Gå til innhold

Kan barnevernet bare hente barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for noe piss

Anonymkode: 7c307...d37

Absolutt ikke. Barnevernet gjør en svært god jobb. 

Anonymkode: 7e4e0...902

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama

Jeg tviler på at de har sagt til gutten din at de skal flytte han. Jeg ville ringt barnevernet og sagt det gutten sa og forklart at han nå er stresset og lei seg og om de kan oppklare hva de mente slik at han(og du) ikke stresser med dette.

Ser ingen grunn til omsorgsovertakelse når det er snakk om et tøft samlivsbrudd der barnet har måtte omstille seg og dermed hatt det litt ekstra tøft oppi dette. Det er helt vanlig at det blir en del konflikter ved samlivsbrudd og her har du faktisk bedt om hjelp i en vanskelig tid. Det skal du ha respekt for og det viser at du har god omsorgsevne. 

Senk skuldrene. Tenker det hele er en misforståselse fra guttens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra forklart den Klemetsrudmodellen: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bufdir.no/global/nbbf/Barnevern/Klemetsrudmodellen.pdf&ved=2ahUKEwjouvTA6K7fAhUZAxAIHYEcA-8QFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw3ShBwx-9MKS90KmWJJUBlb

Noe passer, noe passer ikke. Barnet har fått beskjed om å ikke si noe, men prosessen gjøres ikke i nærheten så raskt som beskrevet fra bufdir. Bla er den startet før jul og stopper helt opp i jula. Det er bare en ting å gjøre: å bruke jula på hverandre og egen refleksjon. Samværet er endret slik at barna får mer enn opprinnelig planlagt jevnlig tid med hver av oss. 

Noe skulle jeg ønske ugjort, men bruker tiden som sagt til refleksjon. Like greit å gjøre det først som sist. Endringer og forbedringer er gjort, men jobben er bare startet. 

Endret av Kjemperedd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en advokat.

Det er best å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 82be7...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjemperedd skrev:

/Noen/ gjør forhåpentligvis en god jobb. I grønne, gule og røde kommuner. 

Håper du fikk snakket med saksbehandler og fikk beroliget barnet ditt. Du trenger ikke å svare på det her. Ønsker dere en så fin jul som mulig ❤️

Anonymkode: d6912...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, BearMama skrev:

Jeg tviler på at de har sagt til gutten din at de skal flytte han. Jeg ville ringt barnevernet og sagt det gutten sa og forklart at han nå er stresset og lei seg og om de kan oppklare hva de mente slik at han(og du) ikke stresser med dette.

Ser ingen grunn til omsorgsovertakelse når det er snakk om et tøft samlivsbrudd der barnet har måtte omstille seg og dermed hatt det litt ekstra tøft oppi dette. Det er helt vanlig at det blir en del konflikter ved samlivsbrudd og her har du faktisk bedt om hjelp i en vanskelig tid. Det skal du ha respekt for og det viser at du har god omsorgsevne. 

Senk skuldrene. Tenker det hele er en misforståselse fra guttens side.

Så enkelt er det desverre ikke.

hvis konfliktene skader gutten, er det barnevern likevel

Anonymkode: 2225e...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt er det desverre ikke.

hvis konfliktene skader gutten, er det barnevern likevel

Anonymkode: 2225e...0e6

De kommer ikke og river barnet ut av hjemmet nei. De kan bistå med COS kurs og veiledning. Men de tar ikke barnet ut av hjemmet fordi det har vært en tøff overgang med skilsmisse. Når er det over og barnet må venne seg til ny livssituasjon med skilte foreldre. Ungen trenger å bli trygg i de nye omgivelsene i en sånn situasjon, ikke bli plassert i et beredskapshjem.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BearMama skrev:

De kommer ikke og river barnet ut av hjemmet nei. De kan bistå med COS kurs og veiledning. Men de tar ikke barnet ut av hjemmet fordi det har vært en tøff overgang med skilsmisse. Når er det over og barnet må venne seg til ny livssituasjon med skilte foreldre. Ungen trenger å bli trygg i de nye omgivelsene i en sånn situasjon, ikke bli plassert i et beredskapshjem.

Som jeg skrev: det kommer an på omfanget av konflikten, og om den er skadelig for barnet. 

Hilsen barnevernsansatt i 20 år som har plassert mange barn pga store og alvorlige skilsmissekobflikter

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BearMama skrev:

Klart de kan om det er akutt for barnets del om barnets liv og helse er i fare.

Det er ikke tilfellet her 🙄

Lovkriteriet «liv og helse» er ikke bare potensiell fysisk skade. Det kan også innebære alvorlig psykiske påkjenninger (som feks alvorlig foreldrekonflikt), som fører til at barnet blir skader. 

Bearmama: du legger fram alle synspunktene dine i denne tråden som om du kjenner lovvilkårene. Men utfra hvordan du svarer, forstår jeg at du ikke gjør det. 

Du kjenner jo ikke til saken og omfanget av konflikten, så du kan jo ikke ta stilling til om det er fare for liv og helse eller ikke.

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev: det kommer an på omfanget av konflikten, og om den er skadelig for barnet. 

Hilsen barnevernsansatt i 20 år som har plassert mange barn pga store og alvorlige skilsmissekobflikter

Anonymkode: 2225e...0e6

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lovkriteriet «liv og helse» er ikke bare potensiell fysisk skade. Det kan også innebære alvorlig psykiske påkjenninger (som feks alvorlig foreldrekonflikt), som fører til at barnet blir skader. 

Bearmama: du legger fram alle synspunktene dine i denne tråden som om du kjenner lovvilkårene. Men utfra hvordan du svarer, forstår jeg at du ikke gjør det. 

Du kjenner jo ikke til saken og omfanget av konflikten, så du kan jo ikke ta stilling til om det er fare for liv og helse eller ikke.

Anonymkode: 2225e...0e6

Å signere med en tittel gir deg ikke mer troverdighet og er heller ikke lov.

Og å skremme folk som har bedt om hjelp med at barnevernet skal komme og ta ungene er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at to voksne krangler mens barna hører på. Helt grusomt at de utsetter barna sine for dette. Hva med å tenke på de små??

Anonymkode: 92f89...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BearMama skrev:

 

Å signere med en tittel gir deg ikke mer troverdighet og er heller ikke lov.

Og å skremme folk som har bedt om hjelp med at barnevernet skal komme og ta ungene er latterlig.

Hvis du hadde lest det jeg skriver, hadde du skjønt at jeg jobber der. Nettopp fordi det jeg skriver er riktig.

derfor kan jeg også si at jeg tror barnet kan ha misforstått. Ofte i samtaler med barn, forklares det at barneverntjenesten gjør mange ting feks: hjelper foreldre til å passe på bedre barna eller en sjelden gang hjelper barn å få et annet sted å bo fordi det er så vanskelig for barnet hjemme.

har i årenes løp erfaring med mange tilfeller der barn har tolket slik samtale til å gjelde at de selv må flytte. Til tross for at bv kun har gitt informasjon om hva bv KAN gjøre -for å informere, har barnet (med sin redsel og kanskje uttrygghet), tolket det som om det gjelder dem. 

Jeg er temmelig sikker på at det er det som må ha skjedd her.

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at to voksne krangler mens barna hører på. Helt grusomt at de utsetter barna sine for dette. Hva med å tenke på de små??

Anonymkode: 92f89...540

Bra spørsmål som er like enkelt å svare på som hvorfor alkoholikere ikke bare lar være å ta neste glass. Jeg kan bare svare for egen del, men dette eskalerte over et halvårs tid hvor uheldige reaksjonsmønstre mellom oss voksne ble større og tydeligere. Desperasjonen min økte i takt med at den andre part trakk seg stadig mer unna (flyktet fra situasjonene for å unngå å måtte ta tak i problemene). 99% ble tatt utenfor barnets rekkevidde, men spesielt en krangel fikk det med seg for mye av. Megakrangelen som jeg kalte det. Vi skilte lag innad i huset umiddelbart og under en uke senere flyttet den ene ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest det jeg skriver, hadde du skjønt at jeg jobber der. Nettopp fordi det jeg skriver er riktig.

derfor kan jeg også si at jeg tror barnet kan ha misforstått. Ofte i samtaler med barn, forklares det at barneverntjenesten gjør mange ting feks: hjelper foreldre til å passe på bedre barna eller en sjelden gang hjelper barn å få et annet sted å bo fordi det er så vanskelig for barnet hjemme.

har i årenes løp erfaring med mange tilfeller der barn har tolket slik samtale til å gjelde at de selv må flytte. Til tross for at bv kun har gitt informasjon om hva bv KAN gjøre -for å informere, har barnet (med sin redsel og kanskje uttrygghet), tolket det som om det gjelder dem. 

Jeg er temmelig sikker på at det er det som må ha skjedd her.

Anonymkode: 2225e...0e6

Du har helt rett. Barnet ble presset til å prate med noen det ikke ønsket å prate med fordi det ikke kjente dem. Barnet hadde uttrykt at det ønsket å snakke med en person det er trygg på i stedet, uten å bli hørt. Usikkert om det var barnevern eller helsesøster barnet pratet med, så barnet har virkelig mistet mye essensiell informasjon i den samtalen. Jeg har fått vite nok til å skjønne at barnet ikke på langt nær har skjønt alt, men fått med seg litt her og der - og satt det sammen til noe fæle greier. 

Jeg har oppfordret barnet til å fortsatt be om å få snakke med den personen hun er trygg på. Og at det er fint å dele vonde følelser med andre - og at vi alle trenger det nå. 

Vi (foreldre) har ikke tatt kontakt med advokat, og håper vi heller kan få god hjelp av barnevernet og slipper advokat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lovkriteriet «liv og helse» er ikke bare potensiell fysisk skade. Det kan også innebære alvorlig psykiske påkjenninger (som feks alvorlig foreldrekonflikt), som fører til at barnet blir skader. 

Bearmama: du legger fram alle synspunktene dine i denne tråden som om du kjenner lovvilkårene. Men utfra hvordan du svarer, forstår jeg at du ikke gjør det. 

Du kjenner jo ikke til saken og omfanget av konflikten, så du kan jo ikke ta stilling til om det er fare for liv og helse eller ikke.

Anonymkode: 2225e...0e6

Nei, dere kjenner ikke virkeligheten, kun det jeg beskriver. Men det jeg beskriver er at konflikten forsvant i det den ene foreldren flyttet ut. Etter informasjonen om tvangsflytting av barnevernet har vi møttes og samarbeidet meget godt. Rart hva en kniv på strupen gjør... Det er ikke spill for galleriet, vi har virkelig Innsett at her må alle stridsøkser legges døde og kameler svelges over en lav sko. - og det UMIDDELBART. Det er jul og da skal ikke barn gå og grue seg! Vi har snakket om vanskelige temaer, hvorfor dette skjedde og hva vi føler. Bitterheten er borte, selv om skyldfølelser mot hverandre må behandles litt mer før den forsvinner. Uten bitterhet foregår praten rolig og konstruktivt. Med barn i hus (ikke samme rom), nettopp for at de skal vite at vi kan løse dette uten å kjefte eller skrike. 

Hvor sannsynlig er det at konflikten fortsatt er høy, når det er enighet under mekling, samvær er avtalt, og gjennomført, og verdier er fordelt? Samvær ble også endret da barnet plutselig uttrykte veldig behov for den andre foreldren som den ikke hadde sett på fem dager. Sannsynligheten er liten. Vi trengte å komme bort fra hverandre. Jeg føler meg ikke alene, jeg føler jeg kan puste. Det føler den andre foreldren også. 

Dere kan ikke kjenne virkeligheten, men må forholde dere til det som fortelles. Virkeligheten kan være veldig ulik og er selvfølgelig mye mer komplisert. Men noen nytte hadde det ikke hatt for meg om jeg bare skrev tull og tøys, sant? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting til som har slått meg er hvorfor de ber barnet ikke fortelle oss foreldre? Det er unødvendig påkjenning for barnet. Jeg har for en tid tilbake selv tatt kontakt med fastlege, krisesenter og helsesøster for å få hjelp til meg selv og barnet. 

Jeg håper det er /innholdet/ i samtalene det ikke trenger fortelle oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2018 at 5:43 AM, Kjemperedd said:

Barnet er ikke mishandlet, men tryggheten hjemme har vært utsatt for store prøvelser. Samlivsbrudd med alt for høyt konfliktnivå. Nå er det rolig fra begge parter når vi ikke bor sammen lenger. Mekling, separasjon, samvær, samarbeid og det økonomiske er løst uten problemer. Så dette var et kjempesjokk å få i fleisen nå. 

 

Det blir jo galt uansett hva jeg gjør; ringer skole, barnevern eller egen fastlege. Det er det jeg føler for - for å få dem til å undersøke mer. Advokat kan kanskje bistå, men også øke faren for at barnevernet gjør et eller annet hastevedtak - om de får nyss i det. 

Bare håper du forstår hvor galt det er å krangle i et forhold eller med far/mor til barnet når barnet hører eller ser det. Barn er ikke dumme. Mange foreldre som bagatelliserer både konfliktnivå og alkohol foran barn. Så dette er alvorlig. Barn skal aldri måtte være til stede når foreldre krangler. Som far og mor så er man forpliktet til å samarbeide, selv om man er uenig i mange ting.

Anonymkode: 741e3...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I situasjoner hvor man ikke er komfortabel er det vanskelig å få med seg alt som blir sagt og sammenhengen i det. Jeg tenker barnet ditt har hatt det slik og kun husker bruddstykker som blir satt sammen til en annen virkelighet en den som er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker, samt svar til dette.

Tråden gjenåpnes.

Yvonne (teamleder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...