AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #21 Skrevet 6. desember 2018 Som folk baker! Har dere mye besøk eller gir dere bort noe?? Mye vet jeg ikke engang hva er. Vi har bakt (nåja) kokosmakroner og rørt sammen sjokolade/nougatt og nøtter. Ska lage brente mandler senere. Og til julaften bakes suksessterte, den med mye sjokolade på, ikke bare egg/smørkrem. Skal også gjøre marsipan med sjokolade, også mest for barna sin del. Mannen baker pepperkaker med barna, mest for opplevelsen, synes kjøpte smaker bedre. Har mange dager ledig i julen, så tror vi baker heller mer da, bedre tid og kan bake det vi får lyst på der og da. Vi er 6 personer noen dager, men 3 reiser allerede 25. Så for det meste bare to voksne og ett barn hjemme. Brød/baguette gjelder kanskje ikke, det gjør vi (mannen) hele tiden. Men godt med eget brød til jul. Anonymkode: ac321...a87 1
solmåneogstjerner Skrevet 6. desember 2018 #22 Skrevet 6. desember 2018 Ingenting. Bortsett fra focaccia, som jeg baker hele året. Liker ikke julekaker. Blir rett og slett kvalm hver gang jeg føler meg tvunget til å spise det i juleselskaper og alle slags arrangementer. Hilsen grinchen 😂 (Barna lager pepperkaker av ferdig deig fra boks. Så spiser de alt sammen selv) 1
AcidRain Skrevet 6. desember 2018 #23 Skrevet 6. desember 2018 21 timer siden, Rainstorm skrev: Jeg har lyst til å prøve noen nye varianter i år, så jeg har valgt noen sjokoladesmåkaker en venninne ga meg i fjor (uten navn) og Sarah Bernard etter at jeg fikk smake noen min svigerinne hadde fått i fjor, de var jo helt himmelske, beste julekaken jeg har smakt! Og så har jeg søkt opp bilder av de dere foreslår og sett om noe faller i smak og blitt inspirert! Den Rocky road dere @AcidRain lagde, ble den bra? Bildene så ut som akkurat noe sånt jeg ville like. Hvis deres oppskrift funket bra, er det lov å spørre om link til den dere brukte? Hei! Ja, her har den fått bein å gå på! Brukte oppskrift fra Det Søte Liv: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/rocky-road-med-kjeks-og-marshmallows
Eliza Doalot Skrevet 6. desember 2018 #24 Skrevet 6. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg baker ikke annet enn pepperkaker. Må si jeg er overrasket over at så mange yngre (?) kvinner baker julekaker. Syns dere det smaker godt? Jeg har ikke vokst opp med mor som baker, så har ikke noe forhold til disse kakene annet enn tørre kaker servert på julebesøk. Hvis jeg skulle bakt noen få sorter, hvilke er best? Anonymkode: 26d6a...d06 Jeg vet ikke om jeg som snart 40-åring defineres som "yngre", men jeg svarer nå likevel. Ja, vi synes det smaker godt. Det skal sies at jeg gjør det skikkelig. Jeg bruker faste, velutprøvde oppskrifter som er perfeksjonert over generasjoner. Jeg bruker skikkelige råvarer, og tar ingen snarveier. Da blir kakene gode og spist😊
AcidRain Skrevet 6. desember 2018 #25 Skrevet 6. desember 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg baker ikke annet enn pepperkaker. Må si jeg er overrasket over at så mange yngre (?) kvinner baker julekaker. Syns dere det smaker godt? Jeg har ikke vokst opp med mor som baker, så har ikke noe forhold til disse kakene annet enn tørre kaker servert på julebesøk. Hvis jeg skulle bakt noen få sorter, hvilke er best? Anonymkode: 26d6a...d06 Jeg elsker å bake, synes det rett og slett er koselig og en fin pause fra eksamener. Feira den jeg hadde i dag med å bake risboller. Funker fint at man har en samboer som ikke har brukt å like julen, men som har begynt å like den på grunn av at vi fokuserer på kosen(Vi har til og med sett to julefilmer! Det gadd han ikke i fjor. Så jeg blir litt glad) også er han en skikkelig godtemons. Som forsåvidt jeg også er. 😅 Blir ikke så store porsjoner men funker fint til oss. Vi får besøk i romjula også. Vi er heller ikke så glad i de tørre kakene så satser på konfekt og den slags. Må også sies at vi bytter eller kutter vekk Delfiafettet, da vi ikke liker smaken. Hvorfor ikke lage sine egne tradisjoner? Det viktigste er jo at man koser seg og lager noe man selv liker. Endret 6. desember 2018 av AcidRain
Gjest supernova_87 Skrevet 6. desember 2018 #26 Skrevet 6. desember 2018 Takk @Acid Rain! Da prøver jeg også den! De såg så gode ute!
Arkana Skrevet 6. desember 2018 #27 Skrevet 6. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg baker ikke annet enn pepperkaker. Må si jeg er overrasket over at så mange yngre (?) kvinner baker julekaker. Syns dere det smaker godt? Jeg har ikke vokst opp med mor som baker, så har ikke noe forhold til disse kakene annet enn tørre kaker servert på julebesøk. Hvis jeg skulle bakt noen få sorter, hvilke er best? Anonymkode: 26d6a...d06 Ja, selvfølgelig syne vi det smaker godt. Hvis jeg bare skulle bakt 2-3 sorter ville det sannsynligvis blitt pepperkaker, bordstabelbakkels og kransekake.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #28 Skrevet 6. desember 2018 Jeg elsker å bake til jul😄 Synd vi ikke får besøk, men halverer de fleste oppskriftene -Kakemenn -Brune pinner -Kransekake (pinner) -Sjakkrute -Peppernøtter -Sara Bernhard -Kokosmakroner -Nøttekaker -Serinakaker Vurderer å prøve pepperkaker, men har ennå ikke funnet en oppskrift som gir gode, sprø pepperkaker. Ellers pleier vi å lage karameller, knekk, brente mandler, mintkuler og småkonfekt i julegaver Anonymkode: ea96e...c2a
Zienna Skrevet 7. desember 2018 #29 Skrevet 7. desember 2018 Jeg baker, men ingen av de tradisjonelle småkakene. Har prøvd å lage, men det ble fiasko... Julaften er det ribbe, med multekrem til dessert. Desserten serveres med kransekake fra vår dyktige, lokal bakermester. På første juledag har vi ca. 18-20 gjester på pinnekjøtt. Desserten kan variere, og vet ikke hva det blir i år. Til kaffen lager jeg alltid en julekrans-pavlova med vaniljekrem og kirsebær. Lager også en stor Islandsk Kjempe og sjokoladekake (som de minste liker best). Så har jeg ost og salt kjeks med hjemmelaget appelsinmarmelade i tillegg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå