Gå til innhold

Får ikke jobb som helsesekretær :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser stadig fler og fler tråder om at det er så vanskelig å få jobb som helsesekretær. Jeg driver med denne utdannelsen nå og syns det er så trist om jeg ikke får brukt det til noe. Jeg har ikke mulighet til å ta noe annen utdannelse. Bor 10 min unna Oslo, ser det er stillinger ute på sykehusene. Noen som er helsesekretær som har søkt på sykehusene i Oslo (eller Ahus) som vet hvor mange det er som søker? Siden det blir sagt det er så vanskelig regner jeg med det er langt over 100? Eller kanskje du er en av de heldige som HAR jobb der? Hadde du masse erfaring fra før?

Føler jeg har rota meg helt bort og ikke kommer meg ut av dette. Jeg må jo ha en jobb :(

Anonymkode: 0df02...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger denne. Holder selv på å ta autorisasjon som Helsesekretær, men bor på Vestlandet. Jeg har vært i kontakt med Haukeland Sykehus og ble fortalt at man kan melde seg som vikar først og fremst. Det er jo ganske vanlig å måtte ta vikariater i starten og være ringehjelp i perioder, men det er jeg innstilt på. 

Tar du det som privatist?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er aktuelt, men i Sverige er mangelen på helsesekretærer stor så du kan kanskje jobbe der en stund for å få litt erfaring? Det er jo ikke langt til grensen fra Oslo 😊

Anonymkode: de708...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at dette yrket er dødende. De blir erstattet av selvskrivende programmer på data. Og at leger må gjøre mye av sitt eget kontorarbeid 😔 Legekontoret jeg er på har nå bare 1 helsesekretær. De var 3 stk før

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Coronas skrev:

Har hørt at dette yrket er dødende. De blir erstattet av selvskrivende programmer på data. Og at leger må gjøre mye av sitt eget kontorarbeid 😔 Legekontoret jeg er på har nå bare 1 helsesekretær. De var 3 stk før

 

Gjør legene labarbeid også da? 

Anonymkode: c02de...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør legene labarbeid også da? 

Anonymkode: c02de...4bf

Ikke meg du spør, men på "mitt" legekontor er det en bioingeniør som tar blodprøver.

Anonymkode: 06f23...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør legene labarbeid også da? 

Anonymkode: c02de...4bf

Nei det gjør de nok ikke. Jeg sa kontorarbeid. Spørs sikkert på hvor du jobber. Hun på kontoret hos min lege gjør nok de jobbene enda. Men alt annet en helsesekretær gjorde før, gjør data og legen selv. Jounalføring feks. De snakker inn og pc skriver selv (vet ikke hva det heter på fagspråket 😉) Dette er offentlig. Kan være det er bedre på private kontorer 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kilde på det, men hørt at det kan være opp mot 400 søkere på én stilling når de er i osloområdet.

Anonymkode: 60101...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coronas skrev:

Har hørt at dette yrket er dødende. De blir erstattet av selvskrivende programmer på data. Og at leger må gjøre mye av sitt eget kontorarbeid 😔 Legekontoret jeg er på har nå bare 1 helsesekretær. De var 3 stk før

 

Vi har talegjenkjenning hos oss (selvskrivende programmer), men arbeidsmengden har ikke blitt mindre, snarere tvert i mot. Det var forventet hos oss at vi sekretærene ville bli overflødige, men med så mye rapportering og annet som må til i helsevesenet, er vi blitt mer nødvendige enn noen gang. 
Jobber på et mellomstort sykehus og både sykepleiere og leger påstår vi sekretærer er uunnværlige.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som sykepleier på et stort universitetssykehus. Der har det vært forsøkt å kutte ut stillinger til sekretærene for å spare. Dette tørr jeg påstå har vært meget mislykket, mer arbeid på leger og sykepleiere, av typen arbeid sekretærer er gode på. Tror ikke dette er en døende rase, usikker på hvordan det er på legekontor. Men spesialhelsetjenestem er helt avhengig av gode sekretærer

Anonymkode: 31c58...336

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som sykepleier på et stort universitetssykehus. Der har det vært forsøkt å kutte ut stillinger til sekretærene for å spare. Dette tørr jeg påstå har vært meget mislykket, mer arbeid på leger og sykepleiere, av typen arbeid sekretærer er gode på. Tror ikke dette er en døende rase, usikker på hvordan det er på legekontor. Men spesialhelsetjenestem er helt avhengig av gode sekretærer

Anonymkode: 31c58...336

Vet du hvor mange som søker på helsesekretær stillingene da?

Anonymkode: 0df02...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe kilde på det, men hørt at det kan være opp mot 400 søkere på én stilling når de er i osloområdet.

Anonymkode: 60101...cdf

Hvor har du hørt det? Da er det jo umulig.....

Anonymkode: 0df02...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Nord-Norge, og her jeg bor vil jeg si det er relativt lett å få seg jobb på sykehuset. På vår avdeling har vi vel hatt maks 18 søkere på utlyst stilling, og da har kanskje halvparten vært kvalifiserte. Vet at de som oftest har færre søkere på andre avdelinger, da vår avdeling er av de mest populære.

Det lyses også ut stillinger på legekontor ganske ofte. Så kom nordover ;) 

Anonymkode: 2cc70...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser stadig fler og fler tråder om at det er så vanskelig å få jobb som helsesekretær. Jeg driver med denne utdannelsen nå og syns det er så trist om jeg ikke får brukt det til noe. Jeg har ikke mulighet til å ta noe annen utdannelse. Bor 10 min unna Oslo, ser det er stillinger ute på sykehusene. Noen som er helsesekretær som har søkt på sykehusene i Oslo (eller Ahus) som vet hvor mange det er som søker? Siden det blir sagt det er så vanskelig regner jeg med det er langt over 100? Eller kanskje du er en av de heldige som HAR jobb der? Hadde du masse erfaring fra før?

Føler jeg har rota meg helt bort og ikke kommer meg ut av dette. Jeg må jo ha en jobb :(

Anonymkode: 0df02...473

Helsesekretær utdannelsen er "ødelagt" ved at det fra å være få skoleplasser til å være en utdannelse med mengder av skoleklasser der det ikke er muligheter for å få alle med utdannelsen i arbeid. 

Akkurat dette informeres detmlite om. For å få jobb trenger du praksis og erfaring i yrket. Noe du får ved å jobbe i en stilling du stiller bakerst i køen for å få. Trist.

Anonymkode: 0ff74...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror man glemmer her at man også får generell kontorutdanning? Kan man ikke da søke vanlig kontorassistent/medarbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 13.05, Coronas skrev:

Har hørt at dette yrket er dødende. De blir erstattet av selvskrivende programmer på data. Og at leger må gjøre mye av sitt eget kontorarbeid 😔 Legekontoret jeg er på har nå bare 1 helsesekretær. De var 3 stk før

 

Det er nok av behov på Haukeland sykehus hvertfall, men vet ikke hvordan det er med legekontorer. 

Anonymkode: 5e27c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2018 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Hvor har du hørt det? Da er det jo umulig.....

Anonymkode: 0df02...473

På en vanlig stilling hos Kiwi er det for 2000 søkere så ser ikke at 400 skal være så mange. Er nettopp ferdig selv, men vi har kontakter i klassen og ligger nok derfor litt øverst i list. Om du ikke har praksis på skolen så skaff deg praksisplass! Har snakket med flere aktuelle arbeidsplasser under utdanning og likt for de alle er at de heller tar en med praktisk arbeid under utdanningen og 4'er i snitt enn en privatist uten praksis med 6'er!

Anonymkode: c7f5e...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve lenas helsepersonell! De  trenger vikariater for korte og lange oppdrag. Og det er store muligheter for at du får fast jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min tok denne utdanningen og er i fast jobb nå. Hun tok ulønnet praksis under utdanning, noe som viste seg å være veldig lurt siden hun da fikk en fot innenfor og først fikk vikariat og deretter fast stilling. Hun jobber på et sykehus, men det er sikkert mulighet for jobb på legekontor eller lignende også. Det lønner seg å være frempå og villig til å ta ulønnet arbeid for å vise at hva man kan og få seg en fast jobb.

Anonymkode: 1fd84...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, origin skrev:

Jeg tror man glemmer her at man også får generell kontorutdanning? Kan man ikke da søke vanlig kontorassistent/medarbeider?

Det er vel enda vanskeligere? Administrasjonsfag og økonomifag med bachelor har jo vansker med å få jobb i dag. 

Anonymkode: 0df02...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...