Gå til innhold

Hvorfor blir folk narkomane?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker fortsatt som om at noen tvinger deg til å sprekke. Det er det ikke ,det er du selv! Ja, avhengigheten får deg til å sprekke, men det er fortsatt deg selv som gjør det. Det virker som at du prøver å legge skylden på noe annet/andre enn deg selv. Rusavhengihet skjer ikke alle, fordi du må først ruse deg for å bli avhengig. Og det er du selv som velger å starte med rus. Forstår du hvor jeg vil? De som ruser seg vil bli avhengige, om de fortsetter å ruse seg. 

Anonymkode: ea159...32a

Hallo det er en sykdom. Rus påvirker funksjoner i hjernen og belønningsenteret. Det påvirker mye, frezze or flight . En som ikke har erfaring med det har ikke peiling og bør ikke uttale seg. Man kan bli abstinent flere måneder senere etter siste runde, også på alkohol. 

Anonymkode: 24ce3...253

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såååå...

Vil du da kanskje betegne deg selv som "sterk" da, og at de som benytter seg av rus som "svake"...?

Anonymkode: 58123...dcc

Jeg vil så absolutt ikke betegne meg selv som en sterk person, nei. Jeg takler faktisk motgang latterlig dårlig. Men jeg er ikke interessert i å gjøre situasjonen min verre enn den allerede er.

Anonymkode: c231a...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. det er flukten, fordi man har ikke noe annet...

Så det er flukten, eller trangen til det, man må fokusere på, og som vi trenger å lære oss hvordan vi skal håndtere, men det er jo utrolig vanskelig uten nettverk, og dette er ikke ting vi har lært oss å håndtere hjemmefra, så noen må lære oss det, og støtte oss i det, nå, litt senere, men forhåpentligvis ikke FOR sent..

Men hvem er det egentlig som bryr seg om oss, sånn egentlig?

Personlig har jeg ingen, og jeg føler ikke egentlig at behandlere bryr seg heller, de er jo bare betalt for det!

Anonymkode: 58123...dcc

Jeg opplever å ha noen som bryr seg, men jeg er likevel alene. På en måte. Jeg har ikke noe stort nettverk, er ikke mye sosial, men har jo familie. Det er uansett slik at jeg er helt alene om å bygge opp livet mitt, men jeg sliter sånn psykisk at jeg har ikke styrken eller verktøyene til å klare det. Og å gå mot et liv som ufør på grunn av det jeg sliter med er ikke særlig oppløftende. Men jeg er jo i behandling, så jeg gjør alt jeg kan for å få det til.. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært tett på rusmisbruk, hatt en vond oppvekst, vært barnevernsbarn, slitt med psykisk sykdom (og mest sannsynligvis en uoppdaget/uutredet adhd diagnose), og er fortsatt i en veldig vanskelig livssituasjon. Jeg har prøvd rusmidler selv et par ganger og likevel kunne jeg ALDRI drevet med slik type meningsløs virkelighetsflukt. Det er den største idioti å gjøre vondt verre. Har ikke sympati med og respekt for de som mener dette er en sykdom og mennesker som VELGER å ødelegger livene sine og andres på denne måten. 

Anonymkode: c231a...a8e

De som mener det er en sykdom? Nå er det du som er uvitende. Rusavhengighet er klassifisert som en sykdom i fagmiljøet og har egen diagnosekode i ICD-10-systemet og egen kode i det amerikanske diagnosesystemet. 

Du kan synse så mye du vil, men fakta er at det er en sykdom. Kroppen min skriker etter rusmidler hver dag. Det tar all min energi å holde seg unna. 

Det du har opplevd skal ingen måtte oppleve, men du må ikke skjære alle over en kam. Rusavhengige er personer de også. Med ulike verdier, bagasje og oppførsel. 

Hvordan forventer du at rusavhengige skal komme tilbake til samfunnet hvis alt de møter er slike holdninger? 

Rusavhengige fortjener en ny sjanse i livet de også. 

Endret av Rainbowdash_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo om valg, stort sett. Så jeg skjønner ikke hvorfor enkelte unge mennesker ser ut som de nesten er 70 i en alder av 30 pga stoffmisbruk. Er det så hærlig å bruke narkotika at de er villige til å ofre økonomi, karriere , utseende, helse og egentlig hele livet sitt for følelsene?

Anonymkode: a3b09...27b

Noen ganger ser du ikke valgene. Jeg har skrevet et innlegg her og så ditt. Jeg har vært rusfri nå siden midten av september. Hvordan det starter er ulikt fra en til en annen. Det blir mørkt i hodet pga flere ting og ingenting er så enkelt som du kanskje tror. Når du er så nede at du ikke ser noen lysning og en gir deg det første trekket av en joint eller ei pipe, og alt letner? Dopamin kalles noe i hjernen som gjør at du vil tilbake til det bekymringsløse og det var den klinten. Se her sa noen, det her virker enda bedre. Du vil bare ha det bra. Alle vil det 

Så jeg valgte feil fordi jeg ville ha det bra. Mye som hadde lagret seg opp fra vond barndom. Mye mye vold i mitt liv. Har opplevd drapsforsøk mot meg. Jeg har hatt store traumer. Når du ikke får rett hjelp da så er du lost. Jeg fikk ikke rett hjelp men mye fordi jeg ikke klarte å stole på en sjel. Det er ikke lett skjønner du. Men nå kom jeg til et punkt hvor jeg så helvete bare utspilte seg foran meg. Jeg vet ikke hvor mange jeg har kjent som har dødd. Så mange er deg. Folk som smilte en dag for neste dag å ta livet sitt. For neste dag å dø av overdose. For neste dag at kroppen sa stopp. Så klarer noen av oss å våkne. Det livet vil ingen ha. Jeg trodde jeg var lost i sommer. Jeg satt og tenkte at nå klarer jeg ikke mer. Alt var et helvete.

Jeg sluttet av meg selv. Jeg vet ikke hvordan jeg klarte det. Jeg bare låste me meg inn i leiligheten. På det verste levde jeg på kun spagetti fordi jeg torde ikke gå ut. Jeg hadde ikke såpe en gang og brukte Zalo til å vaske meg. Alt kommer fra noe. Når du får så mye juling at hodet kræsjer. Det startet det. Ingen og jeg mener INGEN begynner med rus om de ser et bedre valg der og da. Jeg har først nå tatt et valg. Det tok meg nesten 20 år. For jeg så døden i øynene i sommer. Det var det som skulle til fordi jeg har en unge som jeg må spare. Det bare klikket inn. Jeg vet ikke hva som skjedde. Jeg har vært så langt nede at ord finner jeg ikke. Jeg skrev inn hit i min mest desperate stund og fikk så mye gode ord  DET var redningen. Jeg sliter ja, men jeg skal klare det her nå. NÅ ser jeg et valg!! 

Husk at livet kan være for jævli. Da tenker du ikke klart. Rusmisbruk er selvmedisinering. Det er bare det at du er på vei til døden om du drar det for langt. Det er en sykdom. Jeg skal bli frisk. Hadde ønsket så mye at alle fikk den oppvåkningen jeg fikk. Jeg vet ikke hvordan det skjedde. Ikke døm vær så snill. 

Anonymkode: be102...8e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til behandling for traumene jeg fikk fra barndommen. Valget mitt var å la være å bruke rusmidler. Så en velger selv om en vil ruse seg. Det er ingen som truer deg til å begynne med rus, så dette er et valg man selv tar.

Anonymkode: 145ff...23f

De fleste rusavhengige jeg kjenner fikk rusmidler av foreldrene allerede som småbarn. Hvem er du til å dømme andre utifra DITT liv, når de har vært dømt til å leve SITT? 

Anonymkode: 249f6...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Rainbowdash_90 said:

Ingen velger å bli narkoman. Har du noen ganger hørt et barn si "når jeg blir stor skal jeg bli rusavhengig!"? 

Så det var noen andre som valgte at de skulle bruke stoff?

Anonymkode: 9b82f...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk til behandling for traumene jeg fikk fra barndommen. Valget mitt var å la være å bruke rusmidler. Så en velger selv om en vil ruse seg. Det er ingen som truer deg til å begynne med rus, så dette er et valg man selv tar.

Anonymkode: 145ff...23f

Så flink du er da.

Men seriøst, bra for deg. Folk er forskjellige og har forskjellige gener og forutsetninger. For å ta enda en personlig historie: jeg hadde kraftig angst helt fra jeg var liten. Men det var ikke før jeg nærmet meg tjue at jeg ble klar over at det finnes noe som heter angst, at andre også får det, og at det kan behandles. Da hadde jeg allerede funnet rusmidler som ga meg en pause. Du kan sammenligne det med å ha uforklarig vondt i hodet og ha tilgang til Paracet. Men i motsetning til når du skal behandles for hodepine, er det som regel veldig lang ventetid for psykologisk behandling. Har du det vondt nok, tar du det som hjelper uansett. Psykiske plager kommer også ofte sammen med en følelse av å være verdiløs, og da er man ikke alltid så nøye på hva man putter i seg og er lite i stand til å ta fornuftige valg for fremtiden.

Det er litt som å anklage folk for å få PTSD. Folk har forskjellig sårbarhet for det, og det henger sammen med hva som ellers skjer i livet. Noen overlever krig og store ulykker uten å få plager, andre får store problemer. Det er meningsløst, og ekstremt lite produktivt, å sortere dem i flinke/dårlige eller kloke/dumme mennesker. Uansett hvilke plager du har, blir du ikke frisk uten å ta noen valg, men det er ikke slik at de som har havnet utpå blir der fordi de synes det er så artig eller fordi de ikke gidder å prøve. Slike holdninger som det ser ut til at du har, er en stor del av problemet, for det hindrer folk i å få hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å velge å bruke et rusmiddel og å bli avhengig. Så å si alle ruser seg. Noen opplever da for første gang at de får lindring for det som plager dem, og visste kanskje ikke engang at det gikk an å føle seg bra, for de tror angst, depresjon etc er normalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en del tilfeller, ja. 

Dessuten, pleier du å ansvarliggjøre barn for alt de gjør eller står dette med rus i en særposisjon? «Du burde visst bedre og tenkt mer på den fremtidige karrieren du muligens ødelegger?» 

Anonymkode: 249f6...e39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Så flink du er da.

Men seriøst, bra for deg. Folk er forskjellige og har forskjellige gener og forutsetninger. For å ta enda en personlig historie: jeg hadde kraftig angst helt fra jeg var liten. Men det var ikke før jeg nærmet meg tjue at jeg ble klar over at det finnes noe som heter angst, at andre også får det, og at det kan behandles. Da hadde jeg allerede funnet rusmidler som ga meg en pause. Du kan sammenligne det med å ha uforklarig vondt i hodet og ha tilgang til Paracet. Men i motsetning til når du skal behandles for hodepine, er det som regel veldig lang ventetid for psykologisk behandling. Har du det vondt nok, tar du det som hjelper uansett. Psykiske plager kommer også ofte sammen med en følelse av å være verdiløs, og da er man ikke alltid så nøye på hva man putter i seg og er lite i stand til å ta fornuftige valg for fremtiden.

Det er litt som å anklage folk for å få PTSD. Folk har forskjellig sårbarhet for det, og det henger sammen med hva som ellers skjer i livet. Noen overlever krig og store ulykker uten å få plager, andre får store problemer. Det er meningsløst, og ekstremt lite produktivt, å sortere dem i flinke/dårlige eller kloke/dumme mennesker. Uansett hvilke plager du har, blir du ikke frisk uten å ta noen valg, men det er ikke slik at de som har havnet utpå blir der fordi de synes det er så artig eller fordi de ikke gidder å prøve. Slike holdninger som det ser ut til at du har, er en stor del av problemet, for det hindrer folk i å få hjelp.

Nettopp! 

Det er dessverre ofte som å diskutere med en vegg når man møter på mennesker med slike holdninger. Et oven fra og ned-syn som er både bastant og sneversynt. Det er slike mennesker som gjør det så sinnsykt vanskelig for rusmisbrukere å komme seg tilbake til samfunnet. Som gjør at de igjen og igjen får bekreftet at de er ikke verdt noe. Heller ikke hjelp. For vi som har havnet i rusen "Har valgt det selv. Tok dumme valg og er svake mennesker" osv. Listen er lang på hvor mye dritt en rusavhengig skal få høre. 

Det er trist. 

Min eks var også en slik person. Han mente at rusmisbrukere er samfunnets bunnslam og burde bli tatt ut i bakgården og få ei kule mellom øynene. Hva slags person sier slikt?! Det sier mye mer om han. I tillegg til den psykiske volden og truslene og seksuelle presset han utsatte meg for i 9 år. Glad jeg kom meg vekk. 

Endret av Rainbowdash_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...