Gå til innhold

Kvinne med barnevogn som røyker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 24.11.2018 den 2.02, AnonymBruker skrev:

Hva med all eksosen da ? Er du dobbeltmoralist? Gjetter et stort ja, siden ingen som spyr ut eksos noen gang svarer. 

Anonymkode: 993a2...caf

Det er meg med det lange innlegget.

Iallfall for meg er det en selvfølge og ikke ha motoren påskrudd når barnet er utenfor bilen.
Den skal ikke skrus på med barnet inni bilen før man er klar til å legge i vei.
Ventilen som tillater luft utenfra å komme inn i bilen stenges når man kjører gjennom tuneller. 
Man går omvei om man ser en bil med en motor som står på for å unngå eksosen og giftstoffene. 

Man stiller seg heller ikke nær røykende mennesker .
Man røyker heller ikke nær barnet.

Vi legger grunnlaget for vårt barns helse. Det er ingen andre enn vi som bestemmer hvor mye dritt vi skal utsette ungen for. Hvorfor skal ungen innhaller uheldige stoffer i de små unge lungene sine?

Man skal også sørge for friskt sovemiljø.

Man skal unngå at ting som mygler blir liggende i hus/leilighet.
 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født på 70 tallet. Jeg var med på det store forsøket, der alle som røyket, røykte inne, i hus, leiligheter og biler. Jeg husker hvordan vi så lagene av røyk når sola skinte inn vinduet. 

Jeg sier IKKE at det var bra eller gunstig. Det er selvsagt positivt at dette er slutt. Det må da allikevel  kunne gå an å ha et litt mer nyansert syn.

Vi vet jo allikevel at de aller aller fleste vokste opp uten uten varige mên, av en slik voldsom eksponering. Nå er det liksom farlig for barna når mor røyker ute i frisk luft? Det er litt voldsomt! 

Anonymkode: 2fa4b...f33

En ting er å røyke ute i frisk luft, en annen ting er å røyke stående rett foran barnet, mens du holder barnevognen og så prate om den friske luften. Hvilken frisk luft? Alt som treffer barnet er røyken du blåser ut.

Man skal ta hensyn og ikke stå og preike om hva som gikk bra.

Men hva som er bra!

Jeg så noen her skrive at før røykte folk inne og det gikk jo så bra.. Sikker på dette?

Så mange som har kols og lungesykdom av de eldre.
Så mange barn av disse passive røykerene med astma og lungesykdom.
Så mange allergikere som har kommet i generasjonene etter.
Skulle det liksom være tilfeldig?

Man skal gjøre det beste for de små!!!!!! Det er ikke det beste å bli passiv røyker som baby.

Anonymkode: 62aa6...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 25.11.2018 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Det er ikke heldig å røyke så nær barnet. Det blir veldig mye passiv røyking på barnet selv om de er ute i frisk luft.

Selv om det er litt stemplende og bruke ordene uteligger/narkoman-lukt så mener du gjerne at det er litt lukt av dårlig hygiene og sånn veldig konsentrert lukt av rusmidler enten det er sigarett, alkohol, hasj e.l?

Uansett så er det iallefall ikke bra for et lite barn å innhalere så mye sigarettdamp som da bare er ren karbondioksid og dvs det man skiller ut når man har brukt opp oksygenen så er det bare giften igjen. 

Det finnes jo mange mennesker i dag som får barn via LAR program at de får sånn metadon behandling i svangerskap eller hva det heter.. Det er jo heller ikke topp for barnet men selvfølgelig er det bedre enn alternativet at de skal gå rundt å ruse seg på diverse. Det blir i det minste kontrollert og kjent inntak fra disse stedene som deler dem ut og registrerer det.

Likevel syns jeg det må være fælt å være i dampen hele tiden for barnet. Det som da er en større bekymring er om mor røyker innendørs der hvor de oppholder seg og sover. 

Personlig synes jeg at det må være greit å unngå å røyke mens man triller barnet eller er innen 3-4m radius fra barnet og at man selv om man overstiger det tenker vindretning og at døren alltid er lukket når man røyker ute og at man venter noen minutter fra man slukker sigaretten til man går inn og at man da går direkte til vasken og vasker hendene grundig så barnet slipper å bli berørt med røyk i ansikt og på hender osv. 

At man velger og røyke skal ikke bety at barnet må være konstant passiv røyker. Det er viktig å ta hensyn og holde all den avstand som er overhodet mulig. Utendørs kan man bruke våtservietter til håndvask og kun røyke om man har følge som kan trille vogna og da holde seg på god avstand 3-4meter+ fra vogn.

Dessverre finnes det mange spesielle situasjoner og dette er ikke den eneste. F.eks. finnes det tilfeller der foreldre ignorerer barns gråt. Eller tilfeller der det ikke finnes tegn på regn men barnet er lukket inne i et heldekkende tykt blankt regntrekk uten pustehull. Sistnevnte så jeg forleden. Det var hårreisende. I tillegg kom det dugg på innsiden og barnet gråt og mor ignorerte ungen fremfor iphonen. Helt sykt. Bare noen små hull i plastikken helt nede langs den varme voksi posen. Man skal jo kjøpe regntrekk som har innebygde ventiler med luft tilførsel nettopp for å unngå kveldning.

Anonymkode: 62aa6...148

Godt at det er noen som tenker på barnets beste. Og, ja, du har helt rett i at jeg kunne beskrevet lukten på en hyggeligere måte - jeg angret etter å ha postet innlegget, som nok ble skrevet i affekt. Men du tolker det altså helt rett. 

Du har forresten helt rett i at det ikke bare er ett område man kan feile som foreldre.

Og til dere andre som lurer på om jeg har bil: nei, det har jeg ikke.

Ts

Anonymkode: 36077...670

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll

Jeg liker ikke når andre dømmer andres enkelthendelser- når barnet ikke står i fare for øyeblikket. 

Tar meg selv som eksempel. Røyker aldri inne eller generelt aldri foran barnet. Har røyket med h*n ved siden av meg i vognen ute én gang mens vogtrekket var over og h*n sov- da sto jeg motsatt retning slik at røyken ikke siget inn mot vognåpningen. 

Poenget er at jeg gjorde dette én eneste gang pga. Noe tragisk som hadde skjedd som gjorde slik at jeg følte jeg måtte avstresse meg der og da for å ta det rolig. 

Poenget mitt er at - du vet ikke om dette skjedde ofte. 

Verre var det en gang jeg så en dame legge en tett klut over hele ansiktet til en baby for å sove- mens ungen ikke fikk oksygen. Litt det samme som å sette et stort teppe foran åpningen av vognen- tenk da kan et teppe drepe ungen pga. Mangel på oksygen momentant! 

Uansett er det bra du er oppmerksom fordi jeg er helt enig - jeg vet bare at hvis noen hadde sett min enklethendelse og fordømt den at jeg hadde syntes det hadde vært fordomsfullt. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Enkelte ganger er det nesten så jeg skjemmes over hvilke mennesker det norske samfunnet, eller skal jeg heller kalle det "den norske modellen", frambringer. Helse og miljø har gått fullstendig til hodet på enkelte. 

Hørtes ut som et møte mellom to fusskjerringer dette, en fra hver ende av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Autofyll skrev:

Jeg liker ikke når andre dømmer andres enkelthendelser- når barnet ikke står i fare for øyeblikket. 

Tar meg selv om eksempel. Røyker aldri inne eller generelt aldri foran barnet. Har røyket med h*n ved siden av meg i vognen én gang mens vogtrekket var over og h*n sov- da sto jeg motsatt retning slik at røyken ikke siget inn mot vognåpningen. 

Poenget er at jeg gjorde dette én eneste gang pga. Noe tragisk som hadde skjedd som gjorde slik at jeg følte jeg måtte avstresse meg der og da for å ta det rolig. 

Poenget mitt er at - du vet ikke om dette skjedde ofte. 

Verre var det en gang jeg så en dame legge en tett klut over hele ansiktet til en baby for å sove- mens ungen ikke fikk oksygen. Litt det samme som å sette et stort teppe foran åpningen av vognen- tenk da kan et teppe drepe ungen pga. Mangel på oksygen momentant! 

Uansett er det bra du er oppmerksom fordi jeg er helt enig - jeg vet bare at hvis noen hadde sett min enklethendelse og fordømt den at jeg hadde syntes det hadde vært fordomsfullt. 

Jeg forstår at jeg umulig kan kjenne forhistorien til hvorfor folk gjør ditt eller datt, men episoden du forteller om her hadde jeg nok ikke reagert like kraftig på. Det var mer helheten. At hun luktet sterk tobakksrøyk vitner jo om at hun røyker mye, så jeg tviler veldig på at dette var en engangshendelse.

Det er mye vi som foreldre kan gjøre feil, og å røyke i nærheten av barnet er én. 

Anonymkode: 36077...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Paramount skrev:

Enkelte ganger er det nesten så jeg skjemmes over hvilke mennesker det norske samfunnet, eller skal jeg heller kalle det "den norske modellen", frambringer. Helse og miljø har gått fullstendig til hodet på enkelte. 

Hørtes ut som et møte mellom to fusskjerringer dette, en fra hver ende av skalaen.

Haha, hva er en fusskjerring?

Anonymkode: 36077...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Autofyll
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at jeg umulig kan kjenne forhistorien til hvorfor folk gjør ditt eller datt, men episoden du forteller om her hadde jeg nok ikke reagert like kraftig på. Det var mer helheten. At hun luktet sterk tobakksrøyk vitner jo om at hun røyker mye, så jeg tviler veldig på at dette var en engangshendelse.

Det er mye vi som foreldre kan gjøre feil, og å røyke i nærheten av barnet er én. 

Anonymkode: 36077...670

Ikke sant. Å røyke flere ganger foran barnet er en annen sak- da gjør man det bevisst. Dessverre har jeg også vært vitne til foreldre som ruser seg på hardere ting (tenker da store mengder alkohol, men enda mer spesifikt kokain, piller osv). Det er fryktelig.

Før i tiden var det vanlig å røyke foran barnet, der jeg var oppvokst røyket begge foreldrene inne i stuen og passivt røyket med barna hver bidige dag. (Gjaldt en gammel venninne) Spesielt kan du si.. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke om kvinnen var barnets mor. Det kan godt ha vært en narkoman som bare hadde stjålet babyen. Slutt å være så fordomsfulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 1.01, Nuka skrev:

Det er like tragi-komisk hver gang noen som ikke har peiling på en veik og dum avhengighet uttaler seg om det. Nei, men skal ikke stå å blåse røyk mot barnet eller i barnevognen og ja, man skal passe på hvor røyken blåser samt å sikre et røykfritt miljø, men for å være ærlig ser jeg ikke på å være totalt avhengig av mobiltelefonen, sosiale medier på telefonen og spill på telefonen som noe mer forenelig med å være mamma eller pappa. Et skremmende stort antall foreldre sitter på telefonene sine store deler av tia mens unga er våkne og DET er faktisk værre så lenge barna ikke får oppmerksomhet fordi man bare måååå gjøre seg ferdig. Jeg trenger å skjerpe meg der jeg og, men er veldig obs på det jeg gjør mens jentungen er hjemme og våken og guttungen er våken. Røyk er en uting og man bør være nøye med renslighet om man røyker da det lukter helt forferdelig, men herregud det definerer ikke en mor!

Du er vel klar over at røykere lukter selv om de røyker ute. Stakkars barn som har den stanken rundt seg hele tiden

Anonymkode: 19b7e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke ideelt å røyke ved siden av et barn utendørs, men det er forsvinnende lite som barnet får i seg og så lenge som moren ikke konstant røyker absolutt hele tiden, mens de er ute med vogna er det mindre skadelig enn alle partiklene som barnet får i seg av resten av bylufta.

Det er ikke for ingenting at astmaen til folk som flytter fra byen til mindre steder ofte nesten forsvinner og at  bybarn har langt større sjanse til å utvikle astma. 

Er du i mot bålbrenning med barn tilstede? 

Anonymkode: 8dc86...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
11 timer siden, linsejesus skrev:

Vi vet jo ikke om kvinnen var barnets mor. Det kan godt ha vært en narkoman som bare hadde stjålet babyen. Slutt å være så fordomsfulle!

Oj! Skjer det virkelig her i Norge? 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at røykere lukter selv om de røyker ute. Stakkars barn som har den stanken rundt seg hele tiden

Anonymkode: 19b7e...a8f

Nei, trodde det luktet blomster og regnbue jeg når man røyka ute... :lillesky2: ha en fin desember 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...