Gå til innhold

Av og på p-piller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så glad i å putte unaturlige ting i kroppen min, men har gått på p-piller frem til nå for kjærestens skyld. Nå har vi ikke sex så ofte lenger, og da skjønner jeg ikke vitsen, og har nettopp sluttet. Vi drar på ferie et par ganger i året, og da blir det mye tid til hverandre og derfor en del sex. Spørsmålet er da om det hadde gått ann å tatt kun et pillebrett i forbindelse med ferien, for å være sikker i den lille perioden, uten å ta dem jevnlig og til vanlig?
Noen som har gjort noe liknende?
Vil jo selvfølgelig det som er best for kroppen min, men å konstant putte i meg masse hormoner er uaktuelt (spiral er heller ikke aktuelt), og kjæresten er ikke noe glad i kondomer. Kan kose oss på andre måter de gangene det skjer noe ellers i året, men er litt kjipt å bruke kondom i ferien... Jeg er forresten blant de "heldige" som ikke har verken mensensmerter uten piller, eller bivirkninger når jeg går på dem utenom mangel på sexlyst.
Setter stor pris på alt av svar, og håper at noen enten har noen erfaringer eller gode forslag å dele :)

Anonymkode: fae9c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde man så absolutt ikke gjøre. Det øker blodproppsfaren betydelig å gå av og på p-pillene. Vil på samme tid informere om at p-piller inneholder ikke masse hormoner. Du stapper ikke kroppen full av hormoner ved å ta p-piller. De inneholder tvert i mot ganske små mengder hormoner. Om du vil ha enda mindre hormoner enn det som er i p-piller er for eksempel horminspiral et godt alternativ. 

Anonymkode: 67f9d...769

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste du kan gjøre mot kroppen din er å hoppe av og på p-pillene. Du øker faren for blodpropp blandt annet, hver eneste gang man slutter eller starter er man i faresone for blodpropp. 

Anonymkode: 51dcc...b9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det burde man så absolutt ikke gjøre. Det øker blodproppsfaren betydelig å gå av og på p-pillene. Vil på samme tid informere om at p-piller inneholder ikke masse hormoner. Du stapper ikke kroppen full av hormoner ved å ta p-piller. De inneholder tvert i mot ganske små mengder hormoner. Om du vil ha enda mindre hormoner enn det som er i p-piller er for eksempel horminspiral et godt alternativ. 

Anonymkode: 67f9d...769

Dette. Det er MYE verre for kroppen og hoppe av og på p-piller enn å bare gå på dem. Hvis du vil ha mindre hormoner er p-plaster, p-stav, hormonspiral eller minipiller alternativer du har. Kondom er hormonfritt, samme er kobberspiral. 

Anonymkode: 57536...ec1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er anbefalt året rundt pga blodpropp faren og bivirkningen er værst i starten. Vil du mindre hormoner er mine pille, spiral eller kondom alternativer 

Anonymkode: efc36...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, var som jeg frykta... Tror egentlig det eneste alternativet da er å avstå fra vanlig sex... Jeg vil ikke tulle med kroppen mer, og kjæresten liker ikke å bruke kondom. Ingen hormonell prevensjon er et alternativ, og jeg kommer ikke til å sette inn spiral. Skulle vært p-pille for menn, så kunne kjæresten gått på dem istedet, siden det er han som synes kondom er et problem. 

Anonymkode: fae9c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, var som jeg frykta... Tror egentlig det eneste alternativet da er å avstå fra vanlig sex... Jeg vil ikke tulle med kroppen mer, og kjæresten liker ikke å bruke kondom. Ingen hormonell prevensjon er et alternativ, og jeg kommer ikke til å sette inn spiral. Skulle vært p-pille for menn, så kunne kjæresten gått på dem istedet, siden det er han som synes kondom er et problem. 

Anonymkode: fae9c...647

Hva er det som gjør at du ikke vil f.eks sette inn kobberspiral? For de fleste er sex en såpass viktig del av et forhold at man ikke vil avstå fra det i stedet for å bruke prevensjon. 

Anonymkode: 67f9d...769

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du ikke vil f.eks sette inn kobberspiral? For de fleste er sex en såpass viktig del av et forhold at man ikke vil avstå fra det i stedet for å bruke prevensjon. 

Anonymkode: 67f9d...769

Jeg blir egentlig ganske provosert av hele greiene med prevensjon. Vi jentene skal gjøre all drittjobben. Mensen, prevensjon, gynekolog, graviditet, fødsel osv. Jeg er så uheldig at jeg er født som jente, og at det er forventninger til oss i hytt og pine, men jeg kommer faktisk ikke til å dra til gynekolog for at han eller hun skal presse metall inn i livmora mi. Dessuten er det en risiko for en del mellomblødninger og sterkere blødninger ved mens, spesielt i starten. Jeg er livredd for alt som har med leger å gjøre. Kjæresten får såvidt se meg der nede om det er mørkt nok, at en fremmed skal gjøre det er derfor utenkelig. Alt byr meg bare imot. Sex er ikke viktigere for meg enn egne standpunkter. Det er kjempeflott det er mange alternativer, men ingen av dem passer meg...

Anonymkode: fae9c...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir egentlig ganske provosert av hele greiene med prevensjon. Vi jentene skal gjøre all drittjobben. Mensen, prevensjon, gynekolog, graviditet, fødsel osv. Jeg er så uheldig at jeg er født som jente, og at det er forventninger til oss i hytt og pine, men jeg kommer faktisk ikke til å dra til gynekolog for at han eller hun skal presse metall inn i livmora mi. Dessuten er det en risiko for en del mellomblødninger og sterkere blødninger ved mens, spesielt i starten. Jeg er livredd for alt som har med leger å gjøre. Kjæresten får såvidt se meg der nede om det er mørkt nok, at en fremmed skal gjøre det er derfor utenkelig. Alt byr meg bare imot. Sex er ikke viktigere for meg enn egne standpunkter. Det er kjempeflott det er mange alternativer, men ingen av dem passer meg...

Anonymkode: fae9c...647

Hormonspiral er ganske enkel og grei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har fått svar på så er det å gå av og på p-piller mye dårligere for kroppen enn jevn bruk. At du er kvinne og har mensen og kan bli gravid er jo noe du bare må leve med. Virker dumt å gi opp sex fordi man synes det er urettferdig at kvinner må bruke prevensjon. Sex er viktig i de fleste forhold.

Å få satt inn hormonspiral er bare ubehagelig i noen sekunder, og så er det over. Deretter kan du ha den inne i minst 5 år. Du merker ingenting, og vil sannsynligvis få svakere blødninger, mange mister mensen helt. Sikkerheten er like høy som sterilisering.

Hva tenker mannen din om dette? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Som du har fått svar på så er det å gå av og på p-piller mye dårligere for kroppen enn jevn bruk. At du er kvinne og har mensen og kan bli gravid er jo noe du bare må leve med. Virker dumt å gi opp sex fordi man synes det er urettferdig at kvinner må bruke prevensjon. Sex er viktig i de fleste forhold.

Å få satt inn hormonspiral er bare ubehagelig i noen sekunder, og så er det over. Deretter kan du ha den inne i minst 5 år. Du merker ingenting, og vil sannsynligvis få svakere blødninger, mange mister mensen helt. Sikkerheten er like høy som sterilisering.

Hva tenker mannen din om dette? 

Ja, det var som forventet og fryktet... Har fått mange fine svar, men jeg har allerede lest meg opp og ned om alle prevensjonsmidler, og mange rundt meg har allerede prøvd å overtalt meg til spiral. Hadde et lite håp om å kunne gå på prevensjon akkurat i perioder med mye sex, men er ikke så mange fine alternativer for akkurat det.
 Uansett hvor liten mengde hormoner det er snakk om, ønsker jeg ikke å tilføre kroppen min disse. Spiral er uansett uaktuelt pga måten det gjøres på. Mannen min synes jeg bør gå på en form for prevensjon, men respekterer heldigvis valget mitt om å ikke gjøre det. Man trenger ikke bli aseksuell av den grunn, det finnes andre alternativer, og skulle vi ønske vanlig samleie så får vi bruke kondom. Kjipt, men sånn får det bare bli. Blir uansett bedre enn sånn ting har vært frem til nå.

Anonymkode: fae9c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var som forventet og fryktet... Har fått mange fine svar, men jeg har allerede lest meg opp og ned om alle prevensjonsmidler, og mange rundt meg har allerede prøvd å overtalt meg til spiral. Hadde et lite håp om å kunne gå på prevensjon akkurat i perioder med mye sex, men er ikke så mange fine alternativer for akkurat det.
 Uansett hvor liten mengde hormoner det er snakk om, ønsker jeg ikke å tilføre kroppen min disse. Spiral er uansett uaktuelt pga måten det gjøres på. Mannen min synes jeg bør gå på en form for prevensjon, men respekterer heldigvis valget mitt om å ikke gjøre det. Man trenger ikke bli aseksuell av den grunn, det finnes andre alternativer, og skulle vi ønske vanlig samleie så får vi bruke kondom. Kjipt, men sånn får det bare bli. Blir uansett bedre enn sånn ting har vært frem til nå.

Anonymkode: fae9c...647

Hormoner er ikke farligere enn andre legemidler man putter i kroppen. Tror det er selve ordet hormoner som gjør folk redde... Snakk med en lege/gynekolog om det. Og det er veldig mye mindre hormoner i hormonspiral enn i p-piller. Kobberspiral er helt uten hormoner (men da følger den ulempen at man gjerne får større blødninger). 

Du bestemmer selvsagt, men det virker dumt å la en ubegrunnet redsel for hormoner ødelegge sexlivet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enn å la sexlivet bli ødelagt på grunn av prevensjonsnekt. 

Anonymkode: 51dcc...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan teste en PFC computer? Jeg bruker det nå, da måler du temperatur hver morgen og ser om du er fruktbar eller ikke. Kan både brukes til prevensjon og om du en gang vil ha barn https://www.pfc.no/ Selv kommer jeg til å bytte til spiral snart, ikke fordi computeren ikke fungerer (brukt den i over et år nå), men fordi vi ikke kan ha sex i røde perioder og vi er vant med sex hver dag :P 

4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Hormoner er ikke farligere enn andre legemidler man putter i kroppen. Tror det er selve ordet hormoner som gjør folk redde... Snakk med en lege/gynekolog om det. Og det er veldig mye mindre hormoner i hormonspiral enn i p-piller. Kobberspiral er helt uten hormoner (men da følger den ulempen at man gjerne får større blødninger). 

Du bestemmer selvsagt, men det virker dumt å la en ubegrunnet redsel for hormoner ødelegge sexlivet. 

Jeg for min del vil helst ikke putte i meg noen type medisin hver eneste dag i flere år. Har du lyst til å tilføre kroppen din medisin hver dag? Gikk på p-piller i 16 år som både gjorde at jeg holdt fett, ikke kunne bygge muskler, hadde liten sexlyst og generelt virket følelsesløs. Og jeg trodde faktisk ikke jeg hadde en eneste bivirkning før jeg sluttet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har vært inne på det vil jeg foreslå det minst sexy av alle prevensjonsmidler: pessar. Da slipper du både å «presse metall inn i livmora» og å bruke hormoner.

Du burde for øvrig seriøst jobbe litt med psyken din og holdningene dine, for det er jo uttrykksmåtene og ikke realitetene som er ille her. Du har jo allerede bestemt deg for at alt er dumt, alt faller på jenter og ingen ting passer for akkurat deg, og med slike holdninger er man ikke akkurat løsningsorientert, og ting blir vanskeligere enn det må. Dessuten: hvis bivirkningene ved spiral hadde vært så ille som du synes å tro FOR ALLE, ville ingen brukt det. 

Sånn, da var det sagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Inwe skrev:

Du kan teste en PFC computer? Jeg bruker det nå, da måler du temperatur hver morgen og ser om du er fruktbar eller ikke. Kan både brukes til prevensjon og om du en gang vil ha barn https://www.pfc.no/ Selv kommer jeg til å bytte til spiral snart, ikke fordi computeren ikke fungerer (brukt den i over et år nå), men fordi vi ikke kan ha sex i røde perioder og vi er vant med sex hver dag :P 

Jeg for min del vil helst ikke putte i meg noen type medisin hver eneste dag i flere år. Har du lyst til å tilføre kroppen din medisin hver dag? Gikk på p-piller i 16 år som både gjorde at jeg holdt fett, ikke kunne bygge muskler, hadde liten sexlyst og generelt virket følelsesløs. Og jeg trodde faktisk ikke jeg hadde en eneste bivirkning før jeg sluttet. 

Beklager avsporingen Ts 

 

må bare stille et spm, gikk du lettere nedi vekt når du kuttet p-pillene? Jeg har lest litt om det du har skrevet om vekt og mat tidligere. 

Anonymkode: 51dcc...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Hormoner er ikke farligere enn andre legemidler man putter i kroppen. Tror det er selve ordet hormoner som gjør folk redde... Snakk med en lege/gynekolog om det. Og det er veldig mye mindre hormoner i hormonspiral enn i p-piller. Kobberspiral er helt uten hormoner (men da følger den ulempen at man gjerne får større blødninger). 

Du bestemmer selvsagt, men det virker dumt å la en ubegrunnet redsel for hormoner ødelegge sexlivet. 

Jeg er ikke redd for hormoner, det er en naturlig del av kroppens sammensetning. Det er nettopp legemidler jeg ikke vil putte i meg, hvor prevensjon er et hormonbasert legemiddel som klusser til kroppens naturlig prosess. Jeg avstår også fra paracet og ibux, veldig prosessert mat osv. Vi har bare én kropp, og jeg vil ta best mulig vare på den jeg har fått.

Det er viktigere for meg å gjøre det som føles best for meg og min kropp enn å ha en penis inni meg noen ganger. At det finnes gode alternativer som dere andre er komfortable med er veldig bra, og jeg unner dere som kan slå dere til ro med de alternativene som er :)

Anonymkode: fae9c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Inwe skrev:

Du kan teste en PFC computer? Jeg bruker det nå, da måler du temperatur hver morgen og ser om du er fruktbar eller ikke. Kan både brukes til prevensjon og om du en gang vil ha barn https://www.pfc.no/ Selv kommer jeg til å bytte til spiral snart, ikke fordi computeren ikke fungerer (brukt den i over et år nå), men fordi vi ikke kan ha sex i røde perioder og vi er vant med sex hver dag :P 

Jeg for min del vil helst ikke putte i meg noen type medisin hver eneste dag i flere år. Har du lyst til å tilføre kroppen din medisin hver dag? Gikk på p-piller i 16 år som både gjorde at jeg holdt fett, ikke kunne bygge muskler, hadde liten sexlyst og generelt virket følelsesløs. Og jeg trodde faktisk ikke jeg hadde en eneste bivirkning før jeg sluttet. 

Jeg har en kronisk sykdom, så jeg har brukt medisiner hver dag siden jeg var tenåring. Lever ennå ;) P-piller og annen hormonprevensjon påvirker dessuten kroppen i langt mindre grad (på generelt nivå, ikke nødvendigvis for nettopp deg) enn de fleste medisiner. Det er veldig mye forskning som tilsier at hormonell prevensjon ikke er farlig. P-piller og annen kombinasjons-prevensjon (østrogen/gestagen) har en litt økt fare for blodpropp, mens gestagen-prevensjon (minipiller, cerazette, hormonspiral) ikke har noen slik fare. Hvis folk hadde satt seg litt inn i hva hormonell prevensjon innebærer, hadde de følt seg langt tryggere, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporingen Ts 

 

må bare stille et spm, gikk du lettere nedi vekt når du kuttet p-pillene? Jeg har lest litt om det du har skrevet om vekt og mat tidligere. 

Anonymkode: 51dcc...b9b

Ja, men jeg gikk ned det aller meste før jeg sluttet på de. Jeg hadde en målvekt på 70 kg (startet på rundt 130 kg) og dit kom jeg mens jeg gikk på p-pillene. Det tok lang tid og jeg var relativt fornøyd når jeg nådde målet. Jeg hadde noe fett igjen, men tenkte det var sånn jeg var da jeg ikke kom meg lavere uansett hva jeg gjorde.

Så møtte jeg samboeren, la på meg rundt 3-5 kg. Gikk ned igjen til 70 kg (da med hjelp fra han som er PT), forsøkte denne gangen og få vekk det siste fettet også, men fikk det ikke til. Uansett hvor mye jeg trente og lite jeg spiste ville det ikke slippe (trodde jeg gjorde noe galt).

Fant ut at p-pillene mine var antiandrogyne og derfor hemmet både muskelvekst og fettforbrenning. Da jeg sluttet på de gikk jeg ned rundt 5 kg uten å tenke over det engang og muskelbygging har blitt mye lettere. Gikk over til vegansk kost 4 måneder etter det igjen og har fått enda bedre resultater. I dag kan jeg spise "hva jeg vil" uten å legge på meg (jeg liker å spise sunt, så kanskje bedre å si så mye jeg vil).

12 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg har en kronisk sykdom, så jeg har brukt medisiner hver dag siden jeg var tenåring. Lever ennå ;) P-piller og annen hormonprevensjon påvirker dessuten kroppen i langt mindre grad (på generelt nivå, ikke nødvendigvis for nettopp deg) enn de fleste medisiner. Det er veldig mye forskning som tilsier at hormonell prevensjon ikke er farlig. P-piller og annen kombinasjons-prevensjon (østrogen/gestagen) har en litt økt fare for blodpropp, mens gestagen-prevensjon (minipiller, cerazette, hormonspiral) ikke har noen slik fare. Hvis folk hadde satt seg litt inn i hva hormonell prevensjon innebærer, hadde de følt seg langt tryggere, tror jeg.

Det er jo ikke frivillig å bruke medisiner hver dag om man har en sykdom. Selvsagt hadde jeg også spist medisiner om jeg hadde måttet. Og selvsagt lever du enda når du faktisk tar medisinen din. P-piller er derimot en frivillig medisin. Hormonrevensjon kødder med kroppen din, om du ikke har gått på hormonell medisin selv kan du ikke sette deg inn i det. Selvom faren for blodpropp er mindre enn først antatt og ar du sjelden får en sykdom som varer er det andre bivirkninger. Økt apetitt, minsket sexlyst, lavere forbrenning, humørsvingninger osv, varierer fra preparat til preparat og person til person. Jeg har satt meg inn i hormonprevensjon da jeg helst ville fortsette på prevensjon når jeg gikk av p-pillene og alle har flere mulige bivirkninger jeg ikke vil ha. Til og med samboeren var enig i at jeg gikk av og vi heller fant på andre ting i mine fruktbare perioder (da han vet endel om hormonell medisin etter en fortid med anabole steroider) dette til tross for at han er veldig seksuell av seg. Jeg tror ikke du har satt deg nok inn i det med hormonell prevensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...