Gå til innhold

Kan jeg avlive katten?

Fremhevede innlegg

Gjest Belle âme
Skrevet

Kva med å kjøpe et lite utehus og ha tepper i det, betale en nabounge til å mate og gi vatn også stikke på ferie ei helg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gadd faktisk ikke å lese hele tråden, men skjønte at TS mener det ikke vil være forsvarlig å få katten omplassert på nytt.

FOR NOE JÆVLA PISS!!! Katten bør omplasseres hos noen voksne, ansvarlige mennesker uten barn!! 

Anonymkode: d460a...be8

• Liker 2
Skrevet

Det skulle vært lisens for å eie dyr, og spesielt katter da det så ofte er bruk og kast (avliv) når de ikke lenger passer inn i hverdagen. Derfor er det så himla viktig å tenke 15-20 år frem i tid FØR man går til anskaffelse av et dyr som kan leve så lenge. Ts er ikke alene om dette, hvert år og spesielt om sommeren renner det over av katter hos DB og hos veterinær. Da passer ikke dyret like godt inn lenger for man må jo på ferie må vite, og det uten å se til på forhånd at man har folk som kan passe/se etter dyret. 

Ingen som er glad i dyret sitt avliver det friskt lenge før alderdom blir noe tema, og det å skrive at man tar avgjørelser på godt og vondt når man har dyr og at det er det beste for katten er provoserende lesning. Å dra til veterinæren når dyret er sykt, betale for behandling og gi dyret en verdig slutt når tiden er inne og det blir mye sykdom, og smertet; DET er å ta avgjørelser på godt og vond, ikke det å avlive kjæledyret fordi man har lyst til å dra på weekendtur og ikke har noen til å se/passe katten, det er uansvarlig dyreeier man ser så alt for mange av. Du skriver som du fortjener en klapp på skuldra for å dra til veterinæren fremfor å dumpe katten hos DB eller et annet sted. Det er hvertfall en selvfølge at man gjør. 

Anonymkode: 95c3e...454

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Skrevet

Blir litt forbanna..

Ts snakker om at det er til kattens beste å bli avlivet, fordi den vil ikke trives hos noen andre pga utrygghet. Men hovedårsaken til at hun vil avlive en frisk katt med en del år igjen er Fordi vedkommende føler seg bundet. Hun og mannen får ikke reist avgårde slik som før lenger pga denne katten.

Dette er kun egoistiske grunner, og når du overtok katten så tok du et ansvar for resten av livet til den katten. Du tok ansvaret fram til den dagen katten blir så syk eller så gammel at det er på tide å si farvel. Det du sier er at det passet den gangen å ta til seg katt, men nå noen pr senere så passer ikke katten lenger inn i din tilværelse. 

Enn omplasserer katter i dette tilfellet. Om du er så redd for at det ikke går så får du gi f i å dra på ferie, eller skaffe kattepasser når dere drar vekk. Du tok et ansvar, og da får du stå inne for det også!

Stakkars katt ...

• Liker 7
Skrevet

AAKKURAT SAMME MED KATTER !

SLUTT OG BEHANDL KATTER SOM SØPPEL!

Jeg er ikke forbannet. Jeg er rasende.

FB_IMG_1519862194265.jpg

Anonymkode: af91f...07c

• Liker 6
Skrevet

Du burde legge ut en annonse på finn.no, skriv noe koselig om katten og skriv litt om deres situasjon. Eventuelt så kan det hende at det er noe slikt som redd dyra eller andre lignende opplegg som kan ta inn katten og sørge for at den får et fint hjem. ikke avliv friske dyr, de burde ha rettigheter de også!

Anonymkode: e8c80...e37

• Liker 2
Skrevet
On 11/25/2018 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Vi lurer da på hva som vil være best, avlive den eller å sende den ut i verden ved å gi den bort. Personlig tror jeg ikke katten vil trives med å bli gitt bort, jeg tror heller ikke noen er interessert i en såpass voksen katt med helseproblemer som bla innebærer dyrt spesialfor. I tillegg så er dyrebeskyttelsen etc sprengt over kapasitet. 

Vi føler det er best å avlive katten, men avliver dyrlegen friske dyr? 

Anonymkode: 17198...ec4

Svaret gir vel seg selv, en sær katt med helseproblemer er det bare å avlive. Og det behøver da ikke gjøres av en dyrlege heller. Avliving med salongrifle eller hagle er mere humant enn å utsette dyret for alt stress som et vetrinærbesøk innebærer. Om dere bor landlig, er det jo bare å gi katten favorittmaten sin på et passende sted, bang, fiks ferdig, uten noe stress.

• Liker 1
Skrevet

Just now, Resignert said:

Svaret gir vel seg selv, en sær katt med helseproblemer er det bare å avlive. Og det behøver da ikke gjøres av en dyrlege heller. Avliving med salongrifle eller hagle er mere humant enn å utsette dyret for alt stress som et vetrinærbesøk innebærer. Om dere bor landlig, er det jo bare å gi katten favorittmaten sin på et passende sted, bang, fiks ferdig, uten noe stress.

Dra til h . INGEN med et hjerte ønsker å skyte dyret sitt i fillebiter. Det er VERDIG hos gode veterinærer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at stakkars katten fortjener den sjansen å bli omplassert, det kan godt hende at det vil gå bedre enn dere tror. Men kanskje det er lettere å skjule seg bak at "pus ble syk og måtte avlives for eget beste", enn å forklare for barna at dere ikke ønsker å ha katten lenger...

• Liker 2
Skrevet

TS, dersom du avliver katten (som jeg skjønner at du mer eller mindre har bestemt deg for før du startet denne tråden): 

Da synes jeg du i det minste skal være helt ærlig overfor familie (inkl. dine barn) og venner. Si det som det er. Og si det høyt til deg selv noen ganger først. "Katten må dø fordi det ikke passer for meg å ha den lenger" 

• Liker 10
Skrevet
På ‎26‎.‎11‎.‎2018 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Vi har en katt, som vi har arvet av et avdød familiemedlem. Det var ingen andre i familien som kunne ta katten og da ble det oss. 

Nå har vi hatt katten i 5 år, både vi voksne og ungene er glad i katten. Men nå begynner jeg og mannen å bli sliten av at vi alltid er så bundet mtp katten. Ungene er større og vi har mulighet til å feks reise mer uten ungene og dra på spontane langhelger, men det får vi ikke gjort pga katten. Å sende katten på pensjonat hver gang er ikke aktuelt da dette er en nervøs katt som kun stoler på familien, å sende han på pensjonat er dyremishandling når det gjelder han. Vi har heller ingen rundt som kan passe katten hver gang. 

Nå som ungene er store så er rett og slett denne katten en byrde, og vi har to barn som bor utenbys på ettromshybler så de kan heller ikke ta den. 

Katten er godt voksen men statistisk så har den minst 5 gode år igjen før det er noe alderdom å snakke om. 

Så nå lurer vi på om vi skal kvitte oss med katten, og utad til unger og øvrig familie fortelle at den ble syk og måtte avlives. (det er ingen mulighet for at noen andre kan ta den) 

Vi lurer da på hva som vil være best, avlive den eller å sende den ut i verden ved å gi den bort. Personlig tror jeg ikke katten vil trives med å bli gitt bort, jeg tror heller ikke noen er interessert i en såpass voksen katt med helseproblemer som bla innebærer dyrt spesialfor. I tillegg så er dyrebeskyttelsen etc sprengt over kapasitet. 

Vi føler det er best å avlive katten, men avliver dyrlegen friske dyr? 

Anonymkode: 17198...ec4

Dere visste vel hva dere gikk til når dere tok på dere ansvaret for katten? Dere tenkte vel på at pus er så og så gammel, har det og det behovet og kan leve så og så lenge. Dette gir oss mindre frihet til å reise, katten behøver et sted å være når vi reiser etc. Når vi påtar oss ansvaret for pus, så er vi klar over alt dette og er klare for dette ansvaret.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dra til h . INGEN med et hjerte ønsker å skyte dyret sitt i fillebiter. Det er VERDIG hos gode veterinærer. 

Enhver voksen ansvarlig dyreeier burde være i stand til å avlive hvilket som helst dyr med mindre stress for dyret enn det et veterinærbesøk og transport dit medfører. Akkurat som at hjemmeslakting av produksjonsdyr er mye mindre stressende enn dyretransport, oppstalling og industriell slakting. VERDIGHET i denne sammenheng er i så fall noe eieren innbiller seg, tror neppe en katt gjør seg denslags refleksjoner. Jeg har vært hos vetrinær med en hundehvalp, og observert adferden til dyrene på venterommet. Og skutt katter ved matskåla i hjemmemiljøet. Jeg VET hvor durene var mest stresset. Vet du? Eller bare FØLER  du hva som er best? 

• Liker 3
Skrevet

Katten får det helt sikkert bedre hos mer omsorgsfulle folk enn dere, og de finnes det mange av, heldigvis. 

Anonymkode: 1a59e...6e5

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke kan si sannheten om hvorfor du avliver katten så veit du at det er feil. 

Anonymkode: 95f8a...0b0

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du vil altså avlive katten din fordi du har gått lei av den og ansvaret som følger med. Samtidig så ønsker du å lyve for barna dine (som er glad i den) og de rundt deg fordi du vet hvor mye det blir sett ned på å behandle dyr som bruk og kast. I tillegg til at du bryter et løfte du har gitt noen på dødsleiet.

Du sier også du er glad i katten, og at du gjør det du gjør med hensyn til den. Samtidig som du dreper den fordi du skal på ferie. Noe du da angivelig mener er til det beste for katten.

Jeg er glad kommentarfeltet her i hovedsak ikke ga deg den aksepten du søkte. Du virker veldig umoden som har valgt å tatt imot et dyr, for så å bare avlive det med en gang det går opp for deg at det faktisk er veldig mye ansvar over mange år å anskaffe seg dyr, og at det vil påvirke andre deler av livet ditt.

Endret av heipådegsann
  • Liker 6
Skrevet

TS søkte ikke aksept. Hun lurte på om dyrleger avliver friske katter. Og svaret er som regel ja. De fleste dyrleger vil gjøre det. 

Spesielt hvis katten, som TS sin, er svært nervøs og utrygg og begynner å dra på årene. Jeg personlig tenker at det ikke alltid er best for katten (eller andre dyr) å bli omplassert. Å gå gjennom et nytt traume, kan være svært skadelig for en voksen katt. Døde dyr lider ikke. 

Å avlive katten vil, i TS tilfelle, gi en smertefri avslutning på et godt liv. Jeg ville personlig foretrukket det, fremfor å gå gjennom en ny traumatisk flytting med påfølgende stress- og angstreaksjoner. Hva for slags liv er det å ligge gjemt bak en sofa det neste året?

Men TS: Vær i alle fall noenlunde ærlig med ungene, da. 

Anonymkode: a73b5...e4e

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS søkte ikke aksept. Hun lurte på om dyrleger avliver friske katter. Og svaret er som regel ja. De fleste dyrleger vil gjøre det. 

Spesielt hvis katten, som TS sin, er svært nervøs og utrygg og begynner å dra på årene. Jeg personlig tenker at det ikke alltid er best for katten (eller andre dyr) å bli omplassert. Å gå gjennom et nytt traume, kan være svært skadelig for en voksen katt. Døde dyr lider ikke. 

Å avlive katten vil, i TS tilfelle, gi en smertefri avslutning på et godt liv. Jeg ville personlig foretrukket det, fremfor å gå gjennom en ny traumatisk flytting med påfølgende stress- og angstreaksjoner. Hva for slags liv er det å ligge gjemt bak en sofa det neste året?

Men TS: Vær i alle fall noenlunde ærlig med ungene, da. 

Anonymkode: a73b5...e4e

Endelig en voksen person til i denne tråden! 

• Liker 3
Skrevet

Hvor i landet bor du? Hvis du mot alle odds tilfeldigvis bor i mitt nærområde kan jeg mate den når du er på ferie. Kanskje noen av  de andre kan gjøre det hvis du skulle bo nær dem. 

Anonymkode: ba920...69f

• Liker 2
Skrevet

...det fins også diverse grupper på facebook hvor folk bytter på å mate hverandres dyr når de er på ferie.

Anonymkode: ba920...69f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...