Gå til innhold

Hva skjer med eiendom ved krig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som de fleste har jeg lån på bolig. Regner med at det er ganske vanlig, verden over. 

I et tenkt scenario, der det blir krig i Norge, og mange av oss må flykte, hva skjer da med våre eiendommer? 

Uansett om man må flykte eller ikke er det sannsynlig at mange av oss ikke vil ha lønn som vanlig. Dermed kan vi heller ikke betale ned lån som vanlig. 

I fredstid er det normale at bolig vil bli tvangssolgt dersom man ikke betaler lånet, men hvordan ville dette være i krigstid? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Som de fleste har jeg lån på bolig. Regner med at det er ganske vanlig, verden over. 

I et tenkt scenario, der det blir krig i Norge, og mange av oss må flykte, hva skjer da med våre eiendommer? 

Uansett om man må flykte eller ikke er det sannsynlig at mange av oss ikke vil ha lønn som vanlig. Dermed kan vi heller ikke betale ned lån som vanlig. 

I fredstid er det normale at bolig vil bli tvangssolgt dersom man ikke betaler lånet, men hvordan ville dette være i krigstid? 

Ingen vet svaret før en eventuell krigstilstand er et faktum. 

Du kan jo se til jødenes situasjon under 2. Verdenskrig. De mistet slt, mange også livet. Hensikten og formålet med krig kan ingen forutsi. Situasjonen kan jo også bli at huset fitt blir bombet.....

Anonymkode: bdac1...a4f

• Liker 5
Skrevet

Spørs jo?

Anonymkode: 5fcf8...e98

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo se til jødenes situasjon under 2. Verdenskrig. De mistet slt, mange også livet. Hensikten og formålet med krig kan ingen forutsi. Situasjonen kan jo også bli at huset fitt blir bombet.....

Ja, huset kan bli bombet, men jeg har likevel lån på det. Forsikring også, men om krigen varer i 3-4 år, har jeg da en eiendom å vende tilbake til? 

Vi forsikrer oss mot det meste her i Norge, men noen krigs-forsikring, der man sikrer sin eiendom, at lån dekkes mens krigen står på, har det aldri vært snakk om. Når det gjelder store deler av et folk vil det vel heller ikke være spesielt attraktivt for banker å tvansselge eiendom, så hva tror dere isåfall skjer? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Ja, huset kan bli bombet, men jeg har likevel lån på det. Forsikring også, men om krigen varer i 3-4 år, har jeg da en eiendom å vende tilbake til? 

Vi forsikrer oss mot det meste her i Norge, men noen krigs-forsikring, der man sikrer sin eiendom, at lån dekkes mens krigen står på, har det aldri vært snakk om. Når det gjelder store deler av et folk vil det vel heller ikke være spesielt attraktivt for banker å tvansselge eiendom, så hva tror dere isåfall skjer? 

Jødene ble jo fratatt eiendommene sine. I krig kan man ikke regne med å leve som før. Alt vi tar for gitt kan være ute av funksjon, inkludert nødnumre.

Anonymkode: 7ffc6...0e5

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, Trolltunge skrev:

Før du spør mer og viser hva du ikke har satt deg inn i, les forsikringspapirene dune, særlig det med liten skrift. Der står svarene, nemlig.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sist vi ble okkupert ble det et løft for vanlige folk. Okkupasjonsmakten rustet opp Norge og trengte arbeidskraft. Fiskere, bønder og industriarbeidere hadde historisk lav gjeld ved krigens slutt. 

Baksiden var så klart at mange, spesielt i nord, mistet alt..

Endret av frekvens
Skrevet

Merkelig hvor mange som ikke er klar over at Norge er en del av NATO

Skrevet

Eiendom blir okkupert og frastjålet

Anonymkode: 17491...9c3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før du spør mer og viser hva du ikke har satt deg inn i, les forsikringspapirene dune, særlig det med liten skrift. Der står svarene, nemlig.

Jeg antar at dette skulle få meg til å virke dum som ikke vet dette, men jeg synes faktisk det er helt normalt å ikke vite alt. De som tror og mener de vet alt er ufyselige mennesker. ;)

Nei, jeg har ikke satt meg inn i dette, for som for temmelig mange her i Norge er tanken på krig noe fjernt. Jeg kom først på å lure på dette da det ble tråder om disse beredskapstiltakene. Nå har jeg ikke engang fulgt dem, for tanken på krig i Norge virker ennå fjern, men jeg tillater meg likevel å lure. 

Jeg skal se hva jeg finner i liten skrift, men om jeg blir klok av det er en annen ting. 

• Liker 4
Skrevet

Spiller ingen rolle hva de sier de dekker, i stor eller liten skrift, de går uansett konkurs eller ute av drift så fort noe stort skjer som krig, så blir det opp til staten om de eventuelt gjør noe for å kompensere og sørge for raskere oppbygging av Riket

Blir det krig har du uansett større problemer enn mangel på hus, det er f.eks at vi taper krigen fordi militæret vårt er patetisk... og/eller at det blir brukt atomvåpen, og/eller russerne gir F i at du er "sivil" og de bomber alle store byer samtidig og du er borte vekk og/eller stråleskadet for livet

Folk er ikke snille i krig, selv om "vi" angivelig er det (spoiler alert, selv vi er ikke snille i krig, men de fleste andre er betydelig værre enn oss da, så det kan vi jo være stolte av sikkert), krig er ikke noe trivelig for sivile

Lykke til

Anonymkode: c9190...834

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er ett interessant spørsmål og kan gi interessant diskusjon... 
Det vil selvfølgelig styres av hvilken krig som oppstår og lengden av den. 
Skummet igjennom mine lånevilkår nå, og kan ikke se krig er en spesifisert situasjon i forhold til avbetaling. 
Er vel noe i det med at i krig og kjærlighet er alt tillat, dvs ingen regler. Man kan ikke skrive ned alle mulig tenkelige scenarioer, og hva som skal bli følgene. 

Men jeg tenker at dersom man blir hardt rammet av krig vil ikke bankene inndrive beløp på samme måte. 
Dersom bolig blir solgt slik jøde-eiendommene ble, så vil det med tiden kunne bli erstattet. 
Dersom bolig blir ødelagt av krig så vil innbo/husforsikring muligens dekke det, dersom forsikringsselskapet overlever krigen selv. 

Jeg bekymrer meg lite over at/om/hvis det skulle bli krig, jeg har til dels oppfylt denne beredskapslista (mest fordi mye har jeg alltid i hus), og de gangene jeg tenker "hva om det ble krig" så er boliglånet det som står nederst på prioriteringslista... 

• Liker 3
Skrevet
12 hours ago, Trolltunge said:

Jeg antar at dette skulle få meg til å virke dum som ikke vet dette, men jeg synes faktisk det er helt normalt å ikke vite alt. De som tror og mener de vet alt er ufyselige mennesker. ;)

Nei, jeg har ikke satt meg inn i dette, for som for temmelig mange her i Norge er tanken på krig noe fjernt. Jeg kom først på å lure på dette da det ble tråder om disse beredskapstiltakene. Nå har jeg ikke engang fulgt dem, for tanken på krig i Norge virker ennå fjern, men jeg tillater meg likevel å lure. 

Jeg skal se hva jeg finner i liten skrift, men om jeg blir klok av det er en annen ting. 

Råd om egenberedskap fra dsb - direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap utelukker ikke krig en eller annen gang i fremtiden, men høyst sannsynlig gjelder disse egenberedskap rådene for klima og ekstremvær. Dette vektla representanten fra dsb som var på nyhetskanalen å informerte om dette for få dager siden. Nylig gikk strømmen over flere dager i Nord-Norge, og det er slike tilfeller vi må være forberedt på, å derfor kunne klare oss selv 3 dager. 

Anonymkode: d3f26...99f

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Merkelig hvor mange som ikke er klar over at Norge er en del av NATO

Hva mener du ?

PS ja jeg vet vi er en del av NATO

Anonymkode: 472ff...595

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Trolltunge skrev:

Dette spørsmålet deprimerer meg.

Anonymkode: 84581...c85

Skrevet
15 timer siden, Trolltunge skrev:

De fleste forsikringer dekker ikke under krig. 

Det er en av grunnene til at Norge ikke erklærte krig når vi bombet på 20 tallet. Effekten hadde vært blant annet at forsikringene ikke lenger er gjeldende

Anonymkode: c032c...826

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, frekvens skrev:

Sist vi ble okkupert ble det et løft for vanlige folk. Okkupasjonsmakten rustet opp Norge og trengte arbeidskraft. Fiskere, bønder og industriarbeidere hadde historisk lav gjeld ved krigens slutt. 

Baksiden var så klart at mange, spesielt i nord, mistet alt..

Tyske offiserer tok flere av eiendommene til familien min så for dem var det ikke akkurat et løft. De fikk forøvrig eiendommene tilbake etter krigen 

Anonymkode: 8bc5d...453

Skrevet

Under en krig skal du ikke se bort i fra at en hel del datasystemer går ned for telling, og da får du ikke betalt lånet uansett. :)

Anonymkode: 986b2...a84

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal forsøke å svare - ut fra logikk. 

Forsikringer. De fleste forsikringer har begrensninger i forhold til force majeure. Det vil si at de slipper å nevne en haug tilfeller der de ikke dekker - de skal kun ha hendelsen beskrevet som force majeure så trer den inn.

Men når krig oppstår - akkurat som ved ekstrem vær - så vil myndighetene sette inn tiltak for å skaffe midlertidige og permanente boliger - ref. brakkebyer som fortsatt finnes i f.eks. Bergen bygget i 1916 og etter 2. verdenskrig. Brakkene i 1916 ble bygget for å huse folk etter bybrannen.

Dersom landet skal komme seg på fote igjen etter en krig vil det være nødvendig med reparasjon av infrastruktur som veier, strømleveranser, telefonsamband og i tillegg må man huse folk. Det å gi tilskudd til at folk kan reparere eller bygge opp igjen egen bolig der forsikringen ikke dekker er samfunnsnyttig. Det er derfor naturlig at regjeringen setter i verk tiltak for å sørge for at man igjen får dette på plass.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller hvordan palestinerne hadde det etter 2 verdenskrig? Du vet at jødene har fått erstatning og kompensasjon for alle eiendommer og boliger under 2 verdenkrig, mens palestinere idag er fremdeles flyktninger.

Hvorfor velger du da å fokusere på noe som skjedde for 70 år siden og ikke det som skjer idag? Gjør det deg ingenting at palestinere mister boligene sine idag, er det derfor?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...