Gå til innhold

Kvinne med barnevogn som røyker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er like tragi-komisk hver gang noen som ikke har peiling på en veik og dum avhengighet uttaler seg om det. Nei, men skal ikke stå å blåse røyk mot barnet eller i barnevognen og ja, man skal passe på hvor røyken blåser samt å sikre et røykfritt miljø, men for å være ærlig ser jeg ikke på å være totalt avhengig av mobiltelefonen, sosiale medier på telefonen og spill på telefonen som noe mer forenelig med å være mamma eller pappa. Et skremmende stort antall foreldre sitter på telefonene sine store deler av tia mens unga er våkne og DET er faktisk værre så lenge barna ikke får oppmerksomhet fordi man bare måååå gjøre seg ferdig. Jeg trenger å skjerpe meg der jeg og, men er veldig obs på det jeg gjør mens jentungen er hjemme og våken og guttungen er våken. Røyk er en uting og man bør være nøye med renslighet om man røyker da det lukter helt forferdelig, men herregud det definerer ikke en mor!

Endret av Nuka
Skriveleif og autokorrektur..
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.11.2018 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Blir kvalm av mennesker som røyker rundt små barn.

Anonymkode: 1de71...c00

Nei. Det er ikke dem du blir kvalm av. Det er din egen redsel. For å ikke være bra nok. 

Anonymkode: 993a2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Så utrolig teit 'comeback' fra deg. Jeg skjønner at du har hengt deg opp i lukten, men sannheten er at det å være helt innrøykt ikke er forenlig med å være mamma. I alle fall ikke i min verden. 

Men du mener nok at det er helt ok å røyke i småbarns nærvær og utsette dem fpr passiv røyking ☺

Anonymkode: 36077...670

Du er sikkert en av de utallige foreldre som kjører bil? Eller sim utsetter ungen din fir eksos? Men pytt. Eller? Ta fatt i årene? 

Anonymkode: 993a2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma gjorde dette med meg og røyket også i bilen med meg i da jeg var liten (og gjør det fortsatt), ser ikke problemet. Kunne overhodet ikke hatt en bedre mor

Anonymkode: 63f76...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor mange synes det er helt ok at mor utsetter barnet sitt for passiv røyking :bond:

Anonymkode: 35eb8...292

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2018 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Det var satt på spissen, men det var jaggu ikke langt unna. Poenget er at man ikke bør røyke når man står så nært til barnet.

Anonymkode: 36077...670

Skjekket du vind retning? Kan være hun sto plassert slik at røyken blåste bort fra vogna og ikke mot den. 

Anonymkode: cfb1d...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Så utrolig teit 'comeback' fra deg. Jeg skjønner at du har hengt deg opp i lukten, men sannheten er at det å være helt innrøykt ikke er forenlig med å være mamma. I alle fall ikke i min verden. 

Men du mener nok at det er helt ok å røyke i småbarns nærvær og utsette dem fpr passiv røyking ☺

Anonymkode: 36077...670

Det å bo i oslo og utsette barna for ekstrem eksos er heller ikke forenelig med å være forelder spør du meg. 

Mins like ille og farlig og usunt som å røyke utendørs i nærheten av barn. 

Kjenner faktisk mange barn som har hatt lungebetennelse eller har astma, og alle disse bor i storbyer! 

Anonymkode: cfb1d...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig hvor mange synes det er helt ok at mor utsetter barnet sitt for passiv røyking :bond:

Anonymkode: 35eb8...292

Hva med all eksosen da ? Er du dobbeltmoralist? Gjetter et stort ja, siden ingen som spyr ut eksos noen gang svarer. 

Anonymkode: 993a2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 16.03, AnonymBruker skrev:

I dag på bussen kom det på en kvinne med en barnevogn. Barnet kan ha vært mellom 1,5 og 2 år. Jeg la merke til henne før hun kom ombord på bussen og så at hun sto og røykte like ved barnevognen. 

Da hun kom inn stinket hun gammel røyk og noe annet strengt (litt sånn uteligger/narkoman-lukt), men så ikke ruset ut. Jeg nærmest gispet etter luft da jeg (og datteren min) sto like vedsiden av henne, og kunne nesten kjenne hvordan det kilte i lungene mine. 

Hadde så lyst til å si noe, men torde ikke 😐 Tenker på barnet.. lurer på om hun har det bra. 

Håper andre er modigere enn meg 😣

Anonymkode: 36077...670

Pass dine egne saker.  Barn av røykere har det helt fint. Barn av mindre intelligente folk med masse dumme fordommer har det verre....... Har du barn, Ts?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det å bo i oslo og utsette barna for ekstrem eksos er heller ikke forenelig med å være forelder spør du meg. 

Mins like ille og farlig og usunt som å røyke utendørs i nærheten av barn. 

Kjenner faktisk mange barn som har hatt lungebetennelse eller har astma, og alle disse bor i storbyer! 

Anonymkode: cfb1d...e3a

Gidd å skrive det 😄 de bryr seg ikke. Les fortrenger. Så sjukt dobbeltmoralisme! For ikke å si rett ut : skjær egoisme. Bruker ungene sine som påskudd for at de MÅ ha bil! Så utrolig kvalmt og sjukt. Mens de tar en forelder som røyker. Snakk om idioti på høyt nivå. 

Anonymkode: 993a2...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med all eksosen da ? Er du dobbeltmoralist? Gjetter et stort ja, siden ingen som spyr ut eksos noen gang svarer. 

Anonymkode: 993a2...caf

Jeg forstår at du røyker/har røykt med barn ved siden. Det er ikke bra, så slutt med dette tullet.

Anonymkode: 35eb8...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du røyker/har røykt med barn ved siden. Det er ikke bra, så slutt med dette tullet.

Anonymkode: 35eb8...292

Patetisk svar. Defensivt og unnvikende. Jeg svarer selv om det ikke er meg du svarer her. 

Anonymkode: 993a2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med all eksosen da ? Er du dobbeltmoralist? Gjetter et stort ja, siden ingen som spyr ut eksos noen gang svarer. 

Anonymkode: 993a2...caf

 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Patetisk svar. Defensivt og unnvikende. Jeg svarer selv om det ikke er meg du svarer her

Anonymkode: 993a2...caf

Jo, jeg svarte deg. Jeg kan jo se koden..:roll:

Anonymkode: 35eb8...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rotemor said:

Pass dine egne saker.  Barn av røykere har det helt fint. Barn av mindre intelligente folk med masse dumme fordommer har det verre....... Har du barn, Ts?

Er det en fordom at det er helseskadelig for barn og vokse opp i miljø der det røykes?Jeg tenkte at det er veldokumentert fakta

Anonymkode: 35eb8...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma gjorde dette med meg og røyket også i bilen med meg i da jeg var liten (og gjør det fortsatt), ser ikke problemet. Kunne overhodet ikke hatt en bedre mor

Anonymkode: 63f76...61d

Min mor gjorde det samme, og jeg fikk astma. Kjekt å leve med det, og da de færreste vet hvilke risikogrupper genene til barnet utgjør burde man søren meg la være.

Anonymkode: daac6...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en fordom at det er helseskadelig for barn og vokse opp i miljø der det røykes?Jeg tenkte at det er veldokumentert fakta

Anonymkode: 35eb8...292

En dame stod ute og røyket... Det rr ikke ideelt, men hverken ulovlig eller spesielt skadelig. Hysteriker!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har blitt alt for hysterisk, velkommen til en generasjon fulle av astma, hypersensitive, allergier, og svake folk som blir støtt av alt mulig.

Litt røyklukt gir ikke barn traumer, man kan fint stå i nærheten eller ha tatt seg en røyk uten at kidden får kols eller hjerteproblemer av det. Å røyke når man er gravid er selvsagt en uting, og utrolig dumt, samt det å røyke direkte på ungen, men at folk reagerer på røyklukt eller at man har tatt seg en røyk i nærhet blir for dumt.
Har en fetter med to barn som han vernet fra bakterier, klima, og var det folk som røyka kunne man glemme å sitte i samme rom etter å ha kommet inn, enden på visa var at begge ble kjempesyke av den minste ting og har store problemer den dag i dag at de ikke ble eksponert for noe som helst som foregår i det daglige. En ting er enkel fornuft, en annen er å være totalt hysterisk og tro at ungen kommer til å dø om den lukter antydning til røyk eller om noen røyker i nærheten en gang i blant...

Anonymkode: 14b71...ad8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 70 tallet. Jeg var med på det store forsøket, der alle som røyket, røykte inne, i hus, leiligheter og biler. Jeg husker hvordan vi så lagene av røyk når sola skinte inn vinduet. 

Jeg sier IKKE at det var bra eller gunstig. Det er selvsagt positivt at dette er slutt. Det må da allikevel  kunne gå an å ha et litt mer nyansert syn.

Vi vet jo allikevel at de aller aller fleste vokste opp uten uten varige mên, av en slik voldsom eksponering. Nå er det liksom farlig for barna når mor røyker ute i frisk luft? Det er litt voldsomt! 

Anonymkode: 2fa4b...f33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 16.03, AnonymBruker skrev:

I dag på bussen kom det på en kvinne med en barnevogn. Barnet kan ha vært mellom 1,5 og 2 år. Jeg la merke til henne før hun kom ombord på bussen og så at hun sto og røykte like ved barnevognen. 

Da hun kom inn stinket hun gammel røyk og noe annet strengt (litt sånn uteligger/narkoman-lukt), men så ikke ruset ut. Jeg nærmest gispet etter luft da jeg (og datteren min) sto like vedsiden av henne, og kunne nesten kjenne hvordan det kilte i lungene mine. 

Hadde så lyst til å si noe, men torde ikke 😐 Tenker på barnet.. lurer på om hun har det bra. 

Håper andre er modigere enn meg 😣

Anonymkode: 36077...670

Det er ikke heldig å røyke så nær barnet. Det blir veldig mye passiv røyking på barnet selv om de er ute i frisk luft.

Selv om det er litt stemplende og bruke ordene uteligger/narkoman-lukt så mener du gjerne at det er litt lukt av dårlig hygiene og sånn veldig konsentrert lukt av rusmidler enten det er sigarett, alkohol, hasj e.l?

Uansett så er det iallefall ikke bra for et lite barn å innhalere så mye sigarettdamp som da bare er ren karbondioksid og dvs det man skiller ut når man har brukt opp oksygenen så er det bare giften igjen. 

Det finnes jo mange mennesker i dag som får barn via LAR program at de får sånn metadon behandling i svangerskap eller hva det heter.. Det er jo heller ikke topp for barnet men selvfølgelig er det bedre enn alternativet at de skal gå rundt å ruse seg på diverse. Det blir i det minste kontrollert og kjent inntak fra disse stedene som deler dem ut og registrerer det.

Likevel syns jeg det må være fælt å være i dampen hele tiden for barnet. Det som da er en større bekymring er om mor røyker innendørs der hvor de oppholder seg og sover. 

Personlig synes jeg at det må være greit å unngå å røyke mens man triller barnet eller er innen 3-4m radius fra barnet og at man selv om man overstiger det tenker vindretning og at døren alltid er lukket når man røyker ute og at man venter noen minutter fra man slukker sigaretten til man går inn og at man da går direkte til vasken og vasker hendene grundig så barnet slipper å bli berørt med røyk i ansikt og på hender osv. 

At man velger og røyke skal ikke bety at barnet må være konstant passiv røyker. Det er viktig å ta hensyn og holde all den avstand som er overhodet mulig. Utendørs kan man bruke våtservietter til håndvask og kun røyke om man har følge som kan trille vogna og da holde seg på god avstand 3-4meter+ fra vogn.

Dessverre finnes det mange spesielle situasjoner og dette er ikke den eneste. F.eks. finnes det tilfeller der foreldre ignorerer barns gråt. Eller tilfeller der det ikke finnes tegn på regn men barnet er lukket inne i et heldekkende tykt blankt regntrekk uten pustehull. Sistnevnte så jeg forleden. Det var hårreisende. I tillegg kom det dugg på innsiden og barnet gråt og mor ignorerte ungen fremfor iphonen. Helt sykt. Bare noen små hull i plastikken helt nede langs den varme voksi posen. Man skal jo kjøpe regntrekk som har innebygde ventiler med luft tilførsel nettopp for å unngå kveldning.

Anonymkode: 62aa6...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...