Gå til innhold

Nesten 9 måneder seinere, så sliter jeg fortsatt med overspising


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff! 

Har akkurat spist masse sjokolade, tømt hele sjokolade adventskalenderen min og i tillegg spist en hel pizza. Hvordan slutte? Har væet så flinkt k 8-9 måneder med å spise sunt og trene regelmessig. Men nå craver jeg noe junk hele tiden. For å ikke nevne marshmallowsene jeg spiste istad

Anonymkode: efa3d...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk mye te og kaffe uten sukker. Spis gulrøtter og tomater. Fortell deg selv at du kan ikke sluke alt du vil bare fordi det er jul, selv om du har veldig lyst. Det er en del av deg som forsøker abotere fremgangen din, og den burde du ikke høre på

Anonymkode: 4c867...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast alt av godteri og snacks du har hjemme er mitt råd. Jeg kan ikke ha slikt liggende for da overspiser jeg.

Anonymkode: 3d603...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist er spist. Ny dag, nye muligheter. Lett å trigge overspising om det går for mange timer mellom måltider, eller om man generellt spiser alt for lite i løpet av dagen/over lengre tid. 

Anonymkode: b7b83...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje vært i underskudd lenge? Ta deg en dag i morgen med den (ordentlige) maten du har lyst på. Hvilket pålegg som helst, hvilken middag som helst, hvilken frukt som helst, hvilken drikke som helst. Men unngå godis. Bli god og mett og nyt maten og smakene! Da craver kanskje ikke kroppen de raskeste kaloriene den vet om, men blir tilfredsstilt jevnt med næring hele dagen. Hvis du har jobba i ni måneder har ikke én slik dag noe å si.

Anonymkode: b7bf9...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står det til med treningen din nå da? Dropper du den i takt med at du spiser mere? 

Anonymkode: 5aad9...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener så og si hver dag, men jeg må nok trappe litt opp på kaloriene. Spesielt da jeg løper annen hverdag i 45 min. Jeg spiser foreløpig kun 1200 kalorier, men har økt til 1500. Tenker at det er bedre å unne seg noe søtt når man har lyst på det, enn å våkne opp om natta og spise masse sjokolade. Det er slike vaner jeg vil kutte ut.

Anonymkode: efa3d...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det lange løp så har jo ikke dette noe å si. Jeg spiser og slanker meg for meg selv, om jeg en dag vil spise sjokoladebolle, så tenker jeg at jeg bare burde spise den bollen 

Anonymkode: efa3d...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at du får cravings hvis du kun spiser 1500 kcal og løper 45 minutter annenhver dag.

Kroppen din trenger mat.

Anonymkode: f0439...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så spiser jeg veldig lite proteiner. Så skal spise mer av det

Anonymkode: efa3d...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spist veldig lite over tid? Isåfall så er overspising en naturlig reaksjon. Kroppen din trenger mat og for å erstatte det den ikke har fått skrur den opp sultfølelsen og beredskapsmodus. Det resulterer i en enorm sult og trang til å spise masse og gjerne kaloririk mat. 

Spis nok ellers og ikke gå rundt å vær veldig sulten, så unngår du disse overspisingsperiodene. Vær snill med kroppen din å gi den nok mat ❤️ Og ikke straff deg selv ved at du har disse overspisingene, det er naturlig for kroppen å reagere sånn. Det handler ikke om å være flink eller ha selvkontroll, det handler om at kroppens instinkt er sterkt og tar over, den gjør alt for å holde seg igang. Gi den nok mat, lytt til den og jeg vil tror du vil få det mye bedre og slipper overspisingen.

Klem fra ei som har vært gjennom det samme.

Anonymkode: 72787...2b9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2018 den 7.33, AnonymBruker skrev:

Jeg trener så og si hver dag, men jeg må nok trappe litt opp på kaloriene. Spesielt da jeg løper annen hverdag i 45 min. Jeg spiser foreløpig kun 1200 kalorier, men har økt til 1500. Tenker at det er bedre å unne seg noe søtt når man har lyst på det, enn å våkne opp om natta og spise masse sjokolade. Det er slike vaner jeg vil kutte ut.

Anonymkode: efa3d...57c

Det høres ut som du har et forstyrret forhold til mat og trening, så det beste for deg er nok at du oppsøker psykolog for å få hjelp til å få en balanse.

Det er ikke sunt å leve på 12-1500 kalorier (jeg vil kalle det for hardslanking - og spiseforstyrret over tid), og det er ikke et sunnhetstegn at man overspiser slik du gjorde nå.

Det ville ikke overrasket meg om du kaster opp maten med vilje, eller straffer seg selv i etterkant med matnekt.

Den vanen du trenger hjelp med sitter i hodet. 

Anonymkode: 4a76c...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Kast alt av godteri og snacks du har hjemme er mitt råd. Jeg kan ikke ha slikt liggende for da overspiser jeg.

Anonymkode: 3d603...963

Enig med denne. Mye lettere å overspise når man har usunn mat tilgjengelig som man kan spise. Gjør det til en vane å IKKE kjøpe usunne greier på butikken. Gå rett forbi de hyllene, stopp ikke der for å "se". Vi mennesker er litt vanemennesker, og dessverre så er godbitene ganske strategisk plassert i butikken så det er lett å bare plukke med seg noe på tur til kassa. Smart å tenke nøye over hva man kjøper, hva man betaler for i butikken, hva som burde bli med hjem og hva som burde være igjen i butikkhylla...

Dessuten hjelper det å spise sunn mat, ikke gå rundt sulten, da vil hjernen bestandig ha "søtsug". Noen studier viser at koffein øker søtsuget, greit å ha det i betraktning når man sliter med overspising. Og sist, men ikke minst; det kan vel ikke bortforklares at overspising som regel skyldes en mer alvorlig underliggende psykisk tilstand. Det trenger ikke være så alvorlig som depresjoner eller angstlidelser, men det kan være et eller annet med sinnstilstanden som får deg til å stappe munnen full den dagen. Tenk litt på det... har det skjedd noe den siste tiden? Har jeg mange følelser jeg ikke kan kontrollere? Hvorfor trenger jeg disse 10-15 sekundene med tilfredsstillelse som sjokoladen gir meg? Fins det andre ting jeg kan gjøre for å skape en lykkefølelse i dag? Kan jeg snakke med noen om mine tanker og følelser kanskje? Er jeg ærlig med meg selv om hvordan jeg virkelig har det akkurat nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...