Gå til innhold

Forhøya kolesterol...det dårlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nemigirl skrev:

Hvordan kan du påstå at det ikke finnes bra eller dårlig kolesterol? Det finnes så absolutt såkalt godt og dårlig kolesterol!  Mange måler kun totalkolesterolet, men er dette forhøyet er det viktig å ta HDL og LDL for å avklare hvor mye av det dårlige kolesterolet man har. Man har nær sagt alltid høyest andel LDL som dessverre øker risikoen betraktelig for arteriosklerose/åreforkalkninger og diverse hjerte-/karsykdommer som følge av dette. Det er ved å måle LDL du finner ut av alvorlighetsgraden din av å ha forhøyet totalkolesterol.

Fordi det ikke finnes. HDL og LDL er ikke kolesterol, men kolesterolbærende proteiner av ulik størrelse (HighDensity/LowDensityLipoproteins). Å si at "høyt" kolesterol øker risikoen for aterosklerose/hjerte-karsykdom blir som å si at gips øker risikoen for beinbrudd. Her er det nok du som må oppdatere deg.

Det mer interessante er hva som faktisk øker risikoen for aterosklerose/hjerte-karsykdom. 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Bruker du mye meieriprodukter?

Dersom du bruker mye smør og margarin i matlagingen, vil nok kolesterolet ditt gå kraftig ned ved å erstatte dette med olivenolje 👌

Ts her....har brukt olivenolje i mange år,meierismør bare av og til. Men drikker en halv liter lettmelk pr dag..... Kanskje ikke bra?

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nemigirl skrev:

Også her tar du feil! Dersom man har arvelig forhøyet kolesterol, såkalt familiær hyperkolesterolemi, vil kolesterolet være forhøyet til tross for sunt kosthold. Det sier likevel seg selv at med høyt kolesterol i utgangspunktet blir tilstanden betraktelig verre med et usunt kosthold i tillegg. Og dersom kolesterolet er forhøyet uten at man kan skylde på genetiske tilstander er det innlysende at man må legge om kosten for å senke kolesterolet. Dette fordi det da er kostholdet som er den primære årsaken til at kolesterolet er forhøyet.

Jeg ber deg være snill å ikke komme med vranglære relatert til kostholdets betydning for kolesterolet og ihvertfall ikke å spre redsel for statiner blant personer som har frohøyet kolesterolnivå og som du attpåtil oppfordrer til ikke å ta hensyn til helsemyndighetenes kostråd relatert til anbefalinger om et sunt kosthold. Du har misforstått ganske mye dersom du seriøst tror at det ikke har noen betydning om du får i deg mye eller lite fett. Du skiller kanskje ikke ulike typer fett i kosten heller?

Sier seg selv? Hva mener du er et sunt kosthold? Hva øker kolesterolet?

Her er det nok du som ikke må tro så hardt på vranglæren servet av de såkalte helsemyndigheten at du tar alt for god fisk og glemmer å tenke kritisk. Hva er egentlig disse rådene basert på? Og til hvems fordel? 

Jeg har ikke nevnt fett, men siden du drar det inn: ja, nok fett er essensielt, for lite fett er skadelig. Vi bør spise naturlig fett, som er bra for kroppen, og unngå unaturlig fett, som feks frøoljer, som er skadelig for kroppen. 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk vil ikke opplyses eller endre seg. Verden vil bedras. Det er lettere å lure folk enn å få dem til å innse at de har blitt lurt. Alltid lettere å skulle tilføre noe ("medisin") enn å endre på noe (eks fjerne raffinerte karbohydrater). Det er faktisk lov å tenke selv, man må ta ansvar for egen helse, tenke kritisk og ikke bare tro at legens ord er sannhet. I internettets tidsalder skulle man ha alle muligheter for å tilegne seg informasjon. 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nemigirl skrev:

Også her tar du feil! Dersom man har arvelig forhøyet kolesterol, såkalt familiær hyperkolesterolemi, vil kolesterolet være forhøyet til tross for sunt kosthold. Det sier likevel seg selv at med høyt kolesterol i utgangspunktet blir tilstanden betraktelig verre med et usunt kosthold i tillegg. Og dersom kolesterolet er forhøyet uten at man kan skylde på genetiske tilstander er det innlysende at man må legge om kosten for å senke kolesterolet. Dette fordi det da er kostholdet som er den primære årsaken til at kolesterolet er forhøyet.

Jeg ber deg være snill å ikke komme med vranglære relatert til kostholdets betydning for kolesterolet og ihvertfall ikke å spre redsel for statiner blant personer som har frohøyet kolesterolnivå og som du attpåtil oppfordrer til ikke å ta hensyn til helsemyndighetenes kostråd relatert til anbefalinger om et sunt kosthold. Du har misforstått ganske mye dersom du seriøst tror at det ikke har noen betydning om du får i deg mye eller lite fett. Du skiller kanskje ikke ulike typer fett i kosten heller?

Her er legen min (som har hyperkolestromi) uenig med deg. Hun sier at man ikke skal spise så mye magre produkter og at et spesial kosthold kan gjøre vondt verre. Hun sier man fint kan spise smør isteden for margarin f eksempel. 

Mitt kolesterolnivå ble ikke lavere med et magrere kosthold. 

Anonymkode: d7c59...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier seg selv? Hva mener du er et sunt kosthold? Hva øker kolesterolet?

Her er det nok du som ikke må tro så hardt på vranglæren servet av de såkalte helsemyndigheten at du tar alt for god fisk og glemmer å tenke kritisk. Hva er egentlig disse rådene basert på? Og til hvems fordel? 

Jeg har ikke nevnt fett, men siden du drar det inn: ja, nok fett er essensielt, for lite fett er skadelig. Vi bør spise naturlig fett, som er bra for kroppen, og unngå unaturlig fett, som feks frøoljer, som er skadelig for kroppen. 

Anonymkode: 9c218...bcc

I innlegget du siterer viser jeg til generelle kostråd fra helsemyndighetene som et sunt kosthold:

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Du ber meg ikke tro på vranglære, men heller tenke kritisk, før du spør hva kostrådene baserer seg på. Kan informere om at dette ikke er basert på vranglære, men på årevis med internasjonal forskning om hva som gir god helse. Anbefaler deg å lese deg opp litt da du åpenbart trenger litt forskningsbasert info 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er legen min (som har hyperkolestromi) uenig med deg. Hun sier at man ikke skal spise så mye magre produkter og at et spesial kosthold kan gjøre vondt verre. Hun sier man fint kan spise smør isteden for margarin f eksempel. 

Mitt kolesterolnivå ble ikke lavere med et magrere kosthold. 

Anonymkode: d7c59...84b

Du kan jo velge å ha full tillit til en fastlege som i beste fall er noe eksperimentell i sin virksomhet fremfor å basere tilliten din på årelange vitenskapelige studier fra mangfoldige eksperter på området. Deg om det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke finnes. HDL og LDL er ikke kolesterol, men kolesterolbærende proteiner av ulik størrelse (HighDensity/LowDensityLipoproteins). Å si at "høyt" kolesterol øker risikoen for aterosklerose/hjerte-karsykdom blir som å si at gips øker risikoen for beinbrudd. Her er det nok du som må oppdatere deg.

Det mer interessante er hva som faktisk øker risikoen for aterosklerose/hjerte-karsykdom.

Anonymkode: 9c218...bcc

Du har virkelig ikke peiling. Om ikke du gidder å lese på temaet ber jeg andre her inne som har et snev av tvil om å søke opp og oppdatere seg på sammenhenger mellom kolesterol og arteriosklerose og videre hjerte- og eller hjerneinfarkt. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og er ikke det minste i tvil om hva jeg snakker om her. Og kunnskapen min baserer seg igjen på forskning og ikke alternative teorier og dietter som følge av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nemigirl skrev:

Du har virkelig ikke peiling. Om ikke du gidder å lese på temaet ber jeg andre her inne som har et snev av tvil om å søke opp og oppdatere seg på sammenhenger mellom kolesterol og arteriosklerose og videre hjerte- og eller hjerneinfarkt. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og er ikke det minste i tvil om hva jeg snakker om her. Og kunnskapen min baserer seg igjen på forskning og ikke alternative teorier og dietter som følge av dette.

Dette er det største problemet ditt. Å være skråsikker på egen kunnskap er sjelden lurt. Jeg har stilt noen spørsmål du kan forsøke å reflektere over. Men har du bestemt deg for at jorda er flat, da må den vel være det, eller..

 

Anonymkode: 9c218...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig vitenskap blir ikke mer riktig selv om den gjentas i årevis, være seg av myndigheter eller andre. 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva var for høyt? Hvordan er den "grensen" fastslått? Er du klar over bivirkningene av statiner? Osv.

Kroppen lager selv ca 80% av kolesterolet den trenger, så mengden kolesterol du spiser er ubetydelig. 

 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

Nettopp fordi kroppen lager kolesterol selv går det an å få for mye av det. 

Anonymkode: 0e3ba...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp fordi kroppen lager kolesterol selv går det an å få for mye av det. 

Anonymkode: 0e3ba...f86

Hvor mye er for mye? Og hvilke mekanismer fører til at kroppen feks lager mer kolesterol?

Det er ikke kolesterolet i maten som øker kolesterolet i kroppen. 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er en del som spiser havregryn, men har ulike resultater. Men havregryn er veldig bra uansett, både kolesterolsenkende, fordøyelseregulerende, mettende og ofte da slankende. Lite kalorier. Drikke nok vann er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Her er legen min (som har hyperkolestromi) uenig med deg. Hun sier at man ikke skal spise så mye magre produkter og at et spesial kosthold kan gjøre vondt verre. Hun sier man fint kan spise smør isteden for margarin f eksempel. 

Mitt kolesterolnivå ble ikke lavere med et magrere kosthold. 

Anonymkode: d7c59...84b

Mens legene våre er enig med den du er uenig med. Jeg ville heller hørt på spesialistene 

Anonymkode: ce1f7...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød ris er nesten uten bivirkninger og fås på resept nå. Det er billigere å kjøpe i for eksempel Sverige og er ikke på resept der. Spiser man lavkarbo kan kolesterolet øke i starten for deretter å gå ned.

 https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/rodgjaret-ris-for-kolesterolet/

Anonymkode: 12794...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det største problemet ditt. Å være skråsikker på egen kunnskap er sjelden lurt. Jeg har stilt noen spørsmål du kan forsøke å reflektere over. Men har du bestemt deg for at jorda er flat, da må den vel være det, eller..

Anonymkode: 9c218...bcc

Virker mere som at du kan snu om på problemstillingen i siste setningen der: Det vitenskapen har bevist ser du som ditt kall å motbevise. Lykke til i å verve folket til å tro at jordkloden er flat. Kanskje du får gjennomslag for å endre navnet til jordplaten bare du er overbevisende nok? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er legen min (som har hyperkolestromi) uenig med deg. Hun sier at man ikke skal spise så mye magre produkter og at et spesial kosthold kan gjøre vondt verre. Hun sier man fint kan spise smør isteden for margarin f eksempel. 

Mitt kolesterolnivå ble ikke lavere med et magrere kosthold. 

Anonymkode: d7c59...84b

Min lege har i alle fall anbefalt Vita Pro*Aktiv kolesterolreduserende smør og det fungerer supert. Jeg har også familiær hyperkolesterolemi eller arvelig høyt kolesterol om du vil. Hele familien min bruker kun dette smøret med unntak av meierismør på julaften og i bakst. Vi merker selv forskjell dersom vi måler kolesterolet etter påsken enn de gangene vi har sunnere (les: lite animalsk fett og sukker) spisevaner med magre og få meieriprodukter. 

Det er nok mange motstridende studier ute og går, men å kutte ned på fete meieriprodukter er nok noe mange får lavere verdier av. Ingen regel uten unntak og om det fungerer bedre for deg å ikke spise magre produkter så gjør du det 

Anonymkode: 12a78...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det her er veldig vanskelig, egentlig helt på trynet. Jeg fikk i januar beskjed om at alt kolesterol var bra. Så gikk jeg ned 20 kilo, er veldig overvektig. Det førte til at det dårlige kolesterolet gikk opp og det gode gikk ned. Altså... 

Anonymkode: dc56f...d39

Det "dårlige kolesterolet" (LDL) er energibærere, dvs de frakter fett (triglyserider) rundt i kroppen (via blodet), når man går ned i fettvekt, altså bryter ned fett, må jo dette fettet transporteres rundt, og det transporteres i blodet av LDL-partikler. Så det er ikke rart, farlig eller unormalt at det på en måling kan "vises til" en økning. Hverken høyt totalkolesterol eller LDL er farlig. 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lege har i alle fall anbefalt Vita Pro*Aktiv kolesterolreduserende smør og det fungerer supert. Jeg har også familiær hyperkolesterolemi eller arvelig høyt kolesterol om du vil. Hele familien min bruker kun dette smøret med unntak av meierismør på julaften og i bakst. Vi merker selv forskjell dersom vi måler kolesterolet etter påsken enn de gangene vi har sunnere (les: lite animalsk fett og sukker) spisevaner med magre og få meieriprodukter. 

Det er nok mange motstridende studier ute og går, men å kutte ned på fete meieriprodukter er nok noe mange får lavere verdier av. Ingen regel uten unntak og om det fungerer bedre for deg å ikke spise magre produkter så gjør du det 

Anonymkode: 12a78...3e5

http://www.zoeharcombe.com/2016/11/familial-hypercholesterolemia-fh/

 

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...