Gå til innhold

Hjelp meg med motivasjon til trening!!!!!

Ada=)

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har aldri vaert saerlig flink til aa trene, men naa maa jeg bare begynne... har elendig kondis, og er i daarlig form.

Vektmotivasjon er uaktuelt for meg, for jeg er og blir slank uavhengig av matinntak.

Helsemotivasjon? Burde virke, men gjor det ikke...

Hva motiverer DEG????

-har ikke trent paa flere aar, og trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det ikke mange svarene... hmm... det var for dårlig, jenter!

Ok, her er i hvert fall min historie... for mange år siden skulle jeg begynne å trene. Ble med venninner på diverse aerobic-greier... kjøpte kort, trente en stund, og falt av. Mange ganger skjedde dette.

Vekt var min motivasjon. Slanking var tingen - og jeg hadde forstått at trening var en god ting sammen med denne.

Så oppdaget jeg (ja, nå blir jeg litt halleluja her, altså) Friskis & Svettis.

http://www.friskissvettis.no

Her var det ikke selve treningen som var i fokus, det var ikke tradisjonell aerobic, men en gjeng med folk som syntes det var artig å bevege seg.

Jeg kunne komme i hva slags klær jeg ville (og på beg. av 90-tallet brukte man tights med gymdrakt utenpå som hadde string i rompa - jeg tuller ikke - det var skikkelig fælt).

Jeg kunne kose meg med musikken og kjenne at kroppen funket.

Så til i dag - vel, jeg kan fortsatt ta av en del kilo, men jeg har oppdaget en vesentlig ting: nemlig at jeg alltid er frisk, at kroppen min funker, og at jeg orker! Jeg orker en hel masse jeg ikke gjorde før.

Sammen med det kom selverkjennelsen av at jeg har den kroppen jeg har, den virker og rekker til det jeg skal bruke den til. Og enda litt til.

Jeg er aktiv i hverdagen, og noen lurer på hvordan jeg orker... vel, det å være i bevegelse, kjenne kroppen sin, spise sunt - det er en investering for fremtiden ja, men også for dagen i dag - at du skal orke.

Jeg har oppdaget at jeg har blitt seig som en j... når det gjelder fjelleturer fx, jeg er sterk når det gjelder bæring og jeg er generelt et mye mer fornøyd menneske enn for flere år siden.

Selvsagt har dette med andre utenforliggende faktorer å gjøre også, det er ikke sånn at det bob-bob-bobler inni meg ved tanke på trening.

Men det er sånn at jeg føler meg tung og treg om jeg ikke får trent på en stund. Da kan jeg gå en lang tur, klatre i fjellet, sykle etc. og det gir meg noe. Før var dette noe jeg måtte fordi jeg syntes jeg burde.

Friskis & Svettis gjorde noe for meg, jeg har blitt, er i dag instruktør, og har som min misjon å dra folk opp av sofaen. Kanskje dette ikke passer for deg, eller for andre. Men noe som har med bevegelse å gjøre, det er viktig.

Ikke tro på dem som sier du begynne å jogge fx. Jeg har sett mange som sleper seg ut på tvungne joggeturer, det står lidelse i hele ansiktet på dem. GÅ heller en rask tur. Sykle en tur. Man tenker ikke nødvendigvis på dette som trening, men navnet spiller ingen rolle. Det viktigste er bevegelse. Og at du koser deg.

Dans! Ta en svømmetur! Lær deg å ri. Og opplev gleden av at kroppen din rører på seg og lystrer deg.

Finn en treningsform som passer for deg, og gjør det fordi du har lyst, da fortsetter du - i motsetning til hvis du sleper deg avgårde fordi du MÅ.

Ojsann - dette ble langt... hmmm... brenner litt for dette... det gjettet du vel aldri... :oops:

Håper det hjalp, skriv gjerne til meg hvis du lurer på noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar av Tusenfryd her, tipper det er det nivået du må legge deg på i starten av din treningsperiode.

Fella er å begynne for hardt, du har god tid til å trene deg opp.

Det som skjer etter en del trening er at du rett og slett blir sugen på mer, for å nå dette nivået kreves det at du er konsekvent med å holde treningsøktene og nivået oppe.

dvs: motivasjonen blir langt enklere, fordi kroppen din (og ikke vanene dine) sier at nå er det på tide med litt trening, og DET er en meget sterk motivasjonsfaktor.

Tren etter jobb/studier og deretter kan du gå hjem og ta fatt på kvelden.

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men en av mine største motivasjonsgrunner er den stive følelsen man har i kroppen etterpå. Når beina/armene/magen osv er ømme og litt harde :lol:

Hender jeg tar et par joggeturer om dagen bare for å opprettholde den stivheten. Herregud, høres jo ut som en pervo med alt snakket om den deilige stivheten... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Det er viktig at du ikke går lei når du først har begynt, det er som regel DA at motivasjonen forsvinner (egne erfaringer)... Varier treninga og gjør det du liker, så går du nok ikke lei :) Hust at trening skal være kos!! (det hjalp meg veldig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få med noen venner? Da kan dere motivere hverandre. Jeg er glad i å trene, men det er et skikkelig ork å komme seg opp av sofaen og til treningssenteret. Men er vi flere som drar sammen så er det lettere. Da må jeg liksom være med for ikke å være dårligere enn de andre.... Det er jo kjempegøy når man har kommet seg dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TUSEN TAKK FOR MANGE GODE SVAR!!!

Det var virkelig motivasjon i seg selv!!! Jeg fikk lyst til aa sprette opp og ta en joggetur med det samme!! men det kan jeg ikke, jeg sitter nemlig her og sliter med aa bli ferdig med en assignemt...

Uansett: I kveld skal jeg sporre min kjaere om vi skal danse swing sammen i stua!!

Saa faar jeg ta frem denne traaden igjen med jevne mellomrom hvis motivasjonen forsvinner (eller blir litt laber)!!!

mange klemmer fra meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare underskrive på det Tusenfryd sier. Trener selv hos Friskis & Svetttis 1 til 3 g. i uka. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men F&S i Oslo har et bredt og variert tilbud, aller best i Vika med to saler + spinning, vektrom, solarium og badstu. Bare saltreningen kan du velge mellom mange intensiteter og typer trening, så det spiller ingen rolle om du er totalt utrent el. i kjempeform. Uansett vil det være et tilbud for akkurat DEG. I Vika kan du trene alle dager unntatt sønd., på Majorstua har de t.o.m. timer søndag, så du skjønner at her er mulighetene mange....

...OG HVORFOR I ALL VERDEN SKAL DU SETTE IGANG MED DETTE DA?

1. Du blir i merkbar bedre form bare etter et par ganger. Tenk deg selv

hva noen mndr. gjør for formen, for ikke å snakke om et år!

2. Hvis du er LITT tålmodig, vil du etterhvert se synlige resultater også,

særlig magemusklene er noe av det letteste å trene opp. Har du

anlegg for celluliter vil dette forta seg sakte men sikkert....Osv, osv.

3. Du vil oppnå en rekke helsemessige fordeler ganske raskt, f.eks.

styrking av hjerte og lunger, styrking av skjelettet (forebygger

benskjørhet) og styrking av rygg/nakkeregionen

4. Du tenker klarere og blir en bedre problemløser. Man takler stress

bedre.

5. Du får bedre selvtillit og blir stolt av deg selv etterhvert som du merker

fremgang.

6. Du kan ta deg en fest el. utskeielse på den ene el. andre

måten med MYE bedre samvittighet. Siden du trener regelmessig for-

tjener man selvfølgelig belønning for det.

Dette var bare noen gode grunner. Den største bøygen er å komme

igang, første gangen er verst, andre gangen kan kanskje være et tiltak,

nå VET du jo hva du går til, men så går det mer el. mindre av seg selv...

Prøv å unngå altfor lange opphold unntatt når du må pga feriereiser o.l.

Husk GOD FORM er FERSKVARE. Denne uken kan du trene GRATIS hos

Friskis&Svettis som et introduksjonstilbud før høstsesongen (ihvertfall i

Oslo). Jeg tror nok dessuten at F&S er billigst i landet av

treningssentrene, da det er et non-profit-foretagende (idrettslag) og

instruktørene ikke mottar lønn.

og lunger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Vet du? Det som motiverer meg er FØLELSEN man får etter å ha trent. Man føler at alle problemene ligger bak en, og at lysten til å leve bare øker. Og selvfølgelig, det å KJENNE at man har gjort noe og ikke bare sittet hjemme og spist en 2-liters is, er ubeskrivelig. Hvis du trener, øker du gleden av å leve og får mange nye bekjentskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK og TAKK og enda mer takk for mange oppmuntrende svar!!!

Jeg bor i Australia, og tror nok ikke de har friskis og svettis her, men jeg skal DEFINITIVT teste det ut naar jeg kommer tilbake til Norge!!

I mellomtiden maa jeg finne paa andre ting, men naa er fantasien min blitt bare bedre og bedre ang hva jeg har LYST til aa gjore:

*svomming

*jogging (bor rett ved en nyydelig strand, og der er det nok av muliheter)

*dansing

-og vet dere hva?? jeg er allerede i gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...