Gå til innhold

Kaste ut leietakere på dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husleieloven §9-9 bokstav E. 

Anonymkode: 54af4...fca

Tenkte jeg skulle sitere denne slik at de som kverulerer kan se det med egne øyne:

Sitat

 

9-9.Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,
b) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,
c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,
d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller
e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

 

Jeg tviler sterkt på at en leietaker som begår straffbare handlinger og prøver å selge tyvegodset stjålet fra egne naboer har så veldig mye de skulle ha sagt hvis de mener de skal kunne bestride gyldigheten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så juristen har satt frem begjæring for tingretten jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-3 andre ledd?

Anonymkode: 126d3...eb3

Nå må du rulle inn. De er bedt om å flytte øyeblikkelig. Tvangsfullbyrdelse skjer dersom de ikke flytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blondie65 skrev:

(leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør)

Jeg tviler sterkt på at en leietaker som begår straffbare handlinger og prøver å selge tyvegodset stjålet fra egne naboer har så veldig mye de skulle ha sagt hvis de mener de skal kunne bestride gyldigheten her.

Leieboeren misligholder ikke sine plikter i dette tilfellet. Da må du kunne peke på plikter som leieboeren har unnlatt å utføre eller gjort på feil måte. "Straffbare handlinger" er så klart helt irrelevant her. Dette punktet gjaldt misligholdte plikter.
Husverten kan selvfølgelig si leieboeren opp, hvis han vil, ingen tviler på det.
Det er også mulig at han lar seg mobbe/true/skremme av naboene til å si dem opp.
Men om han ikke vil si dem opp, tror jeg ikke naboene kommer noen veg. Naboer bestemmer ikke hvem som får lov til å bo i andre folks leiligheter. Innbruddstyver eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Leieboeren misligholder ikke sine plikter i dette tilfellet. Da må du kunne peke på plikter som leieboeren har unnlatt å utføre eller gjort på feil måte. "Straffbare handlinger" er så klart helt irrelevant her. Dette punktet gjaldt misligholdte plikter.
Husverten kan selvfølgelig si leieboeren opp, hvis han vil, ingen tviler på det.
Det er også mulig at han lar seg mobbe/true/skremme av naboene til å si dem opp.
Men om han ikke vil si dem opp, tror jeg ikke naboene kommer noen veg. Naboer bestemmer ikke hvem som får lov til å bo i andre folks leiligheter. Innbruddstyver eller ei.

Hvis eier av utleid bolig nekter å si opp leietaker så vil det være mulig å be eier av leilighet selge. Det kan også begjæres tvangssalg.

Mener du at man må ha i ordensreglementet at det er ulovlig for beboere i blokken å bryte seg inn i andres boder og leiligheter eller holder det å nevne at en ikke kan bruke fellesarealer til eget formål? Hvor langt har du tenkt å gå med å påstå at man kan gjøre hva som helst som leietaker uten at det får konsekvenser for leieforholdet? Hvorfor tror du at § 9.9 E finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Leieboeren misligholder ikke sine plikter i dette tilfellet. Da må du kunne peke på plikter som leieboeren har unnlatt å utføre eller gjort på feil måte. "Straffbare handlinger" er så klart helt irrelevant her. Dette punktet gjaldt misligholdte plikter.
Husverten kan selvfølgelig si leieboeren opp, hvis han vil, ingen tviler på det.
Det er også mulig at han lar seg mobbe/true/skremme av naboene til å si dem opp.
Men om han ikke vil si dem opp, tror jeg ikke naboene kommer noen veg. Naboer bestemmer ikke hvem som får lov til å bo i andre folks leiligheter. Innbruddstyver eller ei.

Er du jurist? Nå har vi fått dette godkjent av to jurister som jobber med akkurat dette og begjæring er levert med 72 timers frist.

Anonymkode: 54af4...fca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke lov til å nekte dem inngang nei . De leier der så lenge huseieren støtter leieforholdet, foruten det er det ikke lovlig å kaste ut noen på dagen. Da kan du ende opp i retten selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor tror du at § 9.9 E finnes?

For at den skal kunne brukes. Men det forutsetter at du er i stand til å lese og forstå hva som faktisk står der, og holde deg til det. Ikke dikter til noe du mener de burde ha tatt med, men har glemt å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi fått dette godkjent av to jurister som jobber med akkurat dette og begjæring er levert med 72 timers frist.

Anonymkode: 54af4...fca

Helt i orden å prøve seg! Om huseier lar seg skremme av to advokater som er ute på tynn is, blir han ikke den første og neppe den siste heller. Huseier har vel ingen spesiell grunn til å ønske krig med naboene, og ikke å holde sin hånd over leieboerne heller, så dette tipper jeg ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg snakket med en jurist som jobber med forvaltning av sameier som sier at styret kan sende begjæring om utkastelse av leietakere. Spesielt i dette tilfellet hvor lovbruddet har skjedd på sameiets eiendom. 

Hvordan skal det hjelpe å sette inn nye låser når de har nøkkel til inngangene til både boder og garasje? Webcam er ulovlig å sette opp uten og søke, og søknaden tar tid. Kjøper ikke en hund fordi naboene bryter seg inn. 

Anonymkode: 54af4...fca

Ett godt tips er å få instalert kode brikke låser til dørene, bodene og garasjen om det er felles dør for flere. Vi hadde samme problem som dere der jeg bodde før, og fikk instalert sånne etter at de som var problemet flyttet ut. 

Så om noen mistet sin eller noen flyttet uten å levere den tilbake, ble brikken slettet sånn at den ikke lenger kunne brukes for å komme inn. 

0 problemer med tyverier etter det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Vox_populi skrev:

Helt i orden å prøve seg! Om huseier lar seg skremme av to advokater som er ute på tynn is, blir han ikke den første og neppe den siste heller. Huseier har vel ingen spesiell grunn til å ønske krig med naboene, og ikke å holde sin hånd over leieboerne heller, så dette tipper jeg ordner seg. 

Igjen, er du jurist? De jobber med dette her hver dag, så de vet hva de gjør. Har aldri sagt at huseier ikke ønsker å kaste dem ut, det er vel egentlig huseier som har stått på mest de siste dagene. Men som styret har vi et ansvar ovenfor de andre beboerne og hjelper selvsagt til med alt som trengs. 
Nå har disse personene blitt arrestert og siktet. Fingeravtrykkene deres er overalt og tingene våre ble funnet i deres leilighet i tillegg til at de lagt ut på ulike salgssider. Må si at å få de ut 72 timer etter at de kom ut av varetekt er langt bedre enn jeg hadde håpet på. Politiet har også sagt at de kommer og hjelper til dersom det skulle oppstå problemer med å få dem ut. 

Anonymkode: 54af4...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Nå må du rulle inn. De er bedt om å flytte øyeblikkelig. Tvangsfullbyrdelse skjer dersom de ikke flytter. 

Har du lest hva som står i tvfbl § 13-3 andre ledd? 

"Når tvangsfullbyrdelse blir begjært etter tvangsgrunnlag som nevnt i første ledd annet punktum og i § 13-2 tredje ledd bokstav d og e, skal begjæringen settes fram for tingretten."

Dersom en begjæring om fravikelse sendes namsmannen uten gyldig tvangsgrunnlag, vil den bli nektet fremmet. 

 

 

 

Anonymkode: 126d3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, er du jurist?

Er du helt nykommer på diskusjonsforum? Det må du nesten være, når du spør noen som ikke er AB om slikt. 
Jeg forsøkte å forbigå ditt faux pas i stillhet, men det nyttet altså ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest hva som står i tvfbl § 13-3 andre ledd? 

"Når tvangsfullbyrdelse blir begjært etter tvangsgrunnlag som nevnt i første ledd annet punktum og i § 13-2 tredje ledd bokstav d og e, skal begjæringen settes fram for tingretten."

Dersom en begjæring om fravikelse sendes namsmannen uten gyldig tvangsgrunnlag, vil den bli nektet fremmet. 

 

 

 

Anonymkode: 126d3...eb3

Og hvem har snakket om Namsmannen? 

Her prøver man - med husleieloven i hånden å få leietaker til å flytte FRIVILLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Vox_populi skrev:

Er du helt nykommer på diskusjonsforum? Det må du nesten være, når du spør noen som ikke er AB om slikt. 
Jeg forsøkte å forbigå ditt faux pas i stillhet, men det nyttet altså ikke...

Ja faktisk. Men jeg er veldig spent siden du mener du kan dette bedre enn de som jobber med det til vanlig? 

 

Anonymkode: 54af4...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blondie65 skrev:

Og hvem har snakket om Namsmannen? 

Her prøver man - med husleieloven i hånden å få leietaker til å flytte FRIVILLIG!

Du snakket om namsmannen lenger oppe her.

 

14 timer siden, Blondie65 skrev:

Tvangsfullbyrdelse skjer dersom de ikke flytter. 

 

Anonymkode: 126d3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakket om namsmannen lenger oppe her.

 

 

Anonymkode: 126d3...eb3

Ja, dersom de ikke flytter i henhold til anmodning må man kontakte namsmannen. Jeg har aldri tatt til orde for at styret eller andre skal skifte lås uten å følge lover og regler - inkludert sende til tvangsfullbyrdelse gjennom namsmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...