Gå til innhold

Barnehage som roter bort ting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Tusen takk for svar. Det er ikke så big deal det med matpakken ting forsvinner jo,men her tror jeg foreldrene er de som har tatt med seg feil hjem,men her er det de annsatte som deler ut boksene og legger de på hylla til barna. Disse hyllene kan ikke unge nå.

Det som beskymrer meg er maten og at han ikke spiser så mye. Igår kom han hjem med alle brødskivene jeg hadde sendt med. De sier han spiser bra til det måltidet de serverer. Merker at han er skrubb sulten når jeg henter han ca en time etter at de har spist 2 måltid. Han er 16 mnd og jeg har sagt fra starten at han trenger hjelp,de hjalp i starten da spiste han. I det siste så ser jeg at det er mer og mer mat i boksen.

Anonymkode: 80adc...c89

Men her må du faktisk ta ansvar og sende med mat han klarer å spise selv.

Han er 16 måneder og skal klare å spise enkel mat, barnehagen har nå trolig yngre barn som trenger mer hjelp enn din. 

Anonymkode: aa27b...9e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt. Å sammenligne barnehagetante med n-ordet er jo helt meningsløst. Hvilke negative konnotasjoner har barnehagetante/-onkel? «Jeg har ikke gått tre år på høyskole for å bli kalt det!!» vel, jeg har sju år høyere utdanning, og krever ikke å bli kalt tittelen min. Og alle klarer å ta en bachelor i modelleire og slå på ring. Snakker om å bli krenka.

Anonymkode: 14cb7...d32

Det var jeg som brukte n-ordet i min kommentar. Jeg mener ikke at de er sammenlignbare, det er er helt annen negativ konnotasjon til n-ordet enn tante. Men jeg mener begrepene er like utdaterte, og det er også det jeg skriver om du leser kommentaren du siterer. Ser også at det er samme type mennesker i min omgangskrets som bruker begge begrep, og de ser jeg på som lite oppdaterte og lite opplyste, både dempe 35 og de på 70 år. 

Anonymkode: ade42...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Tanter» er like utdatert som å bruke n-ordet om mørkhudede mennesker. Bare å legge om dersom man ikke ønsker å bli oppfatta som en utdatert tulling (og jada, jeg har både venner og familie som bruker begrepene, og jeg synes det er helt bak mål av dem også). 

Anonymkode: ade42...1a3

Blir i alle fall helt feil å kalle alle barnehagelærerere eller pedagoger, det er bare de med utdannelsen som er det. Da får en heller være sort hvitt på det, å kalle alle barnehageansatte, eller skille mellom pedagoger/barnehagelærerere, og assistenter.

Anonymkode: 90b0b...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
10 timer siden, Salvie skrev:

Som sagt så er de tross alt med det kjæreste du har, barna dine, hver eneste dag bortsett fra helgen. Da føler jeg det blir mer tanteaktig og mer familiært enn en lege som du ser en sjelden gang, spesielt for barna. Fatter ikke at noen kan bli snurt over noe sånt, man er jo ikke noe mindre pedagog selv om noen bruker det tradisjonelle ordet for det.

Så da er både lærere på barne, ungdom og VGS tanter og onkler også da?

Jeg synes ikke det er greit å bruke ordet tante om de ansatte. Ja, de er der hver dag for barnet mitt og de viser at de bryr seg og har nok blitt litt glad i han, men de er fremdeles på jobb. De er ikke verken familie, venner eller noen som vi har kontakt med på privaten. 

Når det kommer til spising Ts, så bør du lage en matboks som barnet lettere kan spise av uten konstant tilsyn. Med 9 barn som alle sikkert lett bli distrahert og de må følge med på så er det mye å kreve at en av dem skal sitte kun med ditt barn.

Vår sønn slet også med å spisei barnehagen i starten og han har perioder enda der han spiser lite i barnehagen selv om han spiser mye hjemme og alle måltider i helgene. Han får ferdigbiter som er lettere å spise og det tar meg ikke mange sekunder ekstra på kvelden å skjære opp i terninger. 

Og om de har dager de serverer mat i barnehagen så er det vanlig at han har spist mindre av matpakken om de har servert noe han liker godt.

Når det kommer til tøy og matbokser så pleier det meste å dukke opp igjen så lenge en er flink å merke. Mange har identiske ting og da er det lett å ta med ting hjem i farten om ting ligger feil. Og så er det jo noen barn som er litt rampete og leker seg i garderoben. Har funnet en sko på plassen og en annen gjemt inni et annet barns skap liksom. Jeg vet jo at det ikke er en voksen som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir borte, også dukker det plutselig opp igjen! Dersom du merker alt med navn så ser jo andre foreldre om dem har tatt med noen andre sitt hjem. Bare vent til han begynner på skolen, da er det enda mer som forsvinner..

Det med at barnet spiser dårlig, er han vandt til å bli matet? Han er jo 16 måneder så han burde klare å spise maten selv dersom det er oppdelt i biter.

 

Anonymkode: 9e265...1e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg er så enig. "Kreeenk" er den nye unnskyldningen folk bruker for å kunne oppføre seg dårlig, og slippe unna med det. 

Anonymkode: 51fe5...2ee

De som oppfører seg dårlig er vel strengt tatt de som insisterer på å kalle noen noe de ikke vil bli kalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2018 den 20.44, Salvie skrev:

 

 

Jeg har alltid sagt tanter og onkler. Synes det oser koselig av det. De har jo tross alt personlig relasjon med barna så for meg blir de mer enn bare ansatte pedagoger. I mine ører høres det ut som en ære å bli kalt tanter og onkler da det er noe familiært over det og sier mer om deres rolle enn "ansatte" på samleband. Barna kommer kanskje til å huske ting om de og barnehagen resten av livet og jeg tror at for barnas ører vil også en sånn tittel klinge mye bedre enn de fleste andre selv om de andre kanskje er mer korrekt.

For å svare på hi så har vi aldri mistet noe gjennom alle årene i barnehagen.

Så hvorfor kaller du ikke lærere for tanter og onkler? Det er ikke sånn at de ikke har en personlig relasjon til barn er ditt i mange år? De er faktisk utdannet til å lære barnet ditt samtidig som de viser omsorg. De er ikke familie. Det er nedlatende å kalle de tanter. Og kunnskapsløst. 

Kaller barna læreren "frøken" også nå i 2018? Følg med i tiden og vis litt respekt. Det er faktisk ikke bare kos og klemmer de gjør i barnehager. De gjør en jobb. 

Anonymkode: b844d...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 20.37, SkjultBruker skrev:

Det greieste er å bruke vedkommendes yrkestittel, eller å bare kalle dem ansatte syns jeg. De er ikke noens tante, og de har tre års høyere utdanning bak seg om de er pedagoger. Å kalle dem barnehagetanter vitner for min del om en svunnen tid, hvor man også titulerte sykepleiere som "søster" for eksempel. Det er utdatert, og beskriver ikke den rollen de faktisk har i barnehagen. 

Jeg må bare kommentere dette med "søster". Det ordet er da i bruk idag, også. Hva sier du selv hvis du har et spørsmål i forbifarten når sykepleieren er i ferd med å gå ut fra rommet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystic woman skrev:

Jeg må bare kommentere dette med "søster". Det ordet er da i bruk idag, også. Hva sier du selv hvis du har et spørsmål i forbifarten når sykepleieren er i ferd med å gå ut fra rommet ditt?

Jeg sier ".. Og ett spørsmål til..." eller "Unnskyld, har du to minutter?" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 20.26, AnonymBruker skrev:

BarnehageTANTER ? Gammel er du? 50+ ? 

Men jo, de skal holde orden på tingene, og hjelpe til i matsituasjoner

Anonymkode: b844d...347

Jeg personlig synes dette er verre enn det meste. Måltid, heter det. Situasjoner meg her og situasjoner meg der, måte på å institusjonalisere og profesjonalisere noe så helt ordinært som å spise.

Og nei, det heter ikke barnehagetante lenger. Selv om min datter har et vel så nært og trygt forhold til flere av de barnehageansatte som til tantene. Selv om dette var fantastisk godhjertede og dyktige damer som virkelig la alt de hadde i å gi ungene gode dager, læring, mestring, kunnskap - og også en hel del bæsjebleier, snørrkluter og plaster.

For statusen  heves. Kompetansen må få vises. Ikke bare kunnskapen om utvikling, læring og pedagogikk, men den relasjonskompetansen og de personlige egenskapene som skal til for å sjonglere og snu 15 treåringer fra trassmonstre til blide og samarbeidsvillige kunstnere. 

Jeg hyller dere dyktige og hjertevarme barnehageansatte, uansett tittel, som jeg fryktelig gjerne skulle kalt tanter og onkler på grunn av det gode forholdet dere skaper med barna, men som jeg i respekt for yrket velger å bruke tittel om. Mist gjerne sokker og matbokser i fleng, så lenge ungen min blir sett.

Anonymkode: 243bf...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystic woman skrev:

Jeg må bare kommentere dette med "søster". Det ordet er da i bruk idag, også. Hva sier du selv hvis du har et spørsmål i forbifarten når sykepleieren er i ferd med å gå ut fra rommet ditt?

Jeg sier iallfall ikke «søster»!!

»Unnskyld, jeg lurte på en ting» feks?

Anonymkode: 666dd...ff6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 20.37, SkjultBruker skrev:

Det greieste er å bruke vedkommendes yrkestittel, eller å bare kalle dem ansatte syns jeg. De er ikke noens tante, og de har tre års høyere utdanning bak seg om de er pedagoger. Å kalle dem barnehagetanter vitner for min del om en svunnen tid, hvor man også titulerte sykepleiere som "søster" for eksempel. Det er utdatert, og beskriver ikke den rollen de faktisk har i barnehagen. 

En svunnet tid? Det er vel snakk om 10-30 år, noe som historisk sett ikke er en svunnet tid. Det at vi kontinuerlig skal forandre på ord og betydning, for å poengtere fremskritt eller for å ikke bli fornermet, er et nytt fenomen.

 

Majoriteten av de som jobber i barnehage er fremdeles ikke utdannet pedagog, bare så det er sakt også. Flertallet er nok barne ungd arb og mange har ikke utd. En avdeling består ofte av 2 pedagoger i lederrolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i mange Bhg og vi har aldri tid til å hver dag mate samme barn om flere trenger. Det er mange å følge med på selvom de sitter ved bordet, og mye mat havner på gulvet. 

 

Barna roter mye i sine egne ting, andres ting og det hender foreldre tar med feil hjem. Det er bare å klage så skjer det kanskje noe. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mystic woman skrev:

Jeg må bare kommentere dette med "søster". Det ordet er da i bruk idag, også. Hva sier du selv hvis du har et spørsmål i forbifarten når sykepleieren er i ferd med å gå ut fra rommet ditt?

Jeg ville i alle fall ikke sagt søster. Trodde det bare var min gamle mor som sa det. Jeg ville sagt «unnskyld?!?» som jeg gjør i de fleste lignende situasjoner. 

Jeg sier heller ikke neger eller mongoloid til tross for at noen mener det er helt greit. Og altså ikke tante heller. Det er bare latterlig og veldig avslørende for den personen som sier det. I barnehagen brukte vi fornavnene eller «de voksne» eller assistenten, lærlingen, de ansatte, styreren, pedlederen, kom litt an på. 

Til saken: send med mat i biter (som andre har foreslått). Send med enkel mat som krever minst mulig hjelp. Ta en samtale (si fra på forhånd) om at du synes barnet spiser veldig lite. Det hadde jeg så absolutt gjort (og har gjort det selv). Matboksen dukker sikkert opp. Det er uansett veldig uvanlig å komme seg gjennom et barnehageløp uten at noe blir borte noengang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage og er overrasket over hvor mange foreldre som ikke bryr seg om å passe på tingene sine, en stor haug med gjenglemt hoper seg opp og ingen savner noe der. Så det er bra å ta vare på tingene sine. Men, det er ikke alltid lett for personalet å vite hvor hver eneste sokk og matboks er. Ofte opplever vi at foreldre har glemt, at andre foreldre har tatt feil og forvekslet, at barnet har lagt den et rart sted eller at vi har forlagt den et sted. Altså må man være litt raus med hverandre for alle kan gjøre feil. 

Når det gjelder maten, når spiser han mye og når spiser han lite? Ofte er vi som jobber i barnehagen at barna spiser masse til det måltidet barnehagen serverer, mens de spiser veldig lite av sin egen matpakke. Hvor stor er barnet ditt? Vi oppmuntrer barnet til å spise og lar barna sitte til de er helt ferdig med å spise. Noen trenger påminnelser. Det er viktig for barnets motoriske utvikling og matglede at barnet får spise selv i eget tempo.

Anonymkode: 7ff43...9de

Helt enig her! 

Er det navnet, så dukker det som oftest opp igjen. Det hender ting som votter, luer osv tas av ute. Så havner det inne på en annen avdeling når en voksne plukker det med seg når de finner det. 

Første jeg spør om når ting forsvinner, er om det er merket. 

Vi har 18 barn nå, og 4 av de er flinke til og merke. Resten har nesten ikke navn på noe. Det er håpløst.

Hadde ett klesplagg som forsvant en gang, og mor maste og maste om det i evigheter. Det var søkk vekk. Dukket opp på våren når gummistøvlene mine skulle på igjen, for barnet hadde stappet det helt ned i tuppen. Barnet hatet dette plagget som pesten, og fant ut at det var ett smart hjemme sted😂😂😂

Ta igjen opp det med maten. Kan det hjelpe at de deler opp i biter? 

Anonymkode: 62a72...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 20.37, AnonymBruker skrev:

De ønsker å bli kalt pedagoger eller noe sånt. 

Jeg trodde «tante» var koselig, jeg, men nei da...

På 15.11.2018 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Sønnen min har gått i barnehage nå i ca 3 mnd. Idag når jeg henta han var ikke hans  andre matboks der,han hadde med seg 2. Jeg spurte barnehage tanten hun så rundt og dro på kjøkkenet fant den ikke. Det står tydlig navnet hans på den. For en stund siden skjedde det samme han fikk en matboks med ett annet barns navn med seg hjem. Jeg fortalte dette til barnehage tanten idag så sier hun sikker at han hadde med seg 2 matbokser idag? Jeg synes det var helt bakmål med ett slik spørsmål,jeg vet jo hva jeg pakker til barnet mitt. Jeg sa det er ok de finner nok ut av det,det er bare en matboks. Er der foreldrene som roter her eller de som jobber der? 

En annen ting er at de sier at han spiser veldig bra så åpner jeg matboksen og den er så å si full. Da spiser han ikke veldig bra.  Han trenger hjelp med spising det sa jeg da han startet der,men nå får han ikke så mye hjelp ser det ut som. Eller kan jeg ikke kreve dette? Det er ca 9 barn i avdelingen så ikke noe stor avdeling dette.

 

Det er ikke meningen å hakke på barnehage tantene de gjør en god jobb, men jeg blir litt fortvilet bare.

Anonymkode: 80adc...c89

TANTER???!!😱😱🤬🤬🤬

Anonymkode: 5383a...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...