Pantoten Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Leste denne artikkelen på Dagbladet: https://www.dagbladet.no/kultur/monogami-er-umoralsk/70550630 Vet ikke helt hva jeg føler om dette, jeg! Interessant tanke-eksperiment i det minste.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Den var sinnsykt lang, så skumleste en del. Tenker monogami gir en trygghet til å slappe av med den du elsker. Sjalusi ligger i menneskets natur. Sjalusi gjør at du ikke kan slappe av eller være 100% med din kjære. Om man vil ha et åpent forhold, greit. Om man vil være gift med en mann som har flere koner, greit. ( ja, vi godtar jo alt idag, ikkesant?). Jeg vil selvsagt at mannen min skal ha det bra, og da er det viktig at jeg bidrar. Om han vil pule på flere så kan han det, men da må han velge meg bort først. Anonymkode: 4a5e2...48a 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Dette er jo bare tull. Dersom man ønsker å ha forhold til flere er det jo bare å være åpen om dette helt fra starten av et forhold og da vil jo de med slike preferanser aldri ende opp i forhold med noen som "nekter" dem dette. Det som er umoralsk er jo å holde slike preferanser skjult for en partner og så leve det ut mot denne partnerens vilje. Anonymkode: 1e955...432 12
Gjest Alterego666 Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Dersom man ønsker å ha forhold til flere er det jo bare å være åpen om dette helt fra starten av et forhold og da vil jo de med slike preferanser aldri ende opp i forhold med noen som "nekter" dem dette. Det som er umoralsk er jo å holde slike preferanser skjult for en partner og så leve det ut mot denne partnerens vilje. Anonymkode: 1e955...432 Er ikke det du skriver en rask oppsummering av hva artikkelen påstår? Jeg mener du gir artikkelen rett, og da blir det rart å hevde at det er tull. Tar jeg feil her?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Har skumlest det tidligere idag, synes ikke det er direkte umoralsk eller feil å ha krav om at man ønsker å ha et monogamt forhold - det er preferanse og det er noe jeg synes partene bør være enig i og åpen om - det er heller feil å forbli i et forhold man synes er ikke greit hvis partneren bestemmer seg å ha flere kjærester eller ha sex med andre. Mennesker er ikke naturlig monogam, derfor er det ofte brudd og bytte av kjæreste, men synes det er overdrivelse at man mener at man er kontrollerende eller feil for å ha grenser hva man ønsker i forhold. Da kan det heller være brudd og møte noen som ønsker det samme som vedkommende, handler om kommunikasjon. Anonymkode: d499f...0a1 1
Pantoten Skrevet 10. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den var sinnsykt lang, så skumleste en del. Tenker monogami gir en trygghet til å slappe av med den du elsker. Sjalusi ligger i menneskets natur. Sjalusi gjør at du ikke kan slappe av eller være 100% med din kjære. Om man vil ha et åpent forhold, greit. Om man vil være gift med en mann som har flere koner, greit. ( ja, vi godtar jo alt idag, ikkesant?). Jeg vil selvsagt at mannen min skal ha det bra, og da er det viktig at jeg bidrar. Om han vil pule på flere så kan han det, men da må han velge meg bort først. Anonymkode: 4a5e2...48a Haha, ja, den var veldig lang. Men ja. Føler at de sidestiller vanlig sosial kontakt og seksuell omgang. F.eks i det eksempelet om den kontrollerende ektemannen som ville ha kontroll på sin kones sosiale omgang med venner og familie, og at de fleste ville synes at det var ugreit at han ville ha kontroll på hvem hun var sammen med og hva hun gjorde når hun ikke var sammen med ham. Og at det burde være samme tankegang rundt hvem man ligger med når man ikke er sammen med partneren. Men... å være sosial med venner og familie og å ha sex med noen føles ikke sammenlignbart ut for meg. Tror du har et poeng med at hvis man er åpen om å tenke slik så ender man nok ikke opp med noen som tenker stikk motsatt. Men ang. sjalusi så skrev de jo at sjalusi er uakseptabelt hos barn(mamma og pappa gir oppmerksomhet til andre enn meg!) så hvorfor er det greit hos voksne? Altså at det kanskje er naturlig, men at det er noe man bør lære seg å håndtere som alle andre følelser og som ikke skal blandes borti hva andre gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Dersom man ønsker å ha forhold til flere er det jo bare å være åpen om dette helt fra starten av et forhold og da vil jo de med slike preferanser aldri ende opp i forhold med noen som "nekter" dem dette. Det som er umoralsk er jo å holde slike preferanser skjult for en partner og så leve det ut mot denne partnerens vilje. Anonymkode: 1e955...432 Det umoralske ligger nettopp i å nekte partneren sex med andre. Hadde man unngått det, ingen problemer. Heldigvist tar dette mer og mer over, slik at vi snart får slutt på tullet-) Anonymkode: a5087...c9e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det umoralske ligger nettopp i å nekte partneren sex med andre. Hadde man unngått det, ingen problemer. Heldigvist tar dette mer og mer over, slik at vi snart får slutt på tullet-) Anonymkode: a5087...c9e Hadde de som ønsket sex med flere vært åpne om det før forhold ble inngått ville vi fått slutt på tullet fordi de med slike preferanser da kun ville inngått forhold med hverandre. Anonymkode: 1e955...432 6
Anwa Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 Ikke lest artikkelen, men virker selvmotsigende. Moral og ekteskap er sosiale konstruksjoner. Å si den ene er riktig og den andre er feil virker jo bare teit. Monogami er ikke naturlig, ei heller moral. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det umoralske ligger nettopp i å nekte partneren sex med andre. Hadde man unngått det, ingen problemer. Heldigvist tar dette mer og mer over, slik at vi snart får slutt på tullet-) Anonymkode: a5087...c9e Det som er umoralsk er å snakke ned monogame forhold på et samlivsforum Anonymkode: f485e...c61 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det umoralske ligger nettopp i å nekte partneren sex med andre. Hadde man unngått det, ingen problemer. Heldigvist tar dette mer og mer over, slik at vi snart får slutt på tullet-) Anonymkode: a5087...c9e Jeg nekter ingen noe som helst, men vil noen ha sex med andre også når de er i forhold, så bør de i såfall være ærlig om det fra starten av. Da det faktisk er mer umoralskt å lyve og føre folk bak lyset. Hvis noen forteller sånt med en gang, så blir jeg aldri sammen med vedkomne, så slipper vi hele problemet på den måten også 😉 Og hvis han jeg er sammen med vil ha sex med andre, så forsvinner jeg for godt, og det er dermed bare å ha sex i vei, ingen stopper han 👍🏻 For hvorfor skal jeg tvinge meg selv til å bli i en situasjon der jeg ikke har det bra, være med på et opplegg som jeg ikke ønsker og som gjør at jeg ikke trives? Noe som ikke passer til min personlighet og mine følelser. Da nektes jo også jeg å være lykkelig. Så nei, nekter ingen noe som helst, men jeg forsvinner ut av livet til partneren hvis han vil ha sex med andre. Samme hvor høyt jeg elsker han, så kan jeg garantere dette. Så da er det et valg han må ta, og som han står fritt til å ta. Han er da ikke fangen min heller 🙄 Det er forresten frivillig å gå inn i et forhold, og du velger også selv hvem du blir sammen med. Bare nevner det 😏 Anonymkode: 7ef9c...291 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Enig at sex med andre i forhold er sykt. Å være smittekilde til sos sykdommer. En skader jo partneren da. Ligg rundt javel, men da må dere være single. Mange kjønnnsykdommer er økende nettopp pga sløve folk som ikke bruker kondom. Det er ikke verdt det!! Anonymkode: 2153f...22a 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det umoralske ligger nettopp i å nekte partneren sex med andre. Hadde man unngått det, ingen problemer. Heldigvist tar dette mer og mer over, slik at vi snart får slutt på tullet-) Anonymkode: a5087...c9e Det er jo bare å finne en partner som ønsker åpent forhold det. Ingen som nekter deg noe som helst. Anonymkode: 8235a...4c3 4
Anwa Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig at sex med andre i forhold er sykt. Å være smittekilde til sos sykdommer. En skader jo partneren da. Ligg rundt javel, men da må dere være single. Mange kjønnnsykdommer er økende nettopp pga sløve folk som ikke bruker kondom. Det er ikke verdt det!! Anonymkode: 2153f...22a Å ville ha sex med andre enn en fast partner er det lengste du kan komme fra sykt. Det er noen av de få basalinstinkter som alle har, men som er blitt tilsmusset av sosiale normer.
exictence Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 Jeg synes det er ekkelt hygenisk å tenke på at man skal ha flere partnere. Hvis min mann ville ha en annen, så vil ikke jeg at han skal ha meg i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #16 Skrevet 11. desember 2018 8 minutter siden, Anwa skrev: Å ville ha sex med andre enn en fast partner er det lengste du kan komme fra sykt. Det er noen av de få basalinstinkter som alle har, men som er blitt tilsmusset av sosiale normer. Nei. Jeg har ikke lyst på sex med noen andre enn min partner. Ingen menn tiltrekker meg seksuelt mer. Kun han. Jeg blir nesten uvell ved tanken på å ha sex med andre enn han. Jeg har aldri i tidligere forhold sett på andre menn. Det er ikke kun pga høy moral. Det er fordi jeg er så fornøyd med å kun forholde meg til en mann. En bra mann. Anonymkode: 08f6a...f3a 4
Anwa Skrevet 11. desember 2018 #17 Skrevet 11. desember 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg har ikke lyst på sex med noen andre enn min partner. Ingen menn tiltrekker meg seksuelt mer. Kun han. Jeg blir nesten uvell ved tanken på å ha sex med andre enn han. Jeg har aldri i tidligere forhold sett på andre menn. Det er ikke kun pga høy moral. Det er fordi jeg er så fornøyd med å kun forholde meg til en mann. En bra mann. Anonymkode: 08f6a...f3a Dette sier jeg ikke for å være slem, men de som føler det slik over -lengre tid- kan anses som avvik i et evolusjonistisk perspektiv, siden det ikke er gunstig for å forøke arten. I de første fasene av forelskelse er det derimot veldig vanlig og nødvendig da primater flest ikke unnfanger avkom etter én parring. Endret 11. desember 2018 av Anwa
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Skrevet 11. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er umoralsk er å snakke ned monogame forhold på et samlivsforum Anonymkode: f485e...c61 Vel... det umoralske vil vel heller da være å inngå en avtale om monogami, for så å bryte den. Hadde ikke dette skjedd i utgangspunktet, hadde vi ikke hatt noe å snakke om:-). Ergo er det ikke jeg som er umoralsk som diskuterer dette på et forum pga at andre lar det skje. Anonymkode: a5087...c9e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #19 Skrevet 11. desember 2018 Et monogamt forhold er da mer enn bare sex. For meg høres det ut som guttene i artikkelen har tenkt mange tanker men det koker ned til en ting likevel: ha sex med hvem de vil og likevel ha et varmt og koselig hjem. Pose og sekk. Mange menn gjør det allerede i det skjulte ved å være utro. For meg henger sex og monogami sammen. Jeg tvinger ingen å være enig med meg, men hvis noen vil ha meg må han være fornøyd med å ha kun meg og ingen andre. Det er mye verre å inngå et monogamt forhold og så klage over at de egentlig ikke ønsker det. Javel, så vær åpen om det, det finnes nok som er enige. Nei vent - de fleste menn kan tenke seg å pule rundt andre damer, men tanken at deres egen kone gjør det samme, nei, det vil de ikke. Google opp en tråd hos reddit der en stakkars unggutt klagde over at han forslo åpent forhold og så ble han misfornøyd fordi hun fikk seg mange flere ligg enn han. Da ville han tilbake til monogami. Tror menn som ønsker åpne forhold er lite gjennomtenkte. Bortsett fra de kjekkeste menn har kvinner det mye lettere å ha sex med andre enn vanlig mannfolk. Anonymkode: 5a5a8...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #20 Skrevet 11. desember 2018 I artikkelen påstås det blant annet at mange eldre enker og enkemenn sitter ensomme og alene fordi de har blitt frarøvet muligheten til å pule rundt tidligere i livet. Hypotesen er at de ved å innlede seksuelle forhold med flere ville hatt flere å spille på når mannen/kona døde, men at de pga monogamiet nektes å innlede, ikke bare seksuelle forhold, men meningsfulle og givende relasjoner med andre. Jeg tror egentlig bare de to artikkelforfatterne trenger å få seg noen gode venner, så hadde de nok sett at de opplevde det som både meningsfullt og givende - selv uten å måtte stikke tissen i dem. Anonymkode: 1769a...678 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå