Gå til innhold

Jøde som skjellsord - Hvor kommer det fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For mange ord siden hørte jeg pappa kalle en fotballdommer på TV før "jævla jøde". Jeg reagerte sterkt og ga klar beskjed om at han ikke kan si sånn, og jeg har ikke hørt han si det siden. Jeg har også måtte si til han at han ikke kan kalle dommere for "jævla homo". Dette får selvfølgelig faren min til å høres helt forferdelig ut, jeg skjønner det, men han er ikke en dårlig person.. Min far hater ikke jøder, ikke i det hele tatt! Vi kjenner ingen som er jødisk. Han hater heller ikke homofile. Men dette språket må jo komme fra en plass, fordi det er ikke noe man bare finner på. Jeg tenker at det kommer fra miljø, men det må komme fra livet han hadde før jeg ble født eller når jeg var liten.  
Han ble født i Bergen på 50-tallet. Var det normalt å snakke sånn før i tiden? Han har alltid jobbet i et mannsdominert yrke også om det har noe å si.

Han sier ikke sånne ting nå. Jeg tror han tenker seg litt mer over hva ord han bruker etter jeg har konfrontert han. Jeg bare lurer på hvorfor han sa sånne ting til å begynne med. :( 

 

Anonymkode: 63ff2...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at jeg har brukt «jævla jøde». Vet ikke hvorfor eller hvor jeg fikk det fra. Jeg har aldri sett en jøde. Har stor sympati med jødene og deres historie ironisk nok. 

Anonymkode: d4b93...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har brukt «jævla jøde». Vet ikke hvorfor eller hvor jeg fikk det fra. Jeg har aldri sett en jøde. Har stor sympati med jødene og deres historie ironisk nok. 

Anonymkode: d4b93...51b

Aldri sett en jøde? Hvor i alle dager bor du? Har du aldri sett feks Cecilie Steinmann Ness - cess feks.?

Anonymkode: a17bd...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ikke vær så jøde» har jeg hørt når folk synes noen er gniene...

Tror det henger i fra «gamle dager».....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på.... Jødene har STOR respekt fra meg og det de måtte gå gjennom under 2.verdenskrig.

Men føler at dette skjellsordet blir bare brukt på Østlandet? Har ikke hørt noen si det på vest- og Nordlandet...

Anonymkode: 35fb1...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisemittiske holdninger har alltid funnest i landet...derav jøde brukt som skjellsord.

Anonymkode: 9742e...42d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri sett en jøde? Hvor i alle dager bor du? Har du aldri sett feks Cecilie Steinmann Ness - cess feks.?

Anonymkode: a17bd...a8d

Jeg har sett henne før, men jeg visste ikke hva hun het. Og hvordan skal vi kunne vite at hun er jødisk? Det er faktisk veldig få jøder i Norge, og jeg vil tro de fleste av dem bor i hovedstaden.  I følge SNL bor det rundt 1400 jøder i hele Norge. Det er veldig lite. 

Anonymkode: 63ff2...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at "jøde" brukes om en som er glad i penger, tar ågerpriser og høge renter osv. Derav begrepet "jødebutikk", en liten og dyr butikk som ikke tar fem flate øre for å lure deg. Ordbruken oppsto selvfølgelig fordi det var slik folk i Europa oppfattet mange av de  jødene de kom i kontakt med. (I tillegg var/er storfinansen dominert av jøder, men den verdenen var mer fjern for folk flest). 
Men å kalle en fotballdommer for "jævla jøde", vil jeg påstå er en misforståelse. NOE forbindelse med penger og grådighet bør uttrykket ha. (Med mindre han VAR jøde, da, da blir det akkurat som "jævla bergenser" om en bergensk dommer).

"Jævla bergenser" er forresten ikke nødvendigvis så nedsettende. Alt etter sammenhengen kan det også tilsvare det beundrende "pokker til kar".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av at nordmenn i alle dager har vært antisemittiske rasister som ikke respekterer Guds utvalgte folk. 

Anonymkode: 1196e...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg tror det kommer fra våre nye landsmenn.  Noen muslimer har som kjent stort jødehat.

Dette må være noe av det mest historieløse jeg har lest på lenge... Tror du virkelig antisemittisme og jødehat ikke har eksistert i Norge før? Hørt om jødeparagrafen i grunnloven, for eksempel?

Anonymkode: e1eb9...cbe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg tror det kommer fra våre nye landsmenn.  Noen muslimer har som kjent stort jødehat.

Tull og tøys. Min ble født lenge før de fleste innvandrerne kom hit til Norge, og han henger ikke med innvandrere heller. 

Anonymkode: 63ff2...604

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være noe av det mest historieløse jeg har lest på lenge... Tror du virkelig antisemittisme og jødehat ikke har eksistert i Norge før? Hørt om jødeparagrafen i grunnloven, for eksempel?

Anonymkode: e1eb9...cbe

Jeg hørte aldri utrykket "jævla jøde" når jeg var barn og ungdom så joda det kommer fra våre nye......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg hørte aldri utrykket "jævla jøde" når jeg var barn og ungdom så joda det kommer fra våre nye......

Faen, mangler du skolegang eller? Var du bevisstløs i historietimene? 

Anonymkode: c22cb...d44

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg hørte aldri utrykket "jævla jøde" når jeg var barn og ungdom så joda det kommer fra våre nye......

Det er klart - hvis du personlig ikke hørte det brukt, så skjedde det aldri noen noensinne... :rolleyes:

Anonymkode: e1eb9...cbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faen, mangler du skolegang eller? Var du bevisstløs i historietimene? 

Anonymkode: c22cb...d44

Lærte vi å si jævla jøde i historietimene??   Det gjorde vi ikke på vestlandet.:rolleyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer det fra? tja to tusen år med antisemittisme er vel egentlig forklaringen på spørsmålet ditt. Hatet mot jødene finner du i din egen bibel; Matteus 27.25 "Og hele forsamlingen svarte: <<La blodet hans komme over oss og våre barn.>> (oss i denne sammenhengen er Jødene) så har du årtusner med hat, pogromer og utfrysning fra samfunnet. Du kan vel si det hele kulminerer med Nazistens "endelige løsning" under andre verdenskrig.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Peonjenta skrev:

Lærte vi å si jævla jøde i historietimene??   Det gjorde vi ikke på vestlandet.:rolleyes:

Du må lese deg opp litt på historie. Å påstå at muslimer er de som startet jødehat er jo totalt bak mål. Jødehat, og forfølgelse har eksistert i alle år. Jøder som Rothschilds er av de mektigste, eller VAR av de mektigste i verden lenge. Jøder har alltid hatt rykte på seg, og er også, mennesker med stor innflytelse når det gjelder finans, og de har vært utsatt for misunnelse og konspirasjonsteorier i århundrer. Leser du gamle romaner, så kan du også lese om det der. Hvordan akt startet er ikke godt å si, men en ting er ihverfall sikkert, og det er at muslimer ikke startet det  😄  Hitler og 2.verdenskrig har du vel hørt om i det minste? 

Anonymkode: c22cb...d44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese deg opp litt på historie. Å påstå at muslimer er de som startet jødehat er jo totalt bak mål. Jødehat, og forfølgelse har eksistert i alle år. Jøder som Rothschilds er av de mektigste, eller VAR av de mektigste i verden lenge. Jøder har alltid hatt rykte på seg, og er også, mennesker med stor innflytelse når det gjelder finans, og de har vært utsatt for misunnelse og konspirasjonsteorier i århundrer. Leser du gamle romaner, så kan du også lese om det der. Hvordan akt startet er ikke godt å si, men en ting er ihverfall sikkert, og det er at muslimer ikke startet det  😄  Hitler og 2.verdenskrig har du vel hørt om i det minste? 

Anonymkode: c22cb...d44

Islam ble grunnlagt i 622, det vet vel de fleste, så det kan selvsagt ikke være grunnen til antisemittisme. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...