AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #21 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, Guile skrev: Kan du se på noen av disse? https://www.finn.no/135508607 https://www.finn.no/123828204 Den øverste ser ut som en grei deal på papiret, men han har jo bare tatt bilde av esken. Den andre, Thinkpad er bedriftsserien til Lenovo og pleier å være litt mer solide saker enn det du får på Elkjøp i de laveste prisklassene. Litt gammel men duger nok i massevis. Ser ut til å være pent brukt også. Husk at det er lov å prute litt på Finn... 😉 Den nr 2 der, er den sånn "vanlig pc" hvor jeg får Windows 10 og Office? Thinkpad hørtes litt fancy ut Anonymkode: 1ebaf...ab8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #22 Skrevet 17. desember 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den har litt dårligere prosessor enn HPen, men bortsett fra det har de oppgitt veldig lite informasjon. Det står ikke engang hvor stor skjerm eller harddisk den har. Antar at den er 15". Anonymkode: a35cf...099 Det er denne: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/15-16-tommer/lenovo-v110-15iap-80tg00vwmx/246342.10997/ Hva har prosessoren å si? Det er så mye å ta hensyn til at jeg blir litt gal Anonymkode: 1ebaf...ab8
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #23 Skrevet 17. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den nr 2 der, er den sånn "vanlig pc" hvor jeg får Windows 10 og Office? Thinkpad hørtes litt fancy ut Anonymkode: 1ebaf...ab8 😂 Ja, det er en "vanlig" pc med Windows, der du kan legge inn Office. Og det du vil av nettlesere, for eksempel Chrome. Til spm to, prosessoren handler om hvor fort maskinen jobber. Nyttig om du skal gjøre større beregninger i Excel for eksempel. Eller redigere bilder og film. Eller spille spill, men det var kanskje ikke greia her.
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #24 Skrevet 17. desember 2018 Forresten, du vil helst ha SSD lagring og ikke HDD. Igjen er det hastighet som er greia. Med SSD starter programmer og ting på få sekunder. HDD er treeegt i forhold. Brukeropplevelsen er utrolig mye bedre med SSD. HDD er litt billigere, dvs du får større disk (mer plass) for pengene. Men, ikke noe å lure på. SSD er best, ingen protest. 🙂
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #25 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, Guile skrev: 😂 Ja, det er en "vanlig" pc med Windows, der du kan legge inn Office. Og det du vil av nettlesere, for eksempel Chrome. Til spm to, prosessoren handler om hvor fort maskinen jobber. Nyttig om du skal gjøre større beregninger i Excel for eksempel. Eller redigere bilder og film. Eller spille spill, men det var kanskje ikke greia her. Nei, jeg bruker sjeldent store beregninger i Excel, redigering eller spilling. Men er 64GB så lite at det er veldig dumt å kjøpe HP på Elkjøp? https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/11331/hp-stream-14-cb087no-14-barbar-pc-hvit Er antall GB eneste ulempen med denne? Står at man også kan lagre 100GB i skyen via Office...? Anonymkode: 1ebaf...ab8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #26 Skrevet 17. desember 2018 Sjekk ut denne. Full HD grafikk og bedre prosessor en begge pcer fra elkjop og power. https://www.komplett.no/product/1099925/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-s130-14-14-fhd-matt# Anonymkode: 60b6b...bfb
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #27 Skrevet 17. desember 2018 (endret) Hm. Den fra HP leveres med Windows 10 S. Det er en begrensning som gjør at du bare kan installere programmer fra Windows store (tilsvarende som Google Play for Android og App store for Apple - forskjellen er at det ikke ligger så mye i Windows sin butikk, heh). Jeg mener å ha lest at man kan gjøre om Windows fra S til "vanlig" uten for mye styr. Da kan du laste ned de programmene du vil. Men det bør du sjekke med selgeren på Elkjøp og evt få dem til å skrive ned en bruksanvisning for hvordan du gjør det. Trenger du en skrivemaskin og ikke så mye mer er det sikkert bare å slå til. Det er langt mellom godsakene til 2000 kr - dessverre. Har du mulighet til å prøve maskinen før du kjøper, så gjør det. Sjekk skjermen (liker du den, er den skarp nok, lys nok) og tastaturet (er det godt å skrive på). Edit: det kom inn et forslag fra komplett over her. Støtter den! Men den har også dette Windows S opplegget, undersøk litt rundt det. (det er ikke sikkert det er noe problem, men det er jo dumt å bruke masse penger på noe du ikke kan bruke). Endret 17. desember 2018 av Guile
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #28 Skrevet 17. desember 2018 Just now, Guile said: Hm. Den fra HP leveres med Windows 10 S. Det er en begrensning som gjør at du bare kan installere programmer fra Windows store (tilsvarende som Google Play for Android og App store for Apple - forskjellen er at det ikke ligger så mye i Windows sin butikk, heh). Jeg mener å ha lest at man kan gjøre om Windows fra S til "vanlig" uten for mye styr. Da kan du laste ned de programmene du vil. Men det bør du sjekke med selgeren på Elkjøp og evt få dem til å skrive ned en bruksanvisning for hvordan du gjør det. Trenger du en skrivemaskin og ikke så mye mer er det sikkert bare å slå til. Det er langt mellom godsakene til 2000 kr - dessverre. Har du mulighet til å prøve maskinen før du kjøper, så gjør det. Sjekk skjermen (liker du den, er den skarp nok, lys nok) og tastaturet (er det godt å skrive på). Løsning: https://support.microsoft.com/nb-no/help/4456067/windows-10-switch-out-of-s-mode Anonymkode: 60b6b...bfb
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #29 Skrevet 17. desember 2018 Se der. Kanon. Da var ikke det noe stort problem.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #30 Skrevet 17. desember 2018 18 minutter siden, Guile skrev: Hm. Den fra HP leveres med Windows 10 S. Det er en begrensning som gjør at du bare kan installere programmer fra Windows store (tilsvarende som Google Play for Android og App store for Apple - forskjellen er at det ikke ligger så mye i Windows sin butikk, heh). Jeg mener å ha lest at man kan gjøre om Windows fra S til "vanlig" uten for mye styr. Da kan du laste ned de programmene du vil. Men det bør du sjekke med selgeren på Elkjøp og evt få dem til å skrive ned en bruksanvisning for hvordan du gjør det. Trenger du en skrivemaskin og ikke så mye mer er det sikkert bare å slå til. Det er langt mellom godsakene til 2000 kr - dessverre. Har du mulighet til å prøve maskinen før du kjøper, så gjør det. Sjekk skjermen (liker du den, er den skarp nok, lys nok) og tastaturet (er det godt å skrive på). Edit: det kom inn et forslag fra komplett over her. Støtter den! Men den har også dette Windows S opplegget, undersøk litt rundt det. (det er ikke sikkert det er noe problem, men det er jo dumt å bruke masse penger på noe du ikke kan bruke). Men hvilke programmer skal jeg installere...? Jeg trenger ikke noe annet enn Office, nettleser (helst Chrome, men ikke en forutsetning) og et program som heter Safe Exam Browser til digital eksamen. Den fra Komplett er jo også kun 64GB? Anonymkode: 1ebaf...ab8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #31 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men hvilke programmer skal jeg installere...? Jeg trenger ikke noe annet enn Office, nettleser (helst Chrome, men ikke en forutsetning) og et program som heter Safe Exam Browser til digital eksamen. Den fra Komplett er jo også kun 64GB? Anonymkode: 1ebaf...ab8 Hvis du ikke skal installere flere programmer så holder 64GB. Anonymkode: 60b6b...bfb
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #32 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvilke programmer skal jeg installere 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Safe Exam Browser Det programmet, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #33 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvilke programmer skal jeg installere...? Jeg trenger ikke noe annet enn Office, nettleser (helst Chrome, men ikke en forutsetning) og et program som heter Safe Exam Browser til digital eksamen. Den fra Komplett er jo også kun 64GB? Anonymkode: 1ebaf...ab8 Og det er ikke med Office på den heller? Anonymkode: 1ebaf...ab8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #34 Skrevet 17. desember 2018 jeg har en billig hp som har vart i flere år. Anonymkode: 28756...229
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #35 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, Guile skrev: Det programmet, for eksempel. Men man kan jo laste det ned med Windows? Kan velge mellom Windows og Mac. Anonymkode: 1ebaf...ab8
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #36 Skrevet 17. desember 2018 Nå begynner denne tråden å bli litt rotete. Hva lurer du på? Om du bør kjøpe HP'en? Den funker for deg. Du kan laste ned det du vil. Du må bruke veiledningen som ble linket over her for å gå fra Windows "S" til Windows "vanlig", men det får du til. Den på komplett er litt bedre, for litt mer penger.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #37 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, Guile skrev: Nå begynner denne tråden å bli litt rotete. Hva lurer du på? Om du bør kjøpe HP'en? Den funker for deg. Du kan laste ned det du vil. Du må bruke veiledningen som ble linket over her for å gå fra Windows "S" til Windows "vanlig", men det får du til. Den på komplett er litt bedre, for litt mer penger. Hva er bedre med den fra Komplett? Noe som er betydelig bedre for mitt bruk? Prosessoren... Hva har det å si? Handler det om hvor rask den er? Jeg vil jo selvfølgelig ikke ha en treig PC, men trenger ikke en som er raskere enn jeg greier å tenke. Anonymkode: 1ebaf...ab8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #38 Skrevet 17. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men man kan jo laste det ned med Windows? Kan velge mellom Windows og Mac. Anonymkode: 1ebaf...ab8 Har du kjøpt office tidligere kan du laste ned fra windows kontoen din. Eller du kan kjøpe det på butikken. Et annet alternativ er å laste ned Libre Office. Helt gratis. Funker helt fint med pdf, doc og docx(et nyere doc format) filformater. https://www.libreoffice.org/ Det er også betydelig mindre i størrelse og krever mindre ressurser. Anonymkode: 60b6b...bfb
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #39 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du kjøpt office tidligere kan du laste ned fra windows kontoen din. Eller du kan kjøpe det på butikken. Et annet alternativ er å laste ned Libre Office. Helt gratis. Funker helt fint med pdf, doc og docx(et nyere doc format) filformater. https://www.libreoffice.org/ Det er også betydelig mindre i størrelse og krever mindre ressurser. Anonymkode: 60b6b...bfb Jeg har lastet ned tidligere, men det jeg kjøpte går snart ut. Må derfor kjøpe nytt. Det er jo fordelen med HPen, at jeg får med 1 år Office. Anonymkode: 1ebaf...ab8
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2018 #40 Skrevet 17. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er bedre med den fra Komplett? Noe som er betydelig bedre for mitt bruk? Prosessoren... Hva har det å si? Handler det om hvor rask den er? Jeg vil jo selvfølgelig ikke ha en treig PC, men trenger ikke en som er raskere enn jeg greier å tenke. Anonymkode: 1ebaf...ab8 Prosessor er én ting. Men jeg hadde valgt Lenovo pga skjermen. Full HD (1920 x 1080) er skarpere enn 1366 x 768 som er på HP'en. Fler piksler betyr også at du har plass til mer på skjermen, det er gull på små skjermer. Lenovo har også vanligvis gode tastaturer. Vet ikke om det er tilfellle for akkurat denne, men regner nesten med det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå