Gå til innhold

Handleliste i tilfelle krise


altflyter

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Rosetelys skrev:

Joda, selvfølgelig kan man det, men blir ikke vannet fortere "gammelt" da? Jeg tenker kanskje at vann som er tappet på flasker holder lenger.

Det er jo bare å tømme ut og fylle på nytt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Det er jo bare å tømme ut og fylle på nytt

Selvfølgelig, men det gidder jeg jo ikke å gjøre hver dag. Skal jeg ha et lager av noe så vil jeg at det skal være minst mulig jobb. Jeg har jo ikke behov for det ekstra vannet før det vanlige innlagte vannet skulle bli borte av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, UncommonSense skrev:

Så i tilfelle en krise av uviss varighet anbefaler altså myndighetene at matlageret stort sett består av det vi ikke trenger for å leve, som i tillegg gir minst næring. Jessda. 

Nei, jeg har heller beredskapet fylt med spekemat, jerky, hermetisk kjøtt&fisk, litt grønnsaker, fleskesvor, bær og nøtter. mørk sjokolade, sprit (ikke rød), pulverkaffe og vikingmelk. 

 

Man kan leve lenge på ingen mat eller mat med dårlig næringsinnhold. Det er vann som er det mest kritiske for å overleve.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Rosetelys said:

Selvfølgelig, men det gidder jeg jo ikke å gjøre hver dag. Skal jeg ha et lager av noe så vil jeg at det skal være minst mulig jobb. Jeg har jo ikke behov for det ekstra vannet før det vanlige innlagte vannet skulle bli borte av en eller annen grunn. 

Helst burde du skifte vannet 3 ganger pr dag.
Vann råtner innen det når bunnen av flaska.
[ironi off]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Salvie skrev:

Det meste av disse tingene at vi i hus fra før av. Jeg kan ikke skjønne hvilken krise som skal kunne dukke opp i overskuelig fremtid som stenger alt av butikker, strøm osv. 

Strømmbrudd over tid enten det er lokalt eller i større områder eller på landsbasis er faktisk ikke noe veldig usannsynelig. Strømmnettet er veldig sårbart for en hel masse forskjellige ting som kan slå det ut. Nå har vi heldigvis generelt et veldig stabilt strømmnett her i landet pga bra kraftnett og stabil og regulerbar tilførsel fra vannkraft. Men i mange andre land er strømmbrudd mye mer vanlig og kan være borte i lang tid.

Men det er altså ingen ting som tillsier at det ikke også kan skje her. Og når strømmen blir borte i lengere tid så detter også alt mulig annet ned. Vannet slutter å pumpes, betalingsterminaler slutter å fungere, mobil og internet går ned,  osv.

Så man burde absolutt være forberett med både varme, vann, lys, og noe mat som er uavhengig av strømnettet. Også burde man i tillegg ha medisinsk beredskap for andre katastrofer som kan kutte deg av fra sykehus, ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, bananbøy skrev:

Strømmbrudd over tid enten det er lokalt eller i større områder eller på landsbasis er faktisk ikke noe veldig usannsynelig. Strømmnettet er veldig sårbart for en hel masse forskjellige ting som kan slå det ut. Nå har vi heldigvis generelt et veldig stabilt strømmnett her i landet pga bra kraftnett og stabil og regulerbar tilførsel fra vannkraft. Men i mange andre land er strømmbrudd mye mer vanlig og kan være borte i lang tid.

Men det er altså ingen ting som tillsier at det ikke også kan skje her. Og når strømmen blir borte i lengere tid så detter også alt mulig annet ned. Vannet slutter å pumpes, betalingsterminaler slutter å fungere, mobil og internet går ned,  osv.

Så man burde absolutt være forberett med både varme, vann, lys, og noe mat som er uavhengig av strømnettet. Også burde man i tillegg ha medisinsk beredskap for andre katastrofer som kan kutte deg av fra sykehus, ol.

Skjønner jo at det kan skje, men at hele Norge er uten strøm og vann i nærmeste framtid tror jeg er rimelig usannsynlig. Har sett program om diverse doomsday preppers og helt ærlig synes jeg de er litt smårar.

Får håpe at de ikke har rett så jeg slipper å sitte med skjegget i postkassa en dag! 🎅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense
På 6. desember 2018 den 20.16, Rosetelys skrev:

Selvfølgelig, men det gidder jeg jo ikke å gjøre hver dag. Skal jeg ha et lager av noe så vil jeg at det skal være minst mulig jobb. Jeg har jo ikke behov for det ekstra vannet før det vanlige innlagte vannet skulle bli borte av en eller annen grunn. 

Vannet holder seg drikkbart i plastbeholdere i årevis sålenge de er rene, fylles helt opp, og oppbevares mørkt, kjølig og adskilt fra ting med sterk lukt (e.g. bensin). For tilnærmet uendelig holdbarhet kan glassbeholdere benyttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så listen, tenker jeg også på dem som har svært dårlig økonomi. Og på dem som bor trangt. 

Koster ikke en batteridrevet DAB-radio noen tusenlapper?

Kanskje man kan søke NAV om støtte til innkjøp av de dyreste tingene på lista dersom økonomien er skral? Eller er det like greit at de fattige er de første som dør i en krisesituasjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skywalker said:

Husk mat til eventuelle kjæledyr! ;)

I krisetider må også kjæledyr ofres til mat.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dolce skrev:

Da jeg så listen, tenker jeg også på dem som har svært dårlig økonomi. Og på dem som bor trangt. 

Koster ikke en batteridrevet DAB-radio noen tusenlapper?

Kanskje man kan søke NAV om støtte til innkjøp av de dyreste tingene på lista dersom økonomien er skral? Eller er det like greit at de fattige er de første som dør i en krisesituasjon? 

Jeg har god økonomi og kommer ikke til å kjøpe en batteridrevet dab radio jeg aldri bruker i hverdagen, det er bortkstede penger (den billigste jeg fant på nett kostet for øvrig 270 kr). Dersom en krise inntreffer og blir langvrig kommer ikke dab til å være en god løsning heller, radiomaster kan ikke gå uten strøm i evigheter. 

Så lenge folk har mat og drikke for et par dager (og det trenger ikke koste allverden og er folk som regel allerede har), lommelykt med batteri, stearinlys, fyrstikker, varme klær og medisiner så kommer man langt. Dette er noe de fleste har hjemme uavhengig av økonomi og størrelse på bolig. Blir det krise får du alliere deg med naboer, familie eller venner. Og NAV bør ikke støtte med en krone ekstra, dette er en "tenk over hva du har og hvordan du skal klare deg hvis om atte noe skjer" prosess, ikke en uttømmende liste med krav. Nav bør ikke sende ut masse penger for å kjøpe ting folk stuer bort i en bod, da er det mange mer nyttige ting de pengene kan brukes på.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 17.41, UncommonSense skrev:

Så i tilfelle en krise av uviss varighet anbefaler altså myndighetene at matlageret stort sett består av det vi ikke trenger for å leve, som i tillegg gir minst næring. Jessda. 

Nei, jeg har heller beredskapet fylt med spekemat, jerky, hermetisk kjøtt&fisk, litt grønnsaker, fleskesvor, bær og nøtter. mørk sjokolade, sprit (ikke rød), pulverkaffe og vikingmelk. 

 

Reagerte på det samme, det var en veldig merkelig liste. Samtidig er jo pålegg med lang holdbarhet f.eks. makrell i tomat. Kanskje de satset på at det var slikt folk plukket opp.

Jeg har det meste på lista, men ikke alt. 

Og så lurer jeg på hvorfor det blir skrevet såpass mye om det nå. Er det fordi myndighetene vet at det snart skjer noe, eller fordi det bare har blitt fokus på det og så melker media det for det det er verdt? Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt betenkelig at det står «NÅR krisen inntreffer....» og ikke «HVIS». 

 

Synes dere ikke ? 

Er det varsel om 3.verdenskrig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krig og terror er vel en ting, naturkatastrofer er vel minst like sansynlig. Nå skjer det rett som det et at bygder blir snødd inne feks. Eller at ras går og sperrer trafikken inn til bygda. Så må vi ikke glemme gjengen på Kvam som får husene revet vekk av flom hvert tredje år og bygger dem opp igjen på akkurat samme sted. Flom er aktuelt for mange.

Dere som bor i byer blir sjelden gående uten hjelp over noen dager men vi som ikke bor i byen risikerer det. Til gjengjeld er terrortrusselen ikke like overhengende her 😛 

Angående vannlager: kok opp vannet først før du tapper det i store dunker (av tykk plast. De flaskene av tynn plast skrumper sammen av varmen) da desinfiseres dunken også. Jeg gjør dette når jeg safter feks for at safta skal stå seg lenger. Vann i kranen i Norge er rent og står lenge men koker du det først og lagrer det kjølig og mørkt står det seg lengre. Hermetikk står seg i årevis det kan man også bare ha stående bak i ett skap. Tørre posevarer som suppe og gryteretter står seg også langt over holdbarhetsdato. 

Endret av Gasellen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense
13 timer siden, slask skrev:

I krisetider må også kjæledyr ofres til mat.

 

Kjæledyr blir etterhvert kjeledyr i en langvarig krise ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest UncommonSense
19 minutter siden, loveli skrev:

Reagerte på det samme, det var en veldig merkelig liste. Samtidig er jo pålegg med lang holdbarhet f.eks. makrell i tomat. Kanskje de satset på at det var slikt folk plukket opp.

Jeg har det meste på lista, men ikke alt. 

Og så lurer jeg på hvorfor det blir skrevet såpass mye om det nå. Er det fordi myndighetene vet at det snart skjer noe, eller fordi det bare har blitt fokus på det og så melker media det for det det er verdt? Hm...

Fordelene med feks et fenalår er at det også kan brukes som våpen i en nødssituasjon. Det samme kan neppe sies om en pakke havregryn.. 

Fra spek(!) til alvor: Jeg tenker at hovedgrunnen til økt fokus på dette nok er generell bevisstgjøring, all den tid de fleste er totalavhengige av fungerende strømnett, og samtidig uvitende om hvos sårbart det er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, UncommonSense skrev:

Fordelene med feks et fenalår er at det også kan brukes som våpen i en nødssituasjon. Det samme kan neppe sies om en pakke havregryn.. 

 

Dette er 100% avhengig av hvor sterk kastearm du har.

Klart, i en zombieapokalypse har ikke en pakke havregryn mye for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer antagelig til å fryse ihjel da vi har bare strømoppbevaring. Har mye brus på lageret hvis vi går tomme for vann. Ellers har jeg nok alt det andre. Radio er jo i bilen, så får heller gå ut og starte den hvis det skulle bli nødvendig. Det er vel egentlig ikke så rart å ha nødvendig utstyr for å klare seg bare en uke. Tenk der de lever med hyppige orkaner og div. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Joni123 skrev:

Vi kommer antagelig til å fryse ihjel da vi har bare strømoppbevaring. 

Da har du klart tykke klær og ullpledd:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...