Gå til innhold

Julegave til bonusdatter. Dillemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt halvparten av pengene til gaven som dere spytter inn fra felleskonto, og satt på egen sparekonto. Deretter ville jeg brukt en liten sum på gaven til stedatteren, og forklart situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser for meg at da far spurte mor om å spleise, så sa han noe som: "Datter ønsker seg ..... til jul, skal vi spleise på det?". Mor trodde kanskje da at bare hun og far skulle være givere. 

Det sagt, jeg synes mor er urimelig. Kan vedde på at hvis det er en stefar inn i bildet(?), så hadde han også stått som giver. 

Hvem har kjøpt gaven? Du/far eller mor? Hvis dere har kjøpt den, kan dere enten levere den inn og få tak i en billigere gave, eller gi gaven kun fra dere, selv om den er dyr. 

Hvis mor har kjøpt den, kommer du helt sikkert ikke noen vei, men far kan gro seg baller å si i fra om at du også skal stå på kortet. 

Anonymkode: 6d7a8...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon er jeg student. Vi har barnet langt over 50-50, selv om dette er den egentlige ordningen. Fordi mor skal kunne få bostøtte, skrev far under på adresseendring på datteren for et par år siden. Siden vi har endret adresse på henne, går vi glipp av ekstra forsørgerstipend fra Lånekassen (ca 1000-1200kr i mnd, så ikke allverden). Vi har med andre ord ikke kjempegod økonomi mot hennes eneforsørgerlønn. Vi har i tillegg min datter på fulltid. 

Anonymkode: c87b4...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til informasjon er jeg student. Vi har barnet langt over 50-50, selv om dette er den egentlige ordningen. Fordi mor skal kunne få bostøtte, skrev far under på adresseendring på datteren for et par år siden. Siden vi har endret adresse på henne, går vi glipp av ekstra forsørgerstipend fra Lånekassen (ca 1000-1200kr i mnd, så ikke allverden). Vi har med andre ord ikke kjempegod økonomi mot hennes eneforsørgerlønn. Vi har i tillegg min datter på fulltid. 

Anonymkode: c87b4...103

Ikke at du trenger å forklare økonomien din for å rettferdiggjøre noe. Jeg er ganske overbevist om at det vanlige er å dele per husstand, uansett økonomi. Tenkte på dette når jeg så andre brukte argumentet at man er bedre stilt økonmisk når man er to og tenkte at det trenger absolutt ikke være sånn. 

Anonymkode: 04716...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen jeg kjenner praktiserer slik du gjør.

Anonymkode: f7c42...797

Med andre ord så kjenner du bare gjerrigknarker. 

Anonymkode: db0b4...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at du trenger å forklare økonomien din for å rettferdiggjøre noe. Jeg er ganske overbevist om at det vanlige er å dele per husstand, uansett økonomi. Tenkte på dette når jeg så andre brukte argumentet at man er bedre stilt økonmisk når man er to og tenkte at det trenger absolutt ikke være sånn. 

Anonymkode: 04716...ddb

Ja... dersom vi skulle betalt 2/3 ville julegaven blitt ekstrem mye dyrere enn vi pleier.. Har heller aldri hatt den tankegangen når jeg har spleiset på gaver med andre par.  Ikke når jeg var singel heller.

Anonymkode: c87b4...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke det løser seg ville jeg nok tatt en prat med datteren og forklart at du og far har felles økonomi, og siden dere begge har lagt mye penger inn i en dyr gave fra mor og far, kommer hun i år til å få en veldig billig gave fra deg. Så gir du en symbolsk gave til 200 kroner eller noe. Eventuell forklar dette etterpå, eller når det nå måtte passe. Eller omså la vær å gi gave fra deg, men forklar hvorfor, og si at du er veldig glad i henne og at hun fortjener den dyre gaven fra foreldrene. 

Ville ikke latt jenta få oppfatte at det er en konflikt, bare forklar det utifra økonomiske prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...