Gå til innhold

De h.... p-pillene og humørforstyrrelser

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Psyckobabe

Dette er kanskje ikke rette forum, men siden p-piller er prevensjon og dermed omhandler sex...prøver jeg meg likevel.

For en god stund sidensiden begynte jeg med p-piller, noe som klarligvis forenkler sexlivet betraktelig. Jeg bruker trinordiol.Før det brukte jeg yasmin. Mitt problem er som følger: Jeg har de siste månedene slitt med voldsomme humørsvingninger. Det kjennes nesten ut som om det er noe kjemisk i huet mitt som må lades ut.Merkelig!! Feks så kan j plutselig få et utrolig sinne/depresjonsanfall av ingenting. Blir utrolig nærtagen og ganske så vanskelig.( turbo-PMS).

Da jeg gikk på yasmin fikk jeg utrolige depresjonsansfall og begynte å grine av latterlige ting som feks at samboeren min sent hjem fra jobb e.l. Innså etter en tid at dette var noksa uutholdelig og kutta ut pillene, og gikk over til trinordiol. Det hjalp!!! depresjonene forsvant og jeg ble et nytt menneske...for inntil et par-tre måneder siden. SYntes da så tydelig gå merke at noe av de samme humørsvinginene kom tilbake. Men....slik var det ikke i begynnelsen. Føler meg sintere og kan være verbalt aggressiv...samt depressiv, for så å være glad igjen.helt psycko!!

Igår fikk jeg et merkelig og brått sinneanfall av en bagatell. Rett etterpå gikk det over...sånn plutselig liksom.. og jeg følte meg utladet på en måte..som om ett eller annet hadde bygd seg opp for så å nøytraliseres ved et utbrudd. Men der og da klarte jeg ikke å kontrollerer reaksjonen min. Dette skremte meg veldig, da jeg ikke har opplevd en så brå og sint følelsesutbrudd !!

Det jeg lurer på er om p-piller kan virke forstyrrende på hormonbalansen etter såpass lang tids bruk(4 mnd). Og om dette kan medføre merkelige humørsvinginger inkl: depresjon, utmattelse, trøtthet, irrasjeonelle reaksjoner o.l. Og om dette kan forverres over tid.Synes nemlig at det virker sånn.

Er det noen der ute med samme erfaring?

Dette plager med veldig og jeg er litt "lost". ? Føler at det i liten grad snakkes om de psykiske bivirkningene av p-piller. legen min stiller seg ihvertfall noe uforstående til ovennevnte problemstilling.

Har snakka med typen min.Han synes ikke dette er et så stort problem, da han takler humørsvingingene mine.Men det er et problem for meg..vil ikke ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som å høre meg selv!!

Her om dagen ble jeg fly forbannet på min samboer forde han ikke ville gå på cafe grunnet dårlig råd.

Og i går gråt jeg i en halv time forde han ikke ville bli hjemme med meg, men måtte dra på jobb.

Jeg byttet fra trionetta til yasmin for tre mnd. siden for å se om jeg fikk tilbake litt av sex lysten, men den gang ei!

De siste ukene har jeg følt meg nedstemt og trist uten helt å vite hvorfor.

Jeg sluttet med pillen i går, for dette orker jeg ikke mere.

Jeg er ganske imponert over hvor tålmodig min kjære er, og jeg har forklart han at jeg ikke mener å være slem.

Men jeg klarer virklig ikke å styre meg der og da. Føles som om hodet koker og jeg blir rimlig urasjonell.

Etterpå føler jeg meg dum og får dårlig sammvittighet.

Nei, det slutt med piller for min del!

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyckobabe

Men jeg klarer virklig ikke å styre meg der og da. Føles som om hodet koker og jeg blir rimlig urasjonell.

Etterpå føler jeg meg dum og får dårlig sammvittighet.

:o

Akkurat sånn føler jeg også det også :-? Men jeg vet jo ikke om det pga p-pillene, skjønt det KAN jo ikke være noe annet. Har det jo så utrolig bra i livet..bor sammen med mannen i mitt liv, er ferdig med utdannelse, jobber osv...

Det er liksom som om noe velter fram i meg...en panikkartet aggressiv og sint angsfølelse liksom :x ...Og det er som om jeg ubevisst leter etter påskudd for å få ut denne oppsamla dritten. Som det eksempelet du kom med..helt irrasjonelt, men du ser det ikke før etterpå og da er det super-pinlig...og du skjemmes over hvor teit du egentlig har oppført deg.kjenner det igjen så alfor godt

Skal snakke med legen min på mandag.Orker ikke dette mer ihvertfal.. men så var det det praktiske aspektet av p-piller da ( slipper kondom osv..huff...ikke enkelt) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten 100 % sikker på at det er p- pillene.

Det finnes ingen andre grunner til at jeg skal reagere slik.

Men vi får se om noen uker om det blir noen forandring nå som jeg har sluttet.

Det er bedre med litt kondom fikling enn disse utbruddene ihvertfall.

Lykke til i alle fall :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyckobabe

Det er bedre med litt kondom fikling enn disse utbruddene ihvertfall.

Lykke til i alle fall  :roll:

Ja, enig i det. ...skal snakke med legen på mandag, som sagt, og ta en avgjørelse da. Er bare så himla redd for å bli gravid da jeg absolutt ikke er klar for det! Kan ikke ofrskningen kjappe seg litt og finne opp en manne p-pille. Mener å ha lest noe om et slikt forskningsprosjekt for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg har hatt ALLE uönskede bivirkiniger av p-pillen, alt dere beskriver er fullt mulig! Som regel kommer alt i 4 uker syklus, så det er ikke til å ta feil på. Test ett nytt merke, fortell legen din om hvilke problemer du har.

Dessverre er det sånn at til noen jenter finnes det ikke p-piller som passer (takk til alle menn i legemiddelsforskningen :wink: ). Jeg ga opp etter 4 forsök, testet spröyten som var mye bedre. Men ingen ting slår "the real case". Kondomen lenge leve!!! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke ofrskningen kjappe seg litt og finne opp en manne p-pille. Mener å ha lest noe om et slikt forskningsprosjekt for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyckobabe

Det hadde vært kjekt med mannlig p- pille, ja.

Jeg bare ber til gud at de ikke gir humørsvingninger!!

Kan ikke forestille meg å bo med en tikkende bombe som meg   :x  :tunge1:

Nei Gud bedre :roll: tenk deg noe mer skrekkelig enn å bo sammen et hormonmonster som blir sint fordi geleén ikke stivner fort nok..hehe...for å ta et teit (men noe realistisk ) eksempel :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veruca salt

p-piller gjør også meg til et sippende uhyre, så dere er ikke alene.

sluttet før alt gikk over styr..

har funnet ut at kondom er det beste alternativet her i huset, men kanskje noen av dere ville hatt utbytte av pessar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyckobabe
p-piller gjør også meg til et sippende uhyre, så dere er ikke alene.

sluttet før alt gikk over styr..

har funnet ut at kondom er det beste alternativet her i huset, men kanskje noen av dere ville hatt utbytte av pessar?

Har du i ettertid fått bekreftet at det faktisk var p-pillene som gjorde deg ulevelig? merker du stor forskjell på deg selv og omgivelsene før og etter p-pillene?

Har faktisk tenkt på pessar! hmm...skal vurdere det ja.Det er like kludrete som kondom da..nesten..i think. :-? Vet litt for lite om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ihvertfall vi skal satse på kondom.

Før brukte jeg Trionetta i 5 år, og da jeg byttet til Yasmin begynnte "problemene etter" ca 2 mnd. Gikk på de i fire mnd.

Nå skal jeg saksøke legemiddelindustrien for imotional destress eller.no

He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veruca salt

kan ikke tenke meg hva det ellers kunne være..prøvde endel merker også, men ble rett og slett drittlei av meg selv etter et års tid med prøving og feiling..problemene tok iallefall slutt når jeg sluttet med pillene.

sitter aldri og gråter av f.eks løvenes konge lenger, noe som nesten var garantert i pille-dagene. enten var man sinnsykt nærtagende, eller olm som en okse. og det var de små tingene som tiltet meg helt..

"gele som stivner sakte" var et utmerket eksempel :)

merkelig nok fikk jeg ikke seksuelle problemer (manglende lyst) utover det at det tok lengre tid å få orgasme.

pessar passet ikke meg akkurat da, fordi vi hadde sex temmelig ofte.

så liksom ikke når pessaret skulle være ute. kanskje jeg prøver det nå, når sexlivet har "stabilisert" seg litt mer til et par ganger i uken.

her flere venninner som har brukt pessar og har vært fornøyd med det.

legen tar "mål" av livmortappen din for å fastsette størrelse på pessaret,og bruker man det sammen med sæddrepende skum er det temmelig sikkert.

angrer nesten litt på at jeg ikke kuttet før, var jo ikke meg selv på et helt år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psyckobabe:

Vi har brukt pessar i ca 15 år (hun sluttet på piller da forholdet "gikk i stå" pga. manglende lyst), og har vært svært fornøyde. Fordelen i forhold til kondom er at den "plundringen" du snakker om er på forhånd, og ikke mens man har det som hetest. Dessuten er det jo deilig å slippe den gummigreia, når man er i et fast forhold og ikke trenger bekymre seg for smitte.

Veruca,

Når det gjelder sikkerhet, er det vel (som med kondom) et spørsmål om å bruke det riktig hver gang. Som sagt er vår erfaring 15 år med to planlagte barn. Vi bruker ikke sæddrepende skum (yæææk... tenk å få det på tunga...), kun en gel som smøres oppå pessaret. Inn med epssaret, vask nedentil, så finnes det ikke bismak når jeg slikker henne - faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og.... lykke til, Morlock... :blunke: :sjarmor:

(Og i mitt stille sinn undrer jeg på hvor mange forhold som går på styr pga dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Psyckobabe

Jeg merker heller ingenting når det gjelder sex-lyst. Blir kanskje ikk så fort opphissa som før...men det er ikke noe problem. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre enda pessar eller kondom ??. Det er noe betenkelig at de spyksike bivirningene i så liten grad vektlegges i informasjonsmaterialene.

Etter mitt skjønn er det mange som opplever ukonkrete plager som kan relateres til noe tids p-pillebruk.Men problemet er om det er andre årsaker til problemene og i hvilken grad p-piller blir uskyldig syndebukk. Tror i mange tilfeller at p-piller kan virke ekstremt forsterkende på i utgangspunktet milde følelser. Feks der du egentlig ville blitt rørt begynner du å stortute ( tenkr på det "lion king" eksempelet)...

minipillen da ???

Noen med erfaring der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyckobabe,

Ja, der tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Når man tenker litt over det, er jo ikke dette helt ulogisk, heller: Hva er det hormonene i p-pillene i bunn og grunn gjør? Jo - de "lurer" kroppen til å tro den er gravid. Moderne piller gjør dette sp forsiktig som mulig, riktignok (minst mulig hormoner), men dog.

Og hva har vi ikke hørt om gravides humør og sexlyst? Noen har det helt topp og stortrivest gjennom hele svangerskapet, andre er tikkende humørbomber. Noen mister lysten helt, andre får økt lyst.

Det er klart at en del av dette sikkert er psykiske reaksjoner på den situasjonen de er oppe i, men det er vel også ganske sannsynlig at en del av dette må tilskrives de hormonelle endringene som må til for å gjennomgå et svangerskap.

Og selv om jeg er mann (eller kanskje nettop derfor...) så er det vel ikke umulig at disse bivirkningene er undervurdert, nettopp fordi alle jo vet at jenter har ustabilt humør... så det er jo ikke noe å legge vekt på, eller hva..? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lion king" eksempelet er forresten knallgodt: Det er nærliggende å tenke seg at det for en gravid kvinne er viktig å bygge opp en følelsesmessig tilstand som gjør at hun er istand til å holde ut noen uken med nattevåk og skriking etter at ungen er født. Og da er det vel ikke så rart om piller som lurer kroppen til å tro den er gravid, nettop "fyrer opp under" dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyckobabe

Tror du er inne på noe der Arnie. Å forberede kroppen på de krav som må infries ved å oppdra et barn er jo et av svangerskapenes hovedhensikt ..også på det mentale aspektet.

Noe som får meg til å lure på de som opplever affektmatthet ved p-pille bruk.Blir de dårligere mødre? hehe..neida, det er nok å dra ting litt for langt. Skjønt min nåværende tilstand er jo enda et argument mot å få barn ( som om jeg ikke hadde nok motargumenter fra før). D

Tror uansett de kunstige( kjemiske fremstilte ) hormonene som finnes i p-piller er litt anerledes enn naturens gang. p-pillene er skapt for å tilfredstille en stor gruppe kvinner, mens våre egne hormoner er spesialtilpasset oss

Det jeg lurer på med pessar er om mannenes penis kan "kjenne dette"...og stange mot gummi´n liksom :ler: Har jo vært tilfeller av smerte for mannen under samleie ved bruk av kobberspiral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...