Gå til innhold

Forhøya kolesterol...det dårlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det kan det endres ved å spise sunnere og trimme...men at også stress kan føre til dette? Skal ta nye prøver om noen mnd,så skal legen vurdere om jeg må begynne på medisin. Er dame på 45, trener nesten hver dag,spiser sunt ( bortsett fra sjokolade og potetgull hver helg) jobben min innen helse er stressende....og ofte er vi underbemanna. Noen som har erfaring med å prøve å få ne kolesterolnivået?

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det her er veldig vanskelig, egentlig helt på trynet. Jeg fikk i januar beskjed om at alt kolesterol var bra. Så gikk jeg ned 20 kilo, er veldig overvektig. Det førte til at det dårlige kolesterolet gikk opp og det gode gikk ned. Altså... 

Anonymkode: dc56f...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det her er veldig vanskelig, egentlig helt på trynet. Jeg fikk i januar beskjed om at alt kolesterol var bra. Så gikk jeg ned 20 kilo, er veldig overvektig. Det førte til at det dårlige kolesterolet gikk opp og det gode gikk ned. Altså... 

Anonymkode: dc56f...d39

Ts her...jeg gikk også ned 20kg, fire år siden. Må vel bli mer bevisst på hva jeg putter i meg.....men føler det er variert og sunt.

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det her er veldig vanskelig, egentlig helt på trynet. Jeg fikk i januar beskjed om at alt kolesterol var bra. Så gikk jeg ned 20 kilo, er veldig overvektig. Det førte til at det dårlige kolesterolet gikk opp og det gode gikk ned. Altså... 

Anonymkode: dc56f...d39

Høres veldig rart ut. Hvis du har gått ned i vekt skal ikke kolesterolet gå opp. Har du kjent hyperkolesterolemi i slekta? Hvordan er blodtrykket ditt? Og hva med blodsukkeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har arvelig høyt kolesterol og ingen i familien under 70 bruker medisiner selv om det er betydelig mer krevende å senke kolesterolet når man har den arvelige typen. Det brukes tid og selvkontroll for å få det til, men for oss er det verdt det mtp på bivirkningene til medisinene. 

Spis:

-Havregrøt (ikke laget på melk) til frokost, gjerne med valnøtter til 

-Kolosterolsenkende havrehjerter 

-Velg alltid fullkornsprodukter

-Proteinkilder som bønner, linser og kikerter

-Masse frukt og grønt til hvert måltid 

-Fet fisk (personlig spiser jeg vegetarisk og det funker for meg)

Unngå:

-Sukker (å kun spise godteri én gang i uka hjelper ikke. Prøv å heller unn deg noe godt hver 4. uke eller kun når anledninger som jul, påske, og bursdager kommer opp)

-Meieriprodukter

-Egg (egg er kontroversielt, men hovedsakelig dersom du allerede har faretruende høyt kolesterol så prøv å spise mindre egg, spesielt eggeplommen. For oss med arvelig høyt kolesterol er egg veldig fyfy)

-Tranfett (dette gjelder også potetgull) 

-Kjøtt (forsøk å minimer inntaket og spis mer vegetar. Dersom du spiser kjøtt så velg deler av kjøttet som naturlig inneholder mindre fett)

Fysisk aktivitet er også viktig! :) Lykke til! 

 

Anonymkode: 12a78...3e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stress kan være veldig dårlig for helsa. 

Det finnes ikke dårlig eller bra kolesterol! Hvorfor skal du senke kolesterolnivået ditt? 

 

 

 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stress kan være veldig dårlig for helsa. 

Det finnes ikke dårlig eller bra kolesterol! Hvorfor skal du senke kolesterolnivået ditt? 

 

 

 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

Fordi det var for høyt... Jeg trimmer mye så står ike på det . Ikke arvelig kolesterol dette. Har spist ei stor plate sjokolade og en potetgullpose aleine hver helg....må kutte helt der. Ellers spiser jeg sunt og variert,med gode salater hver dag....sjelden rødt kjøtt,kanskje en gang i uka med karbonadedeig. 

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det var for høyt... Jeg trimmer mye så står ike på det . Ikke arvelig kolesterol dette. Har spist ei stor plate sjokolade og en potetgullpose aleine hver helg....må kutte helt der. Ellers spiser jeg sunt og variert,med gode salater hver dag....sjelden rødt kjøtt,kanskje en gang i uka med karbonadedeig. 

Anonymkode: 87825...d60

Mitt kolesterolnivå gikk ikke ned av å slutte å spise potetgull og sjokolade ol i helger. Tvert imot gikk det opp! 

Legen sykemeldte meg og etter 14 dager med spising av både sjokolade, kake, smør og fett, gikk nivået ned til et ok nivå igjen. 

Stress kan absolutt være en avgjørende faktor. Hos meg har kosthold svært lite å si på kolesterolet. 

Anonymkode: d7c59...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også forhøyet nivå av det dårlige kolesterolet, tross at jeg spiste sunt og trente. Eller, jeg trodde jeg spist sunt og magert. 

Spist Lavkarbo nå i 3 år og det dårlige kolesterolet har gått ned og det gode hdl-kolesterolet har økt :)

Anonymkode: d8bab...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var for høyt? Hvordan er den "grensen" fastslått? Er du klar over bivirkningene av statiner? Osv.

Kroppen lager selv ca 80% av kolesterolet den trenger, så mengden kolesterol du spiser er ubetydelig. 

 

 

Anonymkode: 9c218...bcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: les om blodglukose-insulin- HMG-CoA reductase-LDLreseptorer.

Anonymkode: 9c218...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt kolesterolnivå gikk ikke ned av å slutte å spise potetgull og sjokolade ol i helger. Tvert imot gikk det opp! 

Legen sykemeldte meg og etter 14 dager med spising av både sjokolade, kake, smør og fett, gikk nivået ned til et ok nivå igjen. 

Stress kan absolutt være en avgjørende faktor. Hos meg har kosthold svært lite å si på kolesterolet. 

Anonymkode: d7c59...84b

Ts her...kan jeg spør hvorfor du ble sykmeldt? Hadde du noe ubehag?

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...kan jeg spør hvorfor du ble sykmeldt? Hadde du noe ubehag?

Anonymkode: 87825...d60

Sykemeldt med stress som hovedårsak. Høy puls og hjertebank er ubehagelig over tid. Jeg har måttet gå ned til 80% stilling på jobb. 

Anonymkode: d7c59...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stress kan være veldig dårlig for helsa. 

Det finnes ikke dårlig eller bra kolesterol! Hvorfor skal du senke kolesterolnivået ditt?

Anonymkode: 9c218...bcc

Hvordan kan du påstå at det ikke finnes bra eller dårlig kolesterol? Det finnes så absolutt såkalt godt og dårlig kolesterol!  Mange måler kun totalkolesterolet, men er dette forhøyet er det viktig å ta HDL og LDL for å avklare hvor mye av det dårlige kolesterolet man har. Man har nær sagt alltid høyest andel LDL som dessverre øker risikoen betraktelig for arteriosklerose/åreforkalkninger og diverse hjerte-/karsykdommer som følge av dette. Det er ved å måle LDL du finner ut av alvorlighetsgraden din av å ha forhøyet totalkolesterol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var for høyt? Hvordan er den "grensen" fastslått? Er du klar over bivirkningene av statiner? Osv.

Kroppen lager selv ca 80% av kolesterolet den trenger, så mengden kolesterol du spiser er ubetydelig.

Anonymkode: 9c218...bcc

Også her tar du feil! Dersom man har arvelig forhøyet kolesterol, såkalt familiær hyperkolesterolemi, vil kolesterolet være forhøyet til tross for sunt kosthold. Det sier likevel seg selv at med høyt kolesterol i utgangspunktet blir tilstanden betraktelig verre med et usunt kosthold i tillegg. Og dersom kolesterolet er forhøyet uten at man kan skylde på genetiske tilstander er det innlysende at man må legge om kosten for å senke kolesterolet. Dette fordi det da er kostholdet som er den primære årsaken til at kolesterolet er forhøyet.

Jeg ber deg være snill å ikke komme med vranglære relatert til kostholdets betydning for kolesterolet og ihvertfall ikke å spre redsel for statiner blant personer som har frohøyet kolesterolnivå og som du attpåtil oppfordrer til ikke å ta hensyn til helsemyndighetenes kostråd relatert til anbefalinger om et sunt kosthold. Du har misforstått ganske mye dersom du seriøst tror at det ikke har noen betydning om du får i deg mye eller lite fett. Du skiller kanskje ikke ulike typer fett i kosten heller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nemigirl skrev:

Også her tar du feil! Dersom man har arvelig forhøyet kolesterol, såkalt familiær hyperkolesterolemi, vil kolesterolet være forhøyet til tross for sunt kosthold. Det sier likevel seg selv at med høyt kolesterol i utgangspunktet blir tilstanden betraktelig verre med et usunt kosthold i tillegg. Og dersom kolesterolet er forhøyet uten at man kan skylde på genetiske tilstander er det innlysende at man må legge om kosten for å senke kolesterolet. Dette fordi det da er kostholdet som er den primære årsaken til at kolesterolet er forhøyet.

Jeg ber deg være snill å ikke komme med vranglære relatert til kostholdets betydning for kolesterolet og ihvertfall ikke å spre redsel for statiner blant personer som har frohøyet kolesterolnivå og som du attpåtil oppfordrer til ikke å ta hensyn til helsemyndighetenes kostråd relatert til anbefalinger om et sunt kosthold. Du har misforstått ganske mye dersom du seriøst tror at det ikke har noen betydning om du får i deg mye eller lite fett. Du skiller kanskje ikke ulike typer fett i kosten heller?

Ts her,takk for svar😀👍det legen sa til meg er at jeg skal ta nye prøver om noen mnd,for å sjå om det har blitt bedre eller om jeg må begynne med medisin.Det kan være stress,trenger ikke være kostholdet. Jeg er opptatt av helse og spiser stort sett sunt, så vart veldig overraska da det dårlige kolesterolet var forhøya.

Anonymkode: 87825...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det her er veldig vanskelig, egentlig helt på trynet. Jeg fikk i januar beskjed om at alt kolesterol var bra. Så gikk jeg ned 20 kilo, er veldig overvektig. Det førte til at det dårlige kolesterolet gikk opp og det gode gikk ned. Altså... 

Anonymkode: dc56f...d39

Bruker du mye meieriprodukter?

Dersom du bruker mye smør og margarin i matlagingen, vil nok kolesterolet ditt gå kraftig ned ved å erstatte dette med olivenolje 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...