Gå til innhold

Privatøkonomi - budsjett


Lotty1978

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Velger å poste dette innlegget, fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere rundt i de 1000 hjem forvalter privatøkonomien. 

Jeg har aldri jobbet, men blitt forsørget av min mann. Jeg får alltid høre at man må ha to inntekter for å få det til å gå rundt - og det kan jeg virkelig ikke forstå. Hva er det dere andre bruker så mye penger på - som gjør at dere er avhengig av to inntekter? 

Min mann har en jobb med middels lønn (utbetalt 40.000 i måneden): mer enn mange, men langt fra en høy inntekt etter dagens standard. 

Slik forvalter vi disse pengene: 

6.500 Mat

1.000  Hobby/Fritid

1.000 Helse

500 Husholdningsartikler 

500 Diesel

500 Mobiltelefoni

1.000 Strøm

3.000 (Forsikring/lisens/årsavgift/eiendomsskat/Internett/kommunale avgifter)

3.000 Lommepenger meg

3.000 Lommepenger mannen min

= 20.000 i utgifter 

 

20.000 avsettes altså til sparing hver måned. 

 

Jeg har som sagt aldri hatt en jobb. Jeg er utdannet jurist, men hadde mistrivdes noe aldeles forferdelig med å få så mye tid beslaglagt på å kun fokusere på jus. Istedenfor å bruke tiden min på ett interessefelt - bruker jeg den på et titalls ulike interesser. Mange sier jo at man trenger å føle på personlig utvikling - og jeg kjenner veldig på den følelsen ved nettopp å slippe å jobbe. Da hadde jeg ikke hatt tid til å utvikle ferdigheter på andre interesseområder slik som i dag. 

(Eks: trening, hobbykokk, hobbysnekker, frivillig arbeid, juridisk bistand til venner og familie, dyrehold, reising, psykologi osv) 

I fjor fikk jeg en moderat sykdom som gjør at jeg kvalifiserer til stønad fra NAV. Egentlig hadde jeg ikke noe lyst til å søke - men ble oppfordret av både lege og venninner. Jeg fikk søknad innvilget, og har nå egen inntekt for første gang. Men hva skal jeg gjøre med pengene?? 

Det eneste denne egne inntekten fører til, er at vi som par kan spare hans 20.000 pluss hele min inntekt (ca 20.000) hver måned. Med andre ord: 40.000 i sparing hver måned. 

Bør legge til at vi er såpass heldige at eiendommen vi bor på, har min mann arvet av sine besteforeldre. Vi har dermed ikke boliglån- men selv med en utgift på 10.000 til bolig hadde vi likevel kunnet spare 10.000 på en inntekt, og 30.000 av to.

Spørsmålet er derfor:

- Hvorfor prioriterer dere bort frihet over egen hverdag til fordel for jobb?

- Hva bruker dere pengene på (særlig dere som mener at det er nødvendig med to inntekter)?

 

Til slutt bør jeg kanskje tilføye at mannen min og jeg (heldigvis) er litt forskjellige. Han trives best med å jobbe - så det er ikke noen oppofrelse fra hans side at vi organiserer oss slik som vi gjør. 

Utgifter til barn har vi ikke- da vi er 100% frivillig barnløse:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Lotty1978
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen stønader fra nav som gir 20 000 når man aldri har vært i jobb.

Anonymkode: 7b805...737

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det slags svar- jeg vet vel selv hva jeg får på konto. Ha ha ha - den var litt morsom.

Får arbeidsavklaring med dagsats på 909 kroner siden jeg fikk sykdommen før jeg fylte 26 år. Det blir litt over 20.000 i måneden (skattefritt). Betaler ikke skatt (vi er gift og en del fradrag settes nå på meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer dere dere med bare 500 kr i drivstoffutgifter på en mnd? 

Anonymkode: f240b...8ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har ca 60000 til sammen. 

Boliglån: 9000

Strøm: Setter av ca 2000. Selv om det er mye. 

Internett: 700

Forsikringer: 3000

Mat: 5000

2 biler

Og bensin på hvertfall 3000 kr i mnd om ikke mer

Så har vi 2 telefoner 

Studielån begge 2

1 billån

Så er det kommunale avgifter

Så skal vi pusse opp huset

Kjøpe møbler

Vi har nettopp kjøpt. 

Så er det ferie

Og julegaver

 

 

Anonymkode: ff9ad...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friheten igjennom jobben er det jeg ønsker å ha, det er der man møter mennesker og kolleger, dermed kan jeg få en inntekt samtidig. Jeg vil være til en velsignelse til andre mennesker og fellesskapet. Når man blir gift, så får man automatisk en frihet, i motsetning til dem som lever i samboerskap.

Svært glad å høre du opplever en frihet i ekteskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS, har dere ikke boliglån? Eller betaler dere ikke leie? Om dere har nedbetalt boliglån er det ikke rart at du ikke har problemer. Det er ikke det at folk her inne ikke klarer seg på en inntekt, men det er det å ha en inntekt og ha barn som gjør det vanskelig for en del mennesker.

Anonymkode: a27aa...87d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på et par spørsmål: 

 

•Nei vi har ikke boliglån- som jeg skrev i det opprinnelige innlegget har min mann arvet eiendommen av besteforeldre. 

• 500 i drivstoff? Vi bor nært min manns jobb (og marka) - jeg kjører kun ett par ganger i uken. Dessuten har vi plug-in hybridbil, så vi kjører mye elektrisk 🙂 

 

3000 i drivstoff?? Oj- kanskje elbil eller plug-in hybrid hadde spart dere noen utgifter? 

 

Alene med barn? Personlig mener jeg at man bør tenke på om man har råd til å ha barn- før man får dem og ikke etterpå... 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lotty1978 said:

Svarer på et par spørsmål: 

•Nei vi har ikke boliglån- som jeg skrev i det opprinnelige innlegget har min mann arvet eiendommen av besteforeldre. 

Alene med barn? Personlig mener jeg at man bør tenke på om man har råd til å ha barn- før man får dem og ikke etterpå... 

Når dere bor nærmest gratis kan dere ikke sammenligne økonomien deres med hvermansens. Og når det gjelder dette med å være alene med barn så er det ikke akkurat noe de fleste planlegger. Jeg har mastergrad og en helt vanlig inntekt, men dersom jeg fikk barn og ikke bodde med barnefaren så ville jeg fort ha måttet snu ganske mye på kronestykkene. Det er mye man sparer på å være to og ikke én.

Anonymkode: a27aa...87d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke aktivitetsplikten som følger arbeidsavklaringspengene mye av fritiden din da?

Anonymkode: 0ac0b...ce0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lotty1978 skrev:

Jeg får alltid høre at man må ha to inntekter for å få det til å gå rundt - og det kan jeg virkelig ikke forstå. Hva er det dere andre bruker så mye penger på - som gjør at dere er avhengig av to inntekter? 

Spørsmålet er derfor:

- Hvorfor prioriterer dere bort frihet over egen hverdag til fordel for jobb?

- Hva bruker dere pengene på (særlig dere som mener at det er nødvendig med to inntekter)?

 

Er to voksne, utbetalt ca 110 000 i måneden samlet, så kunne fint valgt bort jobb rent økonomisk. 

Jobber fordi jeg virkelig elsker jobben min, det å utvikle meg og lære noe nytt, og å møte interessante mennesker og få krevende oppgaver på daglig basis.  

Pengene klarer vi fint å bruke. Er glad i å reise, og bruker mye penger på å reise verden rundt og bo godt. Eier en leilighet i solen, og en ved skibakkene. Er også glad i god mat og gode viner, så matbudsjettet er over det tredoble av deres. Og 3 000 i måneden til "lommepenger" dekker knapt skobudsjettet mitt.

Så for min del handler det om at jeg ikke kan se for meg et liv der jeg dilter hjemme uten å bruke hjernen, uten å få nye utfordringer. Og også det at jeg virkelig ikke kan se for meg et liv på lavbudsjett. Ikke når det er så mye spennende man kan oppleve, spise og se. 

Anonymkode: 4e6ba...f54

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye: aktiviteten består i å gå til naprapat annenhver uke 🙂

Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre - dette innlegget handler om økonomi. Og jeg mener at disse pengene NAV gir meg er helt unødvendig. Vi klarer oss fint på 1 inntekt, og har gjort det i 10 år før jeg tok kontakt med NAV pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Svarer på et par spørsmål: 

 

•Nei vi har ikke boliglån- som jeg skrev i det opprinnelige innlegget har min mann arvet eiendommen av besteforeldre. 

• 500 i drivstoff? Vi bor nært min manns jobb (og marka) - jeg kjører kun ett par ganger i uken. Dessuten har vi plug-in hybridbil, så vi kjører mye elektrisk 🙂 

 

3000 i drivstoff?? Oj- kanskje elbil eller plug-in hybrid hadde spart dere noen utgifter? 

 

Alene med barn? Personlig mener jeg at man bør tenke på om man har råd til å ha barn- før man får dem og ikke etterpå... 

 

 

 

 

Da må vi ta et billån til da for å kjøpe bilen. 

Anonymkode: ff9ad...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, kan jo ikke sammenlignes med folk flest.

de aller fleste har boliglån/husleie

Bor usentralt, derav mer drivstoffutgifter, trenger to biler?

Jeg har iallefall mye høyere strømregning

Men har 3 barn/ 50% , driftet alt selv... med 30 tusen i mnd! Så alt går, men noe sparing var ikke snakk om. Vi hadde til salt i maten, men det var det.

Anonymkode: f6910...e9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å være avhengig av et annet menneske. Uansett hvor mye vi elsker hverandre nå, så vet man ikke hva framtiden bringer og jeg vil ikke gå i kvinnefella sånn som du risikerer å gjøre. Jeg er kynisk og skal betale min del for å sikre meg. I tillegg elsker jeg jobben min og det sosiale miljøet der, kunne overhodet ikke tenkt meg å gå hjemme når jeg er i stand til å jobbe. 

Vi deler 50-50 på alle fellesutgifter, lever relativt sparsommelig , og jeg har som regel 9000-10000 igjen til sparing og forbruk når alt er betalt.

Anonymkode: cce96...1e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å være avhengig av et annet menneske. Uansett hvor mye vi elsker hverandre nå, så vet man ikke hva framtiden bringer og jeg vil ikke gå i kvinnefella sånn som du risikerer å gjøre. Jeg er kynisk og skal betale min del for å sikre meg. I tillegg elsker jeg jobben min og det sosiale miljøet der, kunne overhodet ikke tenkt meg å gå hjemme når jeg er i stand til å jobbe. 

Vi deler 50-50 på alle fellesutgifter, lever relativt sparsommelig , og jeg har som regel 9000-10000 igjen til sparing og forbruk når alt er betalt.

Anonymkode: cce96...1e4

 Ingen tror vel at man kommer til å skille lag med mannen sin - ei jeg heller.

Men- skulle det skje har vi for lengst laget en avtale for det. Jeg får huset siden jeg har innredet det. I tillegg har vi laget en avtale om hustrubidrag: veldig vanlig i bla USA men kanskje ikke i Norge. Anbefaler det uansett - så slipper du den bekymringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lotty1978 said:

 Ingen tror vel at man kommer til å skille lag med mannen sin - ei jeg heller.

Men- skulle det skje har vi for lengst laget en avtale for det. Jeg får huset siden jeg har innredet det. I tillegg har vi laget en avtale om hustrubidrag: veldig vanlig i bla USA men kanskje ikke i Norge. Anbefaler det uansett - så slipper du den bekymringen.

Håper du er et troll.

Anonymkode: a27aa...87d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis dere går fra hverandre, så får du huset som han har arvet av besteforeldrene sine?  

Anonymkode: 344b2...6da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...