Gå til innhold

Rettskriving: tekst i gifteringer!


ama94

Anbefalte innlegg

HASTER!

Vi skal bestille gifteringene våre nå på Black Friday, og jeg ble plutselig veldig usikker på rettskrivingen av frasen vi skal ha. Siden dette er ganske viktig å få riktig når man først skal gravere, trenger jeg råd fra noen erfarne rettskrivere. I min ring skal ordene "Evig din Morten" stå, men nå er jeg usikker på om det blir mer riktig med "Evig din. Morten", altså med punktum. Da blir det mer som han sier "Evig din." og mer "Hilsen Morten" på slutten. Eller - er det riktig med "Evig din, Morten"?. Eller bare "Evig din Morten"?

Takker for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva dere mener. Mener dere "Evig din Morten" så skriver dere det. Mener dere "Evig din. Hilsen Morten" skriver dere "Evig din. Morten." "Evig din, Morten" måtte du ha skrevet i hans ring, fordi det betyr at du er evig hans. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Det spørs jo hva dere mener. Mener dere "Evig din Morten" så skriver dere det. Mener dere "Evig din. Hilsen Morten" skriver dere "Evig din. Morten." "Evig din, Morten" måtte du ha skrevet i hans ring, fordi det betyr at du er evig hans. 

haha, visket ut mitt svar, for du forklarte det så sykt mye bedre enn meg.:fnise:
Dette er helt korrekt

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Det spørs jo hva dere mener. Mener dere "Evig din Morten" så skriver dere det. Mener dere "Evig din. Hilsen Morten" skriver dere "Evig din. Morten." "Evig din, Morten" måtte du ha skrevet i hans ring, fordi det betyr at du er evig hans. 

Takk for svar! Men hva er vanlig, tror dere? Det er vel kanskje bare vanlig med "Din *navn*", men føler det høres så annerledes ut når man legger til "evig" foran 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Kisskissbangbang sier er riktig. Setningen endrer mening hvis du setter "evig" foran, derfor blir tegnsetting annerledes enn ved bare "din X". Det er nok mest vanlig med bare "din X", men dette velger dere jo helt selv. 

Mvh norsklærer

Anonymkode: d4749...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det Kisskissbangbang sier er riktig. Setningen endrer mening hvis du setter "evig" foran, derfor blir tegnsetting annerledes enn ved bare "din X". Det er nok mest vanlig med bare "din X", men dette velger dere jo helt selv. 

Mvh norsklærer

Anonymkode: d4749...74d

Hvordan ville du skrevet det om du skulle hatt "evig" med i setningen? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Det spørs jo hva dere mener. Mener dere "Evig din Morten" så skriver dere det.

Og hva betyr så dette, mener du? Jeg er for evig tid din egen Morten? 

Anonymkode: cba93...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hva betyr så dette, mener du? Jeg er for evig tid din egen Morten? 

Anonymkode: cba93...db3

Budskapet skal være at han sier til meg "Jeg er evig din". Men hvordan blir det med navnet hans da?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ama94 skrev:

Budskapet skal være at han sier til meg "Jeg er evig din". Men hvordan blir det med navnet hans da?

 

Da må du ha punktum. Jeg ville heller bare hatt "Evig din". 

Anonymkode: 8c2fe...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
15 timer siden, ama94 skrev:

Budskapet skal være at han sier til meg "Jeg er evig din". Men hvordan blir det med navnet hans da?

 

Da må du skrive "Evig din. Morten". Som kisskissbangbang sa, indikerer dette "hilsen Morten" 
Synes personlig det er fint med navn i tillegg, så jeg hadde nok gått for dette. 

Du kan eventuelt skrive "Evig din Morten", da dette betyr liksom: "Jeg er evig din Morten" "Jeg er evig din mann"osv. Ja du skjønner. 

Jeg personlig hadde gått for første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 21.40, ama94 skrev:

Hvordan ville du skrevet det om du skulle hatt "evig" med i setningen? 🙂

Jeg ville aldri brukt det i inngravering av ring. 

Vi hwr forlovelsesdato og bryllupsdato, skilt av hhv «Initial ❤️ Initial» og ♾

Anonymkode: ec837...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...