Gå til innhold

Når skal "hen" blir et ord? Jeg føler at språkrådet somler.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er så utrolig morsomme. :roll: 

Anonymkode: e5511...a8b

Var ikke meninga det skulle være morsomt og det finnes to kjønn.

Endret av QueenOfTheSidewalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å bruke på de som faktisk ikke identifiserer seg som ett tradisjonelt kjønn...Men å bruke det på alle barn feks.,sånn som jeg har lest det blir brukt noen steder i Svergie, synes jeg er dumt!

Anonymkode: 144dc...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Var ikke meninga det skulle være morsomt og det finnes to kjønn.

Definer kjønn. Det irriterende på norsk er at kjønn brukes om det man på engelsk ville kalt "sex" og "gender". Biologi bør ikke forveksles med kultur og identitet. Det er ingen som benekter at at noen er XX og noen er XY. 

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit å bruke på de som faktisk ikke identifiserer seg som ett tradisjonelt kjønn...Men å bruke det på alle barn feks.,sånn som jeg har lest det blir brukt noen steder i Svergie, synes jeg er dumt!

Anonymkode: 144dc...fd1

Men om du forteller om en person, for eksempel her på KG, og du ikke vil si hvilket kjønn personen er, så er "hen" veldig nyttig. Det er bare en vokal forskjell som gjør det kjønnsnøytralt. Eller om man snakker om en person uten å vite om personen er mann eller kvinne, så kunne man sagt "hen". 
Jeg husker da jeg gikk på vidergående så var det normen å si "han" om du ikke visste hvilket kjønn en person var, og jeg brukte konsekvent "han/hun" fordi jeg følte det var mer riktig, men det hadde vært best om jeg bare kunne bruke "hen" fordi da er det egentlig gitt at kjønn er enten ukjent, ellers så er det ikke viktig.  

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Definer kjønn. Det irriterende på norsk er at kjønn brukes om det man på engelsk ville kalt "sex" og "gender". Biologi bør ikke forveksles med kultur og identitet. Det er ingen som benekter at at noen er XX og noen er XY. 

Anonymkode: e5511...a8b

kvinner har et XX-kromosom, menn har XY.  Hvis man er usikker på hva man er, tar man en titt i skrittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

kvinner har et XX-kromosom, menn har XY.  Hvis man er usikker på hva man er, tar man en titt i skrittet. 

Men nå ignorerte du hva jeg sa. Jeg sa: "Ikke forveksl biologi med kultur og identitet." Eller greier ikke du å forestille deg at mennesker har egne tanker om seg selv som ikke er basert på tissen.

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå ignorerte du hva jeg sa. Jeg sa: "Ikke forveksl biologi med kultur og identitet." Eller greier ikke du å forestille deg at mennesker har egne tanker om seg selv som ikke er basert på tissen.

Anonymkode: e5511...a8b

Jeg aksepterer det ikke nei, definerer kjønn basert på kromosomer. Om noen føler seg midt i mellom, får de gjøre det, men fakta er at vi bare har to kjønn. De vokser det nok av seg uansett, det høres ut som ungdomsopprør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ungdommen her bruker også hen som om det skulle være et vanlig ord. Språkrådet henger etter! 

Men skulle man ført inn alle ordene som blir brukt normalt har man et stort problem. Ordet er brukt i dagligtale hos noen og ser ikke hvordan en godkjenning fra språkrådet skulle gjøre noen forskjell på det. Det blir ikke mer brukt at den grunn. Jeg har hittil aldri kalt noen hen, aldri møtt noen som bruker ordet hen, eller som identifiserer seg som det. Og jeg har en vid krets med mange transkjønnede.

Anonymkode: 20c52...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men skulle man ført inn alle ordene som blir brukt normalt har man et stort problem. Ordet er brukt i dagligtale hos noen og ser ikke hvordan en godkjenning fra språkrådet skulle gjøre noen forskjell på det. Det blir ikke mer brukt at den grunn. Jeg har hittil aldri kalt noen hen, aldri møtt noen som bruker ordet hen, eller som identifiserer seg som det. Og jeg har en vid krets med mange transkjønnede.

Anonymkode: 20c52...4df

Hvilke ord som vi normalt bruker finnes IKKE i språket fra før? Kan du komme med et par eksempler på det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Jeg aksepterer det ikke nei, definerer kjønn basert på kromosomer. Om noen føler seg midt i mellom, får de gjøre det, men fakta er at vi bare har to kjønn. De vokser det nok av seg uansett, det høres ut som ungdomsopprør. 

Du forstår identitet. Neivel. 

Anonymkode: e5511...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du forstår identitet. Neivel. 

Anonymkode: e5511...a8b

Ikke. :P 

Anonymkode: e5511...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig for bruken av hen! Hvis ikke kan man også bruke de/dem slik de gjør i engelsk (they/them) når man snakker om en person man ikke vet kjønnet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skulle man ført inn alle ordene som blir brukt normalt har man et stort problem. Ordet er brukt i dagligtale hos noen og ser ikke hvordan en godkjenning fra språkrådet skulle gjøre noen forskjell på det. Det blir ikke mer brukt at den grunn. Jeg har hittil aldri kalt noen hen, aldri møtt noen som bruker ordet hen, eller som identifiserer seg som det. Og jeg har en vid krets med mange transkjønnede.

Anonymkode: 20c52...4df

Problemet er at "hen" blir brukt som et pronomen. Det er ikke et hvilket som helst ord som "babbe" eller "naver". Det er et ord som folk identifiserer seg med. At ikke alle bruker det er egentlig irrelevant, jeg mener at å innføre det handlet om respekt. Det er ikke som enkelte sier "et ungdomsopprør" som går bort. Jo mer forståelse man har for menneskets tanker om det selv og hvordan vi identifiserer oss, jo mer trenger vi et kjønnsnøytralt pronomen. Det er ikke alle som føler seg komfortabel med å bli omtalt som "han" eller "hun", og da hadde det vært fint med et alternativ. Vi trenger ikke femti pronomen, men et kjønnsnøytralt et hadde vært fint.

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Persephone skrev:

Jeg er veldig for bruken av hen! Hvis ikke kan man også bruke de/dem slik de gjør i engelsk (they/them) når man snakker om en person man ikke vet kjønnet til.

Jeg er egentlig ganske glad vi har muligheten til å bruke "hen", fordi de/dem kan virke forvirrende. :) Men på engelsk har de ikke den muligheten. Jeg føler "hen" er ganske naturlig, fordi det er bare et enkelt vokalskifte. 

Anonymkode: e5511...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle gjerne likt å få hen inn i ordbøkene, som et kjønnsnøytralt pronomen. Mest av alt, fordi det er upraktisk å skrive "hun/han". Jeg skriver en del oppgaver, hvor informanter alltid skal være anonymisert. Fordi hen ikke har blitt et "ordentlig ord" kan jeg ikke bruke det i oppgavene mine, og må skive det veldig upraktisk "han/hun" eller "hun/han".. 

Anonymkode: f3358...bcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne likt å få hen inn i ordbøkene, som et kjønnsnøytralt pronomen. Mest av alt, fordi det er upraktisk å skrive "hun/han". Jeg skriver en del oppgaver, hvor informanter alltid skal være anonymisert. Fordi hen ikke har blitt et "ordentlig ord" kan jeg ikke bruke det i oppgavene mine, og må skive det veldig upraktisk "han/hun" eller "hun/han".. 

Anonymkode: f3358...bcd

Enig. Jeg har skrevet en del oppgaver innenfor pedagogikk hvor jeg må skrive om elever. Jeg liker ikke oppgi kjønn på personer med mindre det er viktig, så det hadde sett bedre ut hvis jeg kunne skrive "hen". 

Anonymkode: e5511...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen bruke "hen", bortsett fra her inne på KG....

Anonymkode: 8b4f7...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig ganske glad vi har muligheten til å bruke "hen", fordi de/dem kan virke forvirrende. :) Men på engelsk har de ikke den muligheten. Jeg føler "hen" er ganske naturlig, fordi det er bare et enkelt vokalskifte. 

Anonymkode: e5511...a8b

Det er jeg veldig enig i. Hen er kjempefint. Jeg tenkte mer å bare ta det opp som et annet alternativ. Det jeg har erfart selv er at det å bruke de/dem handler mest om vane. Det lyder best på engelsk, men etter å ha brukt det en del ganger fungerer det overraskende godt på norsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...