AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Sønnen min på 6 begynte på skolen i høst, og etter at han begynte på skolen har en helt ny side av ham kommet frem. Han har alltid vært en rolig, høflig og forsiktig gutt, noe vi også alltid har fått høre i barnehagen. Nå i høst, derimot, er han plutselig helt forandret. Han gjør stadig vekk kjipe ting mot andre barn på skolen (f.eks spenner bein hvis de går forbi i garderoben, skrur av lyset for noen som sitter på do osv). Vi har tatt det opp med ham veldig mange ganger i høst, og omtrent daglig forklart ham hvorfor det er viktig å være grei og gjøre som læreren sier. Vi har forklart at andre barn blir lei seg, og ikke vil være venn med ham når han gjør slemme ting mot dem. Når vi snakker om det, er han helt enig i det, men så er han igang igjen dagen etter likevel. For noen uker siden hadde han fått tak i fyrstikker som han plutselig tente på inne på skolen (men blåste heldigvis ut igjen med en gang). Da var læreren naturlig nok ganske sint, og ringte hjem til oss. Vi tok det veldig alvorlig, var streng med ham da han kom hjem og viste video og forklarte hvor lett det kunne begynne å brenne osv. Da var han helt enig i at han aldri skulle gjøre det igjen. Så i dag, ringer læreren igjen, og forteller at han og en annen gutt i klassen har tettet doen på skolen med tøy fra gjenglemt-kassa. Dette er noe han vet veldig godt at ikke er greit- vi har flere ganger snakket med ham hjemme om at doen kan bli tett hvis han bruker for mye papir, og at det koster mye penger å reparere. Men så gjør han altså sånt på skolen likevel... Læreren var ganske sint, og sa at dette var helt uakseptabelt (det er jeg selvsagt helt enig i), og hun ba om å få tilbakemelding fra oss når vi har snakket med sønnen vår om det. Men hvordan skal vi ta det opp med ham, og bør vi gi ham straff??? Jeg er så i villrede her- og skjønner ikke hvorfor han plutselig er blitt den verste rampen... vil jo aller helst ha tilbake den snille gutten han var før Anonymkode: 039af...444 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Straff virker ikke. Dere må finne ut av hvordan han kan få dekket oppmerksomhetsbehovet ellet behovet for å krysse grenser, på en mer konstruktiv måte. Anonymkode: 1e61e...527 13
Sinsiew Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Absolutt ikke straff. Her må dere nesten komme til bunns i hva som har skjedd. Er det noe på skolen? Var overgangen fra bhg til skole for brå? Er han redd for å falle utenfor hvis han ikke er av "de kule"? 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Vi har snakket mye med ham om hva som kan ligge bak dette, men han selv svarer bare at han gjør det fordi det er gøy Han er faglig sterk, og gjør det godt på skolen, og later til å stortrives. Han gleder seg til ny skoleuke hver søndag, han elsker å gjøre lekser og opplever stor mestring. Sosialt har han heller ikke hatt noen problemer ved å begynne på skolen. Han begynte i klasse med bestekameraten sin fra barnehagen, som han fortsatt henger masse sammen med, og begge to har i tillegg fått en masse nye venner i begge klassene på trinnet. Hjemme er også alt ved det samme som det alltid har vært- det er derfor helt uforståelig for meg hvorfor han plutselig har begynt å utagere sånn... Jeg forstår i utgp at straff «ikke hjelper»- og det er også derfor jeg startet denne tråden. Samtidig har vi nå jobbet med å komme til bunns i dette problemet siden august, og alle samtaler vi har hatt om dette leder jo ingen som helst vei... Derfor jeg begynner å lure om vi må gå hardere til verks... ts Anonymkode: 039af...444
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Men får han noen konsekvenser, da? Inndragning av leker eller spill han er glad i? Være inne etter skoletid? Jeg fikk ikke straff hjemme, men jeg visste jo det ble reaksjoner om jeg gjorde noe galt. Det virker ikke som om gutten bryr seg om deres reaksjoner. Misforstå meg rett, mener ikke han skal være redd dere. Men dere må nok se på om han gjør disse tingene fordi han ikke føler det får noen egentlige konsekvenser. Anonymkode: e20ac...843 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Vi hadde to slike gutter forrige år når mitt barn gikk i første klasse, innen juletider så var det ingen av de andre barna som ville være med dem fordi de var så utidige, han ene blir fotfulgt dette året, fra han går inn på skolens område...så skal det være en assistent på den ungen for han er jo rett og slett jævlig mot de andre barna... Det jeg vil frem til her er at for deres eget barns skyld så bør dere finne ut hva som er problemet raskt, for når de først faller utenfor på grunn av oppførsel så er det sannelig ikke lett å komme inn i "varmen" igjen. Tenker og at når det ikke er en årsak til oppførselen så kan en henvisning til BUP og/eller PPT vært noe. Tenker mest BUP med tanke på at det virker som om han sliter med seg selv. Og det at han sier at han gjør dette fordi det er gøy er skikkelig bekymringsverdig, er jo alvorlige ting gutten holder på med, mobber barn og leker med fyrstikker. Anonymkode: 1a603...925 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min på 6 begynte på skolen i høst, og etter at han begynte på skolen har en helt ny side av ham kommet frem. Han har alltid vært en rolig, høflig og forsiktig gutt, noe vi også alltid har fått høre i barnehagen. Nå i høst, derimot, er han plutselig helt forandret. Han gjør stadig vekk kjipe ting mot andre barn på skolen (f.eks spenner bein hvis de går forbi i garderoben, skrur av lyset for noen som sitter på do osv). Vi har tatt det opp med ham veldig mange ganger i høst, og omtrent daglig forklart ham hvorfor det er viktig å være grei og gjøre som læreren sier. Vi har forklart at andre barn blir lei seg, og ikke vil være venn med ham når han gjør slemme ting mot dem. Når vi snakker om det, er han helt enig i det, men så er han igang igjen dagen etter likevel. For noen uker siden hadde han fått tak i fyrstikker som han plutselig tente på inne på skolen (men blåste heldigvis ut igjen med en gang). Da var læreren naturlig nok ganske sint, og ringte hjem til oss. Vi tok det veldig alvorlig, var streng med ham da han kom hjem og viste video og forklarte hvor lett det kunne begynne å brenne osv. Da var han helt enig i at han aldri skulle gjøre det igjen. Så i dag, ringer læreren igjen, og forteller at han og en annen gutt i klassen har tettet doen på skolen med tøy fra gjenglemt-kassa. Dette er noe han vet veldig godt at ikke er greit- vi har flere ganger snakket med ham hjemme om at doen kan bli tett hvis han bruker for mye papir, og at det koster mye penger å reparere. Men så gjør han altså sånt på skolen likevel... Læreren var ganske sint, og sa at dette var helt uakseptabelt (det er jeg selvsagt helt enig i), og hun ba om å få tilbakemelding fra oss når vi har snakket med sønnen vår om det. Men hvordan skal vi ta det opp med ham, og bør vi gi ham straff??? Jeg er så i villrede her- og skjønner ikke hvorfor han plutselig er blitt den verste rampen... vil jo aller helst ha tilbake den snille gutten han var før Anonymkode: 039af...444 Noen barn kan oppleve overgangen til skole som veldig brutalt. Kan hende han trenger litt tid på å venne seg til alt dette nye. Likevel er det veldig lurt å ta tak i så han ikke får stempelet som den slemme på skolen. For det et vanskelig å bli kvitt fra både barn og voksne. Kanskje barnet allerede har fått erfare at andre barn ikke liker han/ikke vil være med han. For oppmerksomhet så gjør han da slike ting? Kanskje han kjeder seg på skolen i tillegg? Ta et møte mellom dere, lærer og barnet og spør om barnet kan tenke seg en løsning. Ta det derfra og vis at dette ikke er greit. Selvfølgelig tar dere bort alle goder av skjermtid og den slags til det er bedring. Anonymkode: 6da83...901 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Han får ha det kult og kan leve livet videre som vanlig. Det er ingen konsekvenser fra dere, så hvorfor skal han bry seg. Nå ødelegger han skolen og ødelegger sosiale relasjoner. Unger husker. Selv om han skjerper seg nå, så vil de andre barna ha vansker med å være sammen med han for de vet hva han har gjort! Han er den plagsomme, slemme, ondskapsfulle som torturerte dem og gjorde skoledagen deres vanskelig. Selvfølgelig, så må en sånn oppførsel få konsekvenser. Anonymkode: feac0...c31 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 Straff og straff... Konsekvenser bør han få. Er enig med inndragning av iPad og sånt. Det virker som om en prat med han bare preller av, han fortsetter jo. Jeg syns du skal gi han en advarsel. Om han plager andre eller gjør hærverk/leker med fyrstikker e.l igjen så får han ikke bruke iPad/PlayStation/mobil/favorittleke på en uke. Da er det opp til han å ta valget. Om dere får telefon av lærer igjen, så sier du til sønnen at «du tok valget med å ikke følge reglene, og da får du ikke bruke iPaden slik som ble bestemt i går». Prøver han å protestere, så ikke diskuter. Bare si at «dette var et valg DU tok. Da må du tåle konsekvensene». Ikke kjeft eller mas eller diskuter, bare informer og gjennomfør på en rolig, men bestemt måte. Det kan bli en kamp i starten, men etter hvert vil han forhåpentligvis være klar over at han faktisk i noen situasjoner må tenke over hva han gjør, og ta det beste valget. Ha ekstra fokus på andre ting han gjør som er bra i denne fasen, så det ikke bare blir fokus på dårlige valg og konsekvenser. Fortsett å forklar hvorfor det han gjør kan være farlig, gjøre han dårlig likt osv. Still han spørsmål som «hva tror du Per tenker om deg når du spenner bein på han? Hva tror du skjer når doen blir tett? Hva tror du kan skje når du leker med fyrstikker?» Få han til å reflektere over dette sammen med deg, la han komme med egne svar. Anonymkode: 6a25d...f55 16
Anciol Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Min sønn oppførte seg slik og,det viste seg at de andre ungene hakket på han , og utestengte han, derfor tullet han og fant på mye tull! Kanskje du skulle se om han kanskje blir plaget eller mobbet?! Men etter skolebytte er han en helt annen gutt,, nå er han en rolig og høflig gutt, har mange venner. 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min på 6 begynte på skolen i høst, og etter at han begynte på skolen har en helt ny side av ham kommet frem. Han har alltid vært en rolig, høflig og forsiktig gutt, noe vi også alltid har fått høre i barnehagen. Nå i høst, derimot, er han plutselig helt forandret. Han gjør stadig vekk kjipe ting mot andre barn på skolen (f.eks spenner bein hvis de går forbi i garderoben, skrur av lyset for noen som sitter på do osv). Vi har tatt det opp med ham veldig mange ganger i høst, og omtrent daglig forklart ham hvorfor det er viktig å være grei og gjøre som læreren sier. Vi har forklart at andre barn blir lei seg, og ikke vil være venn med ham når han gjør slemme ting mot dem. Når vi snakker om det, er han helt enig i det, men så er han igang igjen dagen etter likevel. For noen uker siden hadde han fått tak i fyrstikker som han plutselig tente på inne på skolen (men blåste heldigvis ut igjen med en gang). Da var læreren naturlig nok ganske sint, og ringte hjem til oss. Vi tok det veldig alvorlig, var streng med ham da han kom hjem og viste video og forklarte hvor lett det kunne begynne å brenne osv. Da var han helt enig i at han aldri skulle gjøre det igjen. Så i dag, ringer læreren igjen, og forteller at han og en annen gutt i klassen har tettet doen på skolen med tøy fra gjenglemt-kassa. Dette er noe han vet veldig godt at ikke er greit- vi har flere ganger snakket med ham hjemme om at doen kan bli tett hvis han bruker for mye papir, og at det koster mye penger å reparere. Men så gjør han altså sånt på skolen likevel... Læreren var ganske sint, og sa at dette var helt uakseptabelt (det er jeg selvsagt helt enig i), og hun ba om å få tilbakemelding fra oss når vi har snakket med sønnen vår om det. Men hvordan skal vi ta det opp med ham, og bør vi gi ham straff??? Jeg er så i villrede her- og skjønner ikke hvorfor han plutselig er blitt den verste rampen... vil jo aller helst ha tilbake den snille gutten han var før Anonymkode: 039af...444 En lærer som er sint? Er en sint lærer en god pedagog? Har en sint lærer forstått hvordan man opptrer både i forhold til foreldre og i fo4hold til barn? Læreren har ringt, men hvorfor ringte ikke rektor særlig når siste hendelse angivelig var som den var, utenfor klasserommet om til skade for hele skolen? Avklar disse forholdene og ci kan diskutere videre. Anonymkode: c138b...84b 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 16 minutter siden, Anciol skrev: Min sønn oppførte seg slik og,det viste seg at de andre ungene hakket på han , og utestengte han, derfor tullet han og fant på mye tull! Kanskje du skulle se om han kanskje blir plaget eller mobbet?! Men etter skolebytte er han en helt annen gutt,, nå er han en rolig og høflig gutt, har mange venner. Som sagt elsker han skolen, han gleder seg til hver nye uke, og har masse venner han leker med både på skolen og etter skoletid. Jeg har derfor vanskelig for å tro at han blir mobbet- han har heller aldri nevnt noe som helst om at han blir plaget eller ertet av andre. ts Anonymkode: 039af...444 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 Det kan kanskje virke som han lar seg rive med uten å tenke på konsekvensene av det han gjør. Det er i grunn ganske typisk, man blir litt revet med i øyeblikket. Det skjer både store og små det. Er det noe der han ser ekstra opp til? Da er det vel impulskontrollen det står på. Anonymkode: 85f89...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt elsker han skolen, han gleder seg til hver nye uke, og har masse venner han leker med både på skolen og etter skoletid. Jeg har derfor vanskelig for å tro at han blir mobbet- han har heller aldri nevnt noe som helst om at han blir plaget eller ertet av andre. ts Anonymkode: 039af...444 Barn nevner jo aldri det altså Anonymkode: 6da83...901 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Og det at han sier at han gjør dette fordi det er gøy er skikkelig bekymringsverdig, er jo alvorlige ting gutten holder på med, mobber barn og leker med fyrstikker. Anonymkode: 1a603...925 Jeg vil bare si at jeg synes ikke det er bekymringsverdig eller alvorlig, fra barnets ståsted, at de leker med fyrstikker. Det er selvsagt potensialt farlig, ikke det jeg mener. Men det er da vanlig at små barn er fascinert over fyrstikker og ild? Det var da vi også som barn, uten at vi hadde noen store problemer av den grunn. Anonymkode: fdd31...fbe 2
Anciol Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt elsker han skolen, han gleder seg til hver nye uke, og har masse venner han leker med både på skolen og etter skoletid. Jeg har derfor vanskelig for å tro at han blir mobbet- han har heller aldri nevnt noe som helst om at han blir plaget eller ertet av andre. ts Anonymkode: 039af...444 MEn det sa min sønn og, men når vi gravde dypere ned så fikk vi vite noe helt annet..! De er flinke å skjule at de blir mobbet! 5
Gjest supernova_87 Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 Blir dere sinte da? Eller bare forklarer dere?
Gjest BearMama Skrevet 18. desember 2018 #18 Skrevet 18. desember 2018 Jeg hadde kjørt steinhard konsekvens. Ikke noe iPad, gaming, gøyale ting i helgen, lørdagsgodt etc. Han skulle kjedet seg ihjel hjemme og innsett at dårlig atferd ikke fører noe gøy med seg. Hadde definitivt vist han at jeg var utrolig skuffet, men ikke blitt sint, kjeftet eller laget noe rabalder. Jeg er utrolig skuffet over oppførselen din. Du skader andre mennesker, andres eiendom og viser ikke noe respekt. Siden du ikke kan oppføre seg skikkelig så blir det heller ikke noe kjekt her hjemme. Det betyr at alt av morsomme ting som Barne-TV, gaming, iPader, mobiler osv er inndratt inntil jeg ser at du endrer atferden din. Vi kommer heller ikke til å gjøre morsomme ting som å dra på kino, lekeland og ser jeg ikke forskjell asap så blir det heller ikke mamge julegaver under treet, for julegaver er forbehold snille barn her i huset. Men gjør han alt alene eller gjør han det sammen med kompisen? Om han står for alt alene så er det en grunn. Han vil jo ha oppmerksomheten og det får han jo tonnevis av med illsinte lærere og at dere ikke gir konsekvenser er jo bare motivasjon til å fortsette, for det skjer jo ikke noe om han fortsetter.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn nevner jo aldri det altså Anonymkode: 6da83...901 1 time siden, Anciol skrev: MEn det sa min sønn og, men når vi gravde dypere ned så fikk vi vite noe helt annet..! De er flinke å skjule at de blir mobbet! Han ble mobbet en liten stund av en eldre gutt i barnehagen da han var 4, og fortalte om det hjemme hver gang denne gutten hadde gjort noe som gjorde ham lei seg. Det ville derfor forundre meg stort om han ikke skulle fortelle meg om dette nå, når han i tillegg er 2 år eldre. Vi snakker generelt mye om følelser og hvordan man har det i hverdagen- og han snakker villig vekk om hvordan dagen hans har vært hver dag. Han snakker stadig om hvor gøy det er at han har fått så mye nye venner på skolen, og flere ganger i uka kommer det gutter og spør om han vil være med ut å leke. Det er altså absolutt ingenting som tyder på at han blir mobbet. —————— Forøvrig sier læreren også at det er flere gutter i klassen som holder på sånn som min sønn (altså dytter andre uprovosert o.l.), så det er tydeligvis ikke så helt unormalt for alderen (til alle dere som skriker ut om at dette er veldig unormalt). Det var en over her som skrev at det nok handler om manglende impulskontroll- og jeg tror nok også at mye ligger der. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan vi skal greie å «få den på plass». Vi snakker strengt med ham når vi får høre at han har tatt dårlige valg (dette er lærerens ord om disse handlingene- og hun snakker mye til klassen om viktigheten av å ta gode valg). Men vi har fortsatt ikke gitt ham straff i form av at han ikke får se på tv/ikke får gå ut og leke o.l. Grunnen til at vi ikke har gjort dette enda, er fordi jeg, så lenge jeg har hatt barn, har blitt tutet ørene fulle om at straff ikke hjelper. Det var jo også det de sikkert 5-6 første svarene i denne tråden sa. Jeg har derfor tenkt at det ikke var noen vits i- men nå lurer jeg på om det kanskje må til likevel, for å få ham til å forstå alvoret. ts Anonymkode: 039af...444 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #20 Skrevet 18. desember 2018 Synes det høres ut som han er usikker og ikke har det bra på skolen. Har dere snakket om det? Anonymkode: 784e7...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå