Gå til innhold

Kjønnsroller


Jajariktigriktig

Anbefalte innlegg

Jeg trykket på fanen som het kjønnsroller på denne nettsiden. Jeg ville lære mer om menn sin «rolle» og hvordan det påvirket oss. Jeg ble litt skuffa da jeg så at alt på siden handler om kvinner og kvinnelige offere. Hvorfor er det ingenting om menn der? Blir et veldig ensidig bilde av situasjonen. Det ver ikke et eneste innlegg om utfordringer menn møter. Hva skjer med det? Er kvinneguiden kanskje bare for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ganske typisk at de færreste bryr seg om menn og menns problemer. Alt i dag handler om kvinner og hvor store offre de er i enhver situasjon.

Anonymkode: 820f8...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske typisk at de færreste bryr seg om menn og menns problemer. Alt i dag handler om kvinner og hvor store offre de er i enhver situasjon.

Anonymkode: 820f8...ec1

Det er fordi menn ikke har problemer.

Anonymkode: 85fc8...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske typisk at de færreste bryr seg om menn og menns problemer. Alt i dag handler om kvinner og hvor store offre de er i enhver situasjon.

Anonymkode: 820f8...ec1

Men det er jo ganske logisk at kvinner bryr seg mest om kvinners problemer, da det er det vi merker noe til.

Kan ikke menn våkne opp og bry seg om sine egne problemer? Snakke om det, debattere det? Jeg har kun sett kvinner prate om menns problemer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BlackCloud skrev:

Men det er jo ganske logisk at kvinner bryr seg mest om kvinners problemer, da det er det vi merker noe til.

Kan ikke menn våkne opp og bry seg om sine egne problemer? Snakke om det, debattere det? Jeg har kun sett kvinner prate om menns problemer.

Problemet ligger vel i at når menn begynner å snakke om menns problemer, så begynner kvinner og anklage dem for mannsjåvinsme og kvinnediskriminering. Eller så prøver de å ta diskusjonen over med å snakke om kvinnesaker.

Anonymkode: 85fc8...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klikk er jo en nettside for kvinner, og Kvinneguiden er et forum for kvinner. Artiklene handler hovedsakelig om kvinner og det å være kvinne.  Du finner svært mye om menn også om du bruker google :) Veldig pussig å reagere på at du finner lite om menn her. Blir som å reagere på at man ikke finner noe om hunder og dyr på en nettside for data og teknologi. 

Anonymkode: 52013...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, BlackCloud skrev:

Men det er jo ganske logisk at kvinner bryr seg mest om kvinners problemer, da det er det vi merker noe til.

Kan ikke menn våkne opp og bry seg om sine egne problemer? Snakke om det, debattere det? Jeg har kun sett kvinner prate om menns problemer.

Her sier du en ting og mener en annen . Hvilke er det? 

Anonymkode: 018b6...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ligger vel i at når menn begynner å snakke om menns problemer, så begynner kvinner og anklage dem for mannsjåvinsme og kvinnediskriminering. Eller så prøver de å ta diskusjonen over med å snakke om kvinnesaker.

Anonymkode: 85fc8...757

https://www.youtube.com/watch?v=N34hehRgw9g

Begynte bare å tenke på denne sangen :dany:

Nei, men i all alvorlighet. Du som mann får snakke ut om problemene dine. Konkrete problemer. Ikke bare tråder der man sier at kvinner ikke lar menn snakke om problemene sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sier du en ting og mener en annen . Hvilke er det? 

Anonymkode: 018b6...ad7

Jeg mener at det er logisk for en kvinne å bry seg mest om kvinners problemer.

På tross av dette ser jeg kun kvinner prate om menns problemer, når det tas opp. Ikke menn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi menn ikke har problemer.

Anonymkode: 85fc8...757

Vel, mange har faktisk det. Å sette deg selv som mal, blir jo ikke mer rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rullestolbruker said:

Vel, mange har faktisk det. Å sette deg selv som mal, blir jo ikke mer rett.

Tror nok det var sarkasme. Han har også skrevet:

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet ligger vel i at når menn begynner å snakke om menns problemer, så begynner kvinner og anklage dem for mannsjåvinsme og kvinnediskriminering. Eller så prøver de å ta diskusjonen over med å snakke om kvinnesaker.

Anonymkode: 85fc8...757

 

Anonymkode: aa3c0...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det var sarkasme. Han har også skrevet:

 

Anonymkode: aa3c0...416

Trodde de sluttet med sarkasme i 2012. Så feil jeg tok  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinneguiden er i hovedsak for kvinner, ja. Er det overraskende? 

Anonymkode: 91371...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er «kvinneguiden» bare for kvinner spør du? 😂 Beklager men måtte le litt der.

Det ligger kanskje litt i navnet 👍🏻 

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BlackCloud skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=N34hehRgw9g

Begynte bare å tenke på denne sangen :dany:

Nei, men i all alvorlighet. Du som mann får snakke ut om problemene dine. Konkrete problemer. Ikke bare tråder der man sier at kvinner ikke lar menn snakke om problemene sine.

Legg merke til at hun ignorerer det jeg skrev, Noe som er typisk.

Anonymkode: 85fc8...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg merke til at hun ignorerer det jeg skrev, Noe som er typisk.

Anonymkode: 85fc8...757

Ignorerte det fordi det ikke har noen rot. Du bare spyr ut ting du ikke har noe grunnlag for. "Problemet ligger vel i at når menn begynner å snakke om menns problemer, så begynner kvinner å anklage dem for mannsjåvinsme og kvinnediskriminering. Eller så prøver de å ta diskusjonen over med å snakke om kvinnesaker."

Kan du egentlig vise til det du skriver? Eller er det et bilde du har laget i hodet ditt, som en slags unnskyldning til hvorfor du ikke tør å ta opp disse problemene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke klage over at ting ikke blir tatt opp om man ikke gjør det selv. 

Det er blitt et mye større fokus på gutter og skolen i det siste, hvordan hjelpe guttene til å gjøre det bedre på skolen. Og det er kjempebra! Håper virkelig de får gjort noe med det. For mye starter i barndommen. Har man først sklidd ut her, så er det vanskelig å komme på rett spor igjen. 

Anonymkode: 6f206...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så kvinneguiden er altså kun for kvinner. Da fikk jeg svar på det. Jeg ville se hva kvinner hadde å si om tingene som menn snakker om. Hva er poenget å snakke så mye om likestilling, kjønnsroller og andre problematiske områder om disse type temaer når man bare ser ting fra en side av saken? Når man først skal snakke om disse tingene hjelper det å se hele bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ligger vel i at når menn begynner å snakke om menns problemer, så begynner kvinner og anklage dem for mannsjåvinsme og kvinnediskriminering. Eller så prøver de å ta diskusjonen over med å snakke om kvinnesaker.

Anonymkode: 85fc8...757

Det stemmer ikke. Hvertfall ut fra hva jeg har sett i nettdebatter så er det menn som prøver å ta over diskusjonen om samfunnsproblemer og undertrykkingsproblemer kvinner som kjønn er utsatt for, ved å rope høyt om at menn har også problemer så kvinner må slutte å sutre. Ofte er ikke engang problemene utdypt, og der de er så går det stort sett på at de ikke får seg dame og føler seg urettferdig behandlet av den grunn eller andre mer eller mindre oppkonstruerte problemer som slettes ikke har med kjønnet deres å gjøre. 

Menn har også problemer men å prøve å legge lokk på kvinners problemer for å få mer medlidenhet selv er ikke den riktige veien å gå. Det  er for eksempel mange menn som syntes den internasjonale kvinnedagen er tåpelig for menn har jo liksom også problemer, men etter at den internasjonale mannsdagen ble etablert er det fremdeles ingen menn som faktisk tar grep politisk og sosialt til å benytte den dagen til å gå i tog og belyse de problemene menn pga deres kjønn har. Å prøve å slukke og latterliggjøre kvinners brannfakkel og ikke anerkjenne de at de problemene kvinner er utsatt for kun på bakgrunn av vårt kjønn er mye større og mer alvorlige og impregnert i både samfunnet politisk og blandt folks holdninger enn mot menn, det er faktisk kvinnediskriminering i seg selv. 

Vi kvinner inkluderer faktisk menns samfunnsproblemer og diskrimineringsproblematikk i kvinnetoget og feminismen. For eksempel hadde ikke menn hatt rett på pappaperm om det ikke var for at kvinner lyttet til dere og kjempet for deres rett til tid med barnet også, og feminismen tar også menns psykiske helse alvorlig og selve kampsaken til feminisme er jo å få en ende på patriarkatet - som for menns del er årsaken til de skadelige holdningene om at menn ikke skal gråte eller søke hjelp når de sliter fordi det liksom er svakt, om at menn først er "ekte" menn om de har status, god jobb, mye penger og store muskler,  noe som skaper mye komplekser hos alle de normale menn som ikke har det, om at menn som interesserer seg for foreksempel dans er "teit". Innad i kampen om kvinneproblemer kjemper vi også for den aller mest undertrykte mannsgruppa i verden, nemlig homofile og transpersoner. Hva gjør vanlige cis menn for virkelig undertrykte menn? De fleste hetero menn er jo selv aktive mannsundertrykkere og da ligger ikke problemet i at kvinner ikke vil høre, men at dere menn selv egentlig ikke bryr dere nok om egen gruppe men bare bruker det som et kort i debatter for å ytterligere undertrykke og trekke fokus vekk fra kvinneproblemer. 

 

Anonymkode: 52013...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...