Gå til innhold

Får man lønn når man dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte ikke på lønn i himmelen men hva som skjer på kontoen. 

En jeg kjenner mistet faren brått. Han var i full jobb til det siste. Hva skjer med lønn  og restskatt? Er det noe barna vil få tilgang til for å dekke begravelsen?

når stopper slike ting opp?

Anonymkode: 63ba3...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I himmelen faktisk. 😂 

Jeg eksisterer i helvete nå, når jeg dauer slutter jeg å eksistere. 

Anonymkode: 848b2...2b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få lønn, har man arbeidsplikt. 

Er man ikke på jobb, har man ikke krav på lønn. 

Restskatt etc kommer selvsagt som vanlig.

Man får tilgang til konti dersom man tar privat skifte, men da påtar man seg også ansvaret for avdødes gjeld. 

Ved offentlig skifte får man kun utbetalt det man eventuelt skal ha etter at gjeld og gebyr er trukket fra og delt på antall arvinger. 

Anonymkode: 4f9d3...cca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så fryses alle eiendeler til den som dør, og så må etterlatte sette krav om utbetaling av lønn/skatt. Hvis den som dør har gjeld, kan de som eier lånet kreve lønnen/eiendeler.

Anonymkode: 9e990...3a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderspensjon utbetales ihvertfall måneden etter ens død.

Lønn utbetales ofte delvis forskudd- og etterskuddsvis Det varierer jo. men man får det man har jobbet for fram til dødsdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste lønningen kommer inn på konto som vanlig. Restskatt er noe man må betale til staten så det får man ikke betalt noe annet med. Et dødsbo er ikke helt gjort opp før skatteoppgjøret året etter er ferdig faktisk.

Anonymkode: 56bad...ab5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet får du bare lønn når du dør om du har gjort deg fortjent til begravelse på statens regning.

Anonymkode: 9231d...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske vanlig at det utbetales lønn for hele den måneden dødsfallet skjer. I tillegg vil jo boet ha krav på å få utbetalt opptjente feriepenger, bonus osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får (selvfølgelig) lønn for den tiden man har vært i jobb... så om man har månedslønn på etterskudd og har jobbet den måneden (brått dødsfall), så blir den lønna selvfølgelig utbetalt til avdødes konto.

Denne kontoen fryses fram til skifte er gjennomført og arvingene får tilgang til midlene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte ikke på lønn i himmelen men hva som skjer på kontoen. 

En jeg kjenner mistet faren brått. Han var i full jobb til det siste. Hva skjer med lønn  og restskatt? Er det noe barna vil få tilgang til for å dekke begravelsen?

når stopper slike ting opp?

Anonymkode: 63ba3...17c

begravelsen koster jo 46.000kr... 

Anonymkode: a8f43...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte ikke på lønn i himmelen men hva som skjer på kontoen. 

Gravferdsstøtte er avviklet, så vidt jeg vet. ( Svogers flyttet alt av penger til "annen konto", -natten pappa lå på det siste, da 20000 i støtte, hvis under 20000 (AFAIK) på "Egen konto"). Krimteknikker som friga liket til mamma opplyste om att loven sa alle kontoer skulle fryses innen ett døgn, fra dødstidspunkt. -Kontoen til M. virket  m y e  lenger.

( Uker ) Er ikke "ekspert" ...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 begravelsen koster jo 46.000kr... 

 Anonymkode: a8f43...119

Hvorfor mener du at begravelse koster akkurat den summen?       

Anonymkode: bd27c...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

begravelsen koster jo 46.000kr... 

Strakk ut handa, sjekket her, siste begravelse. "Nøkternt" opplegg endte på pluss 48,800.

Forfall 10 Dager etter møte i byrå ..!

( Altså L e n g e  før sermoni ! ). Koselig ...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En får lønn den måneden en går bort. Husk at de må sjekke om avdøde var med i noen fagforening, for en det kan være at de gir økonomisk støtte til begravelse, i tillegg så får alle støtte fra NAV. Sistnevnte ordner begravelsebyrået med.

Når det er tid for selvangivelse så kommer den til å komme som vanlig, men det står navnet til avdøde med dødsbo bak. (Det gjorde det iallefall tidligere). Så om det blir restskatt betales denne på vanlig måte, og blir det penger til gode så utbetales det til dødsboet.

Det er store prisforskjeller på begravelse ut ifra hvor i landet det er, og vi har betalt langt mindre enn 46.000 kroner for dette. Vi betalte ikke det for 2 begravelser en gang.

Anonymkode: e3f1e...b8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Strakk ut handa, sjekket her, siste begravelse. "Nøkternt" opplegg endte på pluss 48,800.

Forfall 10 Dager etter møte i byrå ..!

( Altså L e n g e  før sermoni ! ). Koselig ...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Det er helt sykt egentlig.

Anonymkode: a8f43...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i tillegg så får alle støtte fra NAV. Sistnevnte ordner begravelsebyrået med.

Dette var sant da Pappa døde, ca 7,5 År siden, -ikke når Mamma døde ca. drøyt halvår år siden... AFAIK

-Blitt endret tilbake, etter det ..?

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sykt egentlig.

Ganke "Artig", -om en er helt alene ... En bank tok kontakt, kort tid etter att Mamma døde, hadde bodd i uskiftet bo. (Pappa tok lån på en Mill. når han fikk Kreftdiagnose, De reiste, og koste seg det året han klarte, -brukte neste på å dø.) Betal oss En Mill. -INNEN 4 Dager, eller vi kjører barndomshjemmet ditt på Tvangsauksjon... -Lett, når på Sos. Penger ... (Får Ufør, -en gang...) Svogers lo av dem, fikk utsatt 10 dager ..! ( Slapp av; Jeg ligger bak deg som en "Sweeper" ), -Tok ut 1,6 -på kreditten sin... Ikke alle som er SÅ HELDIGE ..!

Greit med familie, -når ting drar seg til ! 🙂

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Gravferdsstøtte er avviklet, så vidt jeg vet. ( Svogers flyttet alt av penger til "annen konto", -natten pappa lå på det siste, da 20000 i støtte, hvis under 20000 (AFAIK) på "Egen konto"). Krimteknikker som friga liket til mamma opplyste om att loven sa alle kontoer skulle fryses innen ett døgn, fra dødstidspunkt. -Kontoen til M. virket  m y e  lenger.

( Uker ) Er ikke "ekspert" ...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Dette er vel ikke akkurat helt lovlig..... 

Anonymkode: 4f198...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Man får (selvfølgelig) lønn for den tiden man har vært i jobb... så om man har månedslønn på etterskudd og har jobbet den måneden (brått dødsfall), så blir den lønna selvfølgelig utbetalt til avdødes konto.

Denne kontoen fryses fram til skifte er gjennomført og arvingene får tilgang til midlene.

Nettopp. Eneste rette svar så langt.   Men man får frigjort midler til gravferden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

begravelsen koster jo 46.000kr... 

Anonymkode: a8f43...119

 Vi fikk regning på 26.000 pluss 7.000 fordi vi valgte prest og organist fra kirken, hadde vi valgt å bruke fortstanderen i Filadelfia hadde vi sluppet de 7.000 iom svigermor var medlem der. 

Det kommer inn to trygdeutbetalinger etter dødsfallet. 

 

Anonymkode: 045a2...00c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...