Gå til innhold

Orkideene dør


EvaLena

Anbefalte innlegg

Jeg synes hvite orkideer er fine og har kjøpt det flere ganger.

De plasserer jeg i ett stort stuevindu og de blomstrer i ca 1 mnd, da begynner blomstene å ramle av.

Jeg setter de i vann og lar de stå der en stund, samtidig heller jeg vann opp i potten flere ganger. Den blir helt gjennomtrukket med vann.

Nå er en til på vei til å dø. Den ene stilken har blitt gulbrun og blomstene på den var helt vissne. Den andre stilken og blomstene er helt fine.

Tåler de ikke å stå i vindu? Det er jo veldig godt og varmt inne, men tenker at kanskje det store vinduet på en eller annen måte gjør så de ikke trives.

Er det noen her med grønne fingre som kan gi meg noen tips til å få de til å vare litt lenger?

Nabodama har jo hatt mange av sine i mange år. Til og med når alle blomster er døde, så venter hun en tid så kommer de tilbake. Det har aldri jeg fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første gir du dem altfor mye vann! De skal ha ca 1 eggeglass med vann en gang i uka.

Når blomstene visner klipper du av stilken og setter planten litt kjølig (soverom e,l) og venter. Plutselig kommer en ny stilk med blomster. De vil ikke ha så mye sol, mine står i vinduer mot øst, vest og nord og trives bra der. 

Orkideer trives ikke i rom med gulvvarme, av en eller annen grunn.

Anonymkode: e1ee0...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en orkidé som begynner å visne nå, den har blomstret siden desember... Hos meg står blomstene i nesten et år før de begynner å visne.

Anonymkode: e1ee0...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger denne oppskriften og mine blomstrer lenge:

Mester Grønn

"Sørg for at orkidéen har det lyst, ikke plassér den i direkte sollys eller trekk.

Vann orkidéen et par ganger i uken, men husk at den hater å bli stående med røttene i vann. Derfor skal du bare gjennomskylle den med lunkent vann.

Orkidèer trives best i 18-24 grader, står den kaldere enn dette kan den miste blomster og knopper.

Orkidéer bør gjødsles med spesialgjødsel for orkideer, og det er viktig å følge bruksanvisningen.

Skjem bort orkidéen din ved å dusje røtter og blader et par ganger i uken. Det vil den elske!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stilken visner er helt normalt. Du klipper den av. Etter en stund vil det vokse ut en ny en. Mine orkideer står i vann hele tiden og de blomstrer fire ganger til seks ganger i året. Den eldste jeg har er vel 10 år gammel.

Anonymkode: 9ecc1...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine orkideer har vært uten blomster ett år. 

Etter et tips så tok jeg dem ut av krukkene. Fjernet all jord og satte planetene og røttene ned i en tom krukke og fylte på med bare vann. Altså ingen jord.

Og nå begynner det endelig å komme blomster igjen!  Ingen blomsterekspert men tenkte det var verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første gir du dem altfor mye vann! De skal ha ca 1 eggeglass med vann en gang i uka.

 

Anonymkode: e1ee0...87f

Rart at orkideer kommer fra regnskog og fuktig, varm steder da.  

Fjern orkideen fra krukken, ta bort jorden og sette den inn et LYS gjennomsiktig kruk og fylle med vann.  Sitt tilbake og se på store fine blomster! 

Anonymkode: 48b7a...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart at orkideer kommer fra regnskog og fuktig, varm steder da. 

Anonymkode: 48b7a...d08

Orkideer flest henger i naturen i barken av et tre med røttene ut i lufta (svært høy luftfuktighet). Setter man dem i vanlig, fuktig jord, vil røttene råtne, rett og slett. I botanisk hage i Singapore er orkidehusene utstyrt med luftfuktere (lignende det noen grønnsaksdisker i mer avanserte varehus har). Da trenger man ikke å vanne orkideene.

Det beste er å la den gjennomsiktige potta med orkideen få en gjennomskylling med temperert vann under springen. La potta renne av, så det ikke er noe overflødig vann. Sett den så tilbake igjen i ytterpotta. Gjødsles iblant, enten med spesialgjødsel, eller med vanlig plantegjødsel, uttynnet. Det går også an å dusje orkideen med svært uttynnet gjødselvann - det tas opp gjennom bladene.

Anonymkode: 51548...b8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orkideer flest henger i naturen i barken av et tre med røttene ut i lufta (svært høy luftfuktighet). Setter man dem i vanlig, fuktig jord, vil røttene råtne, rett og slett. I botanisk hage i Singapore er orkidehusene utstyrt med luftfuktere (lignende det noen grønnsaksdisker i mer avanserte varehus har). Da trenger man ikke å vanne orkideene.

Det beste er å la den gjennomsiktige potta med orkideen få en gjennomskylling med temperert vann under springen. La potta renne av, så det ikke er noe overflødig vann. Sett den så tilbake igjen i ytterpotta. Gjødsles iblant, enten med spesialgjødsel, eller med vanlig plantegjødsel, uttynnet. Det går også an å dusje orkideen med svært uttynnet gjødselvann - det tas opp gjennom bladene.

Anonymkode: 51548...b8e

Gjennomsiktig potte ja, pottene mine er ikke det. Da får jeg kjøpe det i morra + gjødsel.

Jeg har ofte latt de stå lenge i vann, men da får jeg slutte med det også. Skal de vannes oppi de grønne bladene, da går de jo ned i potta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena said:

Gjennomsiktig potte ja, pottene mine er ikke det. Da får jeg kjøpe det i morra + gjødsel.

Jeg har ofte latt de stå lenge i vann, men da får jeg slutte med det også. Skal de vannes oppi de grønne bladene, da går de jo ned i potta?

Jeg mente innerpotte - trodde alle orkideer ble solgt med gjennomsiktig plastpotte, derfor formulerte jeg meg slik.

Det må sies at mine orkideer (ikke noen vanskelige sorter) har måttet tåle å stå i litt vann over tid, og de har overlevd tross det. Men det beste er altså å la det barkmediet de kommer med (jorderstatningen) bli gjennomfuktet under springen. Alternativt går det an å vanne VELDIG FORSIKTIG direkte. Det sikreste er vannkranmetoden, med avrenning etterpå, så ikke røttene blir stående i vann.

Anonymkode: 51548...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sirinna skrev:

Hvor kjøper dere de beste orkideene? De som dere opplever holder seg lengst og er finest?

Har kjøpt på Ikea og andre steder, ser ingen forskjell på kvaliteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orkideene mine samlet i vindu vendt mot nord/øst og opplever at de trives best der. De står i vann hele tiden i gjennomsiktige potter og den ene har ikke vært uten blomster i det heletatt på 2,5 år. Det rekker alltid å komme nye blomster før noen faller av. 

Vanning av orkidé er nok noe folket aldri blir enig om 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sommeren har jeg samlet orkideene mine i vinduet mot nordøst, de overlever rett og slett ikke i vinduet hvor sola står på hele dagen på sommeren. Ellers vanner jeg dem når jeg kommer på det, og gir dem næring i ny og ne. De står ikke i blanke potter. Men de lever like vel! Når de er avblomstret er det bare å vente til det kommer nye blomster, tar ulik tid på de ulike sortene.

Anonymkode: 43ffd...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min står i sørvendt stuevindu med mye sol, gjennomsiktig potte uten jord (bare røtter). Vanner den en liten skvett ca en gang i uken. Akkurat kommet nye blomster på den etter et par mnd uten :)

Hadde en som ble brun i sommer, mistenker den ekstreme varmen gjorde det... Så skaffet ny nå i august, og den stortrives. 

Anonymkode: ca284...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...