Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2005 #1 Del Skrevet 28. mars 2005 Mannen og jeg vil ta for oss mer av det norske fjellet til sommeren. Vi kunne godt tenkt oss å ha mulighet til å overnatte (telte) en natt eller to. Men vi er temlig nybegynnere (bortsett fra lokale dagsturer). Hva trenger vi av utstyr? Hvilke telt er lette, men bra? Hva er nødvendig av klær? Hva trenger vi av alt sånn annet tilbehør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 28. mars 2005 #2 Del Skrevet 28. mars 2005 Gode sko er et must! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. mars 2005 #3 Del Skrevet 28. mars 2005 Hva med å sjekke på Turistforeningens hjemmesider ? De kan helt sikkert bidra med noen tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2005 #4 Del Skrevet 28. mars 2005 Gode sko er et must! Hehe, det er det eneste vi har så langt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 28. mars 2005 #5 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg går aldri på fjellet selv den fineste sommerdagen uten kart og kompas. Litt utstyr til førstehjelp, en god kniv, regnklær, varme klær til natten og dårlig vær, ekstra sokker (kjipt å trø i et vannhul og gå med våte sokker resten av dagen), myggmiddel, solfaktorkrem, toalettpapir. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #6 Del Skrevet 29. mars 2005 Hvis dere er helt nybegynnere, kan det være fint å gå et sted der det er mulig å gå fra hytte til hytte. Da slipper dere nemlig å dra på telt, sovepose/liggeunderlag, mat og kokeutstyr, noe som er tungt å ha i sekken selv når det deles på to. Men det er nå noe eget med teltlivet, så dette bør dere tenke på: * Teltet må være av god kvalitet. Kjøp for all del ikke telt på Rema e.l. Egner seg sikkert fint til telting i hagen, men ikke på fjellet. Jeg har veldig gode erfaringer med Helsport-telt. (www.helsport.no) * Kart og kompass må dere ha med, og dere må kunne å bruke det! Vanligvis holder det å kunne lese kartet, men blir det dårlig vær og dårlig sikt (noe det gjerne blir i fjellet fra ett minutt til et annet) må kompasset til pers. Og det er ikke noe jeg bare sier. LÆR DET! * Dere må ha hver deres sovepose og liggeunderlag. Liggeunderlaget er vel så viktig som posen, fordi det isolerer mot kulden fra bakken. Når dere kjøper pose, se på hvilken komforttemperatur den har. Ekstremtemperaturen som oppgis på mange poser, er en indikator på hvor kaldt det kan være før du stryker med av kulde i posen... En tresesongspose vil vanligvis være fint. Vinterposer er tyngre og ikke nødvendig om sommeren. * Skal dere lage mat selv, er et stormkjøkken fint. Husk rødsprit til brenneren. Se f.eks. www.trangia.se * Ha med drikkeflaske. Man trenger mye drikke på lange turer. * Husk alltid lue og votter selv om sommeren. Blåser det, blir det fort kaldt. * Jeg pleier alltid å ha med en rull sportstape. Det kan brukes til å forebygge gnagsår på hælen og andre utsatte steder, til å reparere solbriller, klær eller annet, tja... til hva som helst, egentlig. * En generell pakkeliste finner dere her: http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=439 Bare spør hvis du lurer på noe konkret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 29. mars 2005 #7 Del Skrevet 29. mars 2005 Skriver under på Pepitas gode råd. Av klær er det praktisk med Goretex e.l. som ytterlag. (tåler både vind og vann). Mellom- og innerlag: Dropp bomullsgensere. Ta med en lett ulltrøye og en lett fleece, samt t-skjorter. Shorts og nikkers er ok, evt. en lang bukse som kan gjøres om til shorts. Sko: Gode fjellstøvler, helst i lær er et must. Det er lurt å ha goretexmembran i støvlene, da puster de bedre. Husk å impregnere! Ang. liggeunderlag anbefaler jeg Therm-a-rest e.l., som er selvoppblåsende. Hbis dere ikke skal ligge i telt, men bruke turistforeningshytter, trenger dere ikke å dra på så mye. Da holder det med lakenpose, for det finnes duyner og puter på hyttene. Turistforeningen har både betjente, selvbetjente og ubetjente hytter. På sistnevnte må du ha med deg mat selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #8 Del Skrevet 29. mars 2005 * Teltet må være av god kvalitet. Kjøp for all del ikke telt på Rema e.l. Egner seg sikkert fint til telting i hagen, men ikke på fjellet. Jeg har veldig gode erfaringer med Helsport-telt. (www.helsport.no) Tusen takk for mange gode råd. Du nevner dette med telt, og jeg sjekket siden du linket til. Men det er jo så sinnsykt mange telt å velge mellom! Hvordan velger vi? Vi er to stykker (mann og kone som fremdeles er glad i hverandre, om det spiller noen rolle for teltvalget ), og har tenkt oss i fjellheimen på Sunnmøre (fx Tafjordfjella). Hvilken type telt bør vi se etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #9 Del Skrevet 29. mars 2005 Hei igjen! Hvordan velge telt... Det er jo en hel liten vitenskap... Og det er veldig mange telt... Man kan bli svimmel av mindre! De lette og gode teltene er generelt dyrere enn de tyngre og gode teltene. Det er pga materialvalget. Jeg har et Femund 3-camp-telt, og har ligget ute i det mange ganger. Sunnmørsalpane/Tafjordfjella på sommerstid er et typisk fint bruksområde for det teltet. Ulempen med det er at det kan være litt tungt! Det kan være en ide å satse på et litt mindre telt for å spare vekt. Skal en bære utstyret alene, veier sekken fort over 20 kilo! (Jeg bar alt utstyr alene på en todagerstur i høst, og da veide sekken 25 kilo. Det var riktignok inkludert litt fotoutstyr, men ellers hadde jeg ikke med stort unyttig!) Skal dere etterhvert telte vinterstid, er det fint om teltet har stormmatter langs bakken så dere kan hive snø oppå. Telt som er laget for vintertelting er også mer solide og tåler mer vind. Mannen min har Helsport Svalbard, en av toppmodellene. Det er en del lettere og mye mer solid enn Femund. Om vinteren bruker vi det, men sommerstid har det lite å si. Når dere skal velge, bør dere altså tenke litt langsiktig mht bruksområde, og vurdere hvor mye vekta har å si. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #10 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg ser på nettet at det teltet du har koster rundt 3500 kroner. Da kan jeg vel regne med at teltet til 650,- som de selger i den lokale villmarksbutikken ikke er noe å satse på? Og nei, noe vintertelting blir det nok ikke på oss! Så tøffe er vi ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #11 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg ser på nettet at det teltet du har koster rundt 3500 kroner. Da kan jeg vel regne med at teltet til 650,- som de selger i den lokale villmarksbutikken ikke er noe å satse på? *gurgle* 650 var ekstremt billig... Ville ikke satset på det. Men det KAN jo være et veldig, veldig, VELDIG godt tilbud. Men når det gjelder turutstyr får man gjerne det man betaler for! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #12 Del Skrevet 29. mars 2005 Heh, det var det eneste de hadde i butikken, så jeg tenkte at da er det vel den prisen det ligger på da. Helt til jeg sjekket nettet og koblet inn hjerna! Tror det het Dovre eller noe slikt, det telte de hadde på den butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 29. mars 2005 #13 Del Skrevet 29. mars 2005 Ha med ein liten spade Posesuppe/drikke er lett og godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #14 Del Skrevet 29. mars 2005 En annen ting jeg ikke har tenkt på: Hvordan er det med ´telterettigheter´? Er det bare å slå opp et telt i fjellheimen? Finnes det noen regler for hvor man kan og ikke kan telte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #15 Del Skrevet 29. mars 2005 Kort sagt er det bare å slå opp et telt. Slikt er regulert gjennom allemannsretten, som har lange tradisjoner i Norge. Les mer her eller kanskje heller her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #16 Del Skrevet 29. mars 2005 Å, det er så bra! Hurra for fine landet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 30. mars 2005 #17 Del Skrevet 30. mars 2005 Tusen takk for mange gode råd. Du nevner dette med telt, og jeg sjekket siden du linket til. Men det er jo så sinnsykt mange telt å velge mellom! Hvordan velger vi? Vi er to stykker (mann og kone som fremdeles er glad i hverandre, om det spiller noen rolle for teltvalget ), og har tenkt oss i fjellheimen på Sunnmøre (fx Tafjordfjella). Hvilken type telt bør vi se etter? Skal du telte på Sunnmøre, må du ha et telt som tåler en HØY vannsøyle. Spander litt på teltet.Snakker av erfaring, har overnattet ute på Sunnmøre i all slags vær i alle år. I Tafjordfjella ville jeg heller ha overnattet på hytte. der er hyttenettet svært godt utbygd. Fine teltesteder ellers er Molladalen (ferge til Festøy, kjør helt opp dalet i Barstadvik og gå derfra) og ytre del av Rånahalvøya (gå opp i Regndalen eller opp fra en dal ved Ikornnes). Opp Herdalen fra Geiranger er også bra. Se ellers masse turforslag på www.aast.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #18 Del Skrevet 4. april 2005 Vi har kjøpt boka "Fotturar på Sunnmøre" som er utgitt på Iriss Forlag, den har oversikt over alle de mest populære fotturene. Den har ikke kart, men bilde med skravert turrute. Den er kjekk å ha med på tur. :-) http://www.iriss.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 5. april 2005 #19 Del Skrevet 5. april 2005 Vi har kjøpt boka "Fotturar på Sunnmøre" som er utgitt på Iriss Forlag, den har oversikt over alle de mest populære fotturene. Den har ikke kart, men bilde med skravert turrute. Den er kjekk å ha med på tur. :-) http://www.iriss.no/ Det kan jeg skrive under på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tua Skrevet 5. april 2005 #20 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg er enige i alle gode råd som blir lagt fram, både i forhold til teltvalg og valg av annet utstyr, men en ting jeg synes dere absolutt burde vurdere er pris og hvor mye dere har planer om å bruke utstyret. De aller fleste trenger ikke ekstrem/topputgaven av alt utstyr... Ikke legg dere på billigutgavene og få spolert turen, men heller ikke det dyreste. Noe midt i mellom fungere bra for di aller fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå