneste utgiftene har vært en tur hos tannlegen, litt medisiner og én strømmetjeneste. Men fremover blir det forandringer, for jeg har nemlig kjøpt leilighet for første gang! Skikkelig stas og litt skummelt. Glad for at jeg kan begynne å betale ned lån og ikke bare spare penger med dårlig rente. Kommer til å få det trangt fremover da, jeg prøver å beholde BSUen siden renta der er bedre enn på boliglånet og da må jeg stramme inn på alt annet en stund. Men det går bra! Jeg er så glad Hurra, gratulerer med leilighetskjøp 💃 Dette var stas å lese, nå har vi jo fulgt med i denne tråden noen måneder og sett at du har spart opp til å kjøpe leilighet, så veldig gøy at du faktisk har kjøpt deg nå. Det blir en totalt annen tilværelse, men du kommer til å klare deg bra, når du er så flink til å spare. Veldig imponerende septemberforbruk! 1
missmcbeal Skrevet 30. september 2019 #552 Skrevet 30. september 2019 Her er det også endringer i økonomi og hverdag. Sist jeg skrev i tråden var jeg jobbsøkende igjen etter at sommerjobben var ferdig og regnet egentlig med å fortsatt ikke være i jobb i slutten av måneden og ha en måned hjemme med lite forbruk og jobbsøknadskriving. Vel, jeg fikk plutselig "drømmejobben" jeg hadde søkt på, ettersom en annen kandidat hadde trukket seg, og fikk jobbtilbud og oppstart veldig raskt. Så nå har jeg allerede jobbet i nesten to uker, flyttet siden da med mer. Regnskapet for september ble helt annerledes enn budsjettert, men nå har jeg fått en 80% stilling frem til 31.juli neste år, så det er så deilig å ha økonomisk forutsigbarhet mer enn to-tre måneder om gangen! Selv om det bare er 80% stilling, er lønnen såpass god at jeg kan leve greitt på månedslønnen. Har gjort et solid lønnshopp fra sommerjobb til dette, kan man si og får igjen for utdanningen min. Kommer til å få utbetalt ca. litt over 20 000 kr i måneden etter skatt og alle trekkene, så det må jeg si ikke er ikke med tanke på stillingsprosenten. Har funnet meg et billig sted å bo og har bare husleie og studielån som faste store utgifter, og mobil og matforbruk ellers. Men merker allerede nå at jeg ikke har vært så nøye med budsjett denne måneden. Målet nå er å prøve å holde på nøktern forbruk og ikke øke forbruket så alt for mye selv om jeg har råd til det. Jeg kommer til å ha fast månedslønn og veldig forutsigbar økonomisk de neste månedene ettersom jeg må ta alt jeg jobber over 80% i avspasering. September-regnskap og oktoberbudsjett kommer senere, blir kanskje litt handling i dag ;). 4
blåtimen Skrevet 30. september 2019 #553 Skrevet 30. september 2019 27 minutter siden, missmcbeal skrev: Hurra, gratulerer med leilighetskjøp 💃 Dette var stas å lese, nå har vi jo fulgt med i denne tråden noen måneder og sett at du har spart opp til å kjøpe leilighet, så veldig gøy at du faktisk har kjøpt deg nå. Det blir en totalt annen tilværelse, men du kommer til å klare deg bra, når du er så flink til å spare. Veldig imponerende septemberforbruk! Tusen hjertelig takk, @missmcbeal Det er skikkelig stas altså. Har jo jobbet mot dette i et par år og leiligheten er virkelig så nær perfekt som jeg kunne fått. Så ja, som du sier, det blir en annen tilværelse, men jeg tror det kommer til å gå helt fint. Har allerede begynt å lage middagsplaner med tilhørende handlelister, enda jeg ikke flytter ut før på nyåret Jeg er heldig sånn - jeg syns jo privatøkonomi og å leve billig er moro! Gratulerer så mye med fast stilling helt til neste sommer, det var stas! Håper du trives på nytt sted med ny jobb.
missmcbeal Skrevet 30. september 2019 #554 Skrevet 30. september 2019 5 timer siden, blåtimen skrev: Tusen hjertelig takk, @missmcbeal Det er skikkelig stas altså. Har jo jobbet mot dette i et par år og leiligheten er virkelig så nær perfekt som jeg kunne fått. Så ja, som du sier, det blir en annen tilværelse, men jeg tror det kommer til å gå helt fint. Har allerede begynt å lage middagsplaner med tilhørende handlelister, enda jeg ikke flytter ut før på nyåret Jeg er heldig sånn - jeg syns jo privatøkonomi og å leve billig er moro! Gratulerer så mye med fast stilling helt til neste sommer, det var stas! Håper du trives på nytt sted med ny jobb. Høres ut som du har gode planer allerede. Blir spennende å følge med på videre på ditt nye liv Middagsplaner høres kjempesmart ut, det er virkelig noe jeg kan bli bedre på. Tusen takk, det gjør jeg foreløpig 1
missmcbeal Skrevet 30. september 2019 #555 Skrevet 30. september 2019 (endret) September Budsjett Budsjett Regnskap Rest Studielån 2543 2543 0 Mat 1500 2084 −584 Helse 500 600 −100 Gaver 800 1170 −370 Mobil 210 210 0 Drivstoff 500 589 −89 Diverse 5000 5537 −537 Reiseutgifter 1715 −1715 Husleie rest september + oktober 7150 −7150 Jobbutgifter (blir tilbakebetalt) 657 −657 Sparing 10000 0 Sum 21053 22255 −1202 September-regnskapet ser egentlig helt forferdelig ut, med tanke på at jeg har endt opp med å ikke spare en krone. Men nå som jeg har fast inntekt i måneden fremover gjør det ikke så mye, oktober blir det mye sparing, da får jeg også lønn for hele oktober + etterbetalt for de dagene jeg har jobbet i september siden jeg ikke ble med på denne månedens utbetaling. Plutselig har jeg denne måneden betalt for husleie for resten av september og oktober, og reisekostnadene har vært veldig høye med tanke på at jeg har betalt mye for å reise på et jobbintervju som jeg ikke ville ha. I tillegg har det blitt en del kostnader i forhold til flytting, drivstoff, trengte noe nytt. Har også brukt en del penger på å kjøpe meg en del nye klær. Lenge siden jeg har gjort det, så har blitt litt oppgradering i garderoben, både bukse, gensere, undertøy og sokker. Har også klippet meg i dag og handlet for resten av uka. Har faktisk fått kjøpt en julegave da! Har i tillegg en del jobbutgifter som jeg skal få etterbetalt, men er noe usikker da det ble veldig vanskelig å få skikkelig kvittering for noen av kjøpa. Nå blir det full sparemodus i oktober 💃 Endret 30. september 2019 av missmcbeal 1
missmcbeal Skrevet 30. september 2019 #556 Skrevet 30. september 2019 (endret) Oktober-budsjettet: Forventet inntekt: ca 32 000 kr (litt usikker da jeg ikke vet nøyaktig hvor mye jeg får for september). Inntekten er fast månedslønn og etterbetaling for september etter skattetrekk og andre trekk. Budsjett Regnskap Rest Studielån 2595 Husleie for november 5500 Husholdning 2500 Reise 1500 Helse 1500 Diverse 3000 Mobil 428 Sparing 15000 Sum 32023 Apropos så høye mobilutgifter. Jeg har måtte kjøpe ekstra data denne måneden fordi jeg på grunn av mye reising har brukt masse data. Jeg tok og skiftet abonnement i går for å få mer data inkludert slik at jeg skal slippe å kjøpe ekstra hver måned. Så derfor betaler jeg for oppgradering av abonnement + ekstra datapakke. Det nye abonnementet koster 249 kr i måneden så det er det jeg kommer til å betale de neste månedene. Endret 30. september 2019 av missmcbeal 2
elvital Skrevet 1. oktober 2019 #557 Skrevet 1. oktober 2019 On 9/30/2019 at 10:26 AM, missmcbeal said: Vel, jeg fikk plutselig "drømmejobben" jeg hadde søkt på, ettersom en annen kandidat hadde trukket seg, og fikk jobbtilbud og oppstart veldig raskt. Gratulerer!!! 1
Ny Bruker Skrevet 2. oktober 2019 #558 Skrevet 2. oktober 2019 Vi stoppet ekstra nedbetaling av boliglånet på grunn av oppussing. Håper å bli ferdig til nytt år. Eller startet jeg å betale litt ekstra fra september. Så dette blir også målet med sparingen neste måned. Oktober 2019 Budsjett og regnskap Utgifter: Boligutgifter: 25000/ Mat og dagligvarer: 2500/ Transport: 2000/ Underholdning: 0/ Helse: 0/ Ferie: 0/ Trening: 250/ Abonement: 669/ Personlig: 500/ Barn: 1000/ Ekstra nedbetaling av boliglån: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 1
Nuttery Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #559 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg er i en litt "stresset" situasjon økonomisk om dagen. Grunnet noen forhold på arbeidsplassen er det lite (les: ca ingen) vakter å få om dagen. Jeg har jo tidligere jobbet minst 50% - og det i tillegg til å ha avslått en god del vakter - så dette er uvant territorium for meg. I tillegg har jeg fått utbetalt feil lønn alle måneder etter jeg var ferdig utdannet, til tross for at jeg har tatt kontakt med lønnskontoret hver eneste gang og bedt de sjekke opp i det. Denne måneden var inget unntak - feil igjen. Nå har de "heldigvis" funnet det de tror er feilen, så forhåpentligvis får jeg det jeg mangler etterbetalt i November. Det begynner å bli en del tusenlapper nå.. Med andre ord: lavere lønn enn forventet + ingen timer = dårlig stemning for min del. Jobbsøkingen går litt så-som-så. Jeg kan jo i teorien bare søke jobb på f.eks sykehjem og få det med en gang, men jeg har helt ærlig ikke spesielt lyst. Jeg har aldri trivdes særlig godt i arbeidsmiljøet på sykehjem, og jeg syntes det hadde vært leit å akseptere en 100% fast stilling (ofte det som lyses ut) når jeg i utgangspunktet ikke har noen intensjon om å bli værende særlig lenge. Likevel er det det det ligger an til nå, hvis det fortsetter sånn her lenge til. Foreløpig har jeg 13 søknader ute jeg venter svar på - så man kan jo krysse fingrene. Rent økonomisk, akkurat i dag, går det helt ok. Jeg pleier å spare 1300kr i fond hver måned, men har nå redusert det til 600kr for oktober. Forfallet er ikke før 15/10, så jeg mistenker jeg kommer til å pause alt frem til neste måned. Vi får se. Jeg har også bursdag denne måneden, og pleier å få godt med penger i den anledning. Blant annet pleier min mormor å gi meg en solid sum hvert år. I år hadde jeg bestemt meg for å faktisk bruke litt av disse pengene og kjøpe meg litt nytt tøy, men det blir jeg nok ikke å gjøre. Jeg har jo så klart en bufferkonto jeg kan ta av hvis det er helt krise, men det vil jeg utsette til siste stund. Derfor har jeg redusert månedens "diverse" fra 500 til 300, transport fra 1000 til 800, og fornøyelser fra 3000 til 2500. Hadde det ikke vært for at både min samboer og jeg har bursdag tett oppi hverandre, og har bestemt oss for å ha felles bursdagsmiddag, hadde jeg redusert den enda mer. Skal likevel prøve å ikke bruke noe av det. Nå er jeg i alle fall fryktelig glad for at jeg sparer en fast sum hver måned til blant annet bursdag- og julegaver. Da er det heldigvis ikke helt krise at det går litt trått med økonomien om dagen. Vi får håpe dette snur snart 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #560 Skrevet 4. oktober 2019 På 30.9.2019 den 16.08, missmcbeal skrev: Oktober-budsjettet: Forventet inntekt: ca 32 000 kr (litt usikker da jeg ikke vet nøyaktig hvor mye jeg får for september). Inntekten er fast månedslønn og etterbetaling for september etter skattetrekk og andre trekk. Budsjett Regnskap Rest Studielån 2595 Husleie for november 5500 Husholdning 2500 Reise 1500 Helse 1500 Diverse 3000 Mobil 428 Sparing 15000 Sum 32023 Apropos så høye mobilutgifter. Jeg har måtte kjøpe ekstra data denne måneden fordi jeg på grunn av mye reising har brukt masse data. Jeg tok og skiftet abonnement i går for å få mer data inkludert slik at jeg skal slippe å kjøpe ekstra hver måned. Så derfor betaler jeg for oppgradering av abonnement + ekstra datapakke. Det nye abonnementet koster 249 kr i måneden så det er det jeg kommer til å betale de neste månedene. Hva/hvor jobber du? Anonymkode: 327e7...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå