Gå til innhold

Er batteribiler et spill for galleriet?


dr_zhivago

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Men kjære deg...vi pumper olje 24-7/365. Det er jo bare å redusere mengden vi utvinner. 

Oljen som brukes til asfalt er ikke den samme som ender opp i tanken. Asfalten er "bunnstoffet" i raffineringen. Så hva gjør man med resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vanlig fyr
Just now, dr_zhivago said:

Oljen som brukes til asfalt er ikke den samme som ender opp i tanken. Asfalten er "bunnstoffet" i raffineringen. Så hva gjør man med resten?

Å ja, det var jeg faktisk ikke klar over 🙂 Skal ikke se bort i fra at man da har teknologi som løser det problemet, altså at man enten klarer å produsere mer bunnstoff per liter enn det man gjør i dag. Eventuelt at man klarer å lage asfalt av vanlig olje, altså ikke bunnstoff. Det høres ikke ut som noe uoverkommelig, men simpel kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Å ja, det var jeg faktisk ikke klar over 🙂 Skal ikke se bort i fra at man da har teknologi som løser det problemet, altså at man enten klarer å produsere mer bunnstoff per liter enn det man gjør i dag. Eventuelt at man klarer å lage asfalt av vanlig olje, altså ikke bunnstoff. Det høres ikke ut som noe uoverkommelig, men simpel kjemi.

Hehe, det er nok ikke så enkelt som det. Det er svindyrt å utvinne olje, og du kan jo tenke deg hva det vil koste å bygge veier dersom oljen kun skal brukes til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
Just now, dr_zhivago said:

Hehe, det er nok ikke så enkelt som det. Det er svindyrt å utvinne olje, og du kan jo tenke deg hva det vil koste å bygge veier dersom oljen kun skal brukes til det.

Da tror jeg markedet løser problemet. Kostnadsreduksjon er en sterk pådriver for innovasjon, bare se hvordan grønn teknologi (spesielt batteriteknologi) har begynt å ta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig rare påstander. Om du ønsker å diskutere noe basert på forskning, så må du nesten linke opp en kilde. Har aldri hørt disse argumentene før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tibbie skrev:

Det var veldig rare påstander. Om du ønsker å diskutere noe basert på forskning, så må du nesten linke opp en kilde. Har aldri hørt disse argumentene før.

Du får heller google litt. Det får da være grenser til latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Da tror jeg markedet løser problemet. Kostnadsreduksjon er en sterk pådriver for innovasjon, bare se hvordan grønn teknologi (spesielt batteriteknologi) har begynt å ta av. 

Det er det som er problemet. Dersom man skal utvinne olje, men kun nyttegjøre seg en liten del av den så vil det nødvendigvis bli veldig mye dyrere med asfalt. Har vanskelig for å se for meg hvordan oljeselskapene skal kutte i kostnader samtidig som inntektene vil gå i bunn. Blir litt som å bake boller med rosiner, for deretter å plukke ut rosinene for å selge de, og så kaste bolla uten å ta betalt for deigen... Som jeg har vært inne på tidligere, dersom folk egentlig vil redde miljøet så må de parkere bilen for godt, aldri dra på ferie eller jobbtur med fly eller annen transport, og generellt leve veldig lite materialistisk. Men folk flest ønsker heller å lure sin egen samvittighet uten å kutte ned på livsstilen. Derfor mener jeg elbilen er en falsk messias. Og derfor bør ikke folk se opp til en "miljøvennlig" milliardær som eier 5 mansions i Los Angeles alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, dr_zhivago said:

Det er det som er problemet. Dersom man skal utvinne olje, men kun nyttegjøre seg en liten del av den så vil det nødvendigvis bli veldig mye dyrere med asfalt. Har vanskelig for å se for meg hvordan oljeselskapene skal kutte i kostnader samtidig som inntektene vil gå i bunn. Blir litt som å bake boller med rosiner, for deretter å plukke ut rosinene for å selge de, og så kaste bolla uten å ta betalt for deigen... Som jeg har vært inne på tidligere, dersom folk egentlig vil redde miljøet så må de parkere bilen for godt, aldri dra på ferie eller jobbtur med fly eller annen transport, og generellt leve veldig lite materialistisk. Men folk flest ønsker heller å lure sin egen samvittighet uten å kutte ned på livsstilen. Derfor mener jeg elbilen er en falsk messias. Og derfor bør ikke folk se opp til en "miljøvennlig" milliardær som eier 5 mansions i Los Angeles alene.

Da skjer det som alltid skjer, at statene tar regningen. Det virker som om mye av din motvillighet har mye med Musk som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Du får heller google litt. Det får da være grenser til latskap.

Lol. Den som starter tråden bør backe opp sine egne påstander.

Jeg kjører selv elektrisk og er over gjennomsnittet opptatt av miljø, så føler meg noenlunde oppdatert på temaet. Fossil, spesielt diesel, vs. elektrisk er noe jeg oppdaterer meg på hver uke. Både gjennom nyhetsbrev, nyheter, radio og tv. Det er et tema som er ganske i vinden for tiden, så det er vanskelig å ikke få med seg utviklingen. Dette har jeg derimot ikke fått med meg. Er det noe som en idiot uten noen form for utdanning har skrevet på Facebook?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Da skjer det som alltid skjer, at statene tar regningen. Det virker som om mye av din motvillighet har mye med Musk som person. 

Hehe, staten tar regningen?? Hvilke penger skal de bruke når oljefondet er brukt opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, dr_zhivago said:

Hehe, staten tar regningen?? Hvilke penger skal de bruke når oljefondet er brukt opp da?

De samme pengene man brukte på infrastruktur før man hadde olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tibbie skrev:

Lol. Den som starter tråden bør backe opp sine egne påstander.

Jeg kjører selv elektrisk og er over gjennomsnittet opptatt av miljø, så føler meg noenlunde oppdatert på temaet. Fossil, spesielt diesel, vs. elektrisk er noe jeg oppdaterer meg på hver uke. Både gjennom nyhetsbrev, nyheter, radio og tv. Det er et tema som er ganske i vinden for tiden, så det er vanskelig å ikke få med seg utviklingen. Dette har jeg derimot ikke fått med meg. Er det noe som en idiot uten noen form for utdanning har skrevet på Facebook?

Jeg leser ikke nyheter på facebook, så jeg må nok skuffe deg. Dessuten er de fleste journalister brødskaller med lav vitenskapelig kompetanse. Som jeg har skrevet flere ganger over her, så krever reell innsats for miljøet at man mer eller mindre slutter å leve som et "moderne" menneske. Det er viktig å innse hvor ufattelig mye infrastruktur, ressursutvinning, og forurensing som er nødvendig for å produsere alle tingene vi omgir oss med. Det å eie PC, telefon, være koblet til nettet, bruke klær som er produsert i lavkostland, alskens dippedutter vi omgir oss med - alt dette krever en vanvittig inngripen i naturen. Så det å kjøre en liten elbil forandrer ikke en dritt, desverre. Jeg sier ikke at jeg er noe bedre enn andre, men jeg registrerer at de fleste som påstår at de er opptatt av miljøet ikke har filla snøring på hva det egentlig vil si. Kort sagt, de eneste miljøvennlige menneskene på jorda er de som lever som urfolk. Bor i hytter bygget utelukkende av materialer de finner rundt seg, og skaffer mat vha samling og jakting. Jeg tør vedde på at du ikke har tenkt å legge om til den livsstilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

De samme pengene man brukte på infrastruktur før man hadde olje. 

Ja, Norge var jo et relativt fattig land før oljen. Så da hadde man nok måtte kvittet seg med elbilen og skaffet seg gode sko tilslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Jeg leser ikke nyheter på facebook, så jeg må nok skuffe deg. Dessuten er de fleste journalister brødskaller med lav vitenskapelig kompetanse. Som jeg har skrevet flere ganger over her, så krever reell innsats for miljøet at man mer eller mindre slutter å leve som et "moderne" menneske. Det er viktig å innse hvor ufattelig mye infrastruktur, ressursutvinning, og forurensing som er nødvendig for å produsere alle tingene vi omgir oss med. Det å eie PC, telefon, være koblet til nettet, bruke klær som er produsert i lavkostland, alskens dippedutter vi omgir oss med - alt dette krever en vanvittig inngripen i naturen. Så det å kjøre en liten elbil forandrer ikke en dritt, desverre. Jeg sier ikke at jeg er noe bedre enn andre, men jeg registrerer at de fleste som påstår at de er opptatt av miljøet ikke har filla snøring på hva det egentlig vil si. Kort sagt, de eneste miljøvennlige menneskene på jorda er de som lever som urfolk. Bor i hytter bygget utelukkende av materialer de finner rundt seg, og skaffer mat vha samling og jakting. Jeg tør vedde på at du ikke har tenkt å legge om til den livsstilen.

...Og du har mye vitenskapelig kompetanse?

Dessuten skriver ikke journalister faktatekster. Det har de ikke lov til. De bare "sprer ordet". Alle artikler er basert på en forskning, et intervju eller noe lignende.

Hilsen eks-journalist.

Jeg venter fortsatt på bevis om at å kjøre elektrisk ikke "forandrer en dritt". Tror du virkelig at staten ville brukt flere milliarder kroner på en "trend"?

Vet ikke om du har fått med deg den siste klimarapporten, men den er faktisk HELT slående! Det er 

...Nei, jeg har absolutt ikke tenkt til å flytte i skogen og leve av blader og pinnehus. Det finnes faktisk en mellomting. Jeg gjør mitt for miljøet ved å gi penger til miljøorganisasjoner (som jeg har brukt flere år av livet mitt på å jobbe frivillig i), ikke spise kjøtt og å ikke kjøre diesel. Vi er et velutdannet samfunn med svært mye kunnskap, så det burde være piece of cake å kutte på utslippene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tibbie skrev:

...Og du har mye vitenskapelig kompetanse?

Dessuten skriver ikke journalister faktatekster. Det har de ikke lov til. De bare "sprer ordet". Alle artikler er basert på en forskning, et intervju eller noe lignende.

Hilsen eks-journalist.

Jeg venter fortsatt på bevis om at å kjøre elektrisk ikke "forandrer en dritt". Tror du virkelig at staten ville brukt flere milliarder kroner på en "trend"?

Vet ikke om du har fått med deg den siste klimarapporten, men den er faktisk HELT slående! Det er 

...Nei, jeg har absolutt ikke tenkt til å flytte i skogen og leve av blader og pinnehus. Det finnes faktisk en mellomting. Jeg gjør mitt for miljøet ved å gi penger til miljøorganisasjoner (som jeg har brukt flere år av livet mitt på å jobbe frivillig i), ikke spise kjøtt og å ikke kjøre diesel. Vi er et velutdannet samfunn med svært mye kunnskap, så det burde være piece of cake å kutte på utslippene.

 

Du betaler med andre ord samvittighetsavlat. Ja, jeg har en god del vitenskapelig kompetanse vil jeg si - derav min forakt for de som er fornøyd med å narre seg selv med "nullutslipp" bare fordi det ikke kommer eksos ut av potta på bilen deres. Journalister "sprer ordet" ja, gjerne uten å ha noe kompetanse om det de sprer. Hvorfor stater bruker flere milliarder på trender? De har en tendens til å bruke milliarder på veldig mye ufornuftig, som for eksempel totalt unødvendige kriger, så det er ikke et veldig godt argument. Det er ingen "piece of cake" å kutte utslippene så lenge folk ikke har lyst til å kutte ned på sin materialistiske livsstil. Hvorfor tror du enorme bilprodusenter med tusenvis av de beste ingeniørene i verden må ty til juks for å nå politikeres urealistiske krav (ref. Volkswagen for eksempel)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2018 at 11:47 PM, dr_zhivago said:

Enda et moment er alt annet man trenger olje til. Hva skulle man bygget veiene av uten asfalt?

Hvis det blir nødvendig finner man et alternativ, f.eks. en betongblanding. Det brukes allerede som dekke noen steder.

Anonymkode: f6ea9...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, dr_zhivago skrev:

Den overskuddsvarmen tas ikke bare fra eksosen, men også bremsene som jeg skrev. Mitt første innlegg tar opp ulempene med batteri.

..og hvorfor blir bremsene varme i utgangspunktet, numnuts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

..og hvorfor blir bremsene varme i utgangspunktet, numnuts?

Nei si det du, tror du det er fordi bensinbiler lekker varm bensin over dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Nei si det du, tror du det er fordi bensinbiler lekker varm bensin over dem?

Svar på spørsmålet først, så kan vi diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Svar på spørsmålet først, så kan vi diskutere.

Altså, varmen som genereres ved bremsing kommer fra friksjon. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...