Gå til innhold

Av og på p-piller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
12 timer siden, Inwe skrev:

Ja, men jeg gikk ned det aller meste før jeg sluttet på de. Jeg hadde en målvekt på 70 kg (startet på rundt 130 kg) og dit kom jeg mens jeg gikk på p-pillene. Det tok lang tid og jeg var relativt fornøyd når jeg nådde målet. Jeg hadde noe fett igjen, men tenkte det var sånn jeg var da jeg ikke kom meg lavere uansett hva jeg gjorde.

Så møtte jeg samboeren, la på meg rundt 3-5 kg. Gikk ned igjen til 70 kg (da med hjelp fra han som er PT), forsøkte denne gangen og få vekk det siste fettet også, men fikk det ikke til. Uansett hvor mye jeg trente og lite jeg spiste ville det ikke slippe (trodde jeg gjorde noe galt).

Fant ut at p-pillene mine var antiandrogyne og derfor hemmet både muskelvekst og fettforbrenning. Da jeg sluttet på de gikk jeg ned rundt 5 kg uten å tenke over det engang og muskelbygging har blitt mye lettere. Gikk over til vegansk kost 4 måneder etter det igjen og har fått enda bedre resultater. I dag kan jeg spise "hva jeg vil" uten å legge på meg (jeg liker å spise sunt, så kanskje bedre å si så mye jeg vil).

Det er jo ikke frivillig å bruke medisiner hver dag om man har en sykdom. Selvsagt hadde jeg også spist medisiner om jeg hadde måttet. Og selvsagt lever du enda når du faktisk tar medisinen din. P-piller er derimot en frivillig medisin. Hormonrevensjon kødder med kroppen din, om du ikke har gått på hormonell medisin selv kan du ikke sette deg inn i det. Selvom faren for blodpropp er mindre enn først antatt og ar du sjelden får en sykdom som varer er det andre bivirkninger. Økt apetitt, minsket sexlyst, lavere forbrenning, humørsvingninger osv, varierer fra preparat til preparat og person til person. Jeg har satt meg inn i hormonprevensjon da jeg helst ville fortsette på prevensjon når jeg gikk av p-pillene og alle har flere mulige bivirkninger jeg ikke vil ha. Til og med samboeren var enig i at jeg gikk av og vi heller fant på andre ting i mine fruktbare perioder (da han vet endel om hormonell medisin etter en fortid med anabole steroider) dette til tross for at han er veldig seksuell av seg. Jeg tror ikke du har satt deg nok inn i det med hormonell prevensjon. 

Jeg går på hormonell prevensjon. Har hatt hormonspiral i 3-4 år, og har brukt p-piller før det. Har aldri hatt noe problem med det. Fikk litt ømme bryster av p-pillene, det var vel egentlig det. Hormonspiralen har den hyggelige bivirkningen at jeg ikke lenger har mensen, ellers merker jeg ingenting annet. 

For mange er hormonell prevensjon en medisin, da det hjelper veldig godt mot bl.a uren hud, store blødninger og menssmerter.

Med å "sette deg inn i" saken mente jeg mer å lese om forskningen på området, ikke egne erfaringer. Både mine og dine erfaringer er jo likeverdige, men ingen av dem er fasiten, da må man se på forskningen. Og forskning viser at hormonell prevensjon hverken er farlig eller "kødder" med kroppen din. Men som med alt annet så finnes det mange unntak, jfr. dine erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...