Gå til innhold

Kan barnevernet bare hente barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom det virkelig er så ille at barnevernet planlegger omsorgsovertakelse, hvorfor ber de barnet bære dette alene hele jula? 

Barnet har adhd uten annen behandling enn medisiner og jeg lurer på om dette er en misforståelse eller om skolehelsetjenesten og barnevernet jobber slik? 

Vi har bedt om bistand fra skolehelsetjenesten for litt siden. Vi har forklart situasjonen, men ikke hørt mer fra dem. Barnet forteller om samtaler (uten å nevne innhold) med helsesøster og da tenker jeg det skjer noe positivt og avventer avtalt tilbakemelding før jul. Plutselig gruer barnet seg til jul fordi barnevernet har sagt at det mest sannsynlig blir flytting etter jul. Med beskjed om å ikke fortelle dette til oss foreldre. 

Vi er positive til hjelp fra barnevernet og de må mer enn gjerne innhente informasjon fra skole, fastlege, spesialisthelsetjeneste, venner med flere. Kan de gjøre det også uten vår viten? Jeg håper de gjør det - for å få et mer nyansert bilde.

Anonymkode: f0554...fe5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er barnet? Kan barnet være så gammelt at det søker rundt på nett? Snakker med venner? Har noen andre sagt noe?

Nei, barnevernet kan ikke bare hente. En omsorgsovertakelse er sjeldnere enn du tror, og det er alt for høy terskel før barnevernet faktisk setter i gang slike tiltak. Barnevernet gjør ofte alt de kan for at barn skal være med foreldrene sine (om det ikke er snakk om seksuelle overgrep og grov mishandling). I første rekke står bistand, veiledning og annen hjelp. 

Anonymkode: 808a3...fff

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er ikke mishandlet, men tryggheten hjemme har vært utsatt for store prøvelser. Samlivsbrudd med alt for høyt konfliktnivå. Nå er det rolig fra begge parter når vi ikke bor sammen lenger. Mekling, separasjon, samvær, samarbeid og det økonomiske er løst uten problemer. Så dette var et kjempesjokk å få i fleisen nå. 

 

Det blir jo galt uansett hva jeg gjør; ringer skole, barnevern eller egen fastlege. Det er det jeg føler for - for å få dem til å undersøke mer. Advokat kan kanskje bistå, men også øke faren for at barnevernet gjør et eller annet hastevedtak - om de får nyss i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er barnet? Kan barnet være så gammelt at det søker rundt på nett? Snakker med venner? Har noen andre sagt noe?

Nei, barnevernet kan ikke bare hente. En omsorgsovertakelse er sjeldnere enn du tror, og det er alt for høy terskel før barnevernet faktisk setter i gang slike tiltak. Barnevernet gjør ofte alt de kan for at barn skal være med foreldrene sine (om det ikke er snakk om seksuelle overgrep og grov mishandling). I første rekke står bistand, veiledning og annen hjelp. 

Anonymkode: 808a3...fff

Jo, barneverntjenesten KAN bare hente, hvis det er fare for at psykisk eller fysisk helse lider overlast. Men da må vedtaket i ettertid gjennom en rettsbehandling (fylkesnemnd), og barnet må hjem hvis barneverntjenesten ikke får medhold. 

Men du har rett i det du skriver om at barneverntjenesten gjør alt de kan. Det bunner i det biologiske prinsippet- som sier at foreldre og barn har det best sammen. 

TS: Du burde konferere med en advokat i dag. Det er mulig det planlegges en såkalt akuttplassering, og da er det bedre om du er på tilbudssiden FØR det evt skjer. 

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg synes du høres ut som en temmelig oppegående mor. Aldri i livet at det planlegges noe sånt og at barnet har fått beskjed om det men ikke får si noe til deg. Ring til barnevernstjenesten, eller dra til kontoret deres, så du og dere får avklart og avkreftet dette før jul. Ingen skal leve med slik usikkerhet.

Som en annen skrev skal det svært mye til for at barn blir hentet, jeg har hørt myyyyye "verre" enn du forteller og en er ikke i nærheten av omsorgsovertakelse. 

Håper dere får hjelpen dere så sårt trenger. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! Har ikke sovet i hele natt jeg. Håper virkelig ikke dette blie en skrekkhistorier om barnevernet. Jeg kan ikke fatte annet enn at barnet har misforstått, det skjer jo litt ekstra med hormoner og adhdn. Men "mest sannsynlig flytting" var så klart at jeg er jaggu ikke sikker. Ting som ikke bør skje, har skjedd. 

Er fullstendig klar over at kranglingen, med barn hjemme, har vært helt idiotisk. Og langt over hva barn bør oppleve. Derfor har vi søkt hjelp for barnet i skolehelsetjenesten, jeg har vært til fastlege og ba om og fikk henvisning til psykisk helsetjeneste i kommunen. Vi flyttet fra hverandre så fort som rå var etter megakrangel. Den krangelen var dråpen som fikk oss til å innse alvoret i klartekst. Jeg ringte krisesenteret for å få råd om hvem som best kan prate med raskt. Ikke nødvendigvis fordi jeg trengte deres hjelp, men sentralbordet i kommunen føltes feil. Etter en times telefonsamtale mente de familievernkontoret var riktig instans. 

Selv om vi burde ha besinnet oss eller flyttet fra hverandre tidligere i høst, da problemene begynte. 

Ordnet umiddelbart mekling, samvær og fordeling av verdier (noen ting gjenstår å fordele, men vi er enige). Selv bidrag er i boks.

Barnet uttrykte for kun 4 dager siden at den savner den andre foreldren, men at ting er mye bedre i hverdagen nå. De har mye kontakt pr telefon og hatt fine samvær. Barnet og jeg pratet på lørdag sammen et par timer om det som har skjedd og hvordan vi skal ha det sammen fremover. Jeg er i sjokk. Tør nesten spørre eller si noe til barnet, i frykt for at barnevernet skal tro jeg prøver å manipulere det. Men jeg har sagt at jeg er der om det trenger å prate! Jeg sliter med å bære dette, og kan ikke forestille meg hvordan barnet har det. 

Vi var (svært) destruktive for hverandre. Og barnet. Var. Vi foreldre snakket sammen i går kveld og er enige om å kontakte advokat i dag. For å få veiledning på hva vi bør/ikke bør gjøre. Vurderer å ta kontakt med barnevernet også, og jeg fastlegen min. 

Om 2 minutter ringer vekkerklokka og om 2 timer bør jeg være på jobb. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville definitivt tatt kontakt mwd barneverntjenesten og spurt.  Ikke i en anklagende tone, men fortalt at barnet har det vondt og fortalt hva det sier. 

Et barn skal ikke måtte gå med vissheten om at det kanskje skal flyttes. Barnevermet skal heller ikke planlegge hasteflyttinger så langt frem i tid; det høres helt rart ut.. 

Ta kontakt med bv, be om å få lese gjennom journalnotatet/samtalene de har hatt ned din sønn. Nekter de deg dette så tar du kontakt med advokat. Og gjør det før jul så du slipper å tenke på dette hele jula ❤️

Anonymkode: bda61...30b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kan de.

Skjedde med meg i 7 klasse, da jeg bodde på krisesenteret.

De bestilte taxi til skolen så de visste at jeg kom meg til skolen, og siste timen. Sier læreren min at jeg må komme med han. Jeg blir ført til rektorkontoret, der det ventet 2 barneverntjenester som uten forklaringen tar tak i meg og fører til bil, hvor det sitter enda en barneverntjener. Jeg blir tatt med til barnevern sin kontor fordi de måtte finne beredskapshjem, jeg var så sykt på gråten. Visste ikke hvorfor, og fikk ikke sett mamma. Sa at jeg måtte på do for å rømme men døra var låst... Senere blir jeg tatt til flyplass hvor en mann flyr med meg fra Sørlandet til Vestlandet. Kommer i en grusom beredskapshjem som forskjellsbehandler meg. 

 

Etter ett år med rettssaker kom jeg hjem, og barnevern anklaget moren min for mye usanne ting. Noe jeg senere anklager når jeg er 15, og får erstatning. Til og med politiet har sagt at de ikke kan ta meg, men det gjorde det. Jeg var på gransana til å ta selvmord, så det var takket været psykologen som var på vår side og fikk oss til å vinne. 

Helt grusom minne. Hvis du ikke vil miste barna, flykt til et annet land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan de.

Skjedde med meg i 7 klasse, da jeg bodde på krisesenteret.

De bestilte taxi til skolen så de visste at jeg kom meg til skolen. Og i siste timen Sier læreren min at jeg må komme med han. Jeg blir ført til rektorkontoret, der det ventet 2 barneverntjenester som uten forklaringen tar tak i meg og fører til bil, hvor det sitter enda en barneverntjener. Jeg blir tatt med til barnevern sin kontor fordi de måtte finne beredskapshjem, jeg var så sykt på gråten. Visste ikke hvorfor, og fikk ikke sett mamma. Sa at jeg måtte på do for å rømme men døra var låst... Senere blir jeg tatt til flyplass hvor en mann flyr med meg fra Sørlandet til Vestlandet. Kommer i en grusom beredskapshjem som forskjellsbehandler meg. 

 

Etter ett år med rettssaker kom jeg hjem, og barnevern anklaget moren min for mye usanne ting. Noe jeg senere anklager når jeg er 15, og får erstatning. Til og med politiet har sagt at de ikke kan ta meg, men det gjorde det. Jeg var på gransa til å ta selvmord, så det var takket været psykologen som var på vår side og fikk oss til å vinne. 

Helt grusom minne. Hvis du ikke vil miste barna, flykt til et annet land. 

Edit: merker en del skrivefeil, beklager for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kendall skrev:

Ja, det kan de.

Skjedde med meg i 7 klasse, da jeg bodde på krisesenteret.

De bestilte taxi til skolen så de visste at jeg kom meg til skolen. Og i siste timen Sier læreren min at jeg må komme med han. Jeg blir ført til rektorkontoret, der det ventet 2 barneverntjenester som uten forklaringen tar tak i meg og fører til bil, hvor det sitter enda en barneverntjener. Jeg blir tatt med til barnevern sin kontor fordi de måtte finne beredskapshjem, jeg var så sykt på gråten. Visste ikke hvorfor, og fikk ikke sett mamma. Sa at jeg måtte på do for å rømme men døra var låst... Senere blir jeg tatt til flyplass hvor en mann flyr med meg fra Sørlandet til Vestlandet. Kommer i en grusom beredskapshjem som forskjellsbehandler meg. 

 

Etter ett år med rettssaker kom jeg hjem, og barnevern anklaget moren min for mye usanne ting. Noe jeg senere anklager når jeg er 15, og får erstatning. Til og med politiet har sagt at de ikke kan ta meg, men det gjorde det. Jeg var på gransa til å ta selvmord, så det var takket været psykologen som var på vår side og fikk oss til å vinne. 

Helt grusom minne. Hvis du ikke vil miste barna, flykt til et annet land. 

Edit: merker en del skrivefeil, beklager for det.

Hvor lang tid i forveien fikk du beskjed om at du skulle flyttes av barnevernet?

Anonymkode: 57dcc...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke innhente informasjon uten ditt samtykke. Men når man er innkalt og det er opprettet undersøkelsessak, er det jo bra teit å ikke skrive under. 

Er det akuttvedtak, henter de barnet, om ikke skal det være et møte hvor de forteller hva de har kommet frem til. 

Å fortelle et barn at det skal flytte etter jul, er bare slemt. Ring saksbehandler og spør. 

Lykke til 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville definitivt tatt kontakt mwd barneverntjenesten og spurt.  Ikke i en anklagende tone, men fortalt at barnet har det vondt og fortalt hva det sier. 

Et barn skal ikke måtte gå med vissheten om at det kanskje skal flyttes. Barnevermet skal heller ikke planlegge hasteflyttinger så langt frem i tid; det høres helt rart ut.. 

Ta kontakt med bv, be om å få lese gjennom journalnotatet/samtalene de har hatt ned din sønn. Nekter de deg dette så tar du kontakt med advokat. Og gjør det før jul så du slipper å tenke på dette hele jula ❤️

Anonymkode: bda61...30b

TS: Anbefaler deg å lese om Klemetsrudmodellen, det er en modell de fleste barneverntjenester jobber etter i større eller mindre grad hvis det er mistanke om vold eller overgrep. Noen barneverntjenester har videreutviklet konseptet noe, men hvis det er slik at barneverntjenesten i din kommune har fått inn en bekymring med mistanke om vold så skal man ikke snakke med barnet uten å snakke med foreldrene etterpå.  Man nevner heller ikke flytting uten at det skal skje veldig snart og man ber ALDRI et barn holde en slik samtale hemmelig. Har kontaktpersonen virkelig gjort det så håper jeg for h*ns skyld at det er snakk om uerfarenhet og alder, selv om det strengt tatt ikke er noen unnskyldning.. Så ville det vært en forklaring.

Barn flyttes ikke sånn helt uten videre. Og vi som jobber i barneverntjenesten ønsker ikke å splitte barn og foreldre der det ikke er nødvendig.

Du må stå fast på at de episodene barnet eventuelt har fortalt om, som omhandler vold og krangling har opphørt etter samlivsbruddet, og at selv om dere ikke kommuniserer veldig bra er dere fast bestemt på å ha et godt samarbeid rundt sønnen deres.

Du må også oppsøke hjelp til barnet ditt hvis det har vært vitne til mye krangling og/eller vold mellom foreldrene sine. Helsesøster er et fint sted å begynne, men bup eller psykisk helse for barn og unge evt familiesenter er kan hende enda bedre og viser at du tar ditt barns psykiske helse på alvor. All forbedring er bra forbedring når det kommer til oppdragelse, selv om det skaø syyyyykt mye til før det ikke er bra nok. 

 

Anonymkode: bda61...30b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars barnet ditt og stakkars deg! Ta kontakt med barnevernstjenesten for å få et svar så dere slipper å lure hele jula. Si at barnet ditt kan ha misforstått, men har fått beskjed om at det skal flytte fra hjemmet rett etter jul. Man skal ikke ha det slik i julen! ❤️

Anonymkode: 64081...d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er mistanker som gjør at barn må ha akutt plassering, får ikke barnet vite dette på forhånd. Da blir de tatt med direkte samme dag som de snakker med barnet. Dersom det planlegges flytting som ikke haster, får foreldrene vite om dette. De kan også være med å foreslå steder barnet kan bo. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

De kan ikke innhente informasjon uten ditt samtykke. Men når man er innkalt og det er opprettet undersøkelsessak, er det jo bra teit å ikke skrive under. 

Er det akuttvedtak, henter de barnet, om ikke skal det være et møte hvor de forteller hva de har kommet frem til. 

Å fortelle et barn at det skal flytte etter jul, er bare slemt. Ring saksbehandler og spør. 

Lykke til 😄

Jo da, de kan innhente informasjon uten samtykke, Jf paragraf 4-3 og 4-12.

synes det er veldig viktig at de her inne som ikke jobber i barnevern, slutter å legge fram skråsikre påstand. Det gjør at når foreldre kommer i kontakt med barneverntjenesten , blir de veldig skuffet og føler seg dårlig behandlet, for «plutselig» ble info hentet uten at de visste det. Og de hentet barnet på skolen uten samtykke. 

JA, det går an.

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frostrose skrev:

Dersom det er mistanker som gjør at barn må ha akutt plassering, får ikke barnet vite dette på forhånd. Da blir de tatt med direkte samme dag som de snakker med barnet. Dersom det planlegges flytting som ikke haster, får foreldrene vite om dette. De kan også være med å foreslå steder barnet kan bo. 

Det KAN skje, men akuttplassering kan også planlegges i samarbeid med barnet, mor, far eller alle involverte. Det kommer helt Ann på problematikken i sak. 

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Anbefaler deg å lese om Klemetsrudmodellen, det er en modell de fleste barneverntjenester jobber etter i større eller mindre grad hvis det er mistanke om vold eller overgrep. Noen barneverntjenester har videreutviklet konseptet noe, men hvis det er slik at barneverntjenesten i din kommune har fått inn en bekymring med mistanke om vold så skal man ikke snakke med barnet uten å snakke med foreldrene etterpå.  Man nevner heller ikke flytting uten at det skal skje veldig snart og man ber ALDRI et barn holde en slik samtale hemmelig. Har kontaktpersonen virkelig gjort det så håper jeg for h*ns skyld at det er snakk om uerfarenhet og alder, selv om det strengt tatt ikke er noen unnskyldning.. Så ville det vært en forklaring.

Barn flyttes ikke sånn helt uten videre. Og vi som jobber i barneverntjenesten ønsker ikke å splitte barn og foreldre der det ikke er nødvendig.

Du må stå fast på at de episodene barnet eventuelt har fortalt om, som omhandler vold og krangling har opphørt etter samlivsbruddet, og at selv om dere ikke kommuniserer veldig bra er dere fast bestemt på å ha et godt samarbeid rundt sønnen deres.

Du må også oppsøke hjelp til barnet ditt hvis det har vært vitne til mye krangling og/eller vold mellom foreldrene sine. Helsesøster er et fint sted å begynne, men bup eller psykisk helse for barn og unge evt familiesenter er kan hende enda bedre og viser at du tar ditt barns psykiske helse på alvor. All forbedring er bra forbedring når det kommer til oppdragelse, selv om det skaø syyyyykt mye til før det ikke er bra nok. 

 

Anonymkode: bda61...30b

Klemetsrudmodellen blir ikke brukt i saker med overgrep, bare vold.

hilsen en som har jobbet med denne i 20 år. 

Anonymkode: 2225e...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kendall said:

Ja, det kan de.

Skjedde med meg i 7 klasse, da jeg bodde på krisesenteret.

De bestilte taxi til skolen så de visste at jeg kom meg til skolen. Og i siste timen Sier læreren min at jeg må komme med han. Jeg blir ført til rektorkontoret, der det ventet 2 barneverntjenester som uten forklaringen tar tak i meg og fører til bil, hvor det sitter enda en barneverntjener. Jeg blir tatt med til barnevern sin kontor fordi de måtte finne beredskapshjem, jeg var så sykt på gråten. Visste ikke hvorfor, og fikk ikke sett mamma. Sa at jeg måtte på do for å rømme men døra var låst... Senere blir jeg tatt til flyplass hvor en mann flyr med meg fra Sørlandet til Vestlandet. Kommer i en grusom beredskapshjem som forskjellsbehandler meg. 

 

Etter ett år med rettssaker kom jeg hjem, og barnevern anklaget moren min for mye usanne ting. Noe jeg senere anklager når jeg er 15, og får erstatning. Til og med politiet har sagt at de ikke kan ta meg, men det gjorde det. Jeg var på gransa til å ta selvmord, så det var takket været psykologen som var på vår side og fikk oss til å vinne. 

Helt grusom minne. Hvis du ikke vil miste barna, flykt til et annet land. 

Edit: merker en del skrivefeil, beklager for det.

Du bodde på krisesenteret i 7 kl, og synst det er rart du ble henta av barnevernet ? 

Bekaleglig at du kom til et hjem som ikke tok vare på deg. Men de måtte ta deg bort fra situasjon. Hvorfor var du på krisesenteret i første omgang ? 

Hvis det var vold fra farsfigur, og mor hadde en historie med å returnere til denne mannen. Så er det ikke merkelig du ble akutt hentet ut

Anonymkode: 2d572...c0f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klemetsrudmodellen blir ikke brukt i saker med overgrep, bare vold.

hilsen en som har jobbet med denne i 20 år. 

Anonymkode: 2225e...0e6

Oi, ja du har rett! Her har jeg skrevet litt på autopilot ser jeg, innlegget til TS handler jo ikke om overgrep en gang. Jeg har nok skrevet den setninga litt ofte i det siste, "ved mistanke om vold eller overgrep", dessverre... 

Takk for at du rettet opp i dette, og imponerende at du har holdt ut i feltet i 20 år. 

Anonymkode: bda61...30b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor gammel er barnet? Kan barnet være så gammelt at det søker rundt på nett? Snakker med venner? Har noen andre sagt noe?

Nei, barnevernet kan ikke bare hente. En omsorgsovertakelse er sjeldnere enn du tror, og det er alt for høy terskel før barnevernet faktisk setter i gang slike tiltak. Barnevernet gjør ofte alt de kan for at barn skal være med foreldrene sine (om det ikke er snakk om seksuelle overgrep og grov mishandling). I første rekke står bistand, veiledning og annen hjelp. 

Anonymkode: 808a3...fff

Herregud for noe piss

Anonymkode: 7c307...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...