Gå til innhold

Sier dere "ha det" til bussjåføren?


KillerKitty

Sier du hade når du går av bussen?  

65 stemmer

  1. 1. Sier du hade når du går av bussen?

    • Ja
      45
    • Nei
      20


Anbefalte innlegg

7 timer siden, rambo skrev:

Ja, og smiler til naboen også!😨 Inteoverte Norge altså. Folkeskikk er en god, men noen ganger sjelden ting.

Jeg er sterkt introvert, men smiler til alle jeg møter blikket til, og sier hadet til bussjåføren.   Introvert er ikke lik sur ass. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier alltid hei om jeg går inn foran. Hadet sier jeg om det passer seg. Enten om vi har snakket om noe eller han har svart meg på noe ekstra underveis eller om jeg er den eneste som går av, for eksempel. Er vi en stim som toger ut så sier jeg ikke noe. 

Takke for turen gjør jeg de gangene jeg har tatt ekspressbuss over lengre strekker, da henter som regel bussjåføren bagasjen min og da passer det fint å takke for turen og si hadet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stor buss i Oslo: nei.

På langturbusser i distriktet: ja.

Anonymkode: c7000...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, KillerKitty skrev:

Jeg gjør det, men det er sjeldent jeg får svar, og sjeldent jeg hører andre si det...Men jeg trodde egentlig det var normal folkeskikk, eller? Har begynt å føle meg dum når jeg gjør det nå 😛

Sier du det når du går ut i midten, eller bakerst også?

Anonymkode: 22536...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg går ut fordøra, -Pleier jeg å søke øyenkontakt, og ett lite nikk, om "naturlig", i situasjonen. 

Noen ganger en "Ha det bra" (-Oslo)

 

A(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid si «ha en fin dag» og smile når jeg går av foran. Prøver ofte å gå av foran hvis det er naturlig, sånn at jeg kan få sagt det.

Morsomt at pollen viser at størsteparten av de som har svart sier det, erfaringen fra mange turer på bussen er at det kanskje bare er 1/10 som sier det. Litt bias (mobilen forsøkte autocorrect til buss 😂) i hvem som har svart på pollen tror jeg 😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier du det når du går ut i midten, eller bakerst også?

Anonymkode: 22536...3f7

Her jeg bor er det bare utgang i midten. De blir sure om man går ut foran 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
14 hours ago, KillerKitty said:

Jeg gjør det, men det er sjeldent jeg får svar, og sjeldent jeg hører andre si det...Men jeg trodde egentlig det var normal folkeskikk, eller? Har begynt å føle meg dum når jeg gjør det nå 😛

Ta på den verste mongo-minen når du går forbi og hyl ut:

"HADDE!! HADDE A, NÅGÅRJEG, HADDE HADDE!"

 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pleier ikke si hadet, Går alltid av på midten, er mye folk på bussen. De få gangene jeg har vært alene i bussen, så har jeg vinket og sagt hadet før jeg går av. Da er det jo mye lettere, han ser meg...jeg ser han. Bor i Oslo...

Men HVER gang jeg går på, ser jeg på sjåføren å ser hei 🙂 ! Dette har jeg bestemt meg for, ser at det tas imot forskjellig...noen sier ingenting. Andre sier hei og smiler litt...

Anonymkode: 3d867...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det? Seriøst?? Det er jo helt absurd - har aldri hverken sagt eller hørt noen si det.

"Ha det" er jo noe en sier som avskjed, når en har hatt samvær med noen. Er jo totalt malplassert i situasjonen. Om jeg hadde hørt noen si det ville jeg regna med de var sosialt tilbakestående, rett og slett.

"Takk for turen" er normal folkeskikk derimot - å takke for den tjenesten en har mottatt. 

Anonymkode: 57e7b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gauler ikke ut et "ha det" når jeg går ut bakerst i den lange leddbussen nei 😂 Ha ha, det er det ingen andre som gjør heller. Fikk nesten en litt sånn Crocodile Dundee i New York-snurrfilm-følelse nå 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er veldig få i bussen, kanskje spesielt litt sent om kvelden, så hender det at jeg gir et lite nikk og vink til bussjåføren på vei ut. Jeg går ut bak, så jeg ser oppover i bussen og møter eventuelt sjåførens blikk i speilet.

Til vanlig i byen er det for mange mennesker i bussen til at det føles naturlig (eller er noe poeng i) å si ha det. Sjåføren vil ikke se meg uansett.

(Bor rett utenfor Oslo.)

Anonymkode: 547c5...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid "hei" når jeg kommer inn på bussen. Hvorvidt jeg sier "ha det" kommer an på om jeg går av foran eller bak, og evt. om det er så få på bussen at sjåføren kan høre meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 2.07, KillerKitty skrev:

Jeg gjør det, men det er sjeldent jeg får svar, og sjeldent jeg hører andre si det...Men jeg trodde egentlig det var normal folkeskikk, eller? Har begynt å føle meg dum når jeg gjør det nå 😛

Du bor ikke i en storby? Veldig uvanlig her i Oslo vil jeg tro...

Anonymkode: 7235d...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bor ikke i en storby? Veldig uvanlig her i Oslo vil jeg tro...

Anonymkode: 7235d...327

Nei, er ikke blant de største akkurat. Har hverken T-bane eller Egon, hvert fall 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...