Gå til innhold

Hvordan greier folk å stryke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til enhver tid er det alltid 10-20 % (en regel det virker som at er uten unntak) som stryker i eksamener på akademisk nivå.

Til hver vår eksamen har vi 5 dager til å øve. Hva strykerne gjør disse 5 dagene vet jeg ikke, men jeg øver 10-15 timer på biblioteket ved å lese forelesningsnotater, bøker, kompendier og gjør eksamensrelevante oppgaver forelesere legger ut. Disse 50+ timene får jeg ''betalt for'' i form av en bokstav som starter tidlig i alfabetet, samt en kunnskap jeg generelt tar med meg videre i livet og til andre tverrfaglige emner hvor nettopp denne kjennskapen kan være nødvendig.

200 av 700 strøk på bedriftsøkonomi. 300 fikk fordelt E og D. Dette betyr at over 50 % av kandidatene fikk enten såvidt bestått, eller en elendig karakter, der de fleste strøk.

I andre fag som har vært mer teoretiske og mer drøftende, går stryksnittet ned, for her kan du bare tulle deg fram til et svar. Likevel er det alltid noen som får D, E, og F. Og jeg greier ikke helt å forstå hva de bruker eksamensperioden til, og hvorfor de faktisk tar seg orket med å møte opp til eksamen, når de ikke tar seg orket med å løse tidligere eksamensoppgaver eller dra f.eks. på seminarer.

I noen grunnleggende fag har vi fått oppgavesett på 100 spørsmål, der 10 av de er eksamensspørsmålene. På forhånd. Dette var ment for å redusere stryk og gi kandidatene retning for hvilke temaer som var relevante for pensum og emnet totalt. Vi fikk altså eksamen på forhånd. Og vi fikk oversikten: 10 % stryk igjen. Jeg lurer bare på... hvordan er det mulig?

Anonymkode: ed091...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen driter i det og noen får det rett og slett ikke til. Det er ikke værre en det. Alle er ikke skoleflinke eller har gode studieteknikker. 

Anonymkode: 43799...526

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at blant de 10% som stryker er det mange som satser på kont eller har gyldig fravær. Jeg synes ikke 10% er spesielt mye, heller ikke 20%. Dette er vanlig nivå på mitt studium (realfag) i alle fall. 

Videre forstår jeg ikke dette:

Sitat

I noen grunnleggende fag har vi fått oppgavesett på 100 spørsmål, der 10 av de er eksamensspørsmålene.

At du får vite 10% av spørsmålene på forhånd trenger jo ikke være noe særlig til hjelp? Mange av disse spørsmålene ville man sikkert gjettet seg til uansett. 

 

Anonymkode: 1f7ed...28d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på studiet. Noen studier er som du sier slik at med litt bakgrunnskunnskap bør man klare å skrive seg til en ståkarakter, men i noen fag er det ikke nok. Der må man ha inngående kunnskaper om pensum i tillegg til måten å løse oppgaver på. Det er ikke noe man bare kan gjette seg til. 

Dersom man da ikke har gjort noen særlig innsats i løpet av året er det ikke gitt at man klarer å lære nok til å bestå på eksamen. 

Anonymkode: d971b...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en av grunnene er at mange stryker med vilje - om de ser at de ikke har sjans til å få toppkarakter. 

I ett emne der jeg fikk B, var det sånn 39 som strøyk - og dette var IKKE et vanskelig emne/studieretning. Pedagogikk. Tror jeg brukte 3-4 dager på repetering, men da hadde jeg brukt et helt semester på å lese jevnt og tatt notater - så jeg hadde på en måte lagt grunnlaget tidlig i semesteret.

Anonymkode: f8554...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare hva du husker som teller på eksamen, hvis du er generelt dårlig i språk, formulerer deg dårlig og ikke skriver gode tekster så er det fort ned på D. E og F uten at det har så mye med hva du kan. Er nok mange studenter som brenner seg på dette hvert eneste år. Hvis du får gode karakterer så gjør du nok mye riktig, og klarer deg, det er jo alltid de som ikke klarer seg. Jeg har både A'er og E'er på universitetet, og E'ene kom i perioder der helsen ikke var bra. Husk at det er mange med sykdom som ikke vises, det er en hel haug med grunner på hvorfor folk som stryker på eksamen.

Anonymkode: 5e37e...205

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det er mange med sykdom som ikke vises, det er en hel haug med grunner på hvorfor folk som stryker på eksamen.

 

Absolutt. Er en ganske høy andel av studenter som rapporterer problemer med psyken. Generelt, skole/arbeidsliv er enkelt så lenge man takler problemene sine. Når man havner i en negativ spiral så er det vanskelig å prestere godt, og man blir ofte straffet hardere enn hva evner/innsats tilsier.

Anonymkode: 1f7ed...28d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Det er mange grunner til at man kan stryke. At man ikke kan faget. At man ikke studerer. At man ikke svarer på oppgaven. Juks. At man glemmer å fjerne navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk i flere fag og fikk flest 2 og maks 3 i alle fag. Leste og leste men fikk ikke det med meg og jeg kunne lese den samme siden om og om igjen uten å huske noe. Har elendig hukommelse og elendig konsentrasjon så fikk ikke det til. Prøvde i mange timer og dager men hodet ville ikke helt henge med. I tillegg så strøk jeg i alle gruppeoppgaver siden ingen ville ha meg på gruppa si. Vondt liv dette her å leve.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg strøket, men fikk ikke toppkarakterer. Og jeg er en toppkarakter-student. Grunnen var at min mor fikk påvist kreft dagen før første eksamen i første semester. Jeg hadde også vært gjennom et samligvsbrudd to uker før eksamen og hadde mye å tenke på. Uansett hvor mye jeg hadde lest, så klarte jeg ikke å prestere skikkelig. Gråt meg gjennom eksamen. I andre semester døde min mor 4 dager før første eksamen. Fullførte alle eksamene i mellom planlegging av begravelse og annet jeg måtte ordne. Ingen visste om dette. Derfor vil jeg bare si at det kan være mye på privaten som man ikke vet om at andre sliter med. 

Anonymkode: 3a66b...853

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen stryker (tross lesing) fordi de ikke klarer å anvende kunnskapen. De Klarer ikke å formulere seg godt, bygge opp gode oppgabebesvarelser, resonnere, reflektere, drøfte, ha egne meninger og tanker om fagstoffet. Alle kan pugge Vygotsky og  Imsen på f. Eks lærerskolen, men å selv kunne bruke disse teoriene i didaktiske undervisningsopplegg for barn/ungdom, er kanskje vanskelig? Det er liksom ikke alt man kan pugge seg til. Forbløffende få er god på å se sammenhenger, være kreativ - mens mange er god, eller middels god i å gjengi kunnskap... 

Når åpen bok-eksamen er kommet, krever det mer av eksaminanten. Man kan ikke bare vise at man finner kunnskap, men må kunne bruke den.

Norsk, matte og engelskeksamen (skriftlig) på ungd. Skolen, f. Eks... Du kan bruke alle ikke-kommunisere de hjelpemidler. Du får temaet på eksamen dagen før... Du har begrenset Internett under eksamen (kun 10-15 tillatte sider)... Men i prinsippet kan du laste ned det du vil av artikler, tekster osv på minnepenn og ta med deg. 

Men likevel stryker noen.... 

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har folk greier som skjer i livet som påvirker studiet. Er ikke alltid enkelt åpne boken om moren din er på sykehuset grunnet kreft eller kjæresten var utro. Andre ganger er de egentlig ikke motiverte og havnet der grunnt press fra andre

Anonymkode: 8f03f...dd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres litt ignorant ut. 🙈 

Anonymkode: 075dd...4e7

Høres ut som fjollete BI-gutt 😌

Anonymkode: ec687...e47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er snakk om høyere utdanning? I såfall, en brannfakkel, men mange på høyere utdanninger (og spesielt "lette" studier) har ikke noe der å gjøre. Alle "må og skal" ta høyere utdanning selv om de egentlig burde valgt å bli frisør eller maler eller butikkmedarbeider... Alt passer ikke for alle og det bør man egentlig bli mer åpen for å akseptere i Norge. 

Anonymkode: 1e494...dbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strøket på noen fag, selv om jeg vanligvis får som passe gode karakterer. Grunnene jeg kommer med er ikke direkte ment som en unnskyldning, fordi noen får det jo til uansett, men de er ment som en forklaring.

De 2 første jeg strøk på gjorde jeg fordi jeg satt hjemme med baby døgnet rundt, og det rett og slett ikke var så lett for meg å lese med søvnmangel, ammeproblemer og en baby som ville rive i stykker hver bok og hver et papir jeg tok i 😅 På en av de tidligere eksamenene (sto på 2 av 4 det semesteret) hadde jeg i tillegg greid å pådra meg en brystbetennelse siden jeg ikke var vant til å gå så mange timer uten å amme, så lå med feber i noen av forberedelsesdagene.

De to siste jeg strøk på gjorde jeg i et semester hvor jeg 1. tok opp de to andre fagene (og da er det ikke akkurat 5lesedager for hver eksamen, noen kommer til og med 2dager på rad). 2. en i nær familie tok selvmord ett par mnd før. 3. barnevernet undersøkte oss (de fant ut vi var gode foreldre, men med alle skremselshistoriene som er ute å går ble jeg helt ærlig veldig skremt, og brukte all min tid på barnet) 3. Min oldemor som jeg hadde ett nært forhold til døde midt i eksamensperioden. Alt var særriøst håpløst det semesteret. En veninne gikk gjennom en abort i samme periode, så vi var ganske miserable sammen, og det gikk ut over karakterene til oss begge to, selv om det var bare jeg som strøk i 2 av de 6 eksamenene jeg tok.

Jeg har også fått mindre gode karakterer. De fleste fra det 1,5årene før jeg fikk barnehageplass til ungen, jeg var ikke særlig flink til å kombinere skole og å gå hjemme med barn. Og en fra da jeg fikk vannkopper i eksamensperioden.

Men har også tatt opp dem, og ligger nå på over en C i snitt, så er egentlig fornøyd. Denne gangen ble jeg operert midt i eksamensperioden (haha ja, alt i livet mitt ser ut til å skje i eksamenperioder, men man sier ikke nei når man får tildelt operasjonsdato på en operasjon man har ventet på i flere år), men det var en planlagt operasjon så jeg tror faktisk ikke det gikk utover noe i det heletatt. Hadde det kommet noen komplikasjoner hadde det kunne blitt annerledes.

Jeg har også venner som jobber alt for mye i eksamensperiodene. Og ei veninne som får alt ødelagt for seg fordi hun har så store problemer med norsken (da i typiske teorifag), hun er ellers veldig flink. Men formulerer seg dårlig, og av og til helt uforståelig, skriftlig.

En annen veninne har også slitt ganske mye med helsen, og sykehusinnleggelser flere ganger i året.

Også kjenner jeg også dem som rett og slett ikke arbeider nok, og på rett måte med fagene. Noen tror at de lærer av å lese fasiter uten å egentlig gjøre noe annet selv.

Det er mange forskjellige mennesker der ute, så jeg synes ikke det er så rart at det går sånn noen ganger.

 

Anonymkode: dc80c...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til enhver tid er det alltid 10-20 % (en regel det virker som at er uten unntak) som stryker i eksamener på akademisk nivå.

Det er ganske lite. Har hatt opp mot 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, også må vi ikke glemme dem som konter med vilje, det er jo også en del som gjør).

Anonymkode: dc80c...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke bare hva du husker som teller på eksamen, hvis du er generelt dårlig i språk, formulerer deg dårlig og ikke skriver gode tekster så er det fort ned på D. E og F uten at det har så mye med hva du kan. Er nok mange studenter som brenner seg på dette hvert eneste år. Hvis du får gode karakterer så gjør du nok mye riktig, og klarer deg, det er jo alltid de som ikke klarer seg. Jeg har både A'er og E'er på universitetet, og E'ene kom i perioder der helsen ikke var bra. Husk at det er mange med sykdom som ikke vises, det er en hel haug med grunner på hvorfor folk som stryker på eksamen.

Anonymkode: 5e37e...205

Men siden man kan få sensorbegrunnelsen etter karakteren er gitt, så er jo begrunnelsen faglig basert, og ikke på skrivingen. Jeg har aldri hørt noen få en begrunnelse: ''Du skrev dårlig norsk''.

5 hours ago, Zaga said:

Jeg strøk i flere fag og fikk flest 2 og maks 3 i alle fag. Leste og leste men fikk ikke det med meg og jeg kunne lese den samme siden om og om igjen uten å huske noe. Har elendig hukommelse og elendig konsentrasjon så fikk ikke det til. Prøvde i mange timer og dager men hodet ville ikke helt henge med. I tillegg så strøk jeg i alle gruppeoppgaver siden ingen ville ha meg på gruppa si. Vondt liv dette her å leve.

Konsentrasjon kan man lære seg til. Hva er automatikken i stryke på gruppoppgaver hvis du må ta den alene? Høres mer ut som en unnskyldning.

Og siden folk prater om at mange møter opp for å kunne konte, så teller i hvert fall på min skole karakterene etter hvor mange som har levert en gyldig besvarelse. Det betyr at av de 200 som stryker, så er det 200 stykker som faktisk har sittet og skrevet et eller annet. De som ikke møter opp blir ikke listet i statistikken f.eks.

Anonymkode: ed091...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men siden man kan få sensorbegrunnelsen etter karakteren er gitt, så er jo begrunnelsen faglig basert, og ikke på skrivingen. Jeg har aldri hørt noen få en begrunnelse: ''Du skrev dårlig norsk''.

Konsentrasjon kan man lære seg til. Hva er automatikken i stryke på gruppoppgaver hvis du må ta den alene? Høres mer ut som en unnskyldning.

Og siden folk prater om at mange møter opp for å kunne konte, så teller i hvert fall på min skole karakterene etter hvor mange som har levert en gyldig besvarelse. Det betyr at av de 200 som stryker, så er det 200 stykker som faktisk har sittet og skrevet et eller annet. De som ikke møter opp blir ikke listet i statistikken f.eks.

Anonymkode: ed091...1a0

Så du lagde denne tråden bare for å moralisere. Gratulerer med at du bestod eksamen, men andre har sine liv og problemer og det skader ikke deg at noen strøk til jul i år

Anonymkode: 8f03f...dd2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...