dr_zhivago Skrevet 29. november 2018 Forfatter #41 Del Skrevet 29. november 2018 24 minutter siden, Nicathv skrev: Nei, å ha personlige tjenere av noe slag er forkastelig. (Med mindre man ikke klarer å gjøre ting selv, om man f.eks sitter i rullestol osv. Og da skal de være godt kompensert.) Hvem er vaskehjelpas vaskehjelp? Og hvorfor fortjener jeg å ha noen som vasker for meg, mens vaskehjelpa må vaske dobbelt opp? Kvalmende utnyttelse av mennesker som ikke er like rike som en selv. Jeg lurer på en ting når du og dine meningsfeller sier sånt; ville dere heller at personen som er frivillig ansatt til å utføre denne jobben skulle fått sparken? Om du betaler noen 180kr timen for å være butler så må de pengene nødvendigvis komme fra en annen jobb dersom sånne som deg kom og "befridde" dem. Sånn hodeløs godhet er nemlig nettopp dét; hodeløs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. november 2018 #42 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) 9 minutter siden, Nicathv skrev: Forskjellen er at de bokstavelig talt vasker din skitt. Alle (som er i stand til det) bør la være å fornedre et annet menneske på den måten. I tillegg: Ikke alle vet hvordan man skifter dekk. Noen klær kan ikke vaskes i vaskemaskinen hjemme. Det er tilnærmet umulig å passe barna sine selv samtidig som man er på jobb. Å betale noen for å handle mat for seg vitner om utrolig latskap (og for mye penger), men det er mye mindre nedverdigende enn å vaske andre menneskers skitt. Å ha vaskejobb er fornedrende og nedverdigende - men å dømme både arbeidsgiver og arbeidstaker i et gjensidig frivillig og lovlig ansettelsesforhold er helt greit? Wow. Jeg har jobbet som vaskehjelp og ville valgt det igjen over flere andre yrker jeg har prøvd, jeg så ikke noe fornedrende i det. Du er klar over forholdene i dag ikke er de samme som for tjenerskapet i britiske herskapshus i viktoriatiden...? Forøvrig kan ikke alle vaske selv, av så mange grunner. Endret 29. november 2018 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 29. november 2018 #43 Del Skrevet 29. november 2018 5 minutter siden, dr_zhivago skrev: Jeg lurer på en ting når du og dine meningsfeller sier sånt; ville dere heller at personen som er frivillig ansatt til å utføre denne jobben skulle fått sparken? Om du betaler noen 180kr timen for å være butler så må de pengene nødvendigvis komme fra en annen jobb dersom sånne som deg kom og "befridde" dem. Sånn hodeløs godhet er nemlig nettopp dét; hodeløs. Hva om mellomlederen jobber 2 timer mindre hver dag, og vi sørger for at samfunnet legger til rette for at den tidligere vaskehjelpa hans/hennes får en utdanning (hvis det trengs) og en jobb som ikke nedverdiger henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 29. november 2018 #44 Del Skrevet 29. november 2018 Akkurat nå, Daria skrev: Å ha vaskejobb er fornedrende og nedverdigende - men å dømme både arbeidsgiver og arbeidstaker i en gjensidig frivillig og lovlig ansettelsesforhold er helt greit? Wow. Jeg har jobbet som vaskehjelp og ville valgt det igjen over flere andre yrker jeg har prøvd, jeg så ikke noe fornedrende i det. Du er klar over forholdene i dag ikke er de samme som for tjenerskapet i britiske herskapshus i viktoriatiden...? Forøvrig kan ikke alle vaske selv, av så mange grunner. Hvor har jeg fordømt arbeideren? Den eneste jeg fordømmer her er arbeidskjøperen. Hvor mange år hadde du vaskehjelpjobb hjemme hos folk som hovedinntekt, og hvor gammel var du? At ikke alle kan vaske selv er jeg klar over, det gjorde jeg også unntak for i mitt første innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dr_zhivago Skrevet 29. november 2018 Forfatter #45 Del Skrevet 29. november 2018 10 minutter siden, Nicathv skrev: Hva om mellomlederen jobber 2 timer mindre hver dag, og vi sørger for at samfunnet legger til rette for at den tidligere vaskehjelpa hans/hennes får en utdanning (hvis det trengs) og en jobb som ikke nedverdiger henne? Hvem er så denne mellomlederen, og hva hjelper det at denne jobber 2 timer mindre per dag? Ikke alle kan eller vil ta en høyere utdannelse. Dessuten, hvorfor er det nedverdigende å vaske? Og er det bedre å vaske dasser i et kontorbygg med 500 ansatte enn å vaske badet til en familie på 5? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 29. november 2018 #46 Del Skrevet 29. november 2018 1 minutt siden, dr_zhivago skrev: Hvem er så denne mellomlederen, og hva hjelper det at denne jobber 2 timer mindre per dag? Ikke alle kan eller vil ta en høyere utdannelse. Dessuten, hvorfor er det nedverdigende å vaske? Og er det bedre å vaske dasser i et kontorbygg med 500 ansatte enn å vaske badet til en familie på 5? Mellomlederen var et tilfeldig eksempel på en person med relativt høy inntekt. Hvis han/hun jobber 2 timer mindre hver dag vil vedkommende kunne vaske sin egen skitt. Ærlig talt, det er nå så at ikke alle vil ta høyere utdannelse, og det har jeg heller ikke påstått er nødvendig. Men hvor mange er det som virkelig vil være vaskehjelp? Hvorfor det er nedverdigende har jeg forklart. Men du kan jo tenke litt selv også. Å vaske dasser på et kontorbygg er et liiite hakk bedre enn i et privathjem hos en frisk person, fordi det er noe som må gjøres, og du har ikke én person som figurativt står over deg mens du vasker dritten deres. Men du har rett, det er ikke mye bedre. Ideelt sett skulle alle som jobbet i kontorbygget vasket dassene på rundgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 29. november 2018 #47 Del Skrevet 29. november 2018 Hadde jeg vært superrik og bodd i et svært slott (det hadde jeg aldri gjort) så måtte jeg vel hatt vaskehjelp, kanskje kokker en gang iblant, servitører i selskap, muligens en sjåfør. Men butler? Jaja, mulig jeg måtte ha en sånn også til å være sjef over det andre tjenestefolket. Men jeg er veldig privat av meg, så det virker litt fremmed for meg. Kan liksom ikke ligge naken i sofaen og prompe og spille playstation når Jeeves plutselig skal stå der for å melde at det har kommet et telegram fra onkel i Amerika. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dr_zhivago Skrevet 29. november 2018 Forfatter #48 Del Skrevet 29. november 2018 5 minutter siden, Nicathv skrev: Mellomlederen var et tilfeldig eksempel på en person med relativt høy inntekt. Hvis han/hun jobber 2 timer mindre hver dag vil vedkommende kunne vaske sin egen skitt. Ærlig talt, det er nå så at ikke alle vil ta høyere utdannelse, og det har jeg heller ikke påstått er nødvendig. Men hvor mange er det som virkelig vil være vaskehjelp? Hvorfor det er nedverdigende har jeg forklart. Men du kan jo tenke litt selv også. Å vaske dasser på et kontorbygg er et liiite hakk bedre enn i et privathjem hos en frisk person, fordi det er noe som må gjøres, og du har ikke én person som figurativt står over deg mens du vasker dritten deres. Men du har rett, det er ikke mye bedre. Ideelt sett skulle alle som jobbet i kontorbygget vasket dassene på rundgang. Med mindre du jobber i kommunen så skapes som oftest lønnsgrunnlaget på bakgrunn av arbeidsinnsats. Dessuten er ikke forholdet mellom timer på jobb og lønn du kan heve nødvendigvis proporsjonalt i det private næringsliv. Du kan ikke bare forvente at folk kutter ned til 68% stilling uten at det går ut over hele bedriften. Og uten disse høytlønnede og høyt skattende personene så blir det mindre i kassa for å tilrettelegge for de svakere stilte i samfunnet. Den eneste som ser ned på tjenestefolk av oss to er deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #49 Del Skrevet 29. november 2018 Det er helt rett og rimelig at de som har mye penger kan skape arbeidsplasser ved å ansette vaskehjelp, barnepass, personlige assistenter eller hva enn de ønsker. En familie som har en OK inntekt kan betale for vaskehjelp, skape en arbeidsplass og bruke den tiden de ville brukt på vasking for eksempel på å være sammen med barna sine eller hverandre. Strengt talt så kunne man hatt vaskelister på et vanlig kontor også og på skoler, men man velger å ikke bruke tid på det. Da gir man heller jobben til noen andre og de er gjerne glad for å få en jobb. Anonymkode: d056b...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 30. november 2018 #50 Del Skrevet 30. november 2018 Har hatt butler på hoteller vi har bodd på. Ville ikke hatt det hjemme. Blir litt corny. Litt overkill... på en annen måte kunne vi nytt godt av det nå i den hektiske småbarnsperioden. Ville tatt hånd om barna selv, men andre kunne lage mat, vasket klær og hus, handlet, dekket bord, ryddet av osv. Begynnerlønnen til en butler ligger på 350 000kr. https://www.ooops.no/butler-skole-populaert/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #51 Del Skrevet 30. november 2018 En butler er i (den rike) storhusholdning det en hovmester er på fine restauranter. Han tilrettelegger og delegerer oppgaver i tllegg til mer personlige oppgaver opp mot arbeidsgiveren. Det er et godt betalt yrke som krever utdanning. Anonymkode: 7e86c...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krampus Skrevet 30. november 2018 #52 Del Skrevet 30. november 2018 Vil heller ha en kokk og en snekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå