Gå til innhold

Fortelle min datter sannheten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som blir 17 år rett etter jul.

I 2011 (da hun var 9 år) fant pappaen hennes seg ny dame på jobben. Han hadde et forhold til henne lenge bak min rygg. Vi har to yngre barn også. De var 5 og 6 år på det tidspunktet. 

Det var et stygt brudd. I ettertid har han krevd penger av meg for hussalg og vært ganske ufin til tider. 

Jeg har så innmari lyst å fortelle min eldste datter sannheten om faren hennes. Hun er snart voksen. Jeg har aldri snakket vondt om ham til barna (til tross for alt!). 

Skal jeg fortelle? Kanskje jeg aldri bør si noe? 

Anonymkode: 8179b...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg syns ikke du bør si noe til henne om det.

Enig med Ullvott at du kan si noe dersom hun spør, men det er fortsatt faren hennes og hun trenger ikke vite om alt det vonde voksengreiene dere har hatt. Det har hun ingenting med og vil bare skape vonde følelser. 

Anonymkode: 0ae8a...2a9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
5 minutter siden, Ullvott skrev:

Du skal ikke si noe som helst uoppfordret. Spør hun deg kan du gi en mest mulig balansert versjon, men han er og vil alltid være faren hennes og du skal ikke involvere henne i ekteskapsproblemene dere hadde og hvordan han har opptrådt overfor deg. 

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du ikke gjøre om hun ikke spør om noe selv. Det er faren hennes, og det vil bare gjøre henne vondt å vite. Hun vil antakeligvis klandre deg for å fortelle det også. Vent heller til hun blir voksen og/ eller spør om ting. 

Anonymkode: 1977b...cef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8 år siden, om han er en god far for henne som støtter og hjelper, og er viktig i livet hennes, hadde jeg ikke sagt noe. Kjipt for meg at han var ufin, men det viktigste er at tenåringen har det bra. Tenåringen trenger en god rollemodell i faren. At han gjorde noe galt for 8 år siden betyr ikke at han ikke kan være en bra person idag

Om han er en drittsekk mot henne hadde jeg nok vurdert å si det, ja

Anonymkode: d9301...92a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du forteller henne er din sannhet. Om hun spør sin far får hun hans syn på situasjonen. Det å prakke slike problemer på sine barn kan føre til at de føler seg dratt mellom to personer de er glad i. Man deler ikke slike problemer med sitt eget barn, på lik linje som man kunne gjort med en venninne. Er enig med de som sier du kan dele balansert, om du får spørsmålet. 

Endret av Revefrua
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke har gjort noe mot henne så syns jeg ikke at du skal si noe. Du skal ikke gjøre så hun føler at hun må velge side. 

Anonymkode: 997d3...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan si det. Dere skiltes av en grunn og det er helt greit å si det som er sant, greit å være åpen om det.

Anonymkode: 70b4b...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelle noe slikt uoppfordret synes jeg bør være helt uaktuelt! Synes du bør tenke etter hva godt/positivt gjør det for henne? Mest sannsynlig ingenting. Da skjønner jeg ikke poenget. Om hun spør, så svarer man selvfølgelig ærlig, men på en veldig delikat og omsorgsfull måte ovenfor henne. 

Anonymkode: 6128a...ce4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår behovet ditt veldig godt. 

Samtidig må jeg bare si at da jeg var 16, fortalte min mor noe tilsvarende om min far. 

Det resulterte i at jeg ubevisst ble veldig sint på henne fordi hun hadde ødelagt glansbildet jeg hadde av faren min, og jeg trakk meg unna henne. 

Jeg ønsket ikke informasjonen, spurte ikke. Opplevde henne som slem som ville ødelegge forholdet jeg hadde til pappa. 

Så mitt råd er, vent til hun spør deg. 

Anonymkode: 104f3...948

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal hun vite dette? Det er i så fall ren egoisme, da hun overhodet ikke trenger denne informasjonen. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du kan si det. Dere skiltes av en grunn og det er helt greit å si det som er sant, greit å være åpen om det.

Anonymkode: 70b4b...184

Hva om hennes «sannhet» ikke er den riktige? Vi vet ikke om TS har en skrudd forestilling over hva som er sannheten. 

Ts må også være forberedt at faren forteller sin versjon av bruddet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har noen som helst nytte av å vite slike ting om sine foreldre. Det kan kun gjøre skade og  kan til og med gjøre at hun bryter med deg.

Anonymkode: 36bdd...74c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med sannheten om deg? Hva om pappaen har en versjon av deg som ikke du kjenner deg igjen i? Men som han anser som den O store sannheten om deg?

Hva har egentlig deres brudd med ungene deres å gjøre - og hva har du tenkt at de skal bruke den informasjonen til?

Anonymkode: b3e80...cc3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har noen som helst nytte av å vite slike ting om sine foreldre. Det kan kun gjøre skade og  kan til og med gjøre at hun bryter med deg.

Anonymkode: 36bdd...74c

Når men er voksen er det ok  vite hvorfor ting ble som de ble. Hadde følt meg infantilisert dersom jeg ikke fikk vite sannheten i voksen alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle said:

Når men er voksen er det ok  vite hvorfor ting ble som de ble. Hadde følt meg infantilisert dersom jeg ikke fikk vite sannheten i voksen alder.

Hvorfor har du rett på å vite hva som skjedde i dine foreldres privatliv for et tiår siden? Så lenge begge har lært og blitt bedre mennesker, så ser jeg ikke hvorfor voksne barn har krav på å vite alle feiltrinn begått for lenge siden

Anonymkode: d9301...92a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskapsbiten påvirker ikke hvordan han er som far, og dermed er det uinteressant for henne å vite. Far var utro mot min mor og det er(var) et problem utelukkende de to hadde. 

 

Vent til hun evt. spør. Jeg spurte og fikk en kort og grei versjon.

Anonymkode: 055fa...65d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...