Gå til innhold

Barnehage som roter bort ting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har gått i barnehage nå i ca 3 mnd. Idag når jeg henta han var ikke hans  andre matboks der,han hadde med seg 2. Jeg spurte barnehage tanten hun så rundt og dro på kjøkkenet fant den ikke. Det står tydlig navnet hans på den. For en stund siden skjedde det samme han fikk en matboks med ett annet barns navn med seg hjem. Jeg fortalte dette til barnehage tanten idag så sier hun sikker at han hadde med seg 2 matbokser idag? Jeg synes det var helt bakmål med ett slik spørsmål,jeg vet jo hva jeg pakker til barnet mitt. Jeg sa det er ok de finner nok ut av det,det er bare en matboks. Er der foreldrene som roter her eller de som jobber der? 

En annen ting er at de sier at han spiser veldig bra så åpner jeg matboksen og den er så å si full. Da spiser han ikke veldig bra.  Han trenger hjelp med spising det sa jeg da han startet der,men nå får han ikke så mye hjelp ser det ut som. Eller kan jeg ikke kreve dette? Det er ca 9 barn i avdelingen så ikke noe stor avdeling dette.

 

Det er ikke meningen å hakke på barnehage tantene de gjør en god jobb, men jeg blir litt fortvilet bare.

Anonymkode: 80adc...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det bare til å venne seg til med. Har ikke tall på hvor mange matbokser, Tupperwaredrikkeflasker, luer, votter, skjerf, klær som blir borte i løpet av barneoppveksten...en må regne med det. Dessverre.

Anonymkode: a2d0e...229

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de ikke mater barn som trenger det er ikke OK. Vi gikk noen runder med vår barnehage også, på det. De mente han hadde dårlig matlyst, men det stemmer ikke. Han er liten og trenger hjelp. 

Anonymkode: 1069f...e05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BarnehageTANTER ? Gammel er du? 50+ ? 

Men jo, de skal holde orden på tingene, og hjelpe til i matsituasjoner. 

Anonymkode: b844d...347

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BarnehageTANTER ? Gammel er du? 50+ ? 

Men jo, de skal holde orden på tingene, og hjelpe til i matsituasjoner. 

Anonymkode: b844d...347

Er det feil å si barnehagetanter? Jeg har alltid sagt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Salvie skrev:

Er det feil å si barnehagetanter? Jeg har alltid sagt det.

De ønsker å bli kalt pedagoger eller noe sånt. 

Jeg trodde «tante» var koselig, jeg, men nei da...

Anonymkode: 40031...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Salvie skrev:

Er det feil å si barnehagetanter? Jeg har alltid sagt det.

Det greieste er å bruke vedkommendes yrkestittel, eller å bare kalle dem ansatte syns jeg. De er ikke noens tante, og de har tre års høyere utdanning bak seg om de er pedagoger. Å kalle dem barnehagetanter vitner for min del om en svunnen tid, hvor man også titulerte sykepleiere som "søster" for eksempel. Det er utdatert, og beskriver ikke den rollen de faktisk har i barnehagen. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Salvie skrev:

Er det feil å si barnehagetanter? Jeg har alltid sagt det.

Det er assistenter eller pedledere 😉 noen tar seg nær av å bli kalt tanter, andre syns det er kjært å bli kalt tanter. 

Anonymkode: 90e7a...72f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker å bli kalt pedagoger eller noe sånt. 

Jeg trodde «tante» var koselig, jeg, men nei da...

Anonymkode: 40031...190

 

3 minutter siden, SkjultBruker skrev:

Det greieste er å bruke vedkommendes yrkestittel, eller å bare kalle dem ansatte syns jeg. De er ikke noens tante, og de har tre års høyere utdanning bak seg om de er pedagoger. Å kalle dem barnehagetanter vitner for min del om en svunnen tid, hvor man også titulerte sykepleiere som "søster" for eksempel. Det er utdatert, og beskriver ikke den rollen de faktisk har i barnehagen. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er assistenter eller pedledere 😉 noen tar seg nær av å bli kalt tanter, andre syns det er kjært å bli kalt tanter. 

Anonymkode: 90e7a...72f

Jeg har alltid sagt tanter og onkler. Synes det oser koselig av det. De har jo tross alt personlig relasjon med barna så for meg blir de mer enn bare ansatte pedagoger. I mine ører høres det ut som en ære å bli kalt tanter og onkler da det er noe familiært over det og sier mer om deres rolle enn "ansatte" på samleband. Barna kommer kanskje til å huske ting om de og barnehagen resten av livet og jeg tror at for barnas ører vil også en sånn tittel klinge mye bedre enn de fleste andre selv om de andre kanskje er mer korrekt.

For å svare på hi så har vi aldri mistet noe gjennom alle årene i barnehagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke de ansatte som roter bort tingene, der er det barna som gjør selv. 😁Ting dukker ofte opp igjen. Du skal se at når du henter i morgen, så ligger det tre matbokser på plassen til barnet ditt.

"Han fikk en matboks med et annet barns navn med seg hjem"? Dere pakker vel sekken selv når dere henter, og har ansvar selv for å ta med riktig matboks.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Tanter» er like utdatert som å bruke n-ordet om mørkhudede mennesker. Bare å legge om dersom man ikke ønsker å bli oppfatta som en utdatert tulling (og jada, jeg har både venner og familie som bruker begrepene, og jeg synes det er helt bak mål av dem også). 

Anonymkode: ade42...1a3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å venne seg til, tenker jeg . Fort gjort at noe havner på feil plass etter maten, selv med navn på. Den dukker nok opp igjen. 

Det med mengde mat som blir spist får du bare ta opp med dem. Si fra at du syns han spiser for lite, og be dem hjelpe ham litt ekstra. Ingenting å bli fortvilet over. Kommuniser og vis deg fra din tolmodige side. 9 smårollinger kan være mer enn nok å holde kontroll på det. 

Anonymkode: a5a2d...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Salvie skrev:

Er det feil å si barnehagetanter? Jeg har alltid sagt det.

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker å bli kalt pedagoger eller noe sånt. 

Jeg trodde «tante» var koselig, jeg, men nei da...

Anonymkode: 40031...190

Jeg tviler på at folk tar 3 - årig utdanning for å bli kalt tante... Meg selv inkludert! Jeg liker yrkestittelen, som er barnehagelærer (noen sier også førskolelærer, men jeg syns barnehagelærer vitner mer om barnehagen som helhet og ikke kun "før skole"). 

Jeg forstår at folk mener det er koselig, men det er et yrke og en arbeidsplass hvor man ikke er tanter eller onkler, men pedagoger, og barne - og ungdomsarbeidere, og barnehagemedarbeidere. Ville du kalt en lege for onkel? "Legeonkel" eller "legetante". Eller en tannlege for tannlege-tante/onkel. I det hele tatt en lærer - lærer-tante/onkel. Det er jo ganske teit, og vitner i grunn om manglende forståelse for utdanningen? 

For å svare på HI, så kan det hende det er en ærlig feil fra barnehagen sin side, men da burde du enten ta det opp med pedagogisk lærer, eller styrer om dette fortsetter. Det kan hende barnet spiser mat ved andre måltider, bare dårlig med frokost og lignende. Jeg vet om barn som spiser som hester i barnehagen, men pirker i maten hjemme.

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah det gode gamle «har alltid sagt det, mener det ikke vondt, for meg har det positive konnotasjoner»- argumentet. Trodde vi lærte dette da vi sluttet å si n-ordet.

Med mindre du kaller rådgiverne i banken med like lang utdannelse onkler fordi det er «så koselig☺️» behøver du ikke nedgradere en bachelorgrad til tante heller.

Anonymkode: dd242...708

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

 

Jeg tviler på at folk tar 3 - årig utdanning for å bli kalt tante... Meg selv inkludert! Jeg liker yrkestittelen, som er barnehagelærer (noen sier også førskolelærer, men jeg syns barnehagelærer vitner mer om barnehagen som helhet og ikke kun "før skole"). 

Jeg forstår at folk mener det er koselig, men det er et yrke og en arbeidsplass hvor man ikke er tanter eller onkler, men pedagoger og barne - og ungdomsarbeidere og barnehagemedarbeidere. Ville du kalt en lege for onkel? "Legeonkel" eller "legetante". Eller en tannlege for tannlege-tante/onkel. I det hele tatt en lærer - lærer-tante/onkel. Det er jo ganske teit, og vitner i grunn om manglende forståelse for utdanningen? 

For å svare på HI, så kan det hende det er en ærlig feil fra barnehagen sin side, men da burde du enten ta det opp med pedagogisk lærer, eller styrer om dette fortsetter. Det kan hende barnet spiser mat ved andre måltider, bare dårlig med frokost og lignende. Jeg vet om barn som spiser som hester i barnehagen, men pirker i maten hjemme.

Som sagt så er de tross alt med det kjæreste du har, barna dine, hver eneste dag bortsett fra helgen. Da føler jeg det blir mer tanteaktig og mer familiært enn en lege som du ser en sjelden gang, spesielt for barna. Fatter ikke at noen kan bli snurt over noe sånt, man er jo ikke noe mindre pedagog selv om noen bruker det tradisjonelle ordet for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvie skrev:

 

 

Jeg har alltid sagt tanter og onkler. Synes det oser koselig av det. De har jo tross alt personlig relasjon med barna så for meg blir de mer enn bare ansatte pedagoger. I mine ører høres det ut som en ære å bli kalt tanter og onkler da det er noe familiært over det og sier mer om deres rolle enn "ansatte" på samleband. Barna kommer kanskje til å huske ting om de og barnehagen resten av livet og jeg tror at for barnas ører vil også en sånn tittel klinge mye bedre enn de fleste andre selv om de andre kanskje er mer korrekt.

For å svare på hi så har vi aldri mistet noe gjennom alle årene i barnehagen.

Jeg skjønner tankegangen, og vet at en del av de ansatte ikke bryr seg eller syns at det er koselig. Jeg har også jobbet i barnehage tidligere der ikke alle syntes det var spesielt greit. Det er vel like greit å omtale dem f.eks "de voksne" i barnehagen? Vi bruker "de voksne" når vi omtaler de ansatte i barnehagen. Det har jeg i grunnen inntrykk av at de fleste gjør. 

For å svare på HI jeg også: 

Vi har dessverre mistet en del i barnehagen selv. Nå er vi på leting etter en tøffel som mangler. Ellers har vi mistet flere votter, disse har gjerne kommet bort når barnehagen er på tur utenfor barnehagens område.

Det skjer jo dessverre av og til at de ansatte kommer i skade for å legge ting i hylla til feil barn, selv om de gjør så godt de kan for å få lagt ting på riktig sted. Da er det fort at feil barn får med seg plagget hjem. I vår erfaring gjelder dette spesielt i tilfeller der ungene har vært ute i pøsregn og blitt søkkvåte. Når 20 barn skal ha av seg det våte tøyet i garderoben er det fort gjort at en strømpebukse eller noen sokker havner i feil pose for å bli tatt med hjem for vask. Det trenger jo heller ikke være de ansatte som gjør feil. Førskolebarna skal jo klare seg mest mulig selv i garderoben, og det hender at de forbytter ting, eller legger det et "lurt" sted. Foreldre som gjerne vil hjem til middag og kvalitetstid med ungene kan jo også fort raske med seg feil plagg - mange av ungene har jo like eller temmelig like klær. 

Har dere en foreldreside på Facebook? Vi har en som vi bruker til blant annet dette. Har vi fått med hjem noe som ikke er vårt vasker vi det bare og legger det i hyllen til barnet det tilhører igjen. Men om tøyet er umerket kan vi spørre på Facebooksiden om det er noen som savner det aktuelle plagget vi har fått med hjem. Eller så kan vi etterlyse ting vi måtte mangle, som noen andre eventuelt har fått med seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Salvie skrev:

Som sagt så er de tross alt med det kjæreste du har, barna dine, hver eneste dag bortsett fra helgen. Da føler jeg det blir mer tanteaktig og mer familiært enn en lege som du ser en sjelden gang, spesielt for barna. Fatter ikke at noen kan bli snurt over noe sånt, man er jo ikke noe mindre pedagog selv om noen bruker det tradisjonelle ordet for det.

Altså, jeg skjønner som sagt hvorfor folk syns det er koselig, og jeg forstår også at du tenker sånn, men for meg blir det feil når jeg bruker 3 år av livet mitt på å utdanne meg som barnehagelærer. En grunnskolelærer er også med barna hver dag bortsett fra helgen, men det er tydeligvis ingen som sier "lærertante/onkel" til eller om dem? 

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/barnehagetante---really/3423484704.html?fbclid=IwAR23ApCj1zByCaV5gzTRnwlc8_kyNtYz_Nz_pNimLAFB2ZILlZCxlj2V120

Les denne artikkelen! 😊

"Barnehagelærerutdannelsen sliter allerede med lav status. Å kalle de barnehageansatte for «tante» er ikke med på å øke statusen. Noen vil si at «de må slutte å være så pripne, tittelen betyr ingenting for barna». Greit nok. Men, det er ingen som tar tre år høyere utdanning for å bli «tante». Klart man ønsker anerkjennelse for den jobben man har lagt ned."

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Salvie skrev:

Som sagt så er de tross alt med det kjæreste du har, barna dine, hver eneste dag bortsett fra helgen. Da føler jeg det blir mer tanteaktig og mer familiært enn en lege som du ser en sjelden gang, spesielt for barna. Fatter ikke at noen kan bli snurt over noe sånt, man er jo ikke noe mindre pedagog selv om noen bruker det tradisjonelle ordet for det.

Tenker du at barn bør kalle lærerne sine tanter og onkler også, da? 

 

TS: Jeg tenker at det er lett å forveksle noen matbokser og votter innemellom. Så lenge det er merket dukker det stort sett opp igjen. Jeg ville derimot forhørt meg om maten. Si at matboksen stort sett alltid er full, og spør om de kan notere nøyaktig hva han spiser av det dere ikke tar med dersom de får måltid i barnehagen. Det gjør de for alle barn i vår barnehage. De har et skjema hvor det f. Eks står "1/2 porsjon smoothie og 2 Fiskekaker". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

 

Jeg tviler på at folk tar 3 - årig utdanning for å bli kalt tante... Meg selv inkludert! Jeg liker yrkestittelen, som er barnehagelærer (noen sier også førskolelærer, men jeg syns barnehagelærer vitner mer om barnehagen som helhet og ikke kun "før skole"). 

Jeg forstår at folk mener det er koselig, men det er et yrke og en arbeidsplass hvor man ikke er tanter eller onkler, men pedagoger og barne - og ungdomsarbeidere og barnehagemedarbeidere. Ville du kalt en lege for onkel? "Legeonkel" eller "legetante". Eller en tannlege for tannlege-tante/onkel. I det hele tatt en lærer - lærer-tante/onkel. Det er jo ganske teit, og vitner i grunn om manglende forståelse for utdanningen? 

For å svare på HI, så kan det hende det er en ærlig feil fra barnehagen sin side, men da burde du enten ta det opp med pedagogisk lærer, eller styrer om dette fortsetter. Det kan hende barnet spiser mat ved andre måltider, bare dårlig med frokost og lignende. Jeg vet om barn som spiser som hester i barnehagen, men pirker i maten hjemme.

Enig med deg. 

Man kaller ikke sykepleiere for "søster" eller kvinnelige lærere for "frøken" heller. 

Jeg syns det blir voldsomt utdatert, og får følelsen av at yrkestittelen ikke tas så alvorlig. 

Vi bruker kanskje yrkestittelen når vi snakker med andre foreldre/voksne om de ansatte i barnehagen, eller når vi snakker oss imellom. Men når vi snakker med barna våre blir det tungvint syns jeg. Da syns jeg det er innafor å heller bare kalle de ansatte for "de voksne" i barnehagen. Barna forstår jo ikke nødvendigvis forskjellen på en barnehagelærer, assistent eller barne- og ungdomsarbeider... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Frostrose skrev:

Tenker du at barn bør kalle lærerne sine tanter og onkler også, da? 

Frøken er flott, for meg betyr det akkurat det samme som lærer. Altså, fatter ikke at noen kan være så opptatt av bruk av rett tittel at de glatt overser det nære fine med bruk av tante og onkel. Blir som å ville bli kalt "deres aller nådigste majestet kong Olav" istedenfor Olav for å sette det litt på spissen, men det er nå min mening. Tenker da det er mer følelsen av at det er nedsettende som gjelder som noen over sier enn at folk faktisk sier det i en vond mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...