Gå til innhold

Herpes, fortelle eller ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ca 80 %av befolkningen har herpes1 og ca 30 % har herpes2. De fleste vet ikke at de har det. Begge herpes typer kan smitte til både munn og kjønnsorganer. 

Selv om virusene er såpass utbredt, vet mange ikke om at de har det, og mange av dem som selv har det uten å vite det, skyr andre som har det. I dagens samfunn, hvor de fleste har hatt en del sexpartnere, skal det nesten godt gjøres å aldri ha hatt sex med noen som har det. Men likevel er ikke dette noe som er vanlig å teste for. 

Dere som vet at dere har herpes, informerer dere partner før dere har sex? Er det forskjell på tilfeldige partnere og forhold? Har det å vite at dere har herpes påvirket sexlivet deres på noen måte? 

De fleste har faktisk herpes i munnen, og ved oralsex kan man smitte en partner til kjønnsorganene. Er det mange som tenker på dette når de har oralsex? 

Anonymkode: 0f5fa...436

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Hvis en person hadde sex med meg når han hadde utbrudd uten å si det hadde det vært en dealbreaker. Med viten og vilje utsette meg for den type smittefare er skikkelig uansvarlig. 

Ja, jeg vet ca. 30% har herpes 2 men det betyr ikke at jeg vil ha det selv og risikere smertefulle byller i underlivet. Synes jeg mennesker med herpes er ekle? Nei. Men mennesker som påfører andre smitterisiko er ikke kult. 

Skrevet
32 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hvis en person hadde sex med meg når han hadde utbrudd uten å si det hadde det vært en dealbreaker. Med viten og vilje utsette meg for den type smittefare er skikkelig uansvarlig. 

Ja, jeg vet ca. 30% har herpes 2 men det betyr ikke at jeg vil ha det selv og risikere smertefulle byller i underlivet. Synes jeg mennesker med herpes er ekle? Nei. Men mennesker som påfører andre smitterisiko er ikke kult. 

Hva om vedkommende hadde sex med deg når hen ikke hadde utbrudd? Det er fortsatt mulig å bli smittet. 

Det er vel ingen som har sex når de har utbrudd uten å si fra? Og i så fall ville du vel ha sett det? 

Er du sikker på at du ikke har herpes, forresten? De fleste som har det vet det ikke... 

Skrevet

Jeg ble smittet med herpes via munnsex (han smittet meg fra munnen til underlivet) av en ONS.

Trodde sexlivet mitt var over etter utbruddet, men leste meg opp og kom frem til at mange lever med det, mange uvitne om det, og at man ikke har blitt smittet før er bare flaks. Det smitter lite utenom utbrudd, men kan smitte selv om man bruker kondom.

Jeg har ikke opplyst tilfeldige sexpartnere om det, bare unngått å ha sex utenom utbrudd. Hadde et 6 måneder langt FF forhold hvor jeg ikke sa det, vi hadde ubeskyttet sex og han ble aldri smittet.

Så traff jeg mannen i mitt liv da, og følte jeg måtte si noe, for hvis han plutselig fikk utbrudd så kunne jeg risikere å miste han. Så, en kveld, før vi hadde hatt sex og sånn sa jeg det. Prøvde å legge det frem på en ufarlig måte. Hadde på forhånd Googlet masse om hvordan si det og fant gode tips på en amerikansk nettside. Begynte til og med å gråte, fordi det var fryktelig skummelt.
Han sa "Det gjør ingenting, tror jeg har hatt jeg og, har i alle fall hatt noe slags utslett på den en gang".

Aldri vært så letta før...

Anonymkode: 249ae...5bb

• Liker 6
Skrevet

Det er stor forskjell på de som er bærer av det og de som får utbrudd. Om du smitter meg uten å fortelle så hadde i hvertfall jeg sørget for å fortelle andre som stod i fare for å bli smittet av deg.

Anonymkode: 4af16...1a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville likt å vite det selv, da jeg ikker er veldig interessert i å få det.

Anonymkode: 75c35...6a0

• Liker 3
Skrevet

Trodde man hadde plikt å innformere partneren om eventuelt sykdom? Jeg synes at man er et sikkerlig egoistisk menneske hvis man ikke sier i fra at man har en kjønnssykdom som er kronisk.. 

Anonymkode: 9431c...224

• Liker 6
Skrevet

Har hørt at min 80% av befolkningen har herpes 1. Min eks brydde seg ikke, han spurte til og med om vi kunne ha sex uten å kysse da jeg hadde utbrudd. Noe jeg nektet :P

men når er egentlig beste tidspunkt å fortelle det? Første date? Når den personen forsøker å kysse deg for første gang og du blir litt sånn: vil gjerne kysse deg men må si noe først? Hehe

Er herpes årsak til å gjøre det slutt? Skulle ønske det fantes en kur men det lille sleipe viruset gjemmer seg og går under cover utenom utbrudd. Det er ubehagelig og stygt  men ikke farlig

Anonymkode: 6e85e...33e

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde man hadde plikt å innformere partneren om eventuelt sykdom? Jeg synes at man er et sikkerlig egoistisk menneske hvis man ikke sier i fra at man har en kjønnssykdom som er kronisk.. 

Mener å ha lest at man ikke har plikt på å fortelle om herpes.

Mange får den ene typen allerede i barnehagen.

Anonymkode: b7bf6...d6d

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke pliktig. Jeg fikk den ene typen i barnehagen, munnherpes altså. Viruset er jo ikke farlig, det er bare litt kjipt når man får utbrudd, men det kjipeste er jo alle fordommene man møter.

Anonymkode: 71e11...13f

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest at man ikke har plikt på å fortelle om herpes.

Mange får den ene typen allerede i barnehagen.

Anonymkode: b7bf6...d6d

Man har vel plikt å innformere om at man har herpes type 2? Man får ikke den i barnehagen? Nå har ikke jeg herpes type 2 men jeg hadde ikke vært særlig blid hvis jeg hadde fått herpes type 2 og måtte slite med vonde blemmer i underlivet.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke pliktig. Jeg fikk den ene typen i barnehagen, munnherpes altså. Viruset er jo ikke farlig, det er bare litt kjipt når man får utbrudd, men det kjipeste er jo alle fordommene man møter.

Herpes man får i barnehagen er vel annerledes enn herpes man får når man har sex? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herpes man får i barnehagen er vel annerledes enn herpes man får når man har sex? 

Den er kanskje ikke like kraftig (herpes type 1), men kan jo smitte til alle deler av kroppen uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt munnherpes siden jeg var lita. Har fortalt kjærestene mine om det, men ingen av de har brydd seg. Han forrige fortsatte å kysse meg selv når jeg hadde utbrudd, fordi å kysse meg var viktigere enn at han ble smitta. Men tror egt han hadde hatt utbrudd tidligere han også, men veeeldig mye sjeldnere enn meg. Jeg kan få det typ annenhver mnd, men kan ikke huske å ha sett han med utbrudd på de tre årene vi var sammen. Anyways, eneste var at jeg sa ifra at jeg ikke ville suge han når jeg lurte på om jeg hadde utbrudd/var ekstra smittefarlig.

Anonymkode: 61f8d...de3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke plikt om å fortelle om herpes type 1... veldig mange av de som har det vet ikke om at de har det engang. Du kan jo tenke deg selv. Har 80% av dine sexpartnere (sånn ca) fortalt at de hadde herpes? For sånn er i alle fall statistikken

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke plikt til å informere om de virusene man antar flesteparten vil få eller har. I den kategorien havner herpes og hpv (kjønnsvorter). 

Anonymkode: fc653...320

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke plikt om å fortelle om herpes type 1... veldig mange av de som har det vet ikke om at de har det engang. Du kan jo tenke deg selv. Har 80% av dine sexpartnere (sånn ca) fortalt at de hadde herpes? For sånn er i alle fall statistikken

Herpes type 1 er vel ikke regnet som kjønnssykdom? Jeg snakker om herpes type 2. 

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt munnherpes siden jeg var lita. Har fortalt kjærestene mine om det, men ingen av de har brydd seg. Han forrige fortsatte å kysse meg selv når jeg hadde utbrudd, fordi å kysse meg var viktigere enn at han ble smitta. Men tror egt han hadde hatt utbrudd tidligere han også, men veeeldig mye sjeldnere enn meg. Jeg kan få det typ annenhver mnd, men kan ikke huske å ha sett han med utbrudd på de tre årene vi var sammen. Anyways, eneste var at jeg sa ifra at jeg ikke ville suge han når jeg lurte på om jeg hadde utbrudd/var ekstra smittefarlig.

Æsj! 🤢

Anonymkode: f8d6f...d0a

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke plikt til å informere om de virusene man antar flesteparten vil få eller har. I den kategorien havner herpes og hpv (kjønnsvorter). 

Anonymkode: fc653...320

Bare fordi flesteparten har herpes betyr det ikke at JEG vil ha herpes type 2 og ha vonde utbrudd i underlivet, 

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herpes type 1 er vel ikke regnet som kjønnssykdom? Jeg snakker om herpes type 2. 

Jeg har herpes type 1 i underlivet. Det er ikke noe større risiko å ha samleie med meg enn det er å motta oralsex av 80 % av befolkningen.... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...