Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, missmcbeal skrev:

Tusen takk for tips, jeg ska ha det i bakhodet. Jeg har ikke noen fast adresse i sommer, skal være litt her og der så jeg prøver å unngå å bestille noe per post enn så lenge. Synest du de på resept har noe for seg? Jeg har hatt lavt nivå før, og da anbefalte en tidligere lege meg bare å kjøpe den reseptfrie på apoteket og tok kanskje to av dem om dagen. Jeg kom da opp i et mer brukandes nivå. Lurer på å bare gjøre det samme nå, de er jo litt rimligere. Jeg hadde slik jeg forstod det bare lavt nivå og ikke mangel, så å kjøre på med høydose d-vitamin fra resept synest jeg virket litt unødvendig egentlig.

Da kan du vel bare ta deg noen turer ut i solen og ta Tran med D vitamin? 😊

Anonymkode: afb30...7c9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du vel bare ta deg noen turer ut i solen og ta Tran med D vitamin? 😊

Haha, jeg bor på vestlandet så ser ikke så mye til sola gitt. Nå er ikke tran tilstrekkelig for alle for å få nok D-vitamin. Det er nok forskjell på høydose D-vitamin og de man får i lavere doser reseptfritt og det man får i seg via tran f.eks. Jeg har en tarmsykdom som gjør til at jeg sliter med å ta opp næringsstoffer skikkelig. Har utenom D-vitaminmangel hatt jernmangel og folatmangel ved jevne mellomrom, så å bare ta tran er trolig ikke tilstrekkelig for meg. Tenker først å ta tilskudd en periode (som legen anbefalte) og etter det så kan jeg heller begynne å ta tran forebyggende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Haha, jeg bor på vestlandet så ser ikke så mye til sola gitt. Nå er ikke tran tilstrekkelig for alle for å få nok D-vitamin. Det er nok forskjell på høydose D-vitamin og de man får i lavere doser reseptfritt og det man får i seg via tran f.eks. Jeg har en tarmsykdom som gjør til at jeg sliter med å ta opp næringsstoffer skikkelig. Har utenom D-vitaminmangel hatt jernmangel og folatmangel ved jevne mellomrom, så å bare ta tran er trolig ikke tilstrekkelig for meg. Tenker først å ta tilskudd en periode (som legen anbefalte) og etter det så kan jeg heller begynne å ta tran forebyggende.

Da skjønner jeg du må ha det. Selv var jeg syk i flere år, var underernært, spiste lite og ensidig, trente masse, hadde aldri mangler på noe som helst. Skjønner at jeg var heldig☺

• Liker 1
Skrevet

Variable       budsjett regnskap
Mat       2000 151.57
Annet/gøy       2000 829.78
Helseutgifter
      150 146.45

Ferie       7500  
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 22396.8

Unnet meg litt mer shopping- noe jeg trengte, og noe jeg har hatt lyst på lenge. Og med det drar jeg på ferie (bryllup) et par dager :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 31.5.2019 den 8.45, Nuttery skrev:

Juni:
Husholdning: 
631,22/1400
Klær: -/0
Fornøyelser:
269,90/1500
Diverse: 
695,99/700
Faste kostnader: 5485,27/5500
Transport: 
0/500
Helse: 2400/3000
Ferie: 
0/10 000
Totalt:   9 482,38/ 22 600

Sparing Juni: /10 000
Totalspar 2019: 55 762 kr.

Sist oppdatert: 7/6

Yes! Denne måneden går veldig greit. Vi reiser på ferie om 2 uker, og det er årsaken til at de vanlige postene er litt lavere :) Diverse-posten har jeg allerede nådd, og den inkluderer en selvbruning, nattmat, 4 turer i kantina, en fuktighetskrem og en innflytningsgave til et vennepar. 

Økonomien er jo "som vanlig" veldig god i juni, med både lønn (er timesbetalt), feriepenger og skattepenger. I tillegg er det min siste måned med studielån. Totalt har jeg inn ca 40 100 kroner denne måneden.

Årsaken til at jeg har ca 10 000 som står igjen ubudsjetert er at jeg ikke skal jobbe i sommer, og de kommer til å måtte dekke utgifter utover sommeren. Forhåpentligvis har jeg ikke bruk for dem før i august, ettersom jeg også får lønn i juli. 

Skal prøve å holde meg innenfor dette budsjettet! 

Angående studielån så har jeg bestemt meg for å søke om tidlig betalingsplan og betale 100 000 med en gang, også forsøke å bli kvitt resten av lånet innen året er omme. Har tenkt mye frem og tilbake på dette, men har egentlig konkludert med at det kjekkeste for meg, rent mentalt sett, er å kvitte meg med lånet så fort som mulig. 

Endret av Nuttery
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nuttery skrev:

Yes! Denne måneden går veldig greit. Vi reiser på ferie om 2 uker, og det er årsaken til at de vanlige postene er litt lavere :) Diverse-posten har jeg allerede nådd, og den inkluderer en selvbruning, nattmat, 4 turer i kantina, en fuktighetskrem og en innflytningsgave til et vennepar. 

Økonomien er jo "som vanlig" veldig god i juni, med både lønn (er timesbetalt), feriepenger og skattepenger. I tillegg er det min siste måned med studielån. Totalt har jeg inn ca 40 100 kroner denne måneden.

Årsaken til at jeg har ca 10 000 som står igjen ubudsjetert er at jeg ikke skal jobbe i sommer, og de kommer til å måtte dekke utgifter utover sommeren. Forhåpentligvis har jeg ikke bruk for dem før i august, ettersom jeg også får lønn i juli. 

Skal prøve å holde meg innenfor dette budsjettet! 

Angående studielån så har jeg bestemt meg for å søke om tidlig betalingsplan og betale 100 000 med en gang, også forsøke å bli kvitt resten av lånet innen året er omme. Har tenkt mye frem og tilbake på dette, men har egentlig konkludert med at det kjekkeste for meg, rent mentalt sett, er å kvitte meg med lånet så fort som mulig. 

Men har du boliglån? Om du har det er det mye mer lønnsomt å betale ekstra ned på det fremfor studielånet. 

Anonymkode: a8966...8fa

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du boliglån? Om du har det er det mye mer lønnsomt å betale ekstra ned på det fremfor studielånet. 

Ja, men det er under en litt annen avtale. Jeg kan fortelle litt om det på pm om du ønsker det. 

Endret av Nuttery
Skrevet (endret)
Mat       2000 151.57
Helseutgifter
      150 146.45

Ferie       7500 4594.1
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 26990.9

Etter ferien ser det altså slik ut. Føler det gikk en del penger på turen, men orket ikke spinke og spare når jeg ikke absolutt må. Regnskapet inkluderer bryllupsgave (ble et par hundre mer enn planlagt), et par turer taxi, flytog, mat.. Alt brukt fra torsdag til i dag egentlig. Gikk litt amok på shopping, men fikk mye for pengene så det var verdt det. Og jeg trengte litt nytt. Kjøpte også bursdagsgave til nevøen på taxfree, og litt drikke til jeg får besøk senere i sommer.

I morgen er jeg nødt til å handle mat. Skal sette opp en matplan i dag tenker jeg, har vel noe i fryseren jeg kan spise. Starter også skjerpings på kostholdet fra i morgen, så får se hva det har å si for regnskapet. 

Endret av elvital
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, elvital skrev:
Mat       2000 151.57
Helseutgifter
      150 146.45

Ferie       7500 4594.1
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 26990.9

Etter ferien ser det altså slik ut. Føler det gikk en del penger på turen, men orket ikke spinke og spare når jeg ikke absolutt må. Regnskapet inkluderer bryllupsgave (ble et par hundre mer enn planlagt), et par turer taxi, flytog, mat.. Alt brukt fra torsdag til i dag egentlig. Gikk litt amok på shopping, men fikk mye for pengene så det var verdt det. Og jeg trengte litt nytt. Kjøpte også bursdagsgave til nevøen på taxfree, og litt drikke til jeg får besøk senere i sommer.

I morgen er jeg nødt til å handle mat. Skal sette opp en matplan i dag tenker jeg, har vel noe i fryseren jeg kan spise. Starter også skjerpings på kostholdet fra i morgen, så får se hva det har å si for regnskapet. 

Skjønner ikke regnestykket ditt. Dette blir da ikke 32.919?

AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2019 at 4:08 PM, AnonymBruker said:

Noen av oss har lavere rente på boliglånet, enn på studielånet..

Anonymkode: 111b3...951

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke regnestykket ditt. Dette blir da ikke 32.919?

Har skrevet tidligere i tråden at jeg ikke legger inn de faste utgiftene her lengre (boliglån, felleskostnader, månedskort, trening, mobil, forsikring, fast sparing osv), da de er det samme måned etter måned. Tar kun med det som endrer seg :) Kopierer ut fra budsjettet mitt i exel, dermed blir altså totalen det toltale på hele budsjettet mitt inkl faste utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, elvital skrev:

Har skrevet tidligere i tråden at jeg ikke legger inn de faste utgiftene her lengre (boliglån, felleskostnader, månedskort, trening, mobil, forsikring, fast sparing osv), da de er det samme måned etter måned. Tar kun med det som endrer seg :) Kopierer ut fra budsjettet mitt i exel, dermed blir altså totalen det toltale på hele budsjettet mitt inkl faste utgifter.

Ok, du må gjøre som du vil, men kunne jo eks hatt en post for alt det du nevner som heter faste kostnader. Da gir det mer mening☺ Og hadde sparing vært egen post så hadde det vært inspirerende. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, du må gjøre som du vil, men kunne jo eks hatt en post for alt det du nevner som heter faste kostnader. Da gir det mer mening☺ Og hadde sparing vært egen post så hadde det vært inspirerende. 

Som sagt kopierer jeg bare ut av exel-budsjettet mitt, og der er alt inndelt, så det blir litt pesete. Det er heller ikke så vanskelig å regne sammen hva som går til faste utgifter om man ønsker det, med tallene som er oppgitt ;) (For å gjøre det enkelt for deg, vil det si 21269,-. Det varierer litt ettersom studielånsrenta sakte men sikkert øker). Sparer forøvrig fast 2000,- hver mnd i banken (skal somle meg til å sette opp fond en vakker dag), i tillegg til 4200,- ekstra nedbetaling på boliglån månedlig.

Endret av elvital
  • Liker 1
Skrevet (endret)

feilpost

Endret av elvital
AnonymBruker
Skrevet

Busjett/faktiske utgifter mai mnd

Inntekt: 45000/46924,42

Faste utgifter: 17500/16684,48

Variable utgifter: 10630/12986,05

Husholdning og mat: 10000/10706,8

Klær: 300/89

Interiør: 500/459,6

Aktiviteter: 1200/1073

Kos: 400/927

Sparing: 4470/3638,46

Anonymkode: 757c1...5c7

Annonse
Skrevet
På 31.5.2019 den 8.45, Nuttery skrev:

Juni:
Husholdning: 
763,62/1400
Klær: -/0
Fornøyelser:
297,80/1500
Diverse: 
695,79/700
Faste kostnader: 5485,27/5500
Transport: 
59,00/500
Helse: 2400/3000
Ferie: 
0/10 000
Totalt:   9 701,48/ 22 600

Sparing Juni: /10 000
Totalspar 2019: 55 762 kr.

Sist oppdatert: 11/6

Dette går jo kjempebra :)

Vi reiser på ferie om 10 dager, og jeg har 2889,79 kr å bruke frem til det. Hittil syntes jeg at jeg har holdt meg godt i skinnet - blant annet ved å ikke gå over de 700 kronene jeg har satt til diverse. Det har også blitt litt mindre på fornøyelses-posten enn forventet, men det regner jeg med forsvinner ganske fort. Jeg bestemte meg også for å prøve å ikke kjøpe meg busskort denne måneden, noe som har gått de siste 11 dagene i allefall :)

I tillegg får jeg inn 2000 kroner mer enn forventet i juni, så det gir jo litt mer penger til annet. 

• Liker 2
Skrevet
På 31.5.2019 den 9.14, blåtimen skrev:

Juni
Mat: 730 / 700
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 404 / 300
Helse og velvære: 0 / 1000
Fornøyelser: 920 / 1200
Gaver: 290 / 600
Annet: 0 / 300
Totalt: 2344 / 4500

Sparing: 0 / 27 000

Hadde egentlig lite lyst til å oppdatere her nå :rodme:

Jeg gikk rett og slett på en smell. Jeg kunne kommet med mange unnskyldninger, men bottom line er at jeg ikke klarte å stå i mot fristelsen det var å kjøpe nye bøker. Shit happens 🤷🏼‍♀️ Jeg vet jeg sa dere kunne kjefte på meg om jeg mislyktes, men jeg har egentlig kjeftet nok på meg selv allerede. :tongue:

Har også kjøpt to ting på tekstil og hjem. Syns begge var fornuftige selv om det var å bryte shoppestoppen. Jeg sender mye håndskrevet post og var helt tom for postkort. Fant en 50-pack med skikkelig fine illustrerte kort med botaniske motiver for 126kr. Den andre tingen var en termokopp fra Kleen Kanteen. Har ønsket meg den lenge, såpass at den sto på ønskelisten min til jul. Nå skal den spesifikke koppen ut av produksjon og var derfor på tilbud og jeg hadde angret hvis jeg ikke kjøpte den. Så det så. 

Heldigvis ligger jeg godt an uansett da. Jeg har ingen spesielle utgifter fremover som jeg vet om, så at jeg kjøpte meg litt lekyre til sommeren påvirker ikke det jeg skal spare. Gidder ikke banke meg selv opp for det, uavhengig av shoppestopp har jeg et beskjedent og gjennomtenkt forbruk. :)

• Liker 2
Skrevet

Mat       2000 893.33
Annet/gøy       2000 2570.24
Helseutgifter
      150 146.45
Ekstra sparing
      2000  
Ferie       7500 4594.1
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 29481.46

Ukens oppsummering. "Grunnet" litt kjærlighetssorg (om man kan kalle det det) gikk jeg på en shoppingsmell. Et par hverdagskjoler jeg "trengte" og shellac start kit jeg har ønsket meg som var på halvpris. Og et reiseadapter som ble feilkjøpt. Skal prøve å få byttet det, men tviler siden pakningen er brutt.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.6.2019 den 7.58, elvital skrev:

Mat       2000 151.57
Helseutgifter
      150 146.45

Ferie       7500  
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 22396.8

Unnet meg litt mer shopping- noe jeg trengte, og noe jeg har hatt lyst på lenge. Og med det drar jeg på ferie (bryllup) et par dager :) 

Kan jeg spørre hva du jobber med som tjener så bra? 

Anonymkode: bd470...537

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva du jobber med som tjener så bra? 

Anonymkode: bd470...537

Vil vel ikke akkurat si at dette er så bra, men har en bachelor innenfor helsefag uten særlig mye godkjent ansiennitet. Jobber 50% kveld, og alle røde dager jeg kan få (som var en del i april/mai ;) ) i tillegg til hver fjerde helg. Det har også blitt litt overtid de siste månedene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...