Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat

Fremhevede innlegg

Skrevet

En BPA for et barn er ikke en hushjelp som skal gjøre forefallende husarbeid for foreldrene. BPA skal være med barnet og avlaste foreldrene sånn at foreldrene får tid og overskudd til å gjøre andre ting enn å pleie og ta seg av barnet. Å sette barnets personlige assistent til å henge opp klær for hele familien, lage middag til hele familien osv er å misbruke ordningen.

Det er noe helt annet å jobbe som BPA for f.eks en kvinne på 35 som bor i egen bolig, da må man regne med noe husarbeid og matlaging, husarbeid som brukeren ville utført selv hadde vedkommende vært funksjonsfrisk. 

Men at BPA-en til en 3åring skal vaske og henge opp klær til familien på fire og lufte bikkja er helt feil og å utnytte BPA-en. 

En BPA skal være brukerens armer og bein, og det er forskjell på å jobbe for en voksen og for et barn 

• Liker 27
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
LunaPuna1 skrev (2 timer siden):

Det er ment som avlastning til foreldre, ikke for at assistenten skal utføre husarbeid. Jeg vet at enkelte foreldre velger å bruke det til husarbeid, men det er uansett ikke derfor de får BPA. 

Den skal hjelpe til der det trengs, også for p avlaste foreldre sånn at de får tid med barnet og nei det er ikke å misbruke ordningen 

• Liker 4
Skrevet
skruf skrev (2 timer siden):

En BPA for et barn er ikke en hushjelp som skal gjøre forefallende husarbeid for foreldrene. BPA skal være med barnet og avlaste foreldrene sånn at foreldrene får tid og overskudd til å gjøre andre ting enn å pleie og ta seg av barnet. Å sette barnets personlige assistent til å henge opp klær for hele familien, lage middag til hele familien osv er å misbruke ordningen.

Det er noe helt annet å jobbe som BPA for f.eks en kvinne på 35 som bor i egen bolig, da må man regne med noe husarbeid og matlaging, husarbeid som brukeren ville utført selv hadde vedkommende vært funksjonsfrisk. 

Men at BPA-en til en 3åring skal vaske og henge opp klær til familien på fire og lufte bikkja er helt feil og å utnytte BPA-en. 

En BPA skal være brukerens armer og bein, og det er forskjell på å jobbe for en voksen og for et barn 

Nei, det er ikke å misbruke, ærlig talt! Det er fullt lovlig heldigvis 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje BPA skal utføre det husarbeidet et frisk barn på samme alder kunne ha utført 😆

• Liker 6
Skrevet

Et par ting jeg har sett og tenkt på: 

BPA-bruken av dette. Stort sett har jeg sett at det er moren eller foreldrene som er arbeidsledere, og de velger selv hvordan de bruker BPA men jeg har ofte en følelse av at og dette gjelder ikke bare de innenfor snap løvemammaene at det er mange ting man kan si ikke ville være naturlig at et lite barn gjør men som like vel bpa blir satt til.

Nå er det noe annet enn bp jeg lurer på. I dag Lørdag er det jo denne familien fra Haugesund som er på snp, og sikkert en ok familie det men.... jeg er så uendelig le v å se gang på gang dette med skremmingen, det er ikke morsom lengre. Er det bare meg som er gammel eller er det andre som reagere på det?

• Liker 18
Skrevet
Sveitserfrue skrev (19 timer siden):

Et par ting jeg har sett og tenkt på: 

BPA-bruken av dette. Stort sett har jeg sett at det er moren eller foreldrene som er arbeidsledere, og de velger selv hvordan de bruker BPA men jeg har ofte en følelse av at og dette gjelder ikke bare de innenfor snap løvemammaene at det er mange ting man kan si ikke ville være naturlig at et lite barn gjør men som like vel bpa blir satt til.

Nå er det noe annet enn bp jeg lurer på. I dag Lørdag er det jo denne familien fra Haugesund som er på snp, og sikkert en ok familie det men.... jeg er så uendelig le v å se gang på gang dette med skremmingen, det er ikke morsom lengre. Er det bare meg som er gammel eller er det andre som reagere på det?

Jeg reagerte litt på at.. Eller jeg fikk ihvertfall inntrykk av at BPA'ene var heldige som fikk være med dem på jobb til syden. Hun forventet at de ytet det lille ekstra når de var med siden de fikk jobbe i varmen. 
Det er vel knapt noe verre jeg kan tenke meg enn å måtte løpe rundt og yte det lille ekstra i steiksol i syden😅 Når man attpåtil tenker på lønna BPA'er som regel ligger på hjelper det heller ikke..

• Liker 10
Skrevet
Gasellen skrev (5 timer siden):

Jeg reagerte litt på at.. Eller jeg fikk ihvertfall inntrykk av at BPA'ene var heldige som fikk være med dem på jobb til syden. Hun forventet at de ytet det lille ekstra når de var med siden de fikk jobbe i varmen. 
Det er vel knapt noe verre jeg kan tenke meg enn å måtte løpe rundt og yte det lille ekstra i steiksol i syden😅 Når man attpåtil tenker på lønna BPA'er som regel ligger på hjelper det heller ikke..

Fikk også inntrykk av at det var det hun mente. Noen som vet hvordan de gjør det med lønn når bpa blir med en uke+ på ferie? Får de kun lønn for de timene de faktisk jobber, altså er sammen med barnet? 

• Liker 1
Skrevet
Sveitserfrue skrev (På 12.2.2022 den 14.36):

Det er ikke bare deg. Det er ikke morsomt, og har aldri vært morsomt. Jeg hopper alltid over hennes snapdager for jeg orker ikke hyling og banning.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Student2000 skrev (4 timer siden):

Fikk også inntrykk av at det var det hun mente. Noen som vet hvordan de gjør det med lønn når bpa blir med en uke+ på ferie? Får de kun lønn for de timene de faktisk jobber, altså er sammen med barnet? 

Nå vet jeg ikke sikkert, men jeg vil tro at de kun blir lønnet de timene de jobber ja. Og samtidig får de selvfølgelig dekt nødvendige utgifter som reise, overnatting osv. Utenom arbeidstid så er de jo fri til å gjøre som de vil. Tenker også at de er litt heldige som får «sydentur» med jobben sin, selv om det er jobb så er det jo et avbrekk fra det man gjør hver dag - og man har i tillegg fritid der. Så skjønner godt hva hun mente :)

• Liker 6
Skrevet (endret)
Hummingbird2 skrev (På 23.1.2022 den 14.07):

Dømme? Det er ikke å dømme at man påpeker at hele snappen er forkastelig. Disse barna får brettet ut hele sin sykdomshistorikk, intime detaljer og privatliv til tusenvis av følgere. Det er ikke greit på noen som helst måte. De som er mest kritiske til denne grenseløse eksponeringen er foreldre som har barn med diagnoser selv.

Det er mødrenes behov som står i fokus. Ikke barnas. Mødrenes behov for oppmerksomhet, sympati og fellesskap pakket inn i en god sak. Men det er ikke syke og dødenes barn sin jobb å drive folkeopplysning. Det kan gjøres på utallige andre måter enn å eksponere de. 

Vanskelig å komme med kritikk også, for da blir man pålagt alskens stygge motiv og karakteristikker. Kun fordi man er dypt uenig i måten de gjør ting på. 

Enig. Jeg må bare si at det er veldig mange grep man kan ta for å anonymisere og ta hensyn til personvern og privatliv for tredjepersoner. Det burde løvemammaene ta til etterretning. Det er mye de kan gjøre for å ikke utlevere navngitte personer så voldsomt. De trenger ikke å dele absolutt alt, og de kan fint snakke om sykdom på en måte som ikke utleverer barna i sårbare situasjoner. Det er fullt mulig, hvis de vil da.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hva er dette for en måte å svare på?🙄

5A04399E-BDE2-4E94-A106-D18300D3B78E.jpeg

• Liker 6
Skrevet

Hun hadde jo presisert dette selv , så kommentaren som kom inn var unødvendig pirk og litt «ovenfra og ned» 

• Liker 18
Skrevet
Anniedoug skrev (Akkurat nå):

Hun hadde jo presisert dette selv , så kommentaren som kom inn var unødvendig pirk og litt «ovenfra og ned» 

Det går an å overse en del, men man kan da svare folk på en ordentlig måte selv om..

• Liker 6
Skrevet

Jeg gikk inn i tråden for å se om noen andre reagerte på svaret til denne tellonymen. At det ikke skal gå an å "høre feil" eller misforstå kan jeg ikke begripe. Den eneste ovenfra og ned holdningen her er løvemammaen.

• Liker 10
Skrevet
Anniedoug skrev (2 timer siden):

Helt enig, skjønner godt hun svarte sånn da

• Liker 5
Skrevet
Student2000 skrev (På 13.2.2022 den 15.53):

Jeg har jobbet som BPA i 15 år, og har vært med på en del helgeturer. Mulig det er annerledes når det er snakk om en uke, men jeg fikk kun lønn for timene jeg jobbet, og minimalt med matpenger. 

Skrevet (endret)

Når det kommer til jobben som BPA, så skal assistenten kun utføre arbeid den personen de er ansatt for å hjelpe. 

Jobber du for en 3 åring, så skal du ikke støvsuge f eks. Du skal være med barnet, i alt det trenger i løpet av ditt skift. 

Jobber man for en dame på 40 med ME f. Eks i en familie, da inngår husarbeid i jobben. 

Jeg jobber med både barn og voksne som BPA. 

Endret av Irja
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er helt sykt hvor mye de blottlegger ungene sine 😬

• Liker 9
Skrevet

Fy søren så provosert jeg blir av hun som i dag sitter og oppfordrer de med avlastning organisert som BPA til å bruke assistentene til husarbeid. "Jo før jo bedre"! De skal avlaste foreldrene med oppgavene knyttet til barnet, ikke støvsuge og vaske gulv! De med friske barn gjør sånt selv eller bruker en vaskehjelp som de betaler.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
LunaPuna1 skrev (1 time siden):

Fy søren så provosert jeg blir av hun som i dag sitter og oppfordrer de med avlastning organisert som BPA til å bruke assistentene til husarbeid. "Jo før jo bedre"! De skal avlaste foreldrene med oppgavene knyttet til barnet, ikke støvsuge og vaske gulv! De med friske barn gjør sånt selv eller bruker en vaskehjelp som de betaler.

Ja, hun irriterer meg ofte.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...