LunaPuna1 Skrevet 12. mars 2022 #1081 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (12 timer siden): Ja om det står i kontrakten så tenker jeg det. Hun har lagt ut forklaring også nå, så da kan dere slutte å si hun ikke følger regler for bpa Handler ikke om hva som står i kontrakten, men hva kommunen gir familien timer til. Når de har fått tildelt timer til BPA, tviler jeg på at det er på bakgrunn av hvor ofte gulvene trengs å vaskes. 10
Viki6 Skrevet 12. mars 2022 #1082 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (14 timer siden): Helt greit det hun sier , synes mange her overreagerer . Hun jobber som rådgiver og vet nok også hva bpa kan brukes til og ikke. Grunnlønnnen er helt ok spør du meg. Men er det riktig at barnet skal sitte foran en skjerm et par timer mens BPA er opptatt med å vaske hus og klær 🤔? Hadde vært ok hvis barnet var såpass frisk at det kunne deltatt i husarbeidet for å lære. 14 2
Hedda23765 Skrevet 12. mars 2022 #1083 Skrevet 12. mars 2022 Irja skrev (7 minutter siden): Ja, men hva som er assistentens arbeidsoppgaver kommer an på bruker sin alder! En BPA skal utføre oppgaver brukeren ville klart selv om h*n ikke hadde fått innvilget BPA. En 5 åring vasker f.eks ikke klær eller gulv, derfor skal heller ikke assistenten gjøre dette. Det står ikke spesifisert i håndboka at assistenter for barn ikke kan utføre praktisk hjelp. Jeg tolker det slik at deres arbeidsoppgaver er å hjelpe barnet, og hjelpe foreldre med avlastning og praktisk bistand. 7
LunaPuna1 Skrevet 12. mars 2022 #1084 Skrevet 12. mars 2022 Hedda23765 skrev (41 minutter siden): Helsedirektoratet har laget en håndbok Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA Dette er hentet fra kapittel 1.1 Hva er brukerstyrt personlig assistent, side 8 Dette handler om BPA for voksne. 4
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1085 Skrevet 12. mars 2022 Viki6 skrev (38 minutter siden): Enig med deg i det med skjermtid. Hvis vi ikke får galt inntrykk på snap. Barnet sitter så mye foran skjerm at det må da være god tid for mor å moppe over et gulv eller vaske klær. Nå er ikke jeg BPA, men skulle jeg hatt en sånn jobb, så hadde det vært for å være sammen med et barn. Ikke å vaske hus. Det står jo i kontrakten hva man skal gjøre, om man ikke vil gjøre det som står i den så tar man heller ikke den jobben 1
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1086 Skrevet 12. mars 2022 Viki6 skrev (34 minutter siden): Men er det riktig at barnet skal sitte foran en skjerm et par timer mens BPA er opptatt med å vaske hus og klær 🤔? Hadde vært ok hvis barnet var såpass frisk at det kunne deltatt i husarbeidet for å lære. Man bruker vel ikke akkurat ett par timer på det da, men jeg tenker de velger selv hva de bruker bpa til.
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1087 Skrevet 12. mars 2022 LunaPuna1 skrev (36 minutter siden): Handler ikke om hva som står i kontrakten, men hva kommunen gir familien timer til. Når de har fått tildelt timer til BPA, tviler jeg på at det er på bakgrunn av hvor ofte gulvene trengs å vaskes. Når hun her kobber med dette sp vet hun nok hva som er lov og ikke altså 3
FruRosa Skrevet 12. mars 2022 #1088 Skrevet 12. mars 2022 (endret) skruf skrev (9 timer siden): Ikke bare bruken av BPA jeg reagerer på der i heimen, men også den enorme mengden av skjermbruk til barnet. En gedigen tv står på nesten hele tiden med barneprogram, og ungen sitter med iPaden klistret i hendene. Mor prøver å få kontakt, men øynene dras mot skjermen. Når en 4-5 åring som vokser opp med en annen dialekt enn østlands-dialekt kan hele dialoger fra en film på østlandsk så er det mye bruk av skjerm Og det blir ikke mindre bruk av skjerm når ungen sin BPA må bruke timene på å få unna husarbeid for det er (som moren sa selv) å gjøre husarbeid som avlaster mor. Hvis det er fritt frem å bruke BPA som jobber i privat sektor på denne måten kontra offentlig sektor der det er klare regler hva BPA skal utføre av arbeidsoppgaver og ikke så synes jeg det er utnyttelse av ordningen I stedet for å gjøre det husarbeidet som mor ikke gidder å gjøre så kunne heller assistenten til barnet brukt timene sammen med barnet til å f.eks gåtrening, ut på tur, sansestimulering i naturen, lek osv osv. Ut i fra forklaringen moren kom med så kan barns BPA bli satt til å gjøre hva som helst, rett og slett en tjener. Skremmende hvis BPA-ordning i privat sektor faktisk er jobben hennes. Med sånne arbeidsforhold så kan det fort bli hyppig gjennomtrekk av BPA. Gjetter på at det er mange unge ufaglærte studenter i denne ordningen. Kvalifisert helsepersonell vet verdien sin og grensene sine, de hadde nok ikke funnet seg i det i tillegg så diskrediterer hun kritikken bare pga den kommer fra forumet her…….det er faktisk ikke bare «haters» her, men folk med kunnskap som reagerer på urett. Og når Løvemammaene er en stor organisasjon med eget styre så får de tåle berettiget kritikk også Det er voldsom forskjell på hva som vises nå kontra det de viste mens barnets far fremdeles bodde sammen med dem. Da fikk vi se masse fin trening som han gjorde med barnet, hver gang de hadde snappen. Nå som far har flyttet ut og mor har ny samboer ser vi myyyye skjermbruk. Jeg uttaler meg om det mor velger å vise fram, og da er dette inntrykket jeg sitter igjen med dessverre. Endret 12. mars 2022 av FruRosa Tastefeil 23
skruf Skrevet 12. mars 2022 #1089 Skrevet 12. mars 2022 FruRosa skrev (1 minutt siden): Det er voldsom forskjell på hva som vises nå kontra det de viste da barnets far fremdeles bodde sammen med dem. Da fikk vi se masse fin trening han gjorde med barnet, hver gang de hadde snappen. Nå som far har flyttet ut og mor har ny samboer ser vi myyyye skjermbruk. Jeg uttaler meg om det mor velger å vise fram, og da er dette inntrykket jeg sitter igjen med dessverre. Dette har jeg reagert på også. Før så var det masse ulikt treningsutstyr, både hjemmelaget, kjøpt og fra hjelpemiddelsentral. Store, myke klosser i ulike varianter som kunne bygges med og klistres på, sklie, en slags ribbevegg for å lære seg å reise seg opp, og rullator som gåhjelp. Det var veldig interessant å følge de når de hadde snap-dager og jeg ble imponert over innsatsen som ble lagt ned. Det var daglig trening, men det var for det meste far som trente konsekvent. Ting endret seg radikalt etter bruddet. 15 3
skruf Skrevet 12. mars 2022 #1090 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (1 time siden): Når hun her kobber med dette sp vet hun nok hva som er lov og ikke altså Det er veldig mange arbeidsgivere som vet hva som er lov og ikke og som likevel velger å bryte de reglene som er satt. Eller som finner smutthull og utnytter arbeidstakere. Bare pga K jobber med dette så betyr det ikke at det hun gjør er riktig. Husk hun er ansatt via Løvemammaene og BPA-ordningen de har er i regi av privat sektor. Utrolig mange blir utnyttet på jobben sin, særlig de som er unge og ferske i arbeidslivet. Mange vet at de blir utnyttet, men vegrer seg for å si i fra eller sette med foten i frykt for å bli sagt opp. Og i en stor studentby som Trondheim så er det nok mange studenter som står klare til å overta en jobb hvis de som jobber for K sier i fra at husarbeid faktisk ikke er greit. Det er barnet som er brukeren som har personlig assistent, ikke moren. BPA skal samhandle med brukeren, dvs barnet, ikke sette barnet foran en skjerm for å bruke de tilmålte timene på husarbeid som moren ikke gidder å gjøre. Det er helt feil bruk av ordningen når det gjelder BPA til barn. Hadde brukeren vært en voksen så hadde BPA måtte ha gjort arbeidsoppgaver i hjemmet, arbeidsoppgaver som brukeren selv hadde måtte utført hvis brukeren hadde vært funksjonsfrisk. Ved å ha BPA til barnet ditt så frigjør det tid sånn at man får gjort dagligdagse ting som er vanskelig å få utført mens man har ansvar for barnet. Eller det kan frigjøre tid sånn at man får tid sammen med søsken, får dratt på trening eller jobb, og man får tid til å gjøre husarbeid. En BPA skal være brukerens (i dette tilfellet barnet) sine armer og bein, og skal da gjøre ting sammen med barnet som er naturlig at barnet gjør. Ingen 5-åring vasker gulv, henger opp klesvask og rydder kjøkkenet. Jeg ser såklart den at ved å ta husarbeid så avlaster det mor siden hun da kommer hjem fra trening og huset er shinet og hun slipper å gjøre det selv. Husarbeid er jo ganske kjedelig, men et nødvendig onde. Men på den tiden barnets BPA har brukt på å vaske for mor så har barnet blitt satt foran en skjerm og ikke fått den tiden barnet har fått innvilget med bpa. Igjen; det er barnet som har fått innvilget timer, ikke mor. Trenger hun avlastning til husarbeid så får hun hyre inn vaskehjelp som alle andre som velger å ikke ta husarbeid selv. 17 3
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1091 Skrevet 12. mars 2022 FruRosa skrev (43 minutter siden): Det er voldsom forskjell på hva som vises nå kontra det de viste mens barnets far fremdeles bodde sammen med dem. Da fikk vi se masse fin trening som han gjorde med barnet, hver gang de hadde snappen. Nå som far har flyttet ut og mor har ny samboer ser vi myyyye skjermbruk. Jeg uttaler meg om det mor velger å vise fram, og da er dette inntrykket jeg sitter igjen med dessverre. Kanskje fordi treningen blir gjort i bhg? 1
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1092 Skrevet 12. mars 2022 Skikkelig ufint å sitte her å snakke negativt om folk som har syke barn, det er en stor belasting for familier som har disse syke barna ! Hvordan de bruker bpa er opp til hver enkelt familie så lenge det er innfor reglene . Dere ser en dag innimellom å då sitter dere p skriver sp mye dritt, kvalmt! 1
FruRosa Skrevet 12. mars 2022 #1093 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (1 minutt siden): Kanskje fordi treningen blir gjort i bhg? Som jeg skrev: Jeg reagerer og kommenterer utifra hva mor velger å legge ut. Hva dette barnet får av trening og stimuli utenom snappen vet vi ikke noe om. Jeg skriver IKKE at h*n ikke får nok trening! Jeg kommenterer hva mor viser på snappen, og det er enorm forskjell fra da far bodde sammen med dem og viste trening med barnet på hver eneste snapdag. 17
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1094 Skrevet 12. mars 2022 FruRosa skrev (13 minutter siden): Som jeg skrev: Jeg reagerer og kommenterer utifra hva mor velger å legge ut. Hva dette barnet får av trening og stimuli utenom snappen vet vi ikke noe om. Jeg skriver IKKE at h*n ikke får nok trening! Jeg kommenterer hva mor viser på snappen, og det er enorm forskjell fra da far bodde sammen med dem og viste trening med barnet på hver eneste snapdag. Med andre ord du spekulerer !
FruRosa Skrevet 12. mars 2022 #1095 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (Akkurat nå): Med andre ord du spekulerer ! Spekulerer i HVA? 11
nomore82 Skrevet 12. mars 2022 #1096 Skrevet 12. mars 2022 Orly skrev (Akkurat nå): Med andre ord du spekulerer ! Da bør du sjekke definisjonen. 8
Masiasi Skrevet 12. mars 2022 #1097 Skrevet 12. mars 2022 Tenker at dere kan feie for deres egen dør først. Og så kan dere vente med å kommentere til dere har fått ett barn med spesielle behov og kjent det på kroppen selv. Og BPA ordningen kan brukes akkurat som K bruker den, man kan bruke den akkurat som man vil, til det man vil. 1
Gjest BethD Skrevet 12. mars 2022 #1098 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har nettopp sluttet å jobbe som BPA,man blir behandlet som DRITT og som en tjener. Og man har absolutt IKKE godt betalt. Fy faen,sitter der å lyver så det renner. Æsj
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1099 Skrevet 12. mars 2022 Masiasi skrev (7 minutter siden): Tenker at dere kan feie for deres egen dør først. Og så kan dere vente med å kommentere til dere har fått ett barn med spesielle behov og kjent det på kroppen selv. Og BPA ordningen kan brukes akkurat som K bruker den, man kan bruke den akkurat som man vil, til det man vil. 👏
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1100 Skrevet 12. mars 2022 BethD skrev (2 minutter siden): Jeg har nettopp sluttet å jobbe som BPA,man blir behandlet som DRITT og som en tjener. Og man har absolutt IKKE godt betalt. Fy faen,sitter der å lyver så det renner. Æsj Det er din mening, jeg kjenner mange som ikke behandles som dritt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå