Gå til innhold

Hvor mye hensyn til gravide gjester?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hadde eg ikkje orka :)

Eg synest det er for tett opp mot termin.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 16.12.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vi bor grisegrendt til, det er 45 min til sykehuset hjemmefra - fra lokalet er det ca 1,5 time. (Lokalet er derimot 2,5 t hjemmefra om det har noe å si!) I mitt hode er det OK avstand, men jeg er usikker

Anonymkode: dca95...8ec

Jeg hadde ikke dratt selv, og hadde heller ikke ønsket at mannen dro så langt hjemmefra måneden før fødsel.

Så vi hadde meldt avbud, men hadde ikke blitt fornærmet for at noen la datoen til før/etter fødsel. Jeg hadde dog blitt ganske oppgitt over bridezillatendenser om man ikke kan synes det er innafor at høygravide ikke får deltatt med den avstand.

Anonymkode: d3e6e...a37

• Liker 4
Skrevet
På 16.12.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Ta her... vi hadde egentlig booket lokalet til termindato, så kommer de med nyheten om barn. Pga snøsmelting og at lokalet er på en fjellgård så har vi derfor maks 3 uker å sette dato tilbake - jeg synes dere er veldig krasse mot meg... vi prøver å vise hensyn til de, samtidig som vi ønsker å gifte oss før vi blir gravide selv...

Ikke for å være brutal her, men:

1. Ditt premiss er at du vil ha dette «unna» før du selv blir gravid. Om 3 uker før termin ikke skal være noe problem for dem - hvorfor skal en graviditet hindre dere i å arrangere bryllup?

2. Det tar ofte mye lengre tid med IVFprosess enn man tenker - og det er mye venting. Sjansen for at du ender opp med en rask IVFprosess og rask graviditet er veldig lav - selv også om du lykkes på første forsøk.

Ta bryllupet når dere ønsker, og respekter at det er like umulig for dem å planlegge form/reisemuligheter som det er for dere å planlegge nøyaktig når graviditet kanskje skjer eller ikke. 

Selv kunne jeg ikke sitte eller spasere omtrent noe 3 uker før termin, jeg var i elendig form og virkelig desperat av søvnmangel og smerter. Jeg gikk 2 uker over termin, så teoretisk sett kunne mannen ha deltatt på en utenlandsreise om det så var - mn det var helt uaktuelt. Man vet ikke om man føder om 5 minutter eller 5 uker.

Anonymkode: d3e6e...a37

• Liker 8
Skrevet
På 16.12.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vi bor grisegrendt til, det er 45 min til sykehuset hjemmefra - fra lokalet er det ca 1,5 time. (Lokalet er derimot 2,5 t hjemmefra om det har noe å si!) I mitt hode er det OK avstand, men jeg er usikker

Jeg hadde da selv ikke våget å komme så tett opp mot termin. Men hadde på ingen måte reagert på at dere valgte en dato som ikke passet meg. Det er jo deres bryllup, og dere datoen skal passe for. Jeg hadde heller fått litt dårlig samvittighet for å takke nei pga egen usikkerhet.

uansett så må dere legge bort tanken på å tilfredsstille alle andre når dere planlegger. Det går aldri uansett, og skaper bare unødvendig stress i planleggingen. Fokuser på det som er viktig, og det er ene og alene dere to<3 

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg er førstegangsmamma og hadde «tidenes» fineste graviditet med null plager i det hele tatt. Men selv jeg hadde ikke reist i 1,5t unna sykehuset 3 uker før termin. Mannen min likte ikke gang jeg ønsket en tur til Charlottenberg for å handle 3mnd før termin «i tilfelle noe skjer». Han reiste alene med handlelisten min. 

Det er nok bare å belage seg på at hun ikke kan stille, og med stor sannsynlighet han også. Forståelig nok, noe annet hadde vært rart. Jeg var innom jobben og var i storform, satt å tullet og koste meg på dagen 1 uke før termin. 16 timer senere var baby født. Man vet aldri hva som kan skje når under en graviditet. 

Anonymkode: 08f63...71c

• Liker 3
Skrevet

Hallo! Det er graviditet det er snakk om, ikke en sykdom. Det er faktisk meningen man skal være i full jobb fram til tre uker før termin. Og de fleste bør klare noen timer i bryllup til nærmeste slekta. 

1,5 time unna sykehus er ikke akkurat verdens ende. Veldig mange her til lands bor myyye lenger unna sykehuset 'sitt' enn dette. 

Anonymkode: 69608...3ba

• Liker 9
Skrevet
På 18.12.2018 den 22.47, The Kitten skrev:

Ikke for å være frekk, men du vet jo ikke engang om du blir gravid. 

Hvilke hensyn er det egentlig dere har tatt? 

Ikke for å være frekk, men nå var du frekk.

Å starte med IVF er ikke en enkel ting. Og både hun og mann bør holde seg inna alkohol/kaffe++ i god tid dør prosedyre. I tillegg til alle hormonene som må tas. Selvfølgelig skal de ta hensyn til dette fremfor en gravid gjest. Spiller ingen rolle om det er svigerinne. Er ikke personlig ment, men de viktigste i et bryllup er faktisk brudeparet. 

Kjære TS, du kan ikke høre på slike negative kommentarer. Gi invitasjon, og respekter om de takker nei. Men du kan ikke forventes å planlegge ditt bryllup rundt noen andre. 

Anonymkode: 32561...3f1

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! Det er graviditet det er snakk om, ikke en sykdom. Det er faktisk meningen man skal være i full jobb fram til tre uker før termin. Og de fleste bør klare noen timer i bryllup til nærmeste slekta. 

1,5 time unna sykehus er ikke akkurat verdens ende. Veldig mange her til lands bor myyye lenger unna sykehuset 'sitt' enn dette. 

Det var min naive holdning også frem til jeg selv ble gravid og ble sengeliggende i 6mnd. Ikke alle svangerskap er like, og ikke alle er like mobile i ukene før en fødsel. Mange har tom allerede født 3 uker før termin.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Hverdagsfrue skrev:

Det var min naive holdning også frem til jeg selv ble gravid og ble sengeliggende i 6mnd. Ikke alle svangerskap er like, og ikke alle er like mobile i ukene før en fødsel. Mange har tom allerede født 3 uker før termin.

Skjønner jo det at det kan være unntak, men det er nettop det det er; UNNTAK. 

Det fleste er jo i grei form selv om det nærmer seg slutten av graviditeten. (Les grei form, og ikke nødvendigvis toppform)

• Liker 3
Skrevet
På 16.12.2018 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Vi tenker for så vidt at det ikke er krise om hun ikke kan stille, det viktigste for min kommende mann er at broren kan stille :) ikke misforstå, kjekkest om hun og kan komme, men det er eneste søsken til mannen. 

Hehehe... Hvis det er så viktig for mannen din, så bør det være viktig for deg også. På samme måten som at de er en pakkedeal, hvis hun er i dårlig form er det ikke selvsagt at han kommer alene- de er et par.

Å invitere til bryllup 3 uker før termin er ikke en garanti på at de kan komme, snakk med dem om det nå. Men de kan heller ikke sitte idag og si at det er klart de kommer, fordi formen kan variere veldig i den tiden der. 

Anonymkode: 2ec1d...866

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes mange her i tråden skal lese TS' første innlegg en gang til. Der står det helt tydelig at de skjønner at det må tas forbehold om helsen.

Skrevet

Hva sier broren og kona selv? Har dere luftet tanken med dem? Man kan jo forhøre seg før man sender invitasjon :)

Anonymkode: 875e8...42c

Skrevet

Det er umulig å spå formen frem i tid.

Med første orket jeg ingenting slikt i det hele tatt gjennom hele graviditeten. Kastet opp hele tiden, var underernært og hormonell til tusen.

Med nummer to kunne jeg helt fint ha dansa på bordet den dagen jeg fødte.

Risikoen er at ingen av dem kommer. Så da må man velge hva som er viktig. Er det viktigst st de kommer, at man er gift før man får barn etc etc.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes mange her i tråden skal lese TS' første innlegg en gang til. Der står det helt tydelig at de skjønner at det må tas forbehold om helsen.

Men der står også at det ikke er så viktig for dem om dama til broren kommer, så lenge han kommer. 2,5 timer fra som høygravide kone. Spesielt krav spør du meg. 

Anonymkode: e8bd2...243

• Liker 6
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 gratulerer med tidenes mest ignorante og svært lite opplyste holdning 🙏🏻

Endret av addict
  • Liker 11
Skrevet

Jeg hadde klart å bli med i et bryllup 3 uker før fødsel, men jeg har vært og har hatt et svangerskap uten plager 🙂 men vi hadde nok muligens dratt etter middagen,  for sliten var jeg allikvel 😉

Om jeg ikke hadde orket å dra så hadde nok mannen dratt alene, i og med at det er snakk om broren. Men jeg vet det hadde sittet langt inne hos han å være alkoholfri i et bryllup.

Men fødsel kan jo også skje på den tiden,  og mannen hadde nok opplevd det litt sårt om hans eneste bror hadde valgt dato så nærme termin, hvor det er en reell fare for at han ikke kan bli med (og kan han bli med så får han ikke vært med på festen for fullt). Men selv om han hadde syntes det var sårt, så ville han nok aldri ha nevnt noe til andre enn meg (og iallefall ikke laget dårlig stemning).

Anonymkode: 52542...c31

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, addict skrev:

😂 gratulerer med tidenes mest ignorante og svært lite opplyste holdning 🙏🏻

Jeg er opplyst så det holder. Ta deg en bolle! Er ganske sikker på at de fleste leger og jordmødre ikke hadde oppfordret de til å holde seg hjemme.  Folk må slutte å være så hysteriske. 

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er opplyst så det holder. Ta deg en bolle! Er ganske sikker på at de fleste leger og jordmødre ikke hadde oppfordret de til å holde seg hjemme.  Folk må slutte å være så hysteriske. 

Hvis du er så opplyst som du skriver så anbefaler jeg at du tar i bruk all denne kunnskapen du så tydelig gjemmer bort 😊 

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, addict skrev:

Hvis du er så opplyst som du skriver så anbefaler jeg at du tar i bruk all denne kunnskapen du så tydelig gjemmer bort 😊 

Det jeg vil fram til er at folk generelt og ikke minst du må slutte å sykeliggjøre graviditet! Det er ingen sykdom! Man bør leve livet som normalt, så kan man heller reise litt tidligere hjem hvis man er trøtt og sliten. 

Er veeeldig sjelden en fødsel er over 1,5 time, og særlig en førstegangsfødsel. Og selv om man er halvannen time unna sykehuset er det som regel ambulanse stasjonert mye nærmere. 

• Liker 2
Skrevet

Fatter ikke alle som er så stakkarslige når de er gravide. For de som har bl.a gård, og spesielt før i tiden så jobbet de aller fleste frem til fødsel, de hadde gård som skulle styres med tungt arbeid, gjerne flere barn. Så skal ts hudflettes fordi hun skal legge et bryllup til 3 uker før temin. Jeg var i bryllup dagen før fødsel av min første, 9 dager på overtid, var hjemme rundt 2300 på kvelden og barnet var født neste morgen 0535. Planlegg bryllup og ta høyde for at de begge kommer, kun mannen eller ingen. En får ikke tatt hensyn til alle i en slik situasjon uansett. Det er deres dag, og vil tro at de strekker seg så langt det er mulig for å komme

Anonymkode: fe7e2...79f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...