Gå til innhold

Kan jeg avlive katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de. Din kverulant. 

Anonymkode: d831e...e14

Du tar feil. Ring de å spør selv. De har ikke ressurser eller besøkshjem nok til å drive med rehabilitering i det lengste og dersom det ikke går så avliver de katten fordi det er det beste for den. 

Anonymkode: 17198...ec4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Ring de å spør selv. De har ikke ressurser eller besøkshjem nok til å drive med rehabilitering i det lengste og dersom det ikke går så avliver de katten fordi det er det beste for den. 

Ring å hør selv? Jeg har da vært der mange ganger og SETT selv hva slags katter som befinner seg der. Det er mye enklere å få tilsendt en katt i et rolig hjem enn sammen med masse andre katter og forskjellige mennesker. Men hva har egentlig det med saken å gjøre? Katten din er vel ikke i DEN kategorien uansett? 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De omplasserer nervøse og redde dyr. Nettop fordi det ikke er et godt liv for de å være på FOD der det er masse mennesker og masse andre dyr, de trenger da et rolig hjem. Jeg var akkurat på FOD å fikk meg en ny katt, der var det en veldig redd katt som freste masse, den hadde alenerom og ventet på sin nye eier. 

Altså, de har bare 1/4 av kattene på gården. Resten er i fosterhjem. Og ja, noen er redde og nervøse. Derfor er det ikke hvem som helst som får dem. Men jeg har gjentatte ganger sett mirakler

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Kontormus skrev:

Altså, de har bare 1/4 av kattene på gården. Resten er i fosterhjem. Og ja, noen er redde og nervøse. Derfor er det ikke hvem som helst som får dem. Men jeg har gjentatte ganger sett mirakler

Ja, det har jeg også. Som skrevet lenger opp der te mente jeg ikke visste noe om dyr, så skrev jeg at jeg hadde en ekstremt redd katt som angrep bare man så på den.. aldri sett en så redd katt før, den lå å knurret og freste og hoppet opp i lufta hver gang man bare beveget seg. Selv denne katten klarte jeg å få rolig og til slutt så kom den av seg selv for å få kos i senga. Den fikk det kjempe bra. Denne var mishandlet av tidligere eier. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kontormus skrev:

Nei, det vet du nok ikke. Dyrebeskyttelsen avliver kanskje, men ikke alle gjør det, eller er enig i det Dyrebeskyttelsen gjør. De avliver FIV-smittede, mens andre omplasserer dem som innekatter.

Og i løpet av mine år som frivillig opplevde jeg kun en som ingen hadde fått ta på. Men denne levde hos mennesker likevel, sammen med flere andre katter.

Og av de 40 kattene som i en periode bodde hjemme hos meg, ble alle sosialisert og ble omplassert

Nå snakker jeg om organisasjoner som dyrebeskyttelsen og KSS. 

At du finner på solskinnshistorier for å backe deg selv opp endrer ikke fakta. 

Disse organisasjonene avliver friske dyr hver eneste dag pga sprengt kapasitet. At det ikke har skjedd der du hadde tilknytning er jo veldig bra og supert, men det endrer ikke fakta. 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring å hør selv? Jeg har da vært der mange ganger og SETT selv hva slags katter som befinner seg der. Det er mye enklere å få tilsendt en katt i et rolig hjem enn sammen med masse andre katter og forskjellige mennesker. Men hva har egentlig det med saken å gjøre? Katten din er vel ikke i DEN kategorien uansett? 

Nei min katt er i kategorien redd og nervøs katt, som vil oppleve flytting som unødvendig traumatisk. Derfor tar vi det valget vi anser å være best for katten. 

Selvom man gjerne vil ha på rosa briller og tro verden er regnbuer og enhjørninger så er det ikke slik det fungerer. Og en del av det å være en voksen, ansvarlig dyreeier er å ta beslutninger som ikke alltid er like moro men som er det beste for dyret. 

Dersom jeg var ute etter letteste utvei så ja, da kunne jeg dumpet katten hos en hjelpeorganisasjon i nattens mulm og mørke for da er den ikke mitt problem lenger, men det er ikke slik det funker. Vi er selvfølgelig glad i katten og ønsker det beste for den, så da velger vi avlivning som både er vondere følelsesmessig og faktisk koster penger å gjennomføre. Hadde vi gitt faen så hadde vi aldri giddet å brukt penger på katten. 

Takk for svar

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja men selvsagt KAN katter bli rehabilitert, og det er herlig når dette skjer! Har aldri motsatt meg det. 

Skrevet

Nå snakker jeg om organisasjoner som dyrebeskyttelsen og KSS. 

At du finner på solskinnshistorier for å backe deg selv opp endrer ikke fakta. 

Disse organisasjonene avliver friske dyr hver eneste dag pga sprengt kapasitet. At det ikke har skjedd der du hadde tilknytning er jo veldig bra og supert, men det endrer ikke fakta. 

Hva faen? Finner på? Tror jeg kan slå fast at dette vet jeg mer om enn deg. Og hvor har du denne "faktaen" fra? Og da snakker jeg ikke om hva Dyrebeskyttelsen driver med. Jeg har sett statistikken deres, som de ønsker å skjule.

Skrevet

Nei min katt er i kategorien redd og nervøs katt, som vil oppleve flytting som unødvendig traumatisk. Derfor tar vi det valget vi anser å være best for katten. 

Selvom man gjerne vil ha på rosa briller og tro verden er regnbuer og enhjørninger så er det ikke slik det fungerer. Og en del av det å være en voksen, ansvarlig dyreeier er å ta beslutninger som ikke alltid er like moro men som er det beste for dyret. 

Dersom jeg var ute etter letteste utvei så ja, da kunne jeg dumpet katten hos en hjelpeorganisasjon i nattens mulm og mørke for da er den ikke mitt problem lenger, men det er ikke slik det funker. Vi er selvfølgelig glad i katten og ønsker det beste for den, så da velger vi avlivning som både er vondere følelsesmessig og faktisk koster penger å gjennomføre. Hadde vi gitt faen så hadde vi aldri giddet å brukt penger på katten. 

Takk for svar

Okey, så dere gidder ikke prøve en gang... 

Syntes det er litt bemerkelsesverdig at du skal poenget at du er så voksen og ansvarlig hele tiden. Kaller opp folk også... vet ikke hva som er så voksent med det. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Kontormus skrev:

Hva faen? Finner på? Tror jeg kan slå fast at dette vet jeg mer om enn deg. Og hvor har du denne "faktaen" fra? Og da snakker jeg ikke om hva Dyrebeskyttelsen driver med. Jeg har sett statistikken deres, som de ønsker å skjule.

Nei men da kan du diskutere FOD og så diskuterer jeg dyrebeskyttelsen og KSS. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er ute etter TS. "Kan jeg avlive katten?" Hvorfor spør du, når alle som sier deg imot tar feil, har ikke greie på noe, du vet best osv?

• Liker 7
Skrevet

Nei men da kan du diskutere FOD og så diskuterer jeg dyrebeskyttelsen og KSS. 

Hvorfor vet du så mye om hva Dyrebeskyttelsen og KSS driver med?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Kontormus skrev:

Hvorfor vet du så mye om hva Dyrebeskyttelsen og KSS driver med?

Fordi jeg har en veldig god venninne i KSS og har jobbet mye frivillig der i perioder. Vi har også vært midlertidig hjem i enkelte perioder. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er ute etter TS. "Kan jeg avlive katten?" Hvorfor spør du, når alle som sier deg imot tar feil, har ikke greie på noe, du vet best osv?

Spørsmålet var om dyrlegen ville avlive et friskt dyr. (Han trenger spesialfor pga fordøyelsen men regnes som frisk) og det har jeg fått svar på. 

Resten av tråden har gått med til å besvare latterlige beskyldninger. 

Og nå har jeg fått svar, og det er natt så jeg takke for meg en siste gang. Dersom noen lurer på noe så er det garantert besvart i tråden og gjentatt flere ganger. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg har en veldig god venninne i KSS og har jobbet mye frivillig der i perioder. Vi har også vært midlertidig hjem i enkelte perioder. 

Da kan vi slå fast at de har ulik filosofi. De jeg har jobbet for avliver ikke noen pga kapasitet, og det er fakta. 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg synes dere skal prøve å omplassere den som enkelte nevner i tråden. Den fortjener å leve❤️❤️ 

Skrevet

Utrolig å lese hva enkelte klarer å lire av seg av usakligheter og personangrep. Hvis dere ikke klarer å oppføre dere, burde dere ikke ha tilhold på et forum. Jeg kan for øvrig opplyse om at Dyrebeskyttelsen i mitt distrikt i høst avlivet flere eierløse katter som hadde tilhold ute, fordi vinteren forårsaker stor lidelse for dyrene. Dessverre er dette en realitet. Det er en meget vanskelig oppgave å ta inn en vill katt som ikke er trygg på mennesker eller å bo innendørs, og med mange andre katter som er tamme og trenger nye hjem, blir ikke de ville kattene prioritert. Noen solskinnshistorier er der, men dessverre blir mange avlivet.

Til TS: Jeg skjønner dilemmaet ditt, men jeg synes det er for drastisk å gå til det skritt å avlive katten deres. Jeg ville i hvert fall forsøkt å gradvis venne den til en annen familie (hvis noen er villig til å ta over ansvaret for katten). Det er en mye bedre løsning for katten om den over tid får anledning til å bli vant til et nytt hjem. Kanskje det beste ville være et godt voksent ektepar uten små barn, slik at katten får rolige omgivelser. Selv om denne tilvenningen skulle ta et års tid, synes jeg det er verdt det, fremfor å avlive. Katten er nå trygg på dere, og selv om dere må legge ned litt arbeid i det, kan den etterhvert kjenne samme trygghet for noen andre. Det er bare ikke gjort over natten.

Anonymkode: 8b56d...bd1

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar

Om dere er glade i katten er det vel ikke verre enn at dere tar vare på den? Betal en nabounge noen kroner for å ta segav den i en langhelg. Det at dere vil lyve for ungene deres, forteller meg at dere vet at det er galt å avlive en katt fordi dere vil reise på storbyferie 

• Liker 6
Skrevet

Hva vil du egentlig at folk skal svare Ts? Er du på jakt etter «godkjenning» sånn at du selv føler deg bedre? Du har jo allerede bestemt deg så 

Anonymkode: 95f8a...0b0

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha lest første side fordto jeg at du egentlig har bestemt deg, ts, og at du ikke spør om noe, men bare vil ha aksept.

Du sier dere er glad i katten, men det kan ikke være følelser som stikker spesielt dypt. Dere er f.eks mer glad i reiser enn i katten?

Jeg skjønner på en måte at dere ikke har lyst til å prioritere dette dyret, men dere valgte faktisk å påta dere ansvaret for den den gangen eieren døde. Dere trengte jo ikke det, men dere gjorde det, og i min bok står man da løpet ut. Det er et liv, og man tar for faen ikke liv av bekvemmelighetsgrunner. Det er ikke katten sin feil at dere ikke helt greier å se konsekvensene av egne valg.

Anonymkode: 7ade2...682

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...