Gå til innhold

Intervall for bytte av registerreim - totalt forvirret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da vi kjøpte bilen fikk vi beskjed av forhandler at registerreim var nylig byttet, og at vi måtte bytte igjen om 7 år eller 120 000 km.  Det står også i serviceboka.

I fjor snakket vi med en mekaniker ( hos samme forhandler hvor vi kjøpte bilen) om noe annet, og kom inn på bytte av registerreim.  Han sa da at vår modell hadde et intervall på 10 år, eller 120 000 km, selv om de anbefalte hyppigere i serviceboka.

I dag snakket jeg med en uavhengig mekaniker som sa at standard anbefaling var 5 år, eller 100 000 km.  Altså at den skulle vært byttet i fjor.

Nå er jeg totalt forvirret, hvem skal jeg lytte til?

Merkeforhandleren og serviceboka?

Mekanikeren på merkeverksted?

Uavhengig mekaniker?

Anonymkode: ddaca...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt 10 år, og det er dette som er fulgt i mitt servicehefte tydeligvis. 

Anonymkode: 17a94...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg til serviceheftet. De muntlige meldingene du har fått spriker jo i alle retninger, og jeg er helt sikker på at hvis noe skulle skje så er det dokumentasjonen fra servicehåndbok som teller. Det som står der er jo det leverandøren offisielt gir beskjed om. Hva en og annen random mekaniker sier kan man nesten ikke forholde seg til. De har sine kjepphester alle sammen, så med mindre leverandør og/eller importør har gått offisielt ut med annen beskjed enn det som står i den dokumentasjonen som følger med bilen holder du deg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år eller 100.000km, bedre å bytte reima tidlig enn at den ryker. Motorhavari er dyrt, bytt også vannpumpe samtidig. Ryker vannpumpa en uke etter reima er byttet så må hele jobben gjøres om igjen.

Anonymkode: 2f85a...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mekanikeren på merkeverksted?

Det skal/bør byttes hver 80 000-100 000 km...  om den er byttet, finner du sikkert i servicehefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ymse svar her også :ler:

Det er tydelig at det praktiseres ulikt rundt om.  

Jeg tenker at jeg får følge opprinnelig plan, som @Ullvott sier, og følge anbefalingen fra serviceheftet, som sier 7 år, og bytte like over nyttår. 

takk for svar alle sammen.  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok forskjellig fra merke til merke. På min bil er anbefalingen bytte hvert 5. år (jeg kjører ikke så mye at jeg når km-grensen før aldersgrensen på reima), og det har jeg fulgt. Det er diverse dippedutter rundt selve reima som ikke trenger å byttes når kilometerne er langt under kjøregrensen, så det blir litt billigere enn full pakke da.

Anonymkode: ac247...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen komplett ( Neida, ønsker ikke det ! )

Google din bil ( -Korrekt motor / År )

Noen biler har svakheter som "dukker opp" etter noe tid, Service-intervall  ( i boka ) beregnes etter anntatt holdbarhet, på konstruksjonstidspunkt. Kan vise seg å være vel "Optimistisk". Og, Norsk klima kan by på overraskelser.

Eksempel: Pappa hadde Golf, for mange år siden. Av en eller annen grunn, is på Reim, eller Reimhjul. Dro over = Tot. Havari Motor. Bedre å bytte lidt for tidlig. IMO. Les om aktuell bil. Hvis ikke spes. mye problemer, -Følg servicehefte. ( Husk: Når du Googler etter problemer: Du finner jo de som har fått problemer... = "Kunstig mange" treff, -ikke få Noia ! ).

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer annpå merket, en reim vil nok fint holde 10år. Mange nye har ikke alder men kun KM-intervall. Type 180 000KM.

Selv har jeg en 2002modell med 12år gammel reim, den ser enda grei ut ved inspeksjon.

Det du må gjøre er å kontakte merkeforhandler, oppgi regnr på bilen. Da får du svar på hva fabrikken anbefaler, denne listen med denne type info endres av og til pga erfaringer man gjør.

Før i tiden var det veldig standard med 5år/120 000km.

Anonymkode: 16651...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt hver gang du fyller bensin. Bedre å være på den sikre siden. Om reima skulle ryke er det bare å vrake hele bilen.

Anonymkode: 21c7a...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bytt hver gang du fyller bensin. Bedre å være på den sikre siden. Om reima skulle ryke er det bare å vrake hele bilen.

Det kom ikke opp som en valgmulighet da jeg nylig fylte tanken på Circle-K, selv om jeg fikk en mengde muligheter for diverse. Var jeg bare uoppmerksom?

Anonymkode: ac247...45c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du må gjøre er å kontakte merkeforhandler, oppgi regnr på bilen. Da får du svar på hva fabrikken anbefaler, denne listen med denne type info endres av og til pga erfaringer man gjør.

Før i tiden var det veldig standard med 5år/120 000km.

Anonymkode: 16651...9aa

Det er jo her problemet ligger.  Merkeforhandleren og servicehåndbok sier 7 år, merkeforhandlerens mekaniker sier at på vår bil er det 10 år.  Altså motstridende informasjon.

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så... aldri da.  ;)

(Kjører diesel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er på tide å skifte reg reim kommer an på når motor er laget. Det kom et skille rundt 2010, fra da ble det lengre intervall på reg reimer. Fordi, det blir brukt litt andre materialer enn det var før. På min VW er det 8år eller 210.000km. Før det nevnte skillet, var det bare halvparten på kjørte km omtrent.

Anonymkode: 40b8e...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...