Gå til innhold

2 åring sliter med å puste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på snart 2 år som i går ble snørrete. I dag var han blitt tett i brystet med hvesing, og har tydelige inndragninger under ribbein og i halsgrop. Var på legevakten tidligere i kveld og di sjekket kun CRP og lyttet på pusten. CRP var på 13, så den var jo bra. Han sa pusten og hørtes bra ut. Sa på tlf når jeg ringte opp at han slet med å puste og hadde inndragninger. Jeg reagerer på at di ikke sjekket inndragningene og om han får nok oksygen eller slikt. Han får ikke sove pga han må jobbe så mye med å puste. 

Lurer på hva dere tenker. Skal jeg stole på at legen sjekket det som trengtes, eller burde jeg ringe på nytt? Ikke noe gøy å høre ungen slite så med å puste...

Anonymkode: b3a4d...61e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring på nytt du, så får du iallefall slappet av. Pakk ungen godt inn og luft godt på rommet. Løft hodeenden litt opp. Putt noen bøker under sengebena eller noe. Nesespray er også bra. 

Anonymkode: 1ffa1...b4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt på nytt. Masse god bedring til den lille. 

Skrevet

Ring legevakta en gang til, du. Det blir jo håpløst hvis ingen av dere skal sove i natt fordi han ikke får puste. Mulig han kan få inhalasjon på legevakta og se om det hjelper, enten det er feks Ventoline eller bare saltvann.

Skrevet

Jeg ville ringt igjen jeg. Når jeg har ringt grunnet dårlig pust på mi jente har de tatt crp og målt puls, temp respirasjonsfrekvens og generelt sett henne an. Allmenntilstand.  

Ellers lurt å heve senga som noen over sa og ha frisk og god luft på rommet. Har du nesesuger og saltvann så kan du se om du får løst opp litt? 

Skrevet

Får ringe på nytt da. Han ble innlagt på sykehuset når han var nesten 2 mnd gammel pga dårlig pust. Og fikk da noe slimløsende å puste inn. Så synes det er rart at di ikke sjekket pusten onkli denne gangen. Har lagt bøker under hodeenden på senga, men hjelper lite når han må anstrenge seg så mye for å puste...

6 minutter siden, blomst12 skrev:

Jeg ville ringt igjen jeg. Når jeg har ringt grunnet dårlig pust på mi jente har de tatt crp og målt puls, temp respirasjonsfrekvens og generelt sett henne an. Allmenntilstand.  

Ellers lurt å heve senga som noen over sa og ha frisk og god luft på rommet. Har du nesesuger og saltvann så kan du se om du får løst opp litt? 

Han er faktisk ikke så veldig tett i nesen, er i brystet han er ganske tett... 

har ei lita ei på 2 1/2 uke også som jeg virkelig håper at slipper å bli smittet 

Skrevet (endret)

Fikk du ringt? Syns med slike inndragninger at det er verdt å få sjekket det nøyere. Siden crp var så lav er det nok virus da. (selv om crp måling henger en dag etter.) Sørg for at barnet blir isolert/skjermet mtp smitte til babyen. vet jo ikke hva slags virus barnet kan ha, men RS virus hos små er iallefall ikke noe å tulle med. 

På sykehuset mitt fikk jeg lånt med forstøverapparat hjem for å kunne løse opp slim i lungene. Babyen min hadde heldigvis ikke noe rs virus, eller to andre fryktede virus som de også sjekket for. Allmenn tilstanden var bra, sett bort ifra inndragninger under ribbeina. Lå 2 døgn på isolat og jeg skjønner at det i mitt tilfelle var like greit med "behandling" hjemme enn at vi skulle risikere å smitte andre alvorlige pasienter på barneavd med luftveisinfeksjon. 

Endret av Nimneri
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får ringe på nytt da. Han ble innlagt på sykehuset når han var nesten 2 mnd gammel pga dårlig pust. Og fikk da noe slimløsende å puste inn. Så synes det er rart at di ikke sjekket pusten onkli denne gangen. Har lagt bøker under hodeenden på senga, men hjelper lite når han må anstrenge seg så mye for å puste...

Han er faktisk ikke så veldig tett i nesen, er i brystet han er ganske tett... 

har ei lita ei på 2 1/2 uke også som jeg virkelig håper at slipper å bli smittet 

Onkli?????!!!

Anonymkode: d1f00...8d0

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på snart 2 år som i går ble snørrete. I dag var han blitt tett i brystet med hvesing, og har tydelige inndragninger under ribbein og i halsgrop. Var på legevakten tidligere i kveld og di sjekket kun CRP og lyttet på pusten. CRP var på 13, så den var jo bra. Han sa pusten og hørtes bra ut. Sa på tlf når jeg ringte opp at han slet med å puste og hadde inndragninger. Jeg reagerer på at di ikke sjekket inndragningene og om han får nok oksygen eller slikt. Han får ikke sove pga han må jobbe så mye med å puste. 

Lurer på hva dere tenker. Skal jeg stole på at legen sjekket det som trengtes, eller burde jeg ringe på nytt? Ikke noe gøy å høre ungen slite så med å puste...

Barn med pusteproblemer tar man til lege, igjen, og ikke inn på kvinneguiden for vurdering. 

Legevaktene har høyt tempo og mange uerfarne leger. En ny vurdering er absolutt på sin plass, eventuelt hos fastlegen når den åpner. 

Anonymkode: 8ee11...96e

• Liker 2
Skrevet

Kan han være allergisk eller ha astma? Jeg ville bedt legen undersøke det. Puste problemer er ikke normalt ved en forkjølelse bare.

Skrevet

Min lege sier at man alltid skal til lege med en gang, når små barn har inndraginger og han er barnelege. 

Anonymkode: f3d68...25c

Gjest BearMama
Skrevet

Hadde troppet opp på legevakten og bedt dem gi slimløsende.

Skrevet

KRUPP !! 

Anonymkode: 56b83...ac6

Skrevet

Han sovnet i går like etter jeg hadde postet innlegget her. Fant ut at jeg skulle la han sove når han endelig fikk sove. Skulle da ringe legevakten på nytt i dag. Men i dag er han nesten helt frisk! Er helt utrolig. Han hadde så tungt for å puste i går og idag er han kun snørrete og pittelitt mere surken enn ellers. Han blir alltid litt tett i lungene når han blir syk. Kan det være noe forkjølelses astma eller noe slikt han har? Skal bestille time til lege for å få det sjekket selvfølgelig! 

Ts

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Onkli?????!!!

Anonymkode: d1f00...8d0

Slik vi skriver på dialekt. Fort gjort å blande inn dialekten når jeg skriver på bokmål🙈

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjøp et pulsoksymeter til barn og mål selv. Høres ut som noen tullinger. Jeg ville ringt på nytt og bedt om røntgen av lungene og bedt om konkrete resultatsvar på crp og pulsoksymeteret som de måler med på fingertuppen. Den som viser oksygen. Crp viser infeksjon. 

Skrevet
16 minutter siden, kvinne35+ skrev:

kjøp et pulsoksymeter til barn og mål selv. Høres ut som noen tullinger. Jeg ville ringt på nytt og bedt om røntgen av lungene og bedt om konkrete resultatsvar på crp og pulsoksymeteret som de måler med på fingertuppen. Den som viser oksygen. Crp viser infeksjon. 

Takk for tips! Skal kjøpe et pulsoksymeter. Ja dro jo på legevakten fordi jeg var bekymret for om han fikk nok oksygen. Var ikke så veldig bekymret for infeksjon, da det som regel ikke er noe å gjøre noe med. Så rart di kun sjekket CRP...

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Skal kjøpe et pulsoksymeter. Ja dro jo på legevakten fordi jeg var bekymret for om han fikk nok oksygen. Var ikke så veldig bekymret for infeksjon, da det som regel ikke er noe å gjøre noe med. Så rart di kun sjekket CRP...

Ja de er merkelige av og til. Jeg leste i norsk luftambulanse om noen som fikk reddet livet til ungen fordi de hadde et slik pulsoksymeter og kunne se at barnet måtte inn til profesjonelle. Det er ganske trygghet i det i grunn. Jeg vurderer å kjøpe en selv. Men husk å kjøpe for barn for ellers er det håpløst siden hullet er så stort at fingeren er all for tynn til å få målt resultatet.https://www.google.no/search?q=pulsoksymeter+barn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwit47Lj45XfAhVLjywKHVanBCcQ_AUIDigB&biw=2560&bih=1227

Endret av kvinne35+
Skrevet

Høres ut som min gutt, han har infeksjonsutløst astma, merker ingenting til det i det daglige men når han blir litt småsyk så må vi ha en runde og to med ventoline og flutide.

Anonymkode: 56bb7...914

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Ja de er merkelige av og til. Jeg leste i norsk luftambulanse om noen som fikk reddet livet til ungen fordi de hadde et slik pulsoksymeter og kunne se at barnet måtte inn til profesjonelle. Det er ganske trygghet i det i grunn. Jeg vurderer å kjøpe en selv. Men husk å kjøpe for barn for ellers er det håpløst siden hullet er så stort at fingeren er all for tynn til å få målt resultatet.https://www.google.no/search?q=pulsoksymeter+barn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwit47Lj45XfAhVLjywKHVanBCcQ_AUIDigB&biw=2560&bih=1227

Ja er jo en stor trygghet å ha slikt hjemme. Skal huske å kjøpe for barn :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...