ElinX0Xpoliti Skrevet 17. desember 2018 #21 Skrevet 17. desember 2018 9 hours ago, 007_008_007 said: Hva faen er det du skriver av pjatt? Hvor mange leger med innvandrerbakgrunn har man ikke i norsk helsevesen? Vis meg hva du ikke forstår så kan vi rette på det. Ganske mange leger av innvandrerbakgrunn i norge, nesten ingen leger er muslimer dog. Vi hadde en mannlig hjelpepleier som nektet å ta meg i handen eller så er det få av dem på sykehusene.
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #22 Skrevet 17. desember 2018 6 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Den er grei, kan du gå til IRN og fortelle dem dette. Du skjønner vi snakker om MODERNE sulfi, ikke den gamle versjonen som er mystisisme versjon . Virkelig kan du faktisk fortelle meg om de fem pilarene av Islam gjerne ta med alle fem. Gjerne siter til meg hadiffene om skillsmise, som FORSATT er praktisert av flesteparten av sunni Muslimer idag. Du får sannelig vise at jeg ikke forstår her, at du ikke forstår er en annen sak. Hva er sulfi?
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #23 Skrevet 17. desember 2018 Og hvorfor svarte du ikke på resten av spørsmålene mine? Blant annet hva mente du med, "moderne insulære versjon"?
ElinX0Xpoliti Skrevet 17. desember 2018 #24 Skrevet 17. desember 2018 4 minutter siden, JaVel said: Hva er sulfi? Sulfisme er delt inn i mange ordner (ikke sekter), der mytiske aspekt av islam ble undersøkt ifra ørkensekter i de tidligere kalifatene på 600 tallet. Dette var kalt Tasawuf, der aspekter av mystesisme ble undersøkt. I dag så siterer ISIS moderne Sulfi islam for å gjøre grusomme ting, Wahabister som kommer ifra Abd al-Wahhab bruker i mordene tid Sulfi siterer innenfor moskene som referanse hva er ideelt å leve med dette. Sunni ekstremister som ISIS bruker ideologien til "morderne" wahabisme, til å "godkjenne" grusome handlinger. Dette går i selvfølgelig imot Abd al-Wahhab lære, men har vært tilnærmet siden det har vært pragmatisk i samfunns øyemed siden islam kan ikke leve i år 600-1200 i den moderne verden. Det vil si Muslimer kan ikke leve som idag som Mohamed gjorde i sin tid, derfor er Sulfisme en stor del av sunni og shia verdenbilde.
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #25 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev: Sulfisme er delt inn i mange ordner (ikke sekter), der mytiske aspekt av islam ble undersøkt ifra ørkensekter i de tidligere kalifatene på 600 tallet. Dette var kalt Tasawuf, der aspekter av mystesisme ble undersøkt. I dag så siterer ISIS moderne Sulfi islam for å gjøre grusomme ting, Wahabister som kommer ifra Abd al-Wahhab bruker i mordene tid Sulfi siterer innenfor moskene som referanse hva er ideelt å leve med dette. Sunni ekstremister som ISIS bruker ideologien til "morderne" wahabisme, til å "godkjenne" grusome handlinger. Dette går i selvfølgelig imot Abd al-Wahhab lære, men har vært tilnærmet siden det har vært pragmatisk i samfunns øyemed siden islam kan ikke leve i år 600-1200 i den moderne verden. Det vil si Muslimer kan ikke leve som idag som Mohamed gjorde i sin tid, derfor er Sulfisme en stor del av sunni og shia verdenbilde. Det er ingenting som heter SuLfisme!
ElinX0Xpoliti Skrevet 17. desember 2018 #26 Skrevet 17. desember 2018 13 minutter siden, JaVel said: Og hvorfor svarte du ikke på resten av spørsmålene mine? Blant annet hva mente du med, "moderne insulære versjon"? Hvilken spørsmål? Moderne islam er ekstremt insulær mot ikke muslimer langt mer enn det var på 1400 tallet. Om du ikke er muslim i et muslimsk land i dag så har du ingen ting å gjøre der, og det er nesten et spørsmål om tid før de utryddet som gruppe unnsett hvem de er. Hvor mange kristne er igjen i Mellom østen idag siden 1800 tallet?
ElinX0Xpoliti Skrevet 17. desember 2018 #27 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, JaVel said: Det er ingenting som heter SuLfisme! Nei vel, greit nok. Da får du være pikant en annen plass da om du faktisk ikke bryr deg om temaet i det hele tatt og fokuserer på ord som ikke kan oversettes. Imamer sier på NORSK Sulfisme, ingen imamer i norge sier sufisme. Og du vet ingen ting om islam ser det ut som. Prøv å si الْتَّصَوُّف
Madame Butterfly Skrevet 17. desember 2018 #28 Skrevet 17. desember 2018 Sufisme er mystikk og åndelige aspekter i islam. Forstår meg lite på sånt.0 Salafisme er ordodoks og fundamentalistisk Sunni. Wahhabi som i Saudi Arabia er en type Salafisme. Forstår meg ikke på den slags heller. Tror det har gått litt i rot med likelydende begreper et eller annet sted her. «Sulfi» er vel egentlig ikke noe 🤔 3
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #29 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev: Nei vel, greit nok. Da får du være pikant en annen plass da om du faktisk ikke bryr deg om temaet i det hele tatt og fokuserer på ord som ikke kan oversettes. Imamer sier på NORSK Sulfisme, ingen imamer i norge sier sufisme. Og du vet ingen ting om islam ser det ut som. Prøv å si الْتَّصَوُّف Du slenger konsekvent ut et ord som overhodet ikke er i bruk, med andre ord svært lite tillitsvekkende. Det blir som om jeg konsekvent hadde brukt ordet katalisisme når jeg snakket om hovedretningen innenfor kristendom, hadde du da trodd på mine dybdekunnskaper innenfor kristendom? Ps, det rette ordet ville selvsagt vært katolisisme. 1
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #30 Skrevet 17. desember 2018 8 minutter siden, Madame Butterfly skrev: Sufisme er mystikk og åndelige aspekter i islam. Forstår meg lite på sånt.0 Salafisme er ordodoks og fundamentalistisk Sunni. Wahhabi som i Saudi Arabia er en type Salafisme. Forstår meg ikke på den slags heller. Tror det har gått litt i rot med likelydende begreper et eller annet sted her. «Sulfi» er vel egentlig ikke noe 🤔 Endelig!
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #31 Skrevet 17. desember 2018 15 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Nei vel, greit nok. Da får du være pikant en annen plass da om du faktisk ikke bryr deg om temaet i det hele tatt og fokuserer på ord som ikke kan oversettes. Imamer sier på NORSK Sulfisme, ingen imamer i norge sier sufisme. Og du vet ingen ting om islam ser det ut som. Prøv å si الْتَّصَوُّف Ps, hvis det er noe jeg kan så er det islam, så der tok du virkelig feil! . Et godt råd til deg, hvis du vil lære mye om islam så les på engelsk. Norske aviser, pluss sider som HRS og Document.no har lite dybdekunnskap om islam. 1
JaVel Skrevet 17. desember 2018 #32 Skrevet 17. desember 2018 20 minutter siden, Madame Butterfly skrev: Sufisme er mystikk og åndelige aspekter i islam. Forstår meg lite på sånt.0 Salafisme er ordodoks og fundamentalistisk Sunni. Wahhabi som i Saudi Arabia er en type Salafisme. Forstår meg ikke på den slags heller. Tror det har gått litt i rot med likelydende begreper et eller annet sted her. «Sulfi» er vel egentlig ikke noe 🤔 Skal innrømme at jeg ikke tenkte at hun kunne mene salafisme, sulfisme ligner rett og slett ikke. Jaja, da var det endelig oppklart .
Drizzt Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #33 Skrevet 18. desember 2018 9 timer siden, JaVel skrev: Skal innrømme at jeg ikke tenkte at hun kunne mene salafisme, sulfisme ligner rett og slett ikke. Jaja, da var det endelig oppklart . Jeg forsto hun mente salafisme, men visste ikke om det var eget ord på norsk eller om det heter salafisme.
JaVel Skrevet 18. desember 2018 #34 Skrevet 18. desember 2018 1 minutt siden, Drizzt skrev: Jeg forsto hun mente salafisme, men visste ikke om det var eget ord på norsk eller om det heter salafisme. Det heter salafisme også på norsk.
ElinX0Xpoliti Skrevet 18. desember 2018 #35 Skrevet 18. desember 2018 (endret) 14 hours ago, JaVel said: Ps, hvis det er noe jeg kan så er det islam, så der tok du virkelig feil! . Et godt råd til deg, hvis du vil lære mye om islam så les på engelsk. Norske aviser, pluss sider som HRS og Document.no har lite dybdekunnskap om islam. Leser ikke HRS eller dokcument.no om du trodde dette, jeg har lest koranen, hadiffene, og generell sharia som praktiseres i muslimske land samt teologer om islam, Uahamsaha er en av de få som har kritikk av islam religiøse doktriner og politiske doktriner. Den gylnede tid i islam, hvordan sluttet dette? Hva skjedde med ikke muslimer? Hva er hallif, og hva er en kalif? Hva er fatiwa. Hva er grunnen til at terrorister bruker Sulifisme til begrunne angrep (om du ikke viste dette så bruker islamiser lang tid å lage videoer der de referer til div autoritære personer og Koranen til å begrunne angrep)? Så hva vet du om islam? Hva er Sufi zikr? Endret 18. desember 2018 av ElinX0Xpoliti 2
JaVel Skrevet 18. desember 2018 #36 Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, ElinX0Xpoliti skrev: Leser ikke HRS eller dokcument.no om du trodde dette, jeg har lest koranen, hadiffene, og generell sharia som praktiseres i muslimske land samt teologer om islam, Uahamsaha er en av de få som har kritikk av islam religiøse doktriner og politiske doktriner. Den gylnede tid i islam, hvordan sluttet dette? Hva skjedde med ikke muslimer? Hva er hallif, og hva er en kalif? Hva er fatiwa. Hva er grunnen til at terrorister bruker Sulifisme til begrunne angrep (om du ikke viste dette så bruker islamiser lang tid å lage videoer der de referer til div autoritære personer og Koranen til å begrunne angrep)? Så hva vet du om islam? Hva er Sufi zikr? Det er ingenting som heter sulifisme, dette har du gjentatte ganger fått opplyst, men du tar det overhodet ikke til deg. Det er heller ingenting som heter Uahamsaha, hadiffene, hallif eller fatiwa. Du er et veldig godt eksempel på Dunning-Kruger effekten.
JaVel Skrevet 18. desember 2018 #37 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, JaVel skrev: Hva er grunnen til at terrorister bruker Sulifisme til begrunne angrep (om du ikke viste dette så bruker islamiser lang tid å lage videoer der de referer til div autoritære personer og Koranen til å begrunne angrep)? Så lenge man har lært å lese på skolen , og har et minimum av interesse for verden rundt seg, så vet man godt at islamister bruker videoer til å spre sitt budskap! Å fremlegge dette som om det bare noe de " innvidde" vet om, viser at du har en arroganse som absolutt ikke passer sammen med ditt lave kunnskapsnivå når det kommer til islam. 2
Elaine Marley Skrevet 22. desember 2018 #38 Skrevet 22. desember 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.
ElinX0Xpoliti Skrevet 22. desember 2018 #39 Skrevet 22. desember 2018 On 12/18/2018 at 2:45 PM, JaVel said: Det er ingenting som heter sulifisme, dette har du gjentatte ganger fått opplyst, men du tar det overhodet ikke til deg. Det er heller ingenting som heter Uahamsaha, hadiffene, hallif eller fatiwa. Du er et veldig godt eksempel på Dunning-Kruger effekten. Jeg kommer ifra Norge og bruker norske ord, Hadiff der det engelske ordet er hadith. Halif er forleggeren det som som ble til kalif etter det 700 år hundre, der Halifen Abu Bakr som var valgt via shura (stamme styre en slags demokrati) var betegnet som en Halif og ikke en kalif. Fatwia er gitt av en autoritær person som ofte en lærd teokratisk islamist som er en straff. Og jeg viste ikke at du var fjern psykolog. Jeg tror du vet ekstremt lite om islam ser ikke ut som du vet noe som helst om islam. Jeg vet at sulfi er den mystiske "pasifist" sekten av islam, men okesom blir de sitert for grusomme handlinger i Syria av ISIS der de hadde en massegrav av kvinner og barn i Ramadi, irak. Salafisme og whabisme er ikke det vi snakker om Vi snakker om Sulfi som islamiserer bruker. Jeg gjentar du vet ikke hva du snakker om, jeg har lest historisk islam og det er nesten 1400 med blod. Det er spesielle regler for ikke muslimer og hvordan muslimer skal behandle ikke muslimer. Sulfi blir brukt som dekke for islamister når de siterer koranen og autoritære personer, jeg anbefaler deg å lese den politiske doktrinen til isis og "manifestet" de bruker.
Gjest O.G. Skrevet 22. desember 2018 #40 Skrevet 22. desember 2018 På 16.12.2018 den 19.22, Drizzt skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/bK1kzd/Nav-har-nytte-av-Koranen--Ingunn-Okland Jeg liker logikken. Nekter du jobben av religiøse grunner, takker du også nei til støtte fra NAV. Er det uenige her? Jeg er ikke uenig med deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå