Gå til innhold

Bruker du penger på papirbøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket? 

 

OBS: snakker ikke her om skolebøker/pensumbøker. 

Anonymkode: 7ddf1...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Anonymkode: 7ddf1...322

Ja

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Anonymkode: 7ddf1...322

Setter de i bokhylla

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

Anonymkode: 7ddf1...322

Har ikke peiling

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Anonymkode: 7ddf1...322

Nei og jeg bryr meg ikke om det.

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket? 

Anonymkode: 7ddf1...322

Nei 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg kjøpte kindle blir det lite papirbøker. Nå kjøper jeg hovedsaklig bøker jeg er glad i og vet jeg vil lese igjen i papirformat, selv om det blir en og annen impulsbok innimellom. Er sikkert snakk om noen få tusenlapper i året på fysiske bøker. Mye blir stående igjen i bokhyllene, jeg liker å ha bøker fremme, men en del blir også gitt videre til andre som kan tenke seg å lese de. Arver en del bøker selv og. Er for dårlig til å bruke biblioteket, burde bli bedre på det, men er liksom mer styr å dra dit enn å bestille bøker på nett eller bare laste ned fra amazon eller gutenberg til kindle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg kjøper papirbøker ja og jeg låner på biblioteket. Vet ikke hvor mye jeg bruker og jeg setter de i bokhylla. Kommer ikke til å bruke E-bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Duckie skrev:

Etter at jeg kjøpte kindle blir det lite papirbøker. Nå kjøper jeg hovedsaklig bøker jeg er glad i og vet jeg vil lese igjen i papirformat, selv om det blir en og annen impulsbok innimellom. Er sikkert snakk om noen få tusenlapper i året på fysiske bøker. Mye blir stående igjen i bokhyllene, jeg liker å ha bøker fremme, men en del blir også gitt videre til andre som kan tenke seg å lese de. Arver en del bøker selv og. Er for dårlig til å bruke biblioteket, burde bli bedre på det, men er liksom mer styr å dra dit enn å bestille bøker på nett eller bare laste ned fra amazon eller gutenberg til kindle.

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Catalina Culès said:

Jeg kjøper papirbøker ja og jeg låner på biblioteket. Vet ikke hvor mye jeg bruker og jeg setter de i bokhylla. Kommer ikke til å bruke E-bøker.

Fysiske bøker er mye bedre enn elektroniske, sant?

Tipper de er bedre for øynene også, uten at jeg har noe grunnlag for å påstå dette utover at vi stirrer nok i skjermer som det er

Anonymkode: 72ecd...b66

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Dersom man reserverer de på nettet må man naturlig nok faktisk også hente boken og derved dra på biblioteket.....

Anonymkode: 72ecd...b66

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Får og leverer man bøkene i posten da eller? Blir uansett mer styr enn å få hjem en bok som kan ligge der til du får lyst til å lese den.

Ebokbib fungerer ikke på kindle, og jeg leser ikke bøker på nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske bøker er mye bedre enn elektroniske, sant?

Tipper de er bedre for øynene også, uten at jeg har noe grunnlag for å påstå dette utover at vi stirrer nok i skjermer som det er

Anonymkode: 72ecd...b66

Jeg mener i vertfall det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Det gjør man da vel. 

Anonymkode: e7b34...067

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 prosent av bøkene jeg kjøper er til kindle  eller lydbøker. Papirbøker er skikkelig upraktisk, men noen fagbøker kan være bedre å lese på papir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min bruker Kindle og elsker det. Jeg leser ikke bøker elektronisk. Jeg vil ha papirbok. Det er noe med lukten, å ha noe å holde i. Jeg låner på biblioteket, bytter med venninner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skyggejenta

Jeg kjøper papirbøker fordi jeg foretrekker det. Tåler ikke å lese bøker digitalt eller på lesebrett fordi det er anstrengende og ting må ofte lades opp. Papirbøker er mer praktisk og har mer sjarm. Dessuten vil jeg at min personlige samling skal være synlig istedet forå være lagret et sted. Jeg sparer på bøkene jeg kjøper og har lest, og må finne på kreative lagringsmetoder da det etter hvert blir fullt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kjøper papirbøker. Jeg synes det er mye hyggeligere med en fysisk bok, den lukter godt og den er god å holde i. Kommer nok aldri til å kjøpe lesebrett og laste ned e-bøker, synes det er så upersonlig. Vet ikke hvor mye jeg bruker på bøker i året, men det blir nok noen kroner. Leste bøker står i hyllene, begynner å bli ganske mange etterhvert, men bokhyller gjør et hjem koselig. Jeg bruker biblioteket også, det er jo ikke alle eldre bøker som er like lett å få kjøpt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket? 

 

OBS: snakker ikke her om skolebøker/pensumbøker. 

Anonymkode: 7ddf1...322

Absolutt ikke. Syns det å kjøpe bøker er sløsing av både penger og resurser. Vi har et bibliotek som man bør benytte seg av. Man kan også laste ned bøker man kjøper på nett. Bruker app til å bestille bøker som jeg henter på biblioteket.

Anonymkode: 3fd10...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har kjøpt mellom 50 og 60 papirbøker i år. 
Kjøper stort sett brukt, og leverer til loppemarked etter jeg har lest dem. 
Foretrekker absolutt fysiske bøker framfor elektroniske! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. 

Gir dem bort. De fleste går til mine foreldres hus i utlandet, eller til svigers sin hytte på fjellet, der andre låner og leser bøkene. Når det blir fullt der leveres det videre til ulike innsamlinger. 

Bruker kanskje 2-3 000 i året. 

Går nok mye mer ressurser på flyturer, bilene, plastsøppel, vedfyring, og mye annet. Så bøkene utgjør nærmest ingenting. 

Bruker ikke bibliotek. 

Anonymkode: 8908c...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Og så skjer dette?

 

Anonymkode: c2399...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper papirbøker, men om jeg trenger boka fort og billig laster jeg den ned til Kindle eller hører den på lydbok, enten via Storytel eller Audible. Jeg kjøper også mye på bruktbutikker og loppemarked. Jeg har bøker i hver krik og krok i huset, og elsker det! Biblioteket blir også hyppig brukt. Bruker sikkert et par tusenlapper på bøker i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender.

Det er mer kos å sitte på hytteterrassen med en papirbok enn noe elektronisk. Og når boka er ferdiglest, står den i hyttebibilioteket til glede for nye lesere.

Jeg leser en god del elektronisk på Nasjonalbibilioteket også, men foretrekker papirformat.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...