Gå til innhold

Privatøkonomi - budsjett


Lotty1978

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Lotty1978 skrev:

 Ingen tror vel at man kommer til å skille lag med mannen sin - ei jeg heller.

Men- skulle det skje har vi for lengst laget en avtale for det. Jeg får huset siden jeg har innredet det. I tillegg har vi laget en avtale om hustrubidrag: veldig vanlig i bla USA men kanskje ikke i Norge. Anbefaler det uansett - så slipper du den bekymringen.

Han kommer nok desverre å forandre meningen om huset den dagen dere går fra hverandre. Håper du er smart å sparer på konto i ditt navn. 

Anonymkode: e274e...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke endre på kontrakter, men når har vi ingen intensjoner om å splitte lag. 

 

Hva er dette for en kommentar forresten? Trolling kaller jeg det- og har ingenting å gjøre med tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er to voksne, utbetalt ca 110 000 i måneden samlet, så kunne fint valgt bort jobb rent økonomisk. 

Jobber fordi jeg virkelig elsker jobben min, det å utvikle meg og lære noe nytt, og å møte interessante mennesker og få krevende oppgaver på daglig basis.  

Pengene klarer vi fint å bruke. Er glad i å reise, og bruker mye penger på å reise verden rundt og bo godt. Eier en leilighet i solen, og en ved skibakkene. Er også glad i god mat og gode viner, så matbudsjettet er over det tredoble av deres. Og 3 000 i måneden til "lommepenger" dekker knapt skobudsjettet mitt.

Så for min del handler det om at jeg ikke kan se for meg et liv der jeg dilter hjemme uten å bruke hjernen, uten å få nye utfordringer. Og også det at jeg virkelig ikke kan se for meg et liv på lavbudsjett. Ikke når det er så mye spennende man kan oppleve, spise og se. 

Anonymkode: 4e6ba...f54

Spise for 18.000 : da hadde jeg blitt trillrund 😂 

Spiser ikke kjøtt, så sparer vel en del på å være dyrevenn. Har også drivhus der vi dyrker MYE godt av frukt, urter og grønnsaker. 

Sko har jeg nok av - det blir noen par i året, men jeg vil heller ha et liv enn 100 par på toppen av de jeg har.

Har en hytte på en vinterresort, men vurderer å selge den: vi liker å variere mer med hvor vi reiser så den blir lite brukt. 

Hjernen min hadde blitt gal av å surre rundt i samme jobb i 8 timer hver dag: mye mer utfordrende å prøve forskjellige ting! Frihetsberøvelsen er likevel værst: kunne aldri latt andre bestemme over 50% av min våkne tid. Blir jo mindre tid til reisingen du liker også?

Lavbudsjett? 😂😂 Egentlig tror jeg du er et troll da 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Spise for 18.000 : da hadde jeg blitt trillrund 😂 

Spiser ikke kjøtt, så sparer vel en del på å være dyrevenn. Har også drivhus der vi dyrker MYE godt av frukt, urter og grønnsaker. 

Sko har jeg nok av - det blir noen par i året, men jeg vil heller ha et liv enn 100 par på toppen av de jeg har.

Har en hytte på en vinterresort, men vurderer å selge den: vi liker å variere mer med hvor vi reiser så den blir lite brukt. 

Hjernen min hadde blitt gal av å surre rundt i samme jobb i 8 timer hver dag: mye mer utfordrende å prøve forskjellige ting! Frihetsberøvelsen er likevel værst: kunne aldri latt andre bestemme over 50% av min våkne tid. Blir jo mindre tid til reisingen du liker også?

Lavbudsjett? 😂😂 Egentlig tror jeg du er et troll da 

 

Er ikke grenser for hvor gode svar du har på alt😂

Anonymkode: 46f27...1c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lotty1978 said:

Hei alle sammen!

Velger å poste dette innlegget, fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere rundt i de 1000 hjem forvalter privatøkonomien. 

Jeg har aldri jobbet, men blitt forsørget av min mann. Jeg får alltid høre at man må ha to inntekter for å få det til å gå rundt - og det kan jeg virkelig ikke forstå. Hva er det dere andre bruker så mye penger på - som gjør at dere er avhengig av to inntekter? 

Min mann har en jobb med middels lønn (utbetalt 40.000 i måneden): mer enn mange, men langt fra en høy inntekt etter dagens standard. 

Slik forvalter vi disse pengene: 

6.500 Mat

1.000  Hobby/Fritid

1.000 Helse

500 Husholdningsartikler 

500 Diesel

500 Mobiltelefoni

1.000 Strøm

3.000 (Forsikring/lisens/årsavgift/eiendomsskat/Internett/kommunale avgifter)

3.000 Lommepenger meg

3.000 Lommepenger mannen min

= 20.000 i utgifter 

 

20.000 avsettes altså til sparing hver måned. 

 

Jeg har som sagt aldri hatt en jobb. Jeg er utdannet jurist, men hadde mistrivdes noe aldeles forferdelig med å få så mye tid beslaglagt på å kun fokusere på jus. Istedenfor å bruke tiden min på ett interessefelt - bruker jeg den på et titalls ulike interesser. Mange sier jo at man trenger å føle på personlig utvikling - og jeg kjenner veldig på den følelsen ved nettopp å slippe å jobbe. Da hadde jeg ikke hatt tid til å utvikle ferdigheter på andre interesseområder slik som i dag. 

(Eks: trening, hobbykokk, hobbysnekker, frivillig arbeid, juridisk bistand til venner og familie, dyrehold, reising, psykologi osv) 

I fjor fikk jeg en moderat sykdom som gjør at jeg kvalifiserer til stønad fra NAV. Egentlig hadde jeg ikke noe lyst til å søke - men ble oppfordret av både lege og venninner. Jeg fikk søknad innvilget, og har nå egen inntekt for første gang. Men hva skal jeg gjøre med pengene?? 

Det eneste denne egne inntekten fører til, er at vi som par kan spare hans 20.000 pluss hele min inntekt (ca 20.000) hver måned. Med andre ord: 40.000 i sparing hver måned. 

Bør legge til at vi er såpass heldige at eiendommen vi bor på, har min mann arvet av sine besteforeldre. Vi har dermed ikke boliglån- men selv med en utgift på 10.000 til bolig hadde vi likevel kunnet spare 10.000 på en inntekt, og 30.000 av to.

Spørsmålet er derfor:

- Hvorfor prioriterer dere bort frihet over egen hverdag til fordel for jobb?

- Hva bruker dere pengene på (særlig dere som mener at det er nødvendig med to inntekter)?

 

Til slutt bør jeg kanskje tilføye at mannen min og jeg (heldigvis) er litt forskjellige. Han trives best med å jobbe - så det er ikke noen oppofrelse fra hans side at vi organiserer oss slik som vi gjør. 

Utgifter til barn har vi ikke- da vi er 100% frivillig barnløse:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

Synes det høres ut som om dere har det fint. Jeg kunne godt levd på den måten. Men, ulempen, som nevnt tidligere er jo at du stiller svakt hvis dere gjør det slutt. Heldigvis har dere sikret dere med en avtale. Selv har jeg en mann som tjener godt. Jeg ønsker likevel å jobbe, simpelthen fordi jeg elsker jobben min, jeg har ikke valgt den på grunn av inntekt. Men, vi vet jo ikke, du eller jeg kan bli overkjørt av en buss imorgen. Hvem bryr seg da om hvor mye pensjon man har, eller hva man har i banken?

Anonymkode: b3606...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må vi ta et billån til da for å kjøpe bilen. 

Anonymkode: ff9ad...8de

Er det ingen som sparer til bil lenger?? Jeg er alene, utbetalt 30 000 netto i mnd. Har boliglån og husleie på over 11 000, studielån og en bil som er dyr i drift. Jeg har snart spart opp til ny bil og det iløpet av få år. Helt enig med TS. Det handler om prioriteringer. Hatt omtrent shoppestopp i 1år,  tok hjemmeferie et år og lot vær å spise ute noe særlig. Selvfølgelig er situasjonen en annen om man har barn! 

Anonymkode: e53f2...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bor i et arvet hus og uten barn. Det er ikke det som er det mest vanlige i de tusen hjem, ihvertfall ikke før en er godt opp i årene og har betalt ned bolig. Så det at du ikke skjønner hva folk bruker penger på, klarer jeg å forstå.

Vi har ca 60000 inn i mnd (jeg jobber 50% mens barna er små)

Boliglån 20000

Strøm 1500

Mat: 6000-8000

Telefon for 3 i huset : 500

Trening: ca 3000 (treningssenter på meg og mannen, dans og fotball på barna)

Forsikringer: 2500

Studielån: 3000

Tv/internett: 1000

Vann/søppel: 1000

Bil, drivstoff/vedlikehold: 3000 (2 biler)

Klær/utstyr/bursdager etc til barna: varierer fra mnd til mnd men minst 8000 i gjennomsnitt i mnd

Resten går til sparing, div fritid, møbler, vedlikehold av hus, sparing til ferie, klær til oss voksne.

Vi lever veldig godt, men kan ikke bruke pengene som vi vil da det er mye utgifter i en familie på 5. En gang i tiden mens vi bodde billigere og var uten barn og tjente mindre skjønte jeg heller ikke hva folk brukte pengene på da vi hadde mer enn nok til oss selv. men nå vet jeg bedre. Men fint for deg som har valgt et sånt liv og lever fint, men når det er sagt så tror jeg ikke noe på at du ikke betaler skatt og får utbetalt det du påstår du gjør. Det er ingen som har så mye fradrag at du ikke skal måtte betale noe skatt. Spesielt ikke siden dere har formue (hus uten lån), og ingen barn. Så jeg tror at dette er et trolletråd dessverre.

 

 

Anonymkode: eccfb...47d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere bor i et arvet hus og uten barn. Det er ikke det som er det mest vanlige i de tusen hjem, ihvertfall ikke før en er godt opp i årene og har betalt ned bolig. Så det at du ikke skjønner hva folk bruker penger på, klarer jeg å forstå.

Vi har ca 60000 inn i mnd (jeg jobber 50% mens barna er små)

Boliglån 20000

Strøm 1500

Mat: 6000-8000

Telefon for 3 i huset : 500

Trening: ca 3000 (treningssenter på meg og mannen, dans og fotball på barna)

Forsikringer: 2500

Studielån: 3000

Tv/internett: 1000

Vann/søppel: 1000

Bil, drivstoff/vedlikehold: 3000 (2 biler)

Klær/utstyr/bursdager etc til barna: varierer fra mnd til mnd men minst 8000 i gjennomsnitt i mnd

Resten går til sparing, div fritid, møbler, vedlikehold av hus, sparing til ferie, klær til oss voksne.

Vi lever veldig godt, men kan ikke bruke pengene som vi vil da det er mye utgifter i en familie på 5. En gang i tiden mens vi bodde billigere og var uten barn og tjente mindre skjønte jeg heller ikke hva folk brukte pengene på da vi hadde mer enn nok til oss selv. men nå vet jeg bedre. Men fint for deg som har valgt et sånt liv og lever fint, men når det er sagt så tror jeg ikke noe på at du ikke betaler skatt og får utbetalt det du påstår du gjør. Det er ingen som har så mye fradrag at du ikke skal måtte betale noe skatt. Spesielt ikke siden dere har formue (hus uten lån), og ingen barn. Så jeg tror at dette er et trolletråd dessverre.

 

 

Anonymkode: eccfb...47d

Hvor mange barn har dere? Bruker de 8.000 + treningsavgift i måneden? Tenåringer eller småbarn?

Synes også du hadde mye i forsikring: hus/innbo & 2 biler eller flere? 

Kjære deg: dette er ikke en trolletråd- ikke bli lurt av denne anonym som troller selv og forsøker å få meg til å fremstå som ett! 😟

Har nettopp fått disse pengene fra Nav (Juli). I år betaler jeg ikke skatt - med i underkant av 6 mnd inntekt har vi nok fradrag til det i år. Kan hende jeg får 5.000-6.000 i restskatt - og til neste år har vi tenkt å oppjustere til 12% forskudd på meg. Har også tapt noe på aksjer som stod i mitt navn. 

Uansett tåler vi ddt veldig godt. Litt mer skatt fører bare til 35.000 i overskudd istedenfor 40.000. Det var hele poenget her - min inntekt går uavkortet rett på sparing sammen med mannens overskudd 

Endret av Lotty1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Hvor mange barn har dere? Bruker de 8.000 + treningsavgift i måneden? Tenåringer eller småbarn?

Synes også du hadde mye i forsikring: hus/innbo & 2 biler eller flere? 

Kjære deg: dette er ikke en trolletråd- ikke bli lurt av denne anonym som troller selv og forsøker å få meg til å fremstå som ett! 😟

Har nettopp fått disse pengene fra Nav (Juli). I år betaler jeg ikke skatt - med i underkant av 6 mnd inntekt har vi nok fradrag til det i år. Kan hende jeg får 5.000-6.000 i restskatt - og til neste år har vi tenkt å oppjustere til 12% forskudd på meg. Har også tapt noe på aksjer som stod i mitt navn. 

Uansett tåler vi ddt veldig godt. Litt mer skatt fører bare til 35.000 i overskudd istedenfor 40.000. Det var hele poenget her - min inntekt går uavkortet rett på sparing sammen med mannens overskudd 

Hva sparer dere til? Å ta med i grava? Ikke har dere barn som arver heller.

Anonymkode: 7b805...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sparer dere til? Å ta med i grava? Ikke har dere barn som arver heller.

Anonymkode: 7b805...737

Har mange sparekonti: 

1. «Fuck you penger» (Google begrepet)

2. Krisekonto (sykdom, arbeidsledighet en periode for mannen etc)

3. Oppussing/bil: ikke noe vi trenger nå: men kan ikke ha samme bil til vi blir 80, og pusse opp må man jo med jevne mellomrom. Forbrukslån er et dårlig alternativ ifht sparing

4. Pensjon. Regner mest vi kommer til å reise enda mer sammen når også mannen har fri hele året

5. Bruker også litt av sparekontoene under året. Tar litt når vi skal på ferie, litt dersom fryseren ryker o.l 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan legge til 18000 som vi bruker på huslån, det kunne sikkert gå inn som både sparing og fuck you-penger og pensjon, vi eier allerede for 5 mill hver i bolig, og det lånet blir nedbetalt innen få år. Så er det månedlige utgifter til barna (har 2) på 7800. Så har vi et litt større matbudsjett enn dere tror jeg. Så sparer vi fast i fond (men ikke 40 000), og resten sparer vi og bruker på ferier/oppussing. Vi har også den friheten å ikke leve etter budsjett i det hele tatt, så dette er jeg ikke sikker på. Jeg føler meg ganske velstående, og ville aldri i verden trivdes med et liv som ufør uten jobb i et arvet hus. Men fint at du har det fint, da.

Anonymkode: 8bae4...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsørger en ung sønn (slik at han slipper studielån) og har utbetalt 29.000 pr. mnd. Budsjettet ser slik ut:

   8000,- til lån og fellesutgifter

   4000,- Mat (+ vanlige husholdningsartikler)

   800,- gjennomsnittlig strøm

   1700,- Transport

   1200,- Tv, tlf, internett, spotify

   300,- Trening

   100,- Reiseforsikring (annen forsikring gjennom fagforbund trekkes fra før lønn)

   8000,- Sparing (Noe langtids, og noe til store utgifter)

   4900,- Fritt bruk. (Skal dekke klær, frisør, lege, Pizza på Peppes, osv.)

= 29.000,-

Jeg klarer nesten alltid å holde budsjettet, men det sprekker kanskje litt ett par ganger i året. Det jevner seg greit ut når feriepengene kommer. Har lave utgifter til ferie, så de er ikke tatt med i budsjettet og alt over vanlig månedslønn går inn på sparekonto :) 

Anonymkode: 07b28...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som sparer til bil lenger?? Jeg er alene, utbetalt 30 000 netto i mnd. Har boliglån og husleie på over 11 000, studielån og en bil som er dyr i drift. Jeg har snart spart opp til ny bil og det iløpet av få år. Helt enig med TS. Det handler om prioriteringer. Hatt omtrent shoppestopp i 1år,  tok hjemmeferie et år og lot vær å spise ute noe særlig. Selvfølgelig er situasjonen en annen om man har barn! 

Anonymkode: e53f2...38e

Joda jeg er i gang med sparing, men sparer først opp til buffer. Og så er det så mye annet vi trenger. Er bensinutgifter på 3000 ca i mnd mye? Vi kjører til og fra jobb begge to. Og jeg tar i tillegg til 100 % jobb ekstravakter i en annen kommune. Så kjører jo en del bil. Og full tank koster jo omtrent 800 kr hver gang? Vi har nettopp kjøpt hus og har mye utgifter i forbindelse med det.

Jeg syns det er helt greit å jobbe. Hadde blitt deprimert hvis ikke. 

Anonymkode: ff9ad...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å oppgi hvor mye jeg har til sparing i måneden., men kan si det er langt mer enn TS og ektefelle. 

Anonymkode: 4ccdd...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lotty1978 skrev:

Man kan ikke endre på kontrakter, men når har vi ingen intensjoner om å splitte lag. 

 

Hva er dette for en kommentar forresten? Trolling kaller jeg det- og har ingenting å gjøre med tråden

Da håper jeg at dere har en ektepakt, for en vanlig "kontrakt" er ikke verdt en dritt ved skilsmisse. 

Anonymkode: f240b...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Lotty1978 skrev:

Hvor mange barn har dere? Bruker de 8.000 + treningsavgift i måneden? Tenåringer eller småbarn?

Synes også du hadde mye i forsikring: hus/innbo & 2 biler eller flere? 

Kjære deg: dette er ikke en trolletråd- ikke bli lurt av denne anonym som troller selv og forsøker å få meg til å fremstå som ett! 😟

Har nettopp fått disse pengene fra Nav (Juli). I år betaler jeg ikke skatt - med i underkant av 6 mnd inntekt har vi nok fradrag til det i år. Kan hende jeg får 5.000-6.000 i restskatt - og til neste år har vi tenkt å oppjustere til 12% forskudd på meg. Har også tapt noe på aksjer som stod i mitt navn. 

Uansett tåler vi ddt veldig godt. Litt mer skatt fører bare til 35.000 i overskudd istedenfor 40.000. Det var hele poenget her - min inntekt går uavkortet rett på sparing sammen med mannens overskudd 

De 8000kr som jeg har ført opp i budsjett er det barna koster oss gjennomsnittlig i mnd ekstra utenom mat og tak over hodet. Mulig beløpet er for lite også. Noen mnd er det 6000 andre 15000. kan forklare litt mer, for som jeg sa du har ikke barn og kan ikke sammenligne ditt budsjett med mange andre, da de fleste familier har barn, frivillig barnløse er det i mindretall enda.

Barna er 5, 9 og 12 år gamle. Barnehage koster 3400kr, melk og frukt for de 2 eldste 300kr, alle tre er ofte i bursdager, minst 2 hver hver eneste mnd, det blir minst 600kr i brusdagsgaver til barna (6 gaver a 100kr), Så skal de på kino, lekeland, bowling, ut med venner +++ går fort par tusen på det. Så kommer vinteren sånn som nå og de må ha nye jakke, skijakke, skibukse, tursko, minste skal ha vinterdress, sko, nytt skiutstyr, sesongpass, nytt danseutsyr, nytt fotballutstyr, skøyter, ++++, nå har vi brukt over 20000kr den siste mnd bare på alt dette. Barna vokser fort og det må kjøpes nytt til nesten hver sesong. Så feiret vi bursdager på lekeland og bowling for 2 av barna og det ble 2500kr på hver det vil si 5000kr totalt. Feiring hjemme med familie og gave fra oss til barna kommer i tillegg. Jeg han fortsette, men du skjønner nok hvor jeg vil hen. Det koster å ha barn, og ja de trenger jo selvfølgelig ikke å få nytt bra utstyr, de trenger ikke å stå på ski og skøyter, de trenger ikke å bowle, gå på kino, da hadde vi spart mye penger, men det er nå enda sånn at det er en viktig faktor for å trives og ha det bra i livet.

Forsikringer på 2500 er ikke for mye da det er for 2 biler (nå er veiavgift inkludert i denne), villa, innbo og barneforsikring.

Anonymkode: eccfb...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lotty1978 skrev:

Hva er det slags svar- jeg vet vel selv hva jeg får på konto. Ha ha ha - den var litt morsom.

Får arbeidsavklaring med dagsats på 909 kroner siden jeg fikk sykdommen før jeg fylte 26 år. Det blir litt over 20.000 i måneden (skattefritt). Betaler ikke skatt (vi er gift og en del fradrag settes nå på meg). 

Aap er jo ikke høyere for de under 26 år enn andre. Ufør er høyere ikke aap.

Anonymkode: 97602...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan legge til 18000 som vi bruker på huslån, det kunne sikkert gå inn som både sparing og fuck you-penger og pensjon, vi eier allerede for 5 mill hver i bolig, og det lånet blir nedbetalt innen få år. Så er det månedlige utgifter til barna (har 2) på 7800. Så har vi et litt større matbudsjett enn dere tror jeg. Så sparer vi fast i fond (men ikke 40 000), og resten sparer vi og bruker på ferier/oppussing. Vi har også den friheten å ikke leve etter budsjett i det hele tatt, så dette er jeg ikke sikker på. Jeg føler meg ganske velstående, og ville aldri i verden trivdes med et liv som ufør uten jobb i et arvet hus. Men fint at du har det fint, da.

Anonymkode: 8bae4...0a3

Synes du det er tryggere med banklån enn en nedbetalt villa? Vi pusset opp eiendommen når vi overtok & skapte drømmeboligen vår. Beliggenheten passer oss som hånd i hanske- og bi har stor tomt til både garasje, hage og drivhus. Skjønner ikke hvorfor du tenker på det som en ulempe? Jeg skjønner at mange sliter med for høye boliglån- og mister nattesøvnen når de hører om potensiell renteoppgang, og tenker at det må være ubehagelig å vite at det i realiteten er banken som eier boligen. 

Har du noen hobbyer, venner, slektninger eller barn? Er det ikke hyggeligere å bruke tid på de viktige tingene i livet enn få beslaglagt så mye tid av en arbeidsgiver? Jeg kunne ikke levd med å forlate de 2 hundene våre i 8-10 timer hver dag: det er jo over halve livet. Er det ikke hardt å vite at man tilbringer mer tid med sjefen og kolleger enn sine nærmeste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt budsjett på 2 voksne er som følger.

Inntekt 30000

Husleie  inkl strøm 11000

Internett og tv 1200

Forsikringer 600  {reise, innbo og dyreforsikring}

Mobil 1300. Mannen har en kjempe dyr nedbetaling på 1000 kr mnd.

Reise 2 busskort 1200

Annen reise utenom. Gjennomsnitt 600 kr. Vi har fam og venner som vi må besøke. 

Studielån 1500

Viaplay, spotify, netflix, dplay 400

Trening 700

Helse, medisin, tannlege 1000

Frisør 300. 

Mat og hygiene 5500

Fritid 2500

Inn 30000, ut 29000 kr.

Siste 1000 lappen sparer vi, eller kjøper gaver for. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...